Terug

2017_CBS_07513 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure - 20171577 - district Antwerpen - Rotterdamstraat ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/09/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_07513 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure - 20171577 - district Antwerpen - Rotterdamstraat ZN - Goedkeuring 2017_CBS_07513 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure - 20171577 - district Antwerpen - Rotterdamstraat ZN - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.

Daarnaast wenst ze betreffende de aanlegwijze van de rijbaan te opteren voor een rode asfalt tussen de goten.  Dit om het statuut fietsstraat hier toe te passen in plaats van een klassieke rijbaan met fietssuggestiestroken zoals opgetekend in de bouwaanvraag.  De beleidsnota “Fietsstraten Antwerpen” heeft als doel om de fietsstraten op een uniforme gelijke wijze aan te leggen en stelt prioritair 3 fietsstraatassen voorop om te realiseren.  Voorliggende straat is onderdeel van de fietsstraatas “Antwerpen Noord”.  Deze start ter hoogte van het Albertkanaal met de nieuwe Ijzerlaan-fietsbrug waar ze verknoopt met de fietsostrade Essen en Fietsostrade Albertkanaal.  Ze gaat via een fietsstraat in de Samberstraat naar het Park Spoor Noord. Verder loopt za als fietsstraat doorheen de Lange Dijkstraat tot aan het Sintjansplein.  Hier gaat ze verder in de Rotterdamstraat (= voorliggende bouwaanvraag) om zo via de fietsstraten in de Van Stralenstraat/Pijlstraat/Van Artenveldestraat toe te komen in het centrum van Antwerpen rondom het centraal station en het busstation Rooseveltplaats.  Uit deze bespreking valt op dat alle andere straten in de route een fietsstraatstatuut gekregen hebben.  Om de doelstelling van de beleidsnota naar leesbaarheid te versterken is het aangewezen om het statuut fietsstraat ook te voorzien in de Rotterdamstraat. In de beleidsnota werden destijds voor de verschillende segmenten aanlegopties vermeld.  Voor de Rotterdamstraat waren dit zowel fietssuggestiestroken als fietsstraat. Gelet op de keuzes in de andere segmenten die allen naar fietsstraat gegaan zijn, is het logisch om deze ook uniform door te trekken in de Rotterdamstraat.

Bijkomend onderbouwen we ook de keuze van fietsstraat voor deze specifieke straat inzake verkeersleefbaarheid en veiligheid.  Zo dient vanzelfsprekend de inrichting geheel conform de aanlegvoorwaarden van de beleidsnota naar fietsstraat te gebeuren.  Zo zal er in de voorwaarden vermeld worden dat het om een fel rode asfalt dient te gaan, met aan begin en einde de generiek besliste grondstickers en geleidingsstickers aan te brengen.  Ook dienen de wettelijke borden van een fietsstraat toegepast te worden. Naar rijrichting is er een kort stuk enkelrichting en een langer stuk dubbelrichting. De maatvoering van de straat is conform het stedelijk draaiboek die de maatvoeringen van straten bepaald. Hierdoor is de straat voldoende breedt in beide segmenten om een kruising van fiets en auto/bus/camion comfortabel en veilig te laten gebeuren. Door de inrichting van de fietsstraat kan de fietser in het enkelrichtingsdeel de volledige straatbreedte gebruiken als hij wenst. In het dubbelrichtingsdeel kan hij de helft van de fietsstraat gebruiken. De gemotoriseerde voertuigen dienen steeds achter de fietsers te blijven. De regelgeving omtrent fietsstraat is dus compatibel en veilig toepasbaar binnen de geometrie van het voorliggende wegontwerp. De Rotterdamstraat is ook gelegen in een dense woonwijk waardoor hier eerder een rustig wijkverkeer plaatsvindt. Dit is net de reden waarom er geopteerd is om in deze straat; alsook de andere op de route de fietsstraten aan te leggen. Het is namelijk zo dat de lage en rustigere verkeerssituatie  van gemotoriseerd verkeer goed samengaat met grotere fietsstromen.

