De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De aanleg van de parkeerstrook vóór het Chinees restaurant zal worden gefinancieerd door het district Antwerpen.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
In zitting van 29 januari 2013 (jaarnummer 35) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2013-2018 goed. Het bestuursakkoord verwijst herhaaldelijk naar de noodzaak van een veilige en vlotte doorstroming:
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen. Het kruispunt van het Groot Hagelkruis met de Ferdinand Verbieststraat valt volledig op het grondgebied van het district Antwerpen.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Groot Hagelkruis, in de districten Antwerpen en Ekeren, werd op 3 januari 2014 (jaarnummer 0053) door het college goedgekeurd.
In zitting van 2 oktober 2015 (jaarnummer 08204) keurde het college de proefopstelling in het Groot Hagelkruis goed in functie van een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid voor alle weggebruikers. Op basis van observaties ter plaatse en klachten en meldingen van burgers wordt nu voorgesteld om de huidige proefopstelling bij te sturen met volgende maatregelen:
Uit de observaties ter plaatse en de klachten van burgers blijkt dat de nood aan een gemarkeerde voetgangersoversteekplaats onderaan de brughelling over de Transcontinantaalweg groter is dan aanvankelijk gedacht. De oversteekplaats wordt daarom opnieuw gemarkeerd. Om de rijsnelheid van het verkeer komende van de brughelling voldoende naar beneden te krijgen en dus de verkeersveiligheid van de oversteekplaats voldoende te garanderen, worden volgende flankerende maatregelen voorzien op de brughelling;
In het smal gedeelte van de ventweg werd ter hoogte van het huisnummer 2 een parkeerverbod ingevoerd om het verkeer van en naar de achterliggende woonwijk optimaler te laten kruisen. Hierdoor werdwenen enkele parkeerplaatsen. Gezien de relatief hoge parkeerdruk in de onmiddellijke omgeving en de aanwezigheid van enkele handelaars:
Tijdens spitsmomenten wordt het doorgaand verkeer in het Groot Hagelkruis en komende van Ekeren centrum vaak gehinderd door linksafslaande voertuigen die de Ferdinand Verbieststraat willen indraaien. In functie van het verbeteren van de doorstroming op het kruispunt, wordt (hulp)markering aangebracht op het kruispuntvlak zodat linksafslaand verkeer ertoe wordt aangezet zich minder hinderlijk op te stellen.
Tijdens de observaties op het terrein bleek dat voertuigen in de ventweg naast de Transcontinentaalweg vaak de bocht in de rijweg afsnijden waardoor potentieel gevaarlijke situaties kunnen ontstaan met tegenliggers. Een onderbroken witte streeplijn in het midden van de rijbaan moet ervoor zorgen dat bestuurders van voertuigen méér aan de rechterzijde van de rijweg blijven bij het nemen van de bocht.
In haar zitting van 23 november 2015 (2015_VVA_00044) gaf de districtsraad Antwerpen volgend advies over de proefopstelling in het Groot Hagelkruis:
'Er is nu reeds enkele weken een proefopstelling Groot Hagelkruis. Deze proefopstelling blokkeert de volledige toegang tot de Eduard Benedenstraat vanuit de Transcontinentaalweg. De drie handelszaken worden hierdoor afgesloten van het doorgaand verkeer. De vernieuwde situatie heeft ook gevolgen voor de parkeerplaatsen, die heel belangrijk zijn voor deze handelszaken. Een handelszaak heeft nu al een verlies van 50%. De nieuwe situatie is ook gevaarlijk voor kinderen en fietsers, voorbeeld fietsers kunnen niet meer veilig oversteken aan het verkeerslicht. Fietspad is nu onderbroken, ze moeten oversteken en zich manoeuvreren tussen de betonblokken.
Het voorstel van bijsturing van de proefopstelling houdt in grote mate rekening met bovenstaand advies van de districtsraad. De drie handelszaken zijn perfect en zonder grote omweg voor gemotoriseerd verkeer bereikbaar via de Ferdinand Verbieststraat. Door de voorliggende bijsturing zal het beperkt verlies van parkeerplaatsen worden gecompenseerd in de onmiddellijke omgeving van de handelszaken. In de Eduard Van Benedenstraat zelf is er vandaag geen hoge parkeerdruk. Het bijkomend afbakenen van parkeerplaatsen ter hoogte van het pleintje is momenteel dan ook niet nodig en wordt ook niet gevraagd door de uitbaaters van de drie handelszaken. Ook de veiligheid van overstekende voetgangers en fietsers onderaan de brughelling wordt met de bijsturing verder geoptimaliseerd. Op 15 december 2015 werd de uitbaatster van de krantenwinkel en van de apotheek persoonlijk gecontacteerd en werden mogelijke optimalisaties besproken.
Het voorliggend voorstel voor bijsturing van de huidige proefopstelling werd toegelicht en besproken op:
Het college keurt de bijsturingen aan de proefopstelling in het Groot Hagelkruis goed in functie van een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid voor alle weggebruikers.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SL/WO/SWO | alle opmerkingen en klachten na de implementatie van de bijsturingen aan de proefopstelling te bundelen en over te maken aan SW/MOB. |
SW/B&O | aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en infratructurele maatregelen. |