Inhoud van de aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Bestaande toestand
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Conclusie |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
18 mei 2017 |
15 juni 2017 |
voorwaardelijk gunstig |
Digit - Infrabel NV |
18 mei 2017 |
14 juni 2017 |
voorwaardelijk gunstig |
Digit - Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn |
18 mei 2017 |
Het advies werd niet uitgebracht binnen een termijn van 30 kalenderdagen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan. |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Conclusie |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
18 mei 2017 |
30 mei 2017 |
gunstig |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten |
18 mei 2017 |
7 juni 2017 |
gunstig |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
18 mei 2017 |
Het advies werd niet uitgebracht binnen een termijn van 30 kalenderdagen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan. |
Toetsing voorschriften
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het goed is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Dam-West, goedgekeurd op 6 januari 2011. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een zone voor publiek domein.
Het goed is gedeeltelijk gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA Stedelijk Park Spoor Noord, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 2005. Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed en in een zone voor stedelijk park 1.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan, het ruimtelijk uitvoeringsplan en het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op deze aanvraag.
Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.
Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De voorliggende aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode (Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).
Omgevingstoets
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
De straat wordt heraangelegd als onderdeel van een nieuwe fietsverbinding tussen het stadscentrum en de Slachthuislaan. In de bestaande toestand zijn er bijna geen fietsvoorzieningen om deze verbinding te maken, waardoor het prioritair inrichten van deze straat voor fietsers een goede invloed zal hebben op het fietscomfort en de verkeersveiligheid.
Aan beide zijden van de straat worden ruime fietspaden aangelegd.
Parkeerparagraaf niet van toepassing
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing, gezien de aanvraag betrekking heeft op de heraanleg van wegen.
Cultuurhistorische aspecten
Vermits de voorliggende werken palen aan een spoorwegbrug die bij MB dd 8/11/1996 werd beschermd als monument, gelden er voor de aanpalende zone bijzondere eisen van welstand. In dat kader werd een gunstig advies verleend door de stedelijke dienst monumentenzorg dat zich als volgt laat lezen:
“De aanvraag heeft betrekking op het openbaar domein. Het object/ complex is beeldondersteunend.
Men wenst een fietspad te voorzien. De voorgestelde aanleg van dit fietspad brengt in geen geval de erfgoedwaarde van de beschermde spoorwegbrug in het gedrang.”
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanleg van eenduidige fietspaden in rode beton aan beide zijden van de straat, zodat fietsers de rijbaan in kasseien niet meer moeten delen met het autoverkeer, heeft een gunstige invloed voor het comfortabel gebruik door fietsers.
De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 24 mei 2017 tot 23 juni 2017. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 28 juni 2017. De procedure is uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure.
Aanvragers: stad Antwerpen, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen.
Ligging van het perceel: Damplein ZN, 2060 Antwerpen.
Kadastrale gegevens: (afd. 7) sectie G 0.
Onderwerp: aanleggen van de fietsstraat Noord - Damplein.
Dossiernummer: 20171017.
Intern dossiernummer: AN9/B/digitaal/GR/.
Type dossier: reguliere procedure.
Procedureverloop:
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst aanvraag |
5 april 2017 |
Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs |
4 mei 2017 |
Opening openbaar onderzoek |
24 mei 2017 |
Afsluiten openbaar onderzoek |
23 juni 2017 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
25 september 2017 |
Uiterste datum beslissing |
1 oktober 2017 |
Datum verslag GSA |
28 juli 2017 |
Gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar |
Dierckx Brenda |
Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van het Damplein onder volgende voorwaarden: