Terug

2013_CBS_12026 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Winterling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/11/2013 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2013_CBS_12026 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Winterling - Goedkeuring 2013_CBS_12026 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Winterling - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.

Aanleiding en context

Op 14 december 2009 (jaarnummer 2228) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Winterling in het district Merksem goed.

Op 4 mei 2012 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bedrijf om een bestaand parkeerverbod ter hoogte van hun magazijnen te verlengen.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

Winterling is gelegen in de zone 30 gekend als district Merksem.

Winterling maakt deel uit van de wijk Ijskelder waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,5 ton.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:

  • verlengen van een laad- en loszone met venstertijden van het nummer 3 tot het huisnummer 7.

Het bedrijf heeft tussen de uit- en ingangspoorten een kleine ruimte met hek waar 1 auto nipt kan parkeren. Dit resulteert in het feit dat de vrachtwagens, die frequent gedurende de dag binnen en buiten moeten rijden, hun draai door de poort niet meer kunnen nemen. Daarom is het aangewezen om de laad- en loszone te verlengen zodanig dat deze kleine plaats gevrijwaard blijft van maandag tot en met zaterdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Door deze maatregel gaat er van maandag tot en met zaterdag van 8.00 tot 17.00 uur 1 parkeerplaats verloren.

Juridische grond

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het Parkeerbedrijf werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen werd goedgekeurd;
  7. de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

advies van verkeerspolitie van 14 augustus 2013 Gunstig advies
advies Districtsraad van 17 oktober 2013 (jaarnummer 62) Gunstig advies
advies van stadsontwikkeling van 10 juli 2012 Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed om om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Winterling in het district Merksem, gestemd in de zitting van 14 december 2009 (jaarnummer 2228) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur, langs de oneven zijde, van de Lode de Boninghestraat tot het nummer 7.

De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 2: de rijbaan wordt tussen de Lode de Boninghestraat en de Groenendaallaan verdeeld in rijstroken.

Artikel 3: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van de Groenendaallaan;
  • ter hoogte van de Gebroeders Van Raemdonckstraat.

Artikel 4: een verkeersgeleider wordt gemarkeerd door middel van witte evenwijdige schuine strepen, ter hoogte van de Gebroeders Van Raemdonckstaat.

Artikel 5: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.

Bijlagen

  • Winterling_bestanden.pdf