De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.
Op 28 maart 2011 (jaarnummer 486) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor Schoonbroek in de districten Antwerpen en Ekeren goed.
Op 31 oktober 2012 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van de verkeerspolitie om een oplossing te zoeken tegen foutparkeerders voorbij de rijstrookverdeling op de baan.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
Schoonbroek maakt deel uit van de wijk Schoonbroek waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3.5 ton.
Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:
Zo wordt het voor de bestuurders duidelijk dat ze niet op dat stuk van de rijbaan mogen parkeren. De weggebruikers denken dat er voldoende vrije doorgang behouden blijft indien men langs de twee straatzijden parkeert, maar houden er geen rekening mee dat door het tweerichtingsverkeer in de straat, 2 voertuigen elkaar moeten kunnen kruisen. In het laatste stuk van Schoonbroek werd dergelijk parkeerverbod reeds ingericht.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd, men mocht voordien wettelijk gezien al niet parkeren op die locatie.
Het college keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor Schoonbroek in de districten Ekeren en Antwerpen, gestemd in de zitting van 28 maart 2011 (jaarnummer 486) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: een gedeelte van de openbare weg wordt voorbehouden voor voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsers klasse A:
De verkeersborden D9 worden aangebracht.
Artikel 2: het stilstaan en parkeren wordt verboden, langs de onbebouwde zijde, in het doodlopende gedeelte van de Akker tot het nummer 190.
Het verkeersbord E3 wordt aangebracht.
Artikel 3: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde, vanaf de Tiendenstraat tot de scheiding der nummers 37/39.
Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.
Artikel 4: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde, vanaf het huisnummer 3 tot en met de Tiendestraat.
Het verkeersbord E1 wordt aangebracht.
Artikel 5: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap,
ter hoogte van het nummer 22 (een plaats);
tegenover de Tiendenstraat (een plaats);
ter hoogte van het nummer 152 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 186 (een plaats).
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 6: de rijbaan wordt verdeeld in rijstroken:
Artikel 7: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Artikel 8: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 9: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.