Deze uitgave zal verrekend worden op kredieten van 2014. De uitgave wordt in eerste instantie volledig geprefinacieerd door stad Antwerpen maar zal nadien volledig terugbetaald worden door de prezone.
De budgetten zullen bij IKA(-light) of bij budgetwijziging 2014 voorzien worden op de hierna opgegeven budgetposities.
Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Met de wet van 3 augustus 2012 tot wijziging van de wet van 25 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming, werd een beperkte rechtspersoonlijkheid aan de prezones toegekend.
De prezone 1 bestaat uit de stad Antwerpen en de gemeente Zwijndrecht, met de Antwerpse brandweer als enige korps.
In de toekomst zal een volledige rechtspersoonlijkheid aan de zone worden toegekend.
Voor prezone 1 heeft dit voornamelijk gevolgen op het vlak van de bedrijfsvoeringsprocessen. De brandweerzone zal als onafhankelijke entiteit dienen te functioneren, ook inzake de bedrijfsvoering. Er zal dus een ontkoppeling dienen te gebeuren van deze processen en taken van de stad Antwerpen, om te komen tot eventuele beheersovereenkomsten met de betrokken gemeentebesturen van de brandweerzone of tot volledig zelfstandige bedrijfsvoering. Mogelijke opties om een efficiënte bedrijfsvoering binnen de zone te verzekeren moeten uitgewerkt worden, ter voorbereiding van beleidsbeslissingen ter zake.
In het zonaal plan 2012-2013 en 2013-2014 is de oprichting van een projectgroep ter voorbereiding van de volledige verzelfstandiging opgenomen.
De projectgroep werkt onder leiding van de zonecoördinator, dient de meest optimale acties in kaart brengen om de zone maximaal ontwikkelingskansen te geven, in synergie met de diverse overheden en de ander hulpverleningszones.
De prezoneraad besliste om voor deze projectgroep bijstand en ondersteuning vanuit externe consultancy te voorzien, in het bijzonder voor de analyse van de huidige kost (inclusief de ondersteuning – personeel en financieel – die nu vanuit de betrokken gemeenten wordt voorzien), en van de te verwachte kost.
Financiële en economische draagkracht van de inschrijver (selectiecriteria)
Niet van toepassing.
Technische bekwaamheid van de inschrijver (selectiecriteria)
Minimum drie referenties met betrekking gelijkaardige opdrachten/ in het domein van de verzelfstandiging van gemeentelijke entiteiten tijdens de laatste 3 jaar, met vermelding van bedrag, datum en de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor ze bestemd waren in het algemeen en voor welke overheidsinstelling in het bijzonder.
Voor elke referentieopdracht in de lijst worden volgende vermeldingen bijgevoegd:
Gunningscriteria
Nr. |
Beschrijving |
Gewicht |
1 |
Prijs |
40 |
Regel van drie; Score offerte = (prijs laagste offerte / prijs offerte) * gewicht van het criterium prijs |
||
2 |
Methodologie en plan van aanpak |
50 |
|
||
3 |
De kwaliteit van de voorgestelde consultant(s) |
30 |
|
||
4 |
Levertermijn (door middel van een time sheet geeft de inschrijver aan binnen welke tijdsspanne de inschrijver de opdracht kan uitvoeren). |
20 |
In toepassing van artikel 26§2, 1° d) van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht zonder belasting over de toegevoegde waarde de door het artikel 105 §2, 2° van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 vastgestelde bedragen niet bereikt, die alleszins lager moeten zijn dan de bedragen voor de Europese bekendmaking.
Het geraamde opdrachtenbedrag bedoeld in artikel 26§2, 1° d) mag de drempels vermeld in artikel 32, eerste lid, 3° voor de opdrachten voor diensten, niet bereiken.
In toepassing van artikel 58 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 betreffende de overheidsopdrachten, dient de dienstverlener van een opdracht voor diensten overeenkomstig de bepalingen van artikelen 67 en 72, zijn financiële en economische draagkracht en zijn technische bekwaamheid aan te tonen.
In toepassing van artikel 50 van de Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 betreffende de overheidsopdrachten, vermeldt de aanbestedende overheid het gunningscriterium of de gunningscriteria in de uitnodiging om een offerte in te dienen of in de opdrachtdocumenten.
Het college keurt bestek GAC/2013/2198 voor het afsluiten van de opdracht "Consultancy opdracht Prezone" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking wordt uitgeschreven.
De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Consultancy opdracht Prezone (uitgave) | - | budgetplaats: 5212500000 budgetpositie: 613 functiegebied: 1SVG090606A00000 subsidie: SUB_NR fonds: Intern begrotingsprogramma: 1SA020410 budgetperiode: 1400 mits nazicht door hogere overheid |
Per orderbon |
Consultancy opdracht Prezone (ontvangst) | - | budgetplaats: 5212500000 budgetpositie: 700 functiegebied: 1SVG090606A00000 subsidie: SUB_NR fonds: Intern begrotingsprogramma: 1SA020410 budgetperiode: 1400 |