Terug

2016_CBS_01645 - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - District Antwerpen - Groot Hagelkruis. Bijsturing - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/02/2016 - 09:00 collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2016_CBS_01645 - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - District Antwerpen - Groot Hagelkruis. Bijsturing - Goedkeuring 2016_CBS_01645 - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - District Antwerpen - Groot Hagelkruis. Bijsturing - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

De aanleg van de parkeerstrook vóór het Chinees restaurant zal worden gefinancieerd door het district Antwerpen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college. 

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

In zitting van 29 januari 2013 (jaarnummer 35) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2013-2018 goed. Het bestuursakkoord verwijst herhaaldelijk naar de noodzaak van een veilige en vlotte doorstroming:

  • "we leggen een heldere en leesbare hiërarchie van wegen vast die de doorstroming van het verkeer in en uit de stad garandeert";
  • "een vlotte doorstroming, inclusief voorrang aan de verkeerslichten, zorgt mee voor een efficiënt OV-net (resolutie 183)";
  • "we zetten prioritair in op het bestrijden van sluipverkeer. Een heldere hiërarchie in de verschillende wegtypes vergroot de doorstroming van het verkeer en verbetert de leesbaarheid van het wegennet";
  • "woongebieden die binnen de structurele assen liggen, worden geleidelijk zone 30. Om deze zone 30 af te dwingen, wordt het wegbeeld waar nodig aangepast aan het snelheidsregime. Het invoeren van een zone 30 gaat onder meer gepaard met het afschaffen van tal van verkeerslichten."

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen. Het kruispunt van het Groot Hagelkruis met de Ferdinand Verbieststraat valt volledig op het grondgebied van het district Antwerpen.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Groot Hagelkruis, in de districten Antwerpen en Ekeren, werd op 3 januari 2014 (jaarnummer 0053) door het college goedgekeurd.

In zitting van 2 oktober 2015 (jaarnummer 08204) keurde het college de proefopstelling in het Groot Hagelkruis goed in functie van een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid voor alle weggebruikers. Op basis van observaties ter plaatse en klachten en meldingen van burgers wordt nu voorgesteld om de huidige proefopstelling bij te sturen met volgende maatregelen:

  • het aanbrengen van een zebrapadmarkering over de Transcontinentaalweg onderaan de brughelling;
  • het vroeger reduceren van de twee rijstroken in de Transcontinentaalweg richting Ekeren centrum naar één rijstrook;
  • het plaatsen van prefab jerseys op de parkeerstrook en in de middenberm van de Transcontinentaalweg ter hoogte van de huidige ribbelmarkering;
  • het plaatsen van een grondsticker '50' op de rijweg in de Transcontinentaalweg richting Ekeren centrum net na de bestaande ribbelmarkering;
  • het aanbrengen van extra ribbelmarkering op de rijweg in de Transcontinantaalweg richting Ekeren centrum;
  • het inkorten van de linksafstrook naar de wijk Schoonbroek met enkele meters;
  • het verlengen van de parkeerstrook in de Transcontinentaalweg onderaan de brughelling door het deels verwijderen van het huidig verdrijvingsvlak;
  • het aanbrengen van wegmarkering op het kruispuntvlak van het Groot Hagelkruis met de Ferdinand Verbieststraat om het linksafslaand verkeer beter te geleiden;
  • het afbakenen van haakse parkeervakken (met verf) op de bestaande parkeerverharding tegenover de apotheek;
  • het aanbrengen van een onderbroken witte streeplijn in de as van de rijweg ter hoogte van de bocht aan het Chinees restaurant;
  • het aanleggen van een korte parkeerstrook ter hoogte van het Chinees restaurant.

Argumentatie

Uit de observaties ter plaatse en de klachten van burgers blijkt dat de nood aan een gemarkeerde voetgangersoversteekplaats onderaan de brughelling over de Transcontinantaalweg groter is dan aanvankelijk gedacht. De oversteekplaats wordt daarom opnieuw gemarkeerd. Om de rijsnelheid van het verkeer komende van de brughelling voldoende naar beneden te krijgen en dus de verkeersveiligheid van de oversteekplaats voldoende te garanderen, worden volgende flankerende maatregelen voorzien op de brughelling;

  • het vroeger op één rijstrook brengen (namelijk reeds van op het brughoofd) van het verkeer richting Ekeren centrum;
  • het plaatsen van prefab jerseys aan weerszijde van de rijbaan ter hoogte van de huidige ribbelmarkering als optische versmalling of poorteffect naar de bebouwde omgeving (en tevens snelheidsovergang van 70 naar 50km/u);
  • het inkorten van de huidige linksafstrook naar de wijk Schoonbroek;
  • het aanbrengen van extra ribbelmarkering en een grondsticker '50' op de rijweg richting Ekeren centrum.

