Het college keurde op 30 april 2015 de aanstelling goed van een ontwerper voor de restauratie en herinrichting van het Antwerpse stadhuis (jaarnummer 2845).
In het voortraject van dit project werden een organogram en structuur voor de projectgroep uitgetekend. Bestuurszaken kreeg hierin de uitwerking van een werkgroep veranderingsmanagement toegewezen.
De werkgroep veranderingsmanagement richt zich op de toekomstige werking van en functies in het stadhuis, en het traject dat nodig is om deze te realiseren. De werkgroep heeft als opdracht de huidige werking kritisch te bekijken en een optimalisatievoorstel voor de toekomst aan te reiken.
Hierbij wordt onder ‘de werking’ verstaan:
De werkgroep veranderingsmanagement zet in op twee mijlpalen:
Deze creëren een aantal mogelijkheden om de werking van het stadhuis te evalueren en herorganiseren. Bestuurszaken stelt voor beide gebeurtenissen een evaluatieplan en een werkings- en organisatievoorstel op.
Voorbeelden:
Bestuurszaken wenst een aantal principes omtrent de werking en uitstraling van het stadhuis naar voor te schuiven waaraan beslissingen en adviezen dienen te worden afgetoetst. De uitgangspunten en ambities gesteld bij het begin van het project (collegebeslissing 17 januari 2014, jaarnummer 455) blijven overeind.
Het gebouw biedt zijn gebruikers (het politiek personeel en de mandatarissen van de stad Antwerpen) de nodige professionaliteit, veiligheid, faciliteiten en werkplekken om hun ambt naar behoren uit te oefenen. Zij doen dat in een neutrale en statige omgeving, die een rijke geschiedenis combineert met een brede hedendaagse invulling. Ook het ecologische aspect krijgt een belangrijke rol toebedeeld.
De volgende uitgangspunten en ambitieniveaus gelden binnen het project:
Huis van de politiek
Uithangbord
Icoon:
Onthaal:
Het gebouw huisvest het Antwerpse politieke bestuur en fungeert als een van de gezichten van de stad. De beleving door de stadhuisbezoeker heeft rechtstreekse invloed op de imagovorming van de stad en vormt zo een belangrijk element dat moet worden geïntegreerd in het nieuwe ontwerp.
De balie van het stadhuis dient als uithangbord voor het dienstverleningsmodel van de stad Antwerpen. Implementatie van moderne technieken wordt onderzocht. Klantcontacten hebben een gelaagde opbouw:
Lijn 1 |
fysiek contact |
ontvangst-personeel |
|
Lijn 2 |
digitaal onthaal/ infopunt |
tablet, scherm … |
|
Lijn 3 |
fysiek onthaal |
onthaal-medewerker |
|
1) Bezoekers met afspraak:
2) Bezoekers zonder afspraak:
Uitzicht en beleving
Neutrale uitstraling:
Ceremonieel:
Professionaliteit:
Bruisende Grote Markt
Exploitatie:
Publieke ruimten:
Veiligheid:
Faciliteiten/ werkplekken:
Vervolgtraject
De impact van het veranderingstraject is breed. Volgende facilitaire processen worden verder onderzocht: onthaal, ontvangsten, ondersteuning kabinetten, schoonmaken, (nacht)bewaking en gebouwbeheer. Het besluitvormingsproces zit niet mee in de oefening.
Volgende stappen worden voorzien:
Het managementteam keurde op 25 november 2015 (jaarnummer 508) een lijst met praktijkgevallen goed voor het opleidingstraject Business Process Management (BPM), waaronder de exploitatie van het stadhuis. Eén concreet proces wordt verwerkt in de opleiding en uitgewerkt door Bestuurszaken. De gebruikte methodiek zal daarna toegepast worden op alle andere processen.
Artikel 57 §3, 1° van het Gemeentedecreet bepaalt dat het college bevoegd is voor het beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.
Het college keurt het gestelde ambitieniveau en de uitgangspunten goed die als toetsingskader gelden voor beslissingen en adviezen die worden genomen om het veranderingstraject ‘masterplan stadhuis’ te realiseren.
Het college keurt goed dat tijdens de uithuizing van de gebruikers in het kader van de restauratie van het stadhuis, het serviceniveau voor politieke gebruikers behouden blijft. De doelstellingen voor het serviceniveau volgend op de inhuizing in het vernieuwde stadhuis worden verder onderzocht en geagendeerd op het college.
het college geeft de opdracht aan:
dienst |
taak |
beschrijving |
streefdatum |
BZ |
evalueren werking gebouw |
Bestuurszaken evalueert de werking in het gebouw en formuleert optimalisatievoorstellen. | 1juli 2016 |
BZ |
inventariseren processen stadhuis |
Bestuurszaken stelt twee inventarissen op, respectievelijk met de huidige en de toekomstige processen gebruikt in het stadhuis. |
1 juli 2016 |
DL |
balie stadhuis opnemen in stadsbrede oefening |
De bedrijfseenheid Districts- en Loketwerking neemt het onthaal van het stadhuis op in een stadsbrede oefening over stadsbalies. |
1 juli 2016 |
BZ |
aanstellen verhuiscoördinator |
Aanstellen van een projectleider die de verhuisbeweging integraal opvolgt en coördineert. |
zo spoedig mogelijk |
BZ |
bepalen serviceniveau naar politiek personeel toe. |
Vastleggen van de ondersteuning en faciliteiten die worden aangeboden aan het politiek personeel. |
1 juli 2016 |
BZ |
optimalisatievoorstel functies personeelsinvulling |
Bestuurszaken analyseert en evalueert de huidige personeelsinvulling en formuleert optimalisatievoorstellen. |
1 juli 2016 |
BZ |
rapporteren over voortgang aan kernteam.
|
De werkgroep rapporteert aan het kernteam van het project ‘masterplan stadhuis’ (projectleider masterplan stadhuis, stadssecretaris, kabinet burgemeester). |
1 juli 2016 |