Op de Rotterdamstraat loopt er ook een buslijn.  Aangezien we in een dense woonwijk zitten met grillig stratenpatroon en verschillende enkelrichtingen is de buslijn hier gesplitst per rijrichting. Hierdoor komt er maar de helft van het aantal bussen, in 1 rijrichting, door de straat. Tevens is in de Pijlstraat voorheen beslist om daar ook de keuze fietsstraat te nemen op het traject van de bus. Ook daar rijdt ze in 1 rijrichting, het betreft een kort verbindingsstuk tussen de 2 andere fietsstraten Van Arteveldestraat en Van Stralenstraat. Tijdens het ontwerp van de fietsstraat Lange Dijkstraat liep er ook een buslijn over een kort segment van die straat. Toen is er ook gekozen om hier fietsstraat te voorzien. Het betrof toen een buslijn in beide richtingen. Door recente buslijnherschikkingen is de bus hier verdwenen. Het had dus een spijtige zaak geweest dat de fietsstraat hier niet had doorgelopen aangezien dan naar wegbeeld en continuiteit de schakelroute niet optimaal aangelegd is en herkanbaar is door alle weggebruikers. Tevens gelet op voorgaande toelichting dat de straat breed genoeg is om bus en fietsers te laten kruisen is het mogelijk hier te kiezen voor de fietsstraat. In de optie klassieke straat met fietssuggestiestroken is het namelijk toegelaten dat wagens en bussen/camions de fietsers inhalen. Gelet op de gewenste hoge intensiteiten van fietsverkeer in beide richtingen is dit geen wenselijke piste. Het is beter dat de fietser niet mag ingehaald worden en dus het autoverkeer het tempo houdt van de fietsers. Wel is het aangewezen om voorgaand aan de ingebruikname afspraken te maken met De Lijn Antwerpen inzake het informeren van hun chauffeurs en de regelgeving rond fietsstraten. Dit om zeker te zijn dat zij weten dat bussen en andere voertuigen in de fietsstraat geen fietsers mogen voorbijsteken. Er kan ook bekeken worden of meer stadsbreedt bij de invoering van nieuwe fietsstraten er langs de baan tijdelijk ook info wordt voorzien waarom de specifieke verkeersregels klaar en duidelijk mee gegeven worden aan de weggebruikers. Zo benadrukken we vanaf het begin dat de fietser in deze straat op de eerste plaats staat, binnen de regelgeving vastgelegd in de wegcode.

Gelet op bovenstaande acht het college het aangewezen om de Rotterdamstraat aan te leggen als fietsstraat om zo een meer leesbare schakelroute (fietsstraatas) te bekomen, alsook de positie van de fietser in de Rotterdamstraat prominenter vast te leggen wat zal leiden tot een gematigder gemotoriseerd verkeer (auto/bus/camion) dat resulteert in een hogere verkeersveiligheid.

Volgende technische bijsturingen doet ze in het verslag GSA:

Onder  “Inhoud van de aanvraag”:

-        rijweg in zwarte asfalt van 4,00 m tussen het plein en de Olijftakstraat (enkelrichting auto) en een rijweg in zwarte asfalt van 5.10m tussen Olijftakstraat en de Van Stralenstraat (dubbelrichting auto) met beiden fietssuggestiestroken in lichtgrijze slemlaag (1,20 m)

Inzake de bespreking van de hinderaspecten onderschrijft het college de logica van de GSA dat de fietser meer op de voorgrond moet komen door een goede heraanleg van de straat. Dit gelet op de schakelroute (fietsstraatas) die hier vastgelegd is. Door de fietssuggestiestroken om te vormen naar een fietsstraat komt de fietser niet enkel meer in beeld door de straatbrede rode loper, maar is de fietser ook wettelijk beter gekaderd en heeft hij meer rechten ten aanzien van het autoverkeer. Hierdoor is de fietser die de gehele schakelroute (fietsstraatas) afrijdt, ook steeds op een fietsstraat aan het rijden, wat leesbaarder en duidelijker is, voor hem, en het autoverkeer dat in deze woonwijk de verschillende segmenten van de fietsstraat tegenkomt.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten.

Onderzoek

Nee

Aanleiding en context

Aanvragers: stad Antwerpen
De aanvraag omvat: aanleggen van een fietsstraat (Noord - Rotterdamstraat)
Dossiernummer: AN3/B/digitaal/20171577

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 4.7.12. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat het college bevoegd is om de beslissing te nemen over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie. Bijkomend voert ze een argumentatie op om de straat als een fietsstraat aan te leggen met felrode asfalt.

Artikel 2

Het college beslist de stedenbouwkundige vergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen strikt na te leven;

  • de Rotterdamstraat zoals aangevraagd in deze bouwaanvraag aan te leggen als fietsstraat door de asfaltlaag tussen de goten uit te voeren in fel rode asfalt. Bijhorend de nodige grondstickers van fietsstraat te voorzien, de nodige geleidingspijlen volgens de beleidsnota “Fietsstraten Antwerpen” alsook de nodige wettelijke verkeersborden die de fietsstraat regelen.

