Terug

2017_CBS_07882 - Haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone - Wijziging opdracht - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/09/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_07882 - Haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone - Wijziging opdracht - Goedkeuring 2017_CBS_07882 - Haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone - Wijziging opdracht - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De Vlaamse Regering wijzigde op 31 maart 2017 artikel 2 van het besluit over lage-emissiezones. Het gaat om enkele verduidelijkingen, de rechtzetting van enkele fouten in de oorspronkelijke tekst en aanpassingen aan de Europese regelgeving. Het gaat om bepalingen in artikel 2 van het LEZ-besluit waarmee de emissienorm van een voertuig, wanneer deze niet gekend is, wordtafgeleid aan de hand van de datum van eerste inschrijving. Tegelijk wordt het tijdpad voor de Vlaamse toegangsvoorwaarden aangepast, waarbij een bijkomende verstrenging voorzien wordt voor eind 2017 (diesel) en begin 2018 (benzine). Hoofddoel is om op die manier de voertuigen die, als antwoord op het dieselschandaal, aan de nieuwe Europese testcycli moeten voldoen mee in het verstrengingspad op te nemen.

Het college verdaagde op 7 april het bestek GAC/2016/4178 voor het afsluiten van een overeenkomst met betrekking tot de haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone (LEZ) Antwerpen en keurde het vervolgens goed op 21 april 2017 (jaarnummer 3252). In het bestek werd in de opdrachtomschrijving gesteld dat de effecten van een uitbreiding van de LEZ op vloot, luchtkwaliteit en gezondheid door de opdrachtnemer doorgerekend moet worden voor de zichtjaren 2020 en 2025. Het nieuwe tijdpad van het besluit van de Vlaamse Regering van 31 maart 2017 werd hierin niet meegenomen. Gezien de te verwachten bijkomende verbetering op de luchtkwaliteit en gezondheid van deze bijkomende toegangsdrempel is het opportuun om de opdracht te wijzigen met een bijkomend zichtjaar 2030. Dit veronderstelt extra modelberekeningen om effectkaarten te genereren en maatschappelijke kostenbatenanalyses op te maken. 

Uit eerste onderzoek blijkt dat één van de gevraagde uitbreidingsscenario's wel geografisch zinvol is in geval een LEZ Haven wordt ingevoerd, maar niet van die aard is dat er effectberekeningen op vlak van vloot, luchtkwaliteit en gezondheid moeten gebeuren. Deze doorrekening hoeft niet meer te gebeuren zodat het aantal scenario's per zichtjaar vijf is in plaats van zes. Met het bijkomende zichtjaar 2030 komt het totaal aantal scenario's op vijftien in plaats van de huidige twaalf. 

Juridische grond

Volgens artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 op de algemene uitvoeringsregels voor overheidsopdrachten mag de aanbestedende overheid de oorspronkelijke opdracht eenzijdig wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht onveranderd blijft en de wijziging in waarde beperkt blijft tot 15% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Aanleiding en context

Het college besliste op 23 juni 2017 (jaarnummer 5761) om de gunning goed te keuren voor het afsluiten van een overeenkomst met betrekking tot de haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone (LEZ) Antwerpen, op basis van bestek GAC/2016/4178, aan Transport & Mobility Leuven nv tegen een bedrag van 185.999,51 euro incl. btw.

Algemene financiƫle opmerkingen

Wijziging van opdracht wordt gevraagd op basis art. 37 KB en art. 151 KB van bestek GAC/2016/4178 - Haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone (LEZ) Antwerpen.


Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 §3, 4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1HWN01 - Antwerpen is een duurzame stad
1HWN0102 - Een onderbouwd, gedragen en ondersteunend energie- en milieubeleid is gevoerd en het goede voorbeeld is door onszelf gegeven
1HWN010201 - Leefmilieu en duurzaamheid maken consequent deel uit van de stedelijke beleidsplanning en -uitvoering
1 - Woonstad
1HWN01 - Antwerpen is een duurzame stad
1HWN0102 - Een onderbouwd, gedragen en ondersteunend energie- en milieubeleid is gevoerd en het goede voorbeeld is door onszelf gegeven
1HWN010201 - Leefmilieu en duurzaamheid maken consequent deel uit van de stedelijke beleidsplanning en -uitvoering
1HWN010201PA1936 - LEZ Uitbreidingsstudie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de wijziging van opdracht van bestek GAC/2016/4178 "Haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone (LEZ) Antwerpen" en volgende bestelbon goed: 4005240677.

Artikel 2

De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Wijziging opdracht bestek GAC/2016/4178 

Haalbaarheidsstudie uitbreiding lage-emissiezone (LEZ) Antwerpen.

Transport & Mobility Leuven nv
Diestsesteenweg 57
3010 Leuven

OND NBE0476.966.024

IBAN BE41432002237110

19.349,59
EUR incl.
BTW
budgetplaats:5152500000
budgetpositie:613
functiegebied:1HWN010201A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:Intern
begrotingsprogramma:1SA010381
budgetperiode:1700
4005240677