In het smal gedeelte van de ventweg werd ter hoogte van het huisnummer 2 een parkeerverbod ingevoerd om het verkeer van en naar de achterliggende woonwijk optimaler te laten kruisen. Hierdoor werdwenen enkele parkeerplaatsen. Gezien de relatief hoge parkeerdruk in de onmiddellijke omgeving en de aanwezigheid van enkele handelaars:

  • worden op de bestaande parkeerverharding tegenover de apotheek haakse parkeervakken geschilderd. Dit moet ervoor zorgen dat de parkeerruimte efficiënter wordt gebruikt;
  • wordt vòòr het Chinees restaurant een deel van het brede voetpad ingenomen en aangelegd als een parkeerstrook;
  • wordt de parkeerstrook op de brughelling van de Transcontinentaalweg verlengd.

Tijdens spitsmomenten wordt het doorgaand verkeer in het Groot Hagelkruis en komende van Ekeren centrum vaak gehinderd door linksafslaande voertuigen die de Ferdinand Verbieststraat willen indraaien. In functie van het verbeteren van de doorstroming op het kruispunt, wordt (hulp)markering aangebracht op het kruispuntvlak zodat linksafslaand verkeer ertoe wordt aangezet zich minder hinderlijk op te stellen.

Tijdens de observaties op het terrein bleek dat voertuigen in de ventweg naast de Transcontinentaalweg vaak de bocht in de rijweg afsnijden waardoor potentieel gevaarlijke situaties kunnen ontstaan met tegenliggers. Een onderbroken witte streeplijn in het midden van de rijbaan moet ervoor zorgen dat bestuurders van voertuigen méér aan de rechterzijde van de rijweg blijven bij het nemen van de bocht.

In haar zitting van 23 november 2015 (2015_VVA_00044) gaf de districtsraad Antwerpen volgend advies over de proefopstelling in het Groot Hagelkruis:

'Er is nu reeds enkele weken een proefopstelling Groot Hagelkruis. Deze proefopstelling blokkeert de volledige toegang tot de Eduard Benedenstraat vanuit de Transcontinentaalweg. De drie handelszaken worden hierdoor afgesloten van het doorgaand verkeer. De vernieuwde situatie heeft ook gevolgen voor de parkeerplaatsen, die heel belangrijk zijn voor deze handelszaken. Een handelszaak heeft nu al een verlies van 50%. De nieuwe situatie is ook gevaarlijk voor kinderen en fietsers, voorbeeld fietsers kunnen niet meer veilig oversteken aan het verkeerslicht. Fietspad is nu onderbroken, ze moeten oversteken en zich manoeuvreren tussen de betonblokken.

  1. Graag aanpassingen na evaluatie en in samenspraak met bewoners en handelaars;
  2. Dwarse parkeerplaatsen aanleggen ter hoogte van het pleintje in de Eduard Van Benedenstraat.'

Het voorstel van bijsturing van de proefopstelling houdt in grote mate rekening met bovenstaand advies van de districtsraad. De drie handelszaken zijn perfect en zonder grote omweg voor gemotoriseerd verkeer bereikbaar via de Ferdinand Verbieststraat.  Door de voorliggende bijsturing zal het beperkt verlies van parkeerplaatsen worden gecompenseerd in de onmiddellijke omgeving van de handelszaken. In de Eduard Van Benedenstraat zelf is er vandaag geen hoge parkeerdruk. Het bijkomend afbakenen van parkeerplaatsen ter hoogte van het pleintje is momenteel dan ook niet nodig en wordt ook niet gevraagd door de uitbaaters van de drie handelszaken. Ook de veiligheid van overstekende voetgangers en fietsers onderaan de brughelling wordt met de bijsturing verder geoptimaliseerd. Op 15 december 2015 werd de uitbaatster van de krantenwinkel en van de apotheek persoonlijk gecontacteerd en werden mogelijke optimalisaties besproken.

Het voorliggend voorstel voor bijsturing van de huidige proefopstelling werd toegelicht en besproken op:

  • het interkabinettenoverleg SGVA van 23 februari 2015;
  • een overleg op ket kabinet van schepen Kennis met de bevoegde schepen van het district Antwerpen en het district Ekeren op 3 december 2015.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2014 (jaarnummer 750) waarbij de statuten van GAPA AGB werden goedgekeurd.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020303 - Knelpunten in tijd en ruimte in het netwerk zijn geïdentificeerd en (structureel) geremedieerd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de bijsturingen aan de proefopstelling in het Groot Hagelkruis goed in functie van een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid voor alle weggebruikers.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SL/WO/SWO alle opmerkingen en klachten na de implementatie van de bijsturingen aan de proefopstelling te bundelen en over te maken aan SW/MOB.
SW/B&O aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en infratructurele maatregelen.

 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Groothagelkruis_VRI2-BT-NT-1-500.pdf