  • de fietsstraat dient op de kruispunten conform de beleidsnota “Fietsstraten Antwerpen” aangelegd te worden.  Concreet betekend dit dat op:

    • het verkeersplateau aan het Sint Jans Plein er geen rode klinkers komen. Er komt wel een geleidingssticker op de aanzet van het Sint Jans Plein.

    • het T-kruispunt met de Olijftakstraat loopt de rode loper door in de as van de Rotterdamstraat op een breedte van 5.10m ( het overige deel van dit kruispunt krijgt zwarte asfalt zoals in de Olijftakstraat). Verkeer uit de Olijftakstraat zal voorrang verlenen aan de fietsstraat, hiervoor komen er conform de inrichtingsvoorschriften fietsstraat haaietanden tegen de rode loper op het kruispunt.

    • het kruispunt met de Van Stralenstraat de rode asfalt stopt voor het ingetekende zebrapad. Hierdoor kunnen de grondstickers en geleidingssickers op een goede plek aangebracht worden om de routewijziging van de fietsstraat Rotterdamstraat/Van Stralenstraat optimaal te bewegwijzeren.

  • bij een te behouden boom moeten volgende zaken in acht genomen worden:
    • in het ontwerp van de gebouwen en de volledige infrastructuur errond, mag er niets voorzien worden waardoor de wortels of kroon van de boom onaanvaardbaar moeten beschadigd worden, noch nu, noch in de toekomst. Praktisch gezien wil dit zeggen dat het ontwerp niet mag leiden tot noodzaak om:
      • het bestaande maaiveld af te graven of op te hogen in de wortelzone van de te behouden boom;
      • graafwerken uit te voeren waarbij wortels dikker dan 5 cm moeten doorgestoken worden en/of waarbij 20 % van het totale wortelpakket moet verwijderd worden;
      • de boom drastisch te snoeien. ( d.w.z. hoger opkronen dan het huidig eindbeeld of toppen of kandelaren of verwijderen van takken dikker dan 8cm).
      • als er werken (zowel bouwwerken, als werken aan de infrastructuur errond) worden uitgevoerd, moet de te behouden boom beschermd worden. Zowel wortels als kroon moeten beschermd worden.
    • de wortelzone van de boom moet beschermd worden om verdichting van de bodem en/of oppervlakkige beschadiging van de wortels te voorkomen. Op vlak van bescherming voor de wortelzone zijn er twee mogelijkheden:
      • er is voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er werfhekkens geplaatst die aan elkaar vast gemaakt zijn, zodat ze niet, of in ieder geval moeilijk, te verplaatsen zijn. De grootte van de wortelzone wordt idealiter bepaald door onderzoek; als onderzoek om een of ander reden niet kan, moet men er vanuit gaan dat de wortelzone even groot is als de diameter van de kroonprojectie + 2m.
      • in die volledig afgebakende zone mag niets gebeuren. (niet graven,  niet stockeren, geen afvalwater of spoelwater lozen, ….)
      • er is niet voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden, zodat de ruimte onder de boom toch geheel of gedeeltelijk kan gebruikt worden zonder dat er schade berokkend wordt.
    • om uitdroging van de wortelzone te voorkomen tijdens een droogzuiging van de werf, moet water worden gegeven aan de boom, tenzij bodemonderzoek zou uitwijzen dat dit niet nodig is.
    • naast de wortelzone moeten ook de stam en de kroon beschermd worden. Als de wortelzone volledig kan afgeschermd worden, zijn de stam en het onderste deel van de kroon uiteraard ook ineens afgeschermd. Kan de wortelzone niet volledig afgeschermd worden, dan moeten voor het beschermen van de stam en onderste deel van de kroon ook beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden.
    • om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen moet de  aannemer, als hij een kraan gaat gebruiken, een voldoende hoge kraan voorzien.  Als de kraan rond draait met een last eraan, mag niets de top van de boom raken. De aannemer mag ook geen snoeiwerken uitvoeren om ruimte te krijgen voor een kraan of voor om het even welke machine of stelling of … .
    • het is aangewezen om voor de nodige onderzoeken en voor het opstellen van beschermingsmaatregelen op maat, een gecertificeerd boomverzorger te raadplegen. 
  • bij het aanplanten van een nieuwe boom moeten volgende zaken in acht genomen worden:
    • het aspect duurzaamheid moet nagestreefd worden. Duurzaam aanplanten wil o.a. zeggen dat voor de nieuwe boom een groeiplaats moet voorzien worden die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft om zijn natuurlijke grootte en leeftijd te kunnen halen, en waar  er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte.
 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.