De zomerbar draagt bij tot de algemene levendigheid in het park, lokt een divers publiek en zorgt indirect voor sociale controle. Bovendien biedt ze een oplossing voor het tekort aan toiletten in het park.
Voorwerp concessie
Centraal gelegen in het park ligt een industriële loods. De loods is gerenoveerd tot parkshelter met aanpalend een groot houten terras. Gebouw Platform heeft een open structuur maar is afsluitbaar. Aansluitend is er een ondiepe waterspeeltuin voor kinderen en een speeltuin met originele speeltuigen.
De stad Antwerpen verleent in concessie een gedeelte van de binnenruimte met een maximum van 500 m² en een gedeelte van het aanpalend terras met een maximum van 300 m². De ligging van deze oppervlakten ligt vast.
Tijdelijk karakter
De stad Antwerpen verleent een concessie voor een tijdelijk horecagebeuren voor een periode van drie jaar (2014–2016), georganiseerd tijdens het recreatieve seizoen (april tot en met september). Concreet betekent dit: start op 1 april of bij aanvang van de paasvakantie als deze vroeger valt dan 1 april. Laatste exploitatiedag op 30 september.
Vóór de eerste exploitatiedag is een opbouwperiode van 14 kalenderdagen toegestaan.
Na de laatste exploitatiedag is een afbraakperiode - inclusief opkuis - van maximum 10 kalenderdagen toegestaan.
De opdrachtgever sluit niet uit dat met de concessiehouder een bijkomende overeenkomst wordt afgesloten voor een tijdelijke winterbar tijdens de maanden december (2014-2016) en januari (2015-2017). In dat geval betaalt de concessiehouder voor die maanden 20% van de overeengekomen maandelijks vergoeding.
Vergoeding
De kandidaat concessiehouder vermeldt in zijn bieding de maandelijkse vergoeding die hij bereid is te betalen. De minimumvergoeding bedraagt 3.150,00 EUR per maand.
Bestemming
De in concessie verleende ruimte wordt vergund als consumptiezone. De tijdelijke horeca‐exploitatie heeft als functie de levendigheid en sociale activiteiten van het park te ondersteunen en moet ertoe bijdragen dat het goed vertoeven is in het park voor iedereen.
Het doelpubliek bestaat uit alle parkgebruikers. De nabijgelegen speeltuinen trekken gezinnen met kinderen aan. Anderzijds mag de horecazaak ’s avonds een meer volwassen publiek aanspreken.
De beeldkwaliteit en belevingswaarde moeten van die aard zijn dat de exploitatie een open en toegankelijk karakter uitstraalt.
De exploitatie moet zo toegankelijk mogelijk zijn voor iedereen. Groepen die extra aandacht verdienen zijn: rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden, doven en slechthorenden, ouderen, mensen met kinderwagens, …
Om het laagdrempelige karakter van de exploitatie te garanderen moeten alle bezoekers vrije toegang krijgen.
Het aanbod en de prijszetting van de verkochte waren is democratisch en mag niet ten koste gaan van kwaliteit.
De verkoop van andere artikelen dan eten of drank is verboden.
De concessiehouder kan eigen activiteiten organiseren na goedkeuring door de dienst ondernemen & stadsmarketing/evenementen, film en protocol, in functie van de globale kalender voor het park en gebouw Platform. Het is verboden om de in concessie verleende ruimte te gebruiken voor de organisatie van fuiven.
De concessiehouder staat zelf in voor de inrichting. Aanpassingswerken en inrichtingsplannen van de binnenruimte moeten vooraf goedgekeurd worden door de stad Antwerpen.
Openingsuren
De concessiehouder is gehouden aan de verplichte opening van minimaal zes dagen per week, waaronder de weekenddagen. De gelegenheid moet minimaal open zijn tussen 12.00 uur ’s middags en 18.00 uur ’s avonds, maximaal van 10.00 uur ’s morgens tot middernacht.
