De Vlaamse Regering wijzigde op 31 maart 2017 artikel 2 van het besluit over lage-emissiezones. Het gaat om enkele verduidelijkingen, de rechtzetting van enkele fouten in de oorspronkelijke tekst en aanpassingen aan de Europese regelgeving. Het gaat om bepalingen in artikel 2 van het LEZ-besluit waarmee de emissienorm van een voertuig, wanneer deze niet gekend is, wordtafgeleid aan de hand van de datum van eerste inschrijving. Tegelijk wordt het tijdpad voor de Vlaamse toegangsvoorwaarden aangepast, waarbij een bijkomende verstrenging voorzien wordt voor eind 2017 (diesel) en begin 2018 (benzine). Hoofddoel is om op die manier de voertuigen die, als antwoord op het dieselschandaal, aan de nieuwe Europese testcycli moeten voldoen mee in het verstrengingspad op te nemen.
Het college verdaagde op 7 april het bestek GAC/2016/4178 voor het afsluiten van een overeenkomst met betrekking tot de haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone (LEZ) Antwerpen en keurde het vervolgens goed op 21 april 2017 (jaarnummer 3252). In het bestek werd in de opdrachtomschrijving gesteld dat de effecten van een uitbreiding van de LEZ op vloot, luchtkwaliteit en gezondheid door de opdrachtnemer doorgerekend moet worden voor de zichtjaren 2020 en 2025. Het nieuwe tijdpad van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 maart 2017 werd hierin niet meegenomen. Gezien de te verwachten bijkomende verbetering op de luchtkwaliteit en gezondheid van deze bijkomende toegangsdrempel is het opportuun om de opdracht te wijzigen met een bijkomend zichtjaar 2030. Dit veronderstelt extra modelberekeningen om effectkaarten te genereren en maatschappelijke kostenbatenanalyses op te maken.
Uit eerste onderzoek blijkt dat één van de gevraagde uitbreidingsscenario's wel geografisch zinvol is in geval een LEZ Haven wordt ingevoerd, maar niet van die aard is dat er effectberekeningen op vlak van vloot, luchtkwaliteit en gezondheid moeten gebeuren. Deze doorrekening hoeft niet meer te gebeuren zodat het aantal scenario's per zichtjaar vijf is in plaats van zes. Met het bijkomende zichtjaar 2030 komt het totaal aantal scenario's op vijftien in plaats van de huidige twaalf.
Volgens artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 op de algemene uitvoeringsregels voor overheidsopdrachten mag de aanbestedende overheid de oorspronkelijke opdracht eenzijdig wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht onveranderd blijft en de wijziging in waarde beperkt blijft tot 15% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Het college besliste op 23 juni 2017 (jaarnummer 5761) om de gunning goed te keuren voor het afsluiten van een overeenkomst met betrekking tot de haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone (LEZ) Antwerpen, op basis van bestek GAC/2016/4178, aan Transport & Mobility Leuven nv tegen een bedrag van 185.999,51 euro incl. btw.
Wijziging van opdracht wordt gevraagd op basis art. 37 KB en art. 151 KB van bestek GAC/2016/4178 - Haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone (LEZ) Antwerpen.
Artikel 57 §3, 4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het college keurt de wijziging van opdracht van bestek GAC/2016/4178 "Haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone (LEZ) Antwerpen" en volgende bestelbon goed: 4005240677.
De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Wijziging opdracht bestek GAC/2016/4178 Haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone (LEZ) Antwerpen. Transport & Mobility Leuven nv OND NBE0476.966.024 IBAN BE41432002237110 |
19.349,59 EUR incl. BTW |
budgetplaats:5152500000 budgetpositie:613 functiegebied:1HWN010201A00000 subsidie:SUB_NR fonds:Intern begrotingsprogramma:1SA010381 budgetperiode:1700 |
4005240677 |