In Antwerpen is er een blijvende nood aan extra plaatsen in het basis- en secundair onderwijs. Gelet op de hoogdringendheid onderzoekt de stad momenteel meerdere locaties om de capaciteit verder te vergroten.
Om de achterstand in scholenbouw weg te werken, lanceerde de Vlaamse Overheid op 5 maart 2017 een oproep naar de schoolbesturen om deel te nemen aan een nieuw Design Build Finance Maintain (DBFM)-programma. Geïnteresseerde scholen kunnen hiervoor een aanvraagdossier indienen tot en met 31 mei 2017. De stad wil geïnteresseerde scholen hierbij ondersteunen door gronden voor nieuwe schoolgebouwen ter beschikking te stellen.
Voor de beoordeling van het dossier dient aan de inrichtende macht principieel een zakelijk recht te worden verleend op een grond. De administratieve afhandeling van het zakelijk recht dient gereed te zijn voor aanvang van de uiteindelijke realisatie. Dit zakelijk recht wordt door de inrichtende macht voor 30 jaar (+ periode van realisatie) doorgegeven aan de DBFM-partner die het schoolproject realiseert. Na afloop van deze 30 jaar (+ periode van realisatie) komen grond en gebouw terug bij de inrichtende macht. Vervolgens dienen grond en gebouw nog 20 jaar te worden ingezet voor onderwijs om terugbetaling van subsidies aan het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGIOn) te voorkomen. De stad engageert zich om na beëindiging van de erfpacht de opgerichte gebouwen te bestemmen voor onderwijs conform de vereisten van AGIOn (50 jaar na voorlopige oplevering).
Site Kattendijkdok-Oostkaai te Antwerpen
Het AG Stedelijk Onderwijs zou een DBFM-project willen realiseren voor een éénstroom basisschool en secundair onderwijs op de site Kattendijkdok-Oostkaai te 2000 Antwerpen, rode zone op perceel B2 volgens plan in bijlage. Van deze rode zone wordt de oostelijke perceelsgrens nog bepaald wordt in functie van de onderwijsdoelstellingen en rekening houdend met de doelstellingen voor de ontwikkeling van de Cadix-wijk. Het totaal programma van de school bedraagt 6.000m² bruto vloeroppervlakte en circa 2.700m² buitenruimte, een capaciteitsuitbreiding van 384 plaatsen.
De site heeft een bestemming volgens het RUP als zone voor wonen en is momenteel eigendom van AG VESPA. AG VESPA is bereid om in 2017 de benodigde grond te verkopen aan de stad Antwerpen in functie van het project voor de school, en de stad Antwerpen is bereid om de grond aan te kopen van AG VESPA. De middelen voor deze aankoop zijn voorzien in de begroting. Stad Antwerpen zal na aankoop van de grond deze vervolgens, conform de beheersovereenkomst met het AG Stedelijk Onderwijs, voor 50 jaar in erfpacht geven aan het AG Stedelijk Onderwijs tegen een éénmalig canon van 1,00 euro met inachtneming van de volgende opschortende voorwaarden:
De onderhandeling tussen AG Vespa en stad Antwerpen over de exacte afmetingen en prijs van het deel van het perceel dat voor onderwijs ingezet zal worden zullen plaatsvinden na zekerheid over de toekenning van het DBFM project.
Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.
Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.
Op 18 oktober 2013 (jaarnummer 10570) keurde het college de uitgangspunten goed voor het beheer van het stedelijk patrimonium en gaf het college opdracht aan AG VESPA en de bedrijfseenheid Patrimoniumonderhoud om deze krijtlijnen verder uit te werken.
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12408) keurde het college de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties, goed. Hierin werd de verticale opdeling van de eigendommen in financieel en niet-financieel patrimonium vastgelegd. Het college nam kennis van de lijsten financieel patrimonium en stedelijk bedrijfsvastgoed.
De gemeenteraad nam op 2 maart 2015 (jaarnummer 00127) kennis van de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties.
