Terug

2016_CBS_01646 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/02/2016 - 09:00 collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2016_CBS_01646 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel - Goedkeuring 2016_CBS_01646 - Aanpassing verkeersreglement - Districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

Op 18 december 2015 (jaarnummer 10650) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel' in de districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout goed.

Bij nazicht blijkt de stratenlijst van artikel 2 onvolledig te zijn, waardoor de zone niet correct omsloten wordt zoals bedoeld. Bovendien staan er in artikel 5 drie straten omschreven, die in artikel 1 horen te staan. Hierdoor kan het Gemeentelijk Autonoom Parkeer- en mobiliteitsbedrijf niet reglementair optreden in deze zone.

Argumentatie

Door de nieuwe ontwikkelingen op 'het Eilandje' hebben we deze zone aangesloten op de bestaande zone van artikel 2, om zo een logisch geheel te vormen. In deze straten is het uitsluitend toegelaten te parkeren voor personenauto's, auto's dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen. In een aantal straten wordt hierop een uitzondering gemaakt, door het parkeren voor alle categorieën voertuigen toe te laten. Deze straten staan opgesomd in artikel 1. De correcte aanpassing om dit te doen is als volgt.

  • Artikel 2 hebben we aangepast conform artikel 1 (= parkeerzone A) van het besluit 'Parkeerzonering in alle districten'.
    Het gebied wordt omsloten door de volgende straten, deze straten inbegrepen: Tavernierkaai, Rijnkaai (van Tavernierkaai tot Amsterdamstraat), Amsterdamstraat, Londenbrug, Londenstraat, Noorderplaats, Italiëlei (van Noorderplaats tot Franklin Rooseveltplaats), Franklin Rooseveltplaats, Gemeentestraat, Koningin Astridplein, Pelikaanstraat, Simonsstraat, Plantin en Moretuslei (van Simonsstraat tot Loosplaats), Loosplaats, Van Eycklei, Maria-Henriëttalei, Frankrijklei (van Maria-Henriëttalei tot Britselei), Britselei, Kasteelpleinstraat, Kronenburgstraat, Kloosterstraat (van Kronenburgstraat tot Scheldestraat), Scheldestraat, Sint-Michielskaai, Plantinkaai, Ernest Van Dijckkaai, Steenplein, Jordaenskaai, Orteliuskaai, Van Meterenkaai en Zeeuwsekoornmarkt, uitgezonderd de straten opgesomd in artikel 1.
  • In artikel 5 stonden drie straten vermeld die verplaatst worden naar artikel 1. Deze drie straten zitten namelijk in de zone beschreven onder artikel 2, maar vormen een uitzondering hierop aangezien parkeren voor alle categorieën voertuigen in deze drie straten toegelaten is.
    Italiëlei (tussen vent- en hoofdweg; tussen Ellermansstraat en Tunnelplaats)
    Rijnkaai (tussen Tavernierkaai en Sint-Laureiskaai)
    Sint-Laureiskaai (tussen Rijnkaai en Bataviastraat)
  • In artikel 5 wordt ook aangeduid in welke zone van de Napelsstraat parkeren toegelaten is voor alle categorieën voertuigen, namelijk tussen de Londenstraat en de Indiëstraat. 


Juridische grond

  • wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • gemeenteraadsbesluit van 24 september 2014 (jaarnummer 750) waarbij de statuten van GAPA AGB werden goedgekeurd.

Adviezen

advies van verkeerspolitie van 5 februari 2016 Gunstig advies
advies van districtsraad Antwerpen van 22 februari 2016 (jaarnummer 58) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB03 - Er is voldoende stallings- en parkeercapaciteit voor auto's en fietsen in een stad die steeds meer inwoners en bezoekers aantrekt
1SMB0302 - De beschikbare parkeerplaatsen worden optimaal benut en - waar mogelijk - wordt extra parkeercapaciteit ingericht
1SMB030203 - De beschikbare parkeerruimte op het publiek domein wordt zo slim mogelijk ingericht en benut

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel" in de districten Antwerpen, Berchem en Borgerhout goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in collegezitting van 18 december 2015 (jaarnummer 10650).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.