Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.
Daarnaast wenst ze betreffende de aanlegwijze van de rijbaan te opteren voor een rode asfalt tussen de goten. Dit om het statuut fietsstraat hier toe te passen in plaats van een klassieke rijbaan met fietssuggestiestroken zoals opgetekend in de bouwaanvraag. De beleidsnota “Fietsstraten Antwerpen” heeft als doel om de fietsstraten op een uniforme gelijke wijze aan te leggen en stelt prioritair 3 fietsstraatassen voorop om te realiseren. Voorliggende straat is onderdeel van de fietsstraatas “Antwerpen Noord”. Deze start ter hoogte van het Albertkanaal met de nieuwe Ijzerlaan-fietsbrug waar ze verknoopt met de fietsostrade Essen en Fietsostrade Albertkanaal. Ze gaat via een fietsstraat in de Samberstraat naar het Park Spoor Noord. Verder loopt za als fietsstraat doorheen de Lange Dijkstraat tot aan het Sintjansplein. Hier gaat ze verder in de Rotterdamstraat (= voorliggende bouwaanvraag) om zo via de fietsstraten in de Van Stralenstraat/Pijlstraat/Van Artenveldestraat toe te komen in het centrum van Antwerpen rondom het centraal station en het busstation Rooseveltplaats. Uit deze bespreking valt op dat alle andere straten in de route een fietsstraatstatuut gekregen hebben. Om de doelstelling van de beleidsnota naar leesbaarheid te versterken is het aangewezen om het statuut fietsstraat ook te voorzien in de Rotterdamstraat. In de beleidsnota werden destijds voor de verschillende segmenten aanlegopties vermeld. Voor de Rotterdamstraat waren dit zowel fietssuggestiestroken als fietsstraat. Gelet op de keuzes in de andere segmenten die allen naar fietsstraat gegaan zijn, is het logisch om deze ook uniform door te trekken in de Rotterdamstraat.
Bijkomend onderbouwen we ook de keuze van fietsstraat voor deze specifieke straat inzake verkeersleefbaarheid en veiligheid. Zo dient vanzelfsprekend de inrichting geheel conform de aanlegvoorwaarden van de beleidsnota naar fietsstraat te gebeuren. Zo zal er in de voorwaarden vermeld worden dat het om een fel rode asfalt dient te gaan, met aan begin en einde de generiek besliste grondstickers en geleidingsstickers aan te brengen. Ook dienen de wettelijke borden van een fietsstraat toegepast te worden. Naar rijrichting is er een kort stuk enkelrichting en een langer stuk dubbelrichting. De maatvoering van de straat is conform het stedelijk draaiboek die de maatvoeringen van straten bepaald. Hierdoor is de straat voldoende breedt in beide segmenten om een kruising van fiets en auto/bus/camion comfortabel en veilig te laten gebeuren. Door de inrichting van de fietsstraat kan de fietser in het enkelrichtingsdeel de volledige straatbreedte gebruiken als hij wenst. In het dubbelrichtingsdeel kan hij de helft van de fietsstraat gebruiken. De gemotoriseerde voertuigen dienen steeds achter de fietsers te blijven. De regelgeving omtrent fietsstraat is dus compatibel en veilig toepasbaar binnen de geometrie van het voorliggende wegontwerp. De Rotterdamstraat is ook gelegen in een dense woonwijk waardoor hier eerder een rustig wijkverkeer plaatsvindt. Dit is net de reden waarom er geopteerd is om in deze straat; alsook de andere op de route de fietsstraten aan te leggen. Het is namelijk zo dat de lage en rustigere verkeerssituatie van gemotoriseerd verkeer goed samengaat met grotere fietsstromen.
