Terug

2013_CBS_12023 - Aanpassing verkeersreglement - District Hoboken. Oslostraat - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/11/2013 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2013_CBS_12023 - Aanpassing verkeersreglement - District Hoboken. Oslostraat - Goedkeuring 2013_CBS_12023 - Aanpassing verkeersreglement - District Hoboken. Oslostraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.

Aanleiding en context

Op 25 juni 2007 (jaarnummer 1621) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer voor de Oslostraat in het district Hoboken goed.

In de Oslostraat in Hoboken geldt nog de regeling van het beurtelings parkeren. Dit wordt systematisch afgeschaft en er wordt een parkeerverbod ingericht aan de zijde met de minste parkeerplaatsen.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:

  • afschaffen van het beurtelings parkeren. Dit zorgt voor te veel verwarring bij buurtbewoners. Een permanent parkeerverbod wordt ingericht langs de even zijde.
     
  • een plaatsonderzoek wees uit dat de gele onderbroken lijn, die aanwezig is in de keerlus, nog niet gereglementeerd werd. Dit wordt ook opgenomen in het besluit.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het Parkeerbedrijf werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen werd goedgekeurd;
  7. de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

advies van stadsontwikkeling van 29 juli 2013 Gunstig advies
advies van verkeerspolitie van 21 augustus 2013 Gunstig advies
advies van Districtsraad van 21 oktober 2013 (jaarnummer 71) Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Oslostraat in het district Hoboken, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1621) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het parkeren wordt verboden in de keerlus.

Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt verboden, langs de even zijde, over de ganse lengte van de straat.

Het verkeersbord E1 wordt aangebracht.

Artikel 3: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.

Bijlagen

  • Oslostraat_bestanden.pdf