Terug

2013_CBS_12029 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Laaglandlaan - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/11/2013 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2013_CBS_12029 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Laaglandlaan - Goedkeuring 2013_CBS_12029 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Laaglandlaan - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.

Aanleiding en context

Op 22 oktober 2012 (jaarnummer 1104) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer voor de Laaglandlaan in het district Merksem goed.

Op 12 juli 2013 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner van de Laaglandlaan om een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap in de nabijheid van de woning in te richten.

Op 18 juli 2013 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner van de Laaglandlaan om een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap in de nabijheid van de woning in te richten.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

De Laaglandlaan is gelegen in de zone 30, gekend als Zone 30 district Merksem.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:

  • inrichten van een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 331.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende op nummer 327, voldoet aan de voorwaarden om een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap in de nabijheid van de woning in te richten. Aangezien de parkeerstrook pas begint aan nummer 331, wordt de eerste parkeerplaats ingericht als parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap.

  • inrichten van een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 351.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende op nummer 351, voldoet aan de voorwaarden om een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap in de nabijheid van de woning in te richten.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het Parkeerbedrijf werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd;
  7. de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden;
  8. de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  9. het collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) dat de richtlijnen vastlegde waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen;
  10. collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) waarbij gevraagd wordt de verkeerssignalisatie voor de voorbehouden parkeerplaatsen voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, na gunstig advies van de verkeerspolitie en de dienst stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit, reeds te plaatsen.

Adviezen

advies van Districtsraad van 17 oktober 2013 (jaarnummer 60) Gunstig advies
advies van stadsontwikkeling van 19 augustus 2013 Gunstig advies
advies van verkeerspolitie van 21 augustus 2013 Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed om het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laaglandlaan in het district Merksem, gestemd in de zitting van 22 oktober 2012 (jaarnummer 1104) op te heffen en te vervangen door: 

Artikel 1: de bestuurders rijdend in de Laaglandlaan genieten voorrang op de bestuurders rijdend in de Moeshofstraat/Kwadeveldenstraat.

Het verkeersbord B15 wordt aangebracht in de Laaglandlaan.
Het verkeersbord B1 wordt aangebracht in de Moeshofstraat/Kwadeveldenstraat.

Artikel 2: het verbod wordt opgelegd met een grotere snelheid te rijden dan 70 km/uur vanaf het einde van de bebouwde kom tot aan de Burgemeester Eduard Waghemansbrug.

De verkeersborden C43 worden aangebracht.

Artikel 3: een verplicht fietspad werd aangelegd op eigen bedding, in de beide richtingen:

  • langs de even zijde:

van de Burgemeester Eduard Waghemansbrug tot de Michiel De Swaenstraat;
in het doodlopende gedeelte, van het nummer 468 tot de Burgemeester Eduard Waghemansbrug;

  • langs de oneven zijde:

van tegenover de Michiel De Swaenstraat tot de Burgemeester Eduard Waghemanbrug;
in het doodlopende gedeelte, van de Burgemeester Eduard Waghemansbrug tot het nummer 468.

De verkeersborden D7 worden aangebracht.

Artikel 4: een gedeelte van de openbare weg wordt voorbehouden voor voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A:

  • langs de even zijde, van de Michiel De Swaenstraat tot het Kroonplein;
  • langs de oneven zijde, van het Kroonplein tot de Michiel De Swaenstraat.

De verkeersborden D9 worden aangebracht.

Artikel 5: het parkeren wordt verboden:

  • langs de even zijde:

van de Roekstraat tot nummer 312;
van nummer 254 tot nummer 240;

  • langs de oneven zijde, van tegenover nummer 272b tot tegenover nummer 292.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 6: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 18.00 uur, langs de even zijde, ter hoogte van de nummers 238 en 240.

Het verkeersbord E1 met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 7: het stilstaan en parkeren wordt verboden, langs de even zijde, van het nummer 468 tot de Burgemeester Eduard Waghemansbrug.

Het verkeerbord E3 wordt aangebracht.

Artikel 8: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap,

  • langs de oneven zijde:

ter hoogte van het nummer 3 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 247 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 331 (een plaats);
ter hoogte van het nummer 351 (een plaats).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 9: een zone 30 wordt afgebakend vanaf het Kroonplein tot aan de Korte Bremstraat.

De verkeersborden F4a en F4b worden aangebracht op alle toe- en uitgangen.

Artikel 10: de rijbaan wordt vanaf de verkeersgeleider aan de Michiel De Swaenstraat tot aan de Burgemeester Eduard Waghemansbrug verdeeld in rijstroken.

Artikel 11: een stopstreep wordt gemarkeerd vóór de verkeerslichten aan beide zijden van het kruispunt met de Maantjessteenweg.

Artikel 12: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van het Kroonplein;
  • langs beide zijden van het kruispunt met de Maantjessteenweg;
  • langs beide zijden van het kruispunt met de Moeshofstraat en de Kwadeveldenstraat;
  • ter hoogte van nummer 234.

Artikel 13: een verkeersgeleider wordt gemarkeerd door middel van witte evenwijdige schuine strepen aan weerszijden van de verhoogde verkeersgeleider ter hoogte van de Michiel De Swaenstraat.

Artikel 14: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen:

  • langs de oneven zijde:

van het Kroonplein tot nummer 3;
van nummer 37 tot de Ringlaan;
van nummer 149 tot nummer 247;
van nummer 249 tot nummer 357;

  • langs de even zijde:

van het Kroonplein tot de Grasbloemstraat;
van nummer 70 tot de Maantjessteenweg;
van de Maantjessteenweg tot nummer 136;
van nummer 164 tot de Michiel De Swaenstraat.

Artikel 15: haakse parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen:

  • langs de oneven zijde:

van nummer 15 tot nummer 33;
van de Ringlaan tot nummer 145;

  • langs de even zijde:

van de Grasbloemstraat tot nummer 62;
van nummer 140 tot en met nummer 162.

Artikel 16: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 17: een los- en laadzone wordt gemarkeerd door middel van witte markeringen ter hoogte van de nummers 238 en 240.

Artikel 18: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig
reglement.

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.

Bijlagen

  • Laaglandlaan_bestanden.pdf