Het leerplichtonderwijs in de stad Antwerpen kampt met een groot tekort aan aantal plaatsen en er is dringend nood aan capaciteitsuitbreiding. Regelmatig komen er nieuwe Vlaamse initiatieven om de achterstand in scholenbouw weg te werken. Op 5 maart 2017 lanceerde de Vlaamse minister bevoegd voor onderwijs een oproep naar de schoolbesturen om deel te nemen aan een nieuw projectspecifiek Design Build Finance Maintain (DBFM)-programma. Een inrichtende macht (IM) die nieuwbouw- of verbouwplannen heeft, kan een aanvraagdossier indienen tot en met 31 mei 2017.
Op 24 mei 2017 (jaarnummer 4669) keurde het college goed dat onderstaande locaties principieel in aanmerking komen voor onderzoek om vervolgens mogelijk zakelijke rechten hierop te verlenen aan inrichtende machten voor de organisatie van onderwijs in het kader van de oproep projectspecifieke DBFM van 5 maart 2017:
Tevens keurde de gemeenteraad goed dat de stad zich zal engageren de opgerichte gebouwen te bestemmen voor onderwijs conform de vereisten van AGIOn (50 jaar na voorlopige oplevering).
De facturen van de bedrijfseenheid Stadsbeheer met betrekking tot huurgelden en dergelijke, worden sinds 1 januari 2016 automatisch vanuit Planon gegenereerd naar SAP.
De budgetperiodes in de bijgesloten financiële tabel zijn indicatief en kunnen nog wijzigen in functie van de voortgang van een eventueel project en het verlijden van de notariële akte.
De stad Antwerpen dient de grond voor dit project nog aan te kopen van AG VESPA op onderstaand boekingsadres:
Aankoop grond van AG Vespa
Budgetplaats: 5117000000
Budgetpositie: 220
Functiegebied: 1SLW090102A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: INTERN
Begrotingsprogramma: 1SA040879
Budgetperiode: 1700
Artikel 43, §2, 12° van het Gemeentedecreet stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking tot roerende en onroerende goederen voor zover de verrichting niet behoort tot de aangelegenheden van dagelijks bestuur en niet nominatief in het vastgestelde budget is opgenomen.
Artikel 4 §2.2 van de samenwerkingsovereenkomst met AG VESPA zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 mei 2015 (jaarnummer 284) dat bepaalt dat AG VESPA bevoegd is voor de verkoop en aankoop van stedelijk bedrijfsvastgoed.
Volgens artikel 4 §2.1 van de beheersovereenkomst 2015-2019 tussen de stad Antwerpen en AG VESPA staat AG VESPA als vastgoedbedrijf van de stad in voor de financieel-administratieve afhandeling van alle in- en uitgaande eigendomsoverdrachten en dit op voorwaarde dat en voor zover deze vastgoedtransacties kaderen binnen goedgekeurd beleid door de stad. De beslissing tot de vastgoedtransactie ligt bij de stad (college van burgemeester en schepenen of gemeenteraad, conform de bevoegdheidsverdeling in het gemeentedecreet, artikel 3 en artikel 57).
De dienst Stadsbeheer/Vastgoed/Ontwikkeling/Ruimtebeheer adviseert gunstig aan college en gemeenteraad tot het afsluiten van een erfpachtovereenkomst met het AG SO voor de site Kattendijkdok-Oostkaai te 2000 Antwerpen conform de principes van de beheersovereenkomst.
De gemeenteraad keurt de erfpachtovereenkomst tussen de stad Antwerpen en het AG Stedelijk Onderwijs met betrekking tot de gronden gelegen aan de site Kattendijkdok-Oostkaai te 2000 Antwerpen, zone op perceel B2 (4.470m²) volgens plan in bijlage, met een nog nader te bepalen totale oppervlakte en met inachtneming van de opschortende voorwaarden, goed.
De erfpachtovereenkomst loopt voor een termijn van 50 jaar en de éénmalig canon bedraagt 1,00 euro conform de beheersovereenkomst met het AG Stedelijk Onderwijs.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
AGSO / AG VESPA | Exacte kadastrale afbakening voor deel onderwijs uitklaren |
AG VESPA | Het financieel en administratief afhandelen van de verkoop aan de stad in 2017 |
De financieel beheerder regelt de financiële gevolgen als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Aanrekenen eenmalige erfpachtvergoeding aan het AGSO |
1,00 euro |
Budgetplaats: 5117000000 |
zie opmerking bij rubriek algemene financiële opmerkingen |