Op de Rotterdamstraat loopt er ook een buslijn. Aangezien we in een dense woonwijk zitten met grillig stratenpatroon en verschillende enkelrichtingen is de buslijn hier gesplitst per rijrichting. Hierdoor komt er maar de helft van het aantal bussen, in 1 rijrichting, door de straat. Tevens is in de Pijlstraat voorheen beslist om daar ook de keuze fietsstraat te nemen op het traject van de bus. Ook daar rijdt ze in 1 rijrichting, het betreft een kort verbindingsstuk tussen de 2 andere fietsstraten Van Arteveldestraat en Van Stralenstraat. Tijdens het ontwerp van de fietsstraat Lange Dijkstraat liep er ook een buslijn over een kort segment van die straat. Toen is er ook gekozen om hier fietsstraat te voorzien. Het betrof toen een buslijn in beide richtingen. Door recente buslijnherschikkingen is de bus hier verdwenen. Het had dus een spijtige zaak geweest dat de fietsstraat hier niet had doorgelopen aangezien dan naar wegbeeld en continuiteit de schakelroute niet optimaal aangelegd is en herkanbaar is door alle weggebruikers. Tevens gelet op voorgaande toelichting dat de straat breed genoeg is om bus en fietsers te laten kruisen is het mogelijk hier te kiezen voor de fietsstraat. In de optie klassieke straat met fietssuggestiestroken is het namelijk toegelaten dat wagens en bussen/camions de fietsers inhalen. Gelet op de gewenste hoge intensiteiten van fietsverkeer in beide richtingen is dit geen wenselijke piste. Het is beter dat de fietser niet mag ingehaald worden en dus het autoverkeer het tempo houdt van de fietsers. Wel is het aangewezen om voorgaand aan de ingebruikname afspraken te maken met De Lijn Antwerpen inzake het informeren van hun chauffeurs en de regelgeving rond fietsstraten. Dit om zeker te zijn dat zij weten dat bussen en andere voertuigen in de fietsstraat geen fietsers mogen voorbijsteken. Er kan ook bekeken worden of meer stadsbreedt bij de invoering van nieuwe fietsstraten er langs de baan tijdelijk ook info wordt voorzien waarom de specifieke verkeersregels klaar en duidelijk mee gegeven worden aan de weggebruikers. Zo benadrukken we vanaf het begin dat de fietser in deze straat op de eerste plaats staat, binnen de regelgeving vastgelegd in de wegcode.
Gelet op bovenstaande acht het college het aangewezen om de Rotterdamstraat aan te leggen als fietsstraat om zo een meer leesbare schakelroute (fietsstraatas) te bekomen, alsook de positie van de fietser in de Rotterdamstraat prominenter vast te leggen wat zal leiden tot een gematigder gemotoriseerd verkeer (auto/bus/camion) dat resulteert in een hogere verkeersveiligheid.
Volgende technische bijsturingen doet ze in het verslag GSA:
Onder “Inhoud van de aanvraag”:
- rijweg in zwarte asfalt van 4,00 m tussen het plein en de Olijftakstraat (enkelrichting auto) en een rijweg in zwarte asfalt van 5.10m tussen Olijftakstraat en de Van Stralenstraat (dubbelrichting auto) met beiden fietssuggestiestroken in lichtgrijze slemlaag (1,20 m)
Inzake de bespreking van de hinderaspecten onderschrijft het college de logica van de GSA dat de fietser meer op de voorgrond moet komen door een goede heraanleg van de straat. Dit gelet op de schakelroute (fietsstraatas) die hier vastgelegd is. Door de fietssuggestiestroken om te vormen naar een fietsstraat komt de fietser niet enkel meer in beeld door de straatbrede rode loper, maar is de fietser ook wettelijk beter gekaderd en heeft hij meer rechten ten aanzien van het autoverkeer. Hierdoor is de fietser die de gehele schakelroute (fietsstraatas) afrijdt, ook steeds op een fietsstraat aan het rijden, wat leesbaarder en duidelijker is, voor hem, en het autoverkeer dat in deze woonwijk de verschillende segmenten van de fietsstraat tegenkomt.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten.
Nee
Aanvragers: | stad Antwerpen |
De aanvraag omvat: | aanleggen van een fietsstraat (Noord - Rotterdamstraat) |
Dossiernummer: | AN3/B/digitaal/20171577 |
Artikel 4.7.12. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat het college bevoegd is om de beslissing te nemen over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning.
de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen strikt na te leven;
de Rotterdamstraat zoals aangevraagd in deze bouwaanvraag aan te leggen als fietsstraat door de asfaltlaag tussen de goten uit te voeren in fel rode asfalt. Bijhorend de nodige grondstickers van fietsstraat te voorzien, de nodige geleidingspijlen volgens de beleidsnota “Fietsstraten Antwerpen” alsook de nodige wettelijke verkeersborden die de fietsstraat regelen.
de fietsstraat dient op de kruispunten conform de beleidsnota “Fietsstraten Antwerpen” aangelegd te worden. Concreet betekend dit dat op:
het verkeersplateau aan het Sint Jans Plein er geen rode klinkers komen. Er komt wel een geleidingssticker op de aanzet van het Sint Jans Plein.
het T-kruispunt met de Olijftakstraat loopt de rode loper door in de as van de Rotterdamstraat op een breedte van 5.10m ( het overige deel van dit kruispunt krijgt zwarte asfalt zoals in de Olijftakstraat). Verkeer uit de Olijftakstraat zal voorrang verlenen aan de fietsstraat, hiervoor komen er conform de inrichtingsvoorschriften fietsstraat haaietanden tegen de rode loper op het kruispunt.
het kruispunt met de Van Stralenstraat de rode asfalt stopt voor het ingetekende zebrapad. Hierdoor kunnen de grondstickers en geleidingssickers op een goede plek aangebracht worden om de routewijziging van de fietsstraat Rotterdamstraat/Van Stralenstraat optimaal te bewegwijzeren.