Sanitair
De concessiehouder is verplicht om een sanitaire installatie te voorzien met minimum zes damestoiletten en vijf urinoirs, die vrij toegankelijk is voor iedere parkbezoeker. De concessiehouder staat in voor het onderhoud van het sanitair en mag hiervoor een democratische vergoeding vragen. De sanitaire installatie moet toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers.
Afval en Opkuis
De concessiehouder moet er voor zorgen dat het concessieterrein (inclusief het werkterrein zoals de keuken) en zijn omgeving steeds in onberispelijke staat verkeren en papier en alle andere soorten afval steeds onmiddellijk verwijderen.
De concessiehouder plaatst voldoende afvalcontainers.
De concessiehouder staat zelf in voor de verwijdering van het afval.
De concessiehouder staat zelf in voor de dagelijkse opkuis van het concessieterrein.
Na afloop van de concessie moet de concessiehouder het terrein netjes en in zijn oorspronkelijke staat achterlaten. Dit houdt in: het verwijderen van alle afval en rondzwervend vuil, en het reinigen van alle afvoergoten en -putjes die aanwezig zijn in het gebouw.
Beoordeling kandidaturen
Bij de beoordeling van de kandidaturen houdt AG VESPA rekening met volgende criteria:
1. Voorstel tot maandelijkse vergoeding (35%)
De kandidaten doen in hun bieding een voorstel inzake de maandelijkse vergoeding die zij AG VESPA aanbieden. De minimumvergoeding bedraagt 3.150,00 euro (excl. BTW) per maand.
2. Relevante ervaring (15%)
De kandidaat toont relevante ervaring aan in de horeca, en meer bepaald tijdelijke horecagelegenheden op locatie.
3. Een conceptvoorstel voor de beeldkwaliteit, belevingswaarde en toegankelijkheid (35%)
Volgende voorzieningen zijn een must:
3.1. De opmaak en indeling van de infrastructuur die toegankelijkheid ten goede komt.
Groepen die extra aandacht verdienen zijn: rolstoelgebruikers, blinden en slechtzienden, doven en slechthorenden,
kleurenblinden, ouderen, mensen met kinderwagens, … (zie hoofdstuk 4 voor nuttige links over toegankelijkheid
3.2. Een goed systeem voor het beperken van glasscherven en afval in en rond het goed en meer bepaald
de waterfontein.
4. Aanbod en prijszetting van verkochte waren (15%)
De concessiehouder voorziet een kwalitatief en verscheiden aanbod tegen een democratische prijs.
De toewijzing zal gebeuren op basis van de totaliteit van de criteria en elke kandidaat moet op elk van voorgaande criteria minstens de helft van de punten behalen.
De beoordeling zal gebeuren door een jury samengesteld uit vertegenwoordigers van AG VESPA en de bedrijfseenheid samen leven.
De gemeenteraad keurde op 16 december 2002 (jaarnummer 2787) en op 23 juni 2003 (jaarnummer 1162) de samenwerkingsovereenkomst houdende de regeling van de lastgevingovereenkomst afgesloten tussen de stad Antwerpen en AG VESPA goed. Hierin wordt AG VESPA gelast met het beheer van stadsconcessies. Dit impliceert de organisatie van een publieke oproep, de opmaak van de overeenkomst met de uitbater en de verdere juridische en financiële opvolging van het dossier.
Op 10 december 2010 (jaarnummer 15402) besliste het college de overdracht van de nutsleidingen van Park Spoor Noord van AG Stadsplanning aan de stad Antwerpen goed te keuren met ingang van 1 januari 2011.
Op 18 oktober 2013 (jaarnummer 10570) keurde het college de uitgangspunten van het beheer stedelijk patrimonium goed. Hierin werden een aantal principes omtrent verantwoordelijkheden voor de bedrijfseenheid patrimoniumonderhoud en AG VESPA goedgekeurd.
Volgens het collegebesluit van 10 december 2010 (jaarnummer 15402) worden
Het college keurt in principe de bestemming en de gunningscriteria voor de tijdelijke horecazaak in een deel van gebouw Platform in Park Spoor Noord goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
AG VESPA |
|
AG VESPA en SB |
In samenspraak met SL de voorwaarden voor het verder verloop en opvolging concessie opmaken. |