Ondernemers en medewerkers van kleine ondernemingen volgen vaak minder opleiding dan hun collega’s werkzaam bij grotere ondernemingen. De voornaamste reden hiervoor is tijdsgebrek. Nochtans heeft een onderneming met beter opgeleide ondernemers en medewerkers meer kans op slagen. Het ondersteunen van zaakvoerders van kleine ondernemingen en hun medewerkers inzake professionele bijscholing vormt bijgevolg een bijzonder aandachtspunt. Om de ondernemers en medewerkers van kleine ondernemingen hierin te ondersteunen organiseert SYNTRA kortlopende opleidingstrajecten in samenwerking met de steden en gemeenten. De workshops zijn praktijkgericht, laagdrempelig en spelen in op de ervaringen van de deelnemers. Aan deze workshops wordt ook een netwerkmoment gekoppeld waarop ondernemers ervaringen kunnen uitwisselen.
De drie workshops worden uitgerold naar de ondernemers in de districten Hoboken en Wilrijk in het najaar van 2017. De onderwerpen van de workshops behandelen thema's met betrekking tot sociale media, webshops, goedkope vormen van promotie, eerste stappen naar e-commerce. Elke workshop duurt telkens 3 uur en er moeten minimaal 6 ondernemers deelnemen.
De volgende afspraken worden gemaakt tussen:
FORTIO Bedrijfsopleidingen:
De stad Antwerpen:
Bovendien voorziet SYNTRA Vlaanderen 750,00 EUR om drukwerk en/of facility onkosten te betalen.
De dienst Business en Innovatie van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing richt zich op de stedelijke winkel- en horecakernen. Er wordt een actief detailhandels- en horecabeleid gevoerd om de handelsfunctie in de stedelijke kernen te behouden en te versterken. Eén van de doelstellingen is de optimalisatie van het detailhandels- en horeca-aanbod. Op 30 augustus 2013 (jaarnummer 8658) keurde het college de Beleidsnota Detailhandel goed.
Sinds 2015 ontvangt elke ondernemer die een nieuwe zaak start (starter), per kwartaal een standaard welkomstbrief van de stad. In het verlengde hiervan keurde de gemeenteraad op 19 december 2016 (jaarnummer 800) een welkomstgeschenk voor starters in detailhandel en horeca in 2017 goed, dit in de vorm van een coachingmoment. Vaak is een starter erg gefocust op zijn core business waardoor hij belangrijke aspecten vergeet om zijn zaak te laten groeien. Zo schakelt de starter vaak pas te laat een coach in. Eenmaal de starter een coaching heeft gehad, blijkt de ondernemer er tevreden over.
Daarnaast blijkt uit de evaluatie van de vorige edities van de Nieuwe Natie dat begeleiding op maat van de ondernemer een meerwaarde is. De ondernemers kregen waardevolle ervaringen en nieuwe inzichten, die hen in staat stelde het businessplan te verfijnen en nieuwe stappen in het ondernemersvak te zetten. Dit blijkt eveneens uit de startersgesprekken.
Hieruit kan geconcludeerd worden dat niet enkel de coaching van starters, maar zeker ook van alle ondernemers in de detailhandel en horeca opportuun is.
De uitgaven zijn voorzien binnen het goedgekeurde budget 2017 van de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie/Detailhandel en Horeca op 5318500000/1SLW050301A00000/6141.
Het college keurt de samenwerkingsovereenkomst met Syntra goed.