Terug

2017_CBS_07817 - Business en Innovatie - Meting Antwerpse horecakernen 2017 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/09/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_07817 - Business en Innovatie - Meting Antwerpse horecakernen 2017 - Goedkeuring 2017_CBS_07817 - Business en Innovatie - Meting Antwerpse horecakernen 2017 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Afbakening strategische horecakernen
Deze meting geeft de mogelijkheid om resultaten te vergelijken over de tijd en dus ook om evoluties in de horecakernen met elkaar te vergelijken en conclusies te trekken. Een belangrijke stap bij de opmaak van de meting is de afbakening van de strategische horecakernen en de criteria die deze afbakening bepalen.
Drie objectieve criteria worden opgesteld waar een horecakern aan moet voldoen:

  • er moeten in de horecakern in absoluut aantal minstens 10 actieve horecapanden gevestigd zijn;
  • er moet in de horecakern in meer dan 20% van alle panden (zowel commercieel als niet-commercieel) een actieve horecafunctie gevestigd zijn. Horecapanden kunnen cafés, tavernes, snackbars, ijssalons, meeneemzaken, restaurants, bed & breakfasts, hotels, dancings, nachtclubs, feestzalen/concertzalen zijn;
  • er moeten in de horecakern in meer dan 30% van de commerciële panden actieve horecapanden gevestigd zijn. Dit om te vermijden dat winkelgebieden met een hoog percentage horeca ook worden meegenomen als horecakern.

De toepassing van deze selectiecriteria op de resultaten van de meting leidt tot de afbakening van 12 strategische horecakernen die samen 931 actieve horecapanden hebben.

Bovenlokale en lokale horecakernen
Het rapport maakt ook een opdeling tussen bovenlokale en lokale horecakernen, wat betrekking heeft op de aantrekkingskracht van de horecakern.
Een strategische horecakern is bovenlokaal wanneer voldaan is aan volgende twee voorwaarden:

  • tenminste 30% van de actieve horecazaken in de strategische horecakern is gelegen in de afgebakende zone toeristisch centrum;
  • de strategische horecakern telt meer dan 50 actieve horecazaken.

Op basis daarvan wordt vastgelegd dat Centraal Station, Eilandje, Historisch Centrum, Theaterbuurt en Zuid bovenlokaal zijn.

Evoluties en tendensen
In deze derde horecameting komen opnieuw een aantal interessante evoluties en tendensen naar voor: 

  • het aanbod van horecapanden in de strategische kernen houdt stand en groeit zelfs in de meeste kernen. In een aantal horecakernen liggen stedelijke investeringen (voornamelijk in heraanleg openbaar domein) en/of private investeringen aan de basis van een gunstige evolutie. Een effect dat eerder al merkbaar was bij de Dageraadplaats, Kaasrui en Suikerrui. De kwaliteit van publieke ruimte is duidelijk van belang voor horecazaken. In de nabije toekomst wordt daarom ook veel verwacht van de geplande grootschalige investeringen in een aantal strategische horecakernen, met name de heraanleg van de Gedempte Zuiderdokken, het publiek domein in de omgeving Operaplein-De Keyserlei en de publieke en private investeringen in de Cadixwijk;
  • voor wat betreft de typologie van de horecazaken is er veel dynamiek in het aanbod. Er ontstaan stilaan ook transformaties in de kernen;
  • de leegstand in de horecakernen evolueert op een gunstige manier. Uit dit onderzoek blijkt dat de laatste jaren de marktdynamiek tot een positief resultaat heeft geleid, met name een daling van de leegstand tot 11,7%. Dit is, na de stijging van 2% in de vorige meting, een zeer gunstige evolutie;
  • een andere positieve evolutie is de daling van het aantal imagoverlagende commerciële panden. Momenteel kan nog 2,6% van het aanbod in de horecapanden ondergebracht worden in één van de zeven aanbodcategorieën;
  • tenslotte kan vastgesteld worden dat het aanbod van horeca-ketenfilialen status quo is gebleven. Het aantal nieuwe spelers dat in de vorm van een horecaketen de Antwerpse markt - en meer specifiek de strategische horecakernen - betreedt, is beperkt. 

Aanleiding en context

De meting van de Antwerpse horecakernen 2017 is een terreinonderzoek naar het horeca-aanbod in de stad Antwerpen. Het onderzoek brengt het aanbod in kaart en vergelijkt het met de vorige metingen in 2010 en 2013. Respectievelijk op 30 mei 2011 (jaarnummer 736) en op 22 september 2014 (jaarnummer 610) nam de gemeenteraad kennis van deze metingen. 

De meting van de Antwerpse horecakernen inventariseert het aanbod en haar karakteristieken in de Antwerpse horecakernen. Begin 2017 werd er gestart met de inventarisatie van het aanbod via terreinopnames. Nadien volgde een periode van analyse en rapportage. Nieuwe ontwikkelingen of grote nieuwe handelszaken na het beëindigen van de inventarisatie werden waar mogelijk nog verwerkt.

In de kernen werden commerciële en niet-commerciële panden geïnventariseerd. Aan de hand van de lijst van aanbodcategorieën werd van de commerciële panden, naast de naam van de zaak, ook het type aanbod genoteerd. Commerciële panden omvatten onder meer winkels, warenhuizen, horecazaken, cinema’s en fitnesszalen. Uiteindelijk werden 75 verschillende soorten aanbod of diensten opgesomd. Er werd ook opgenomen of het gaat om een ketenfiliaal, een imagoverlagende handelszaak, een bouwwerf of verbouwing, ...

Dit driejaarlijkse rapport biedt heel wat inzichten in het Antwerpse horecalandschap:

  • welke verschuivingen treden op;
  • wat zijn de nieuwe trends;
  • hoe reageren onze ondernemers op deze trends.

Dit rapport is een basis voor beleidsadvies met betrekking tot horeca. Het rapport vormt mee de basis van instrumenten in het horecabeleid van stad Antwerpen, onder andere de terrastaks.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0503 - De aantrekkingskracht van de kernwinkelgebieden en strategische horecakernen neemt fors toe
1SLW050301 - Stad Antwerpen voert een kernversterkend detailhandels- en horecabeleid uit via centrum- en horecamanagement

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de meting van de Antwerpse horecakernen 2017.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de afbakening van de Antwerpse horecakernen 2017 goed. Op basis van drie objectieve criteria worden 12 strategische bovenlokale en lokale horecakernen afgebakend die samen 931 actieve horecapanden bevatten. Enkele belangrijke horecabeleidsinstrumenten, waaronder de terrastaks, zijn gebaseerd op deze afbakening. Alsook wordt bij beleidsadvies met betrekking tot horeca hiernaar verwezen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Meting_van_de_Antwerpse_horecakernen_2017.pdf
  • Lijst_Afgebakende_Horecakernen_2017.pdf