Terug

2017_CBS_06868 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 20171055. district Ekeren. Bist ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/09/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_06868 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 20171055. district Ekeren. Bist ZN - Goedkeuring 2017_CBS_06868 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 20171055. district Ekeren. Bist ZN - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de werken en/of handelingen betrekking hebben op: artikel 3, § 3, 2°: het oprichten en wijzigen van infrastructuurwerken met een lengte van meer dan 200 meter.

De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 18 mei 2017 tot 17 juni 2017. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 23 juni 2017. De procedure is uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking.

Er werd 1 bezwaarschrift ingediend, maar dat handelt niet over de 'zaak van de wegen' en wordt hier dan ook niet behandeld.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend bij het Departement Omgeving, afdeling Antwerpen, in toepassing van de bijzondere procedure van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

De gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar verzoekt het college om:

  • een openbaar onderzoek te organiseren;
  • een advies uit te brengen over de aanvraag;
  • de zaak van de wegen aan de gemeenteraad voor te leggen.

Aanvrager: AQUAFIN nv, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar
Ligging van het perceel: Bist 41, 2180 Ekeren (Antwerpen) en Bist ZN, 2180 Ekeren (Antwerpen)
Kadastrale gegevens: (afd. 35) sectie F 0, (afd. 35) sectie F 132 E3, (afd. 35) sectie F 193 G, (afd. 35) sectie F 194 _, (afd. 35) sectie F 195 C, (afd. 35) sectie F 195 B, (afd. 35) sectie F 197, (afd. 35) sectie F 199 _, (afd. 35) sectie F 201, (afd. 35) sectie F 237 B en (afd. 35) sectie F 238 K
De aanvraag omvat: opvullen van de bestaande gemengde riolering, het aanleggen van nieuwe gravitaire DWA- en RWA-leiding, herprofilering van de bestaande grachten en vernieuwen van de volledige bovenbouw
Datum ontvangst adviesvraag: 27 april 2017
Dossiernummer: 20171055
Dossiernummer Departement Omgeving: 8.00/11002/11747.1

Procedurestap Datum
Ontvangst adviesvraag 27 april 2017
Opening openbaar onderzoek 18 mei 2017
Afsluiten openbaar onderzoek 17 juni 2017
Gemeenteraad voor wegenwerken 25 september 2017


Argumentatie

Inhoud van de aanvraag:

  • het opvullen van de bestaande gemengde riolering;
  • het aanleggen van een nieuwe gravitaire DWA-leiding;
  • het aanleggen van een nieuwe gravitaire RWA-leiding;
  • herprofileren van de bestaande grachten (niet geklasseerde waterlopen);
  • vernieuwen van de volledige bovenbouw (voetpad in grijze betonstraatstenen, dubbelrichtingsfietspad aan de zuidzijde in roodbruin asfalt, parkeerstroken aan de noordzijde in kasseien met open voeg en rijbaan in asfalt, verkeersplateaus ter hoogte van de kruispunten in antracietgrijze betonstraatstenen, behoud van bestaande bomen en aanplanten van 33 nieuwe bomen).

Relevante voorgeschiedenis

  • er zijn geen relevante bouwdossiers terug te vinden in het archief.

Laatst uitgevoerde vergunning

  • niet van toepassing.

Bestaande toestand

  • De bestaande rijbaan is uitgevoerd in betonverharding met parkeerstroken in betonklinkers aan de noordzijde van de straat (uitgezonderd tussen Korte Bist en Kapelsesteenweg), een fietspad aan de zuidzijde van de straat in betonstraattegels en voetpaden in betonstraattegels.

Adviezen

Intern

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Conclusie

brandweer/ risicobeheer/ preventie

10 mei 2017

2 juni 2017

voorwaardelijk gunstig

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

10 mei 2017

22 mei 2017

voorwaardelijk gunstig

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

10 mei 2017

31 mei 2017

gunstig

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

10 mei 2017

16 mei 2017

gunstig

stadsontwikkeling/ mobiliteit

10 mei 2017

23 mei 2017

gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

10 mei 2017

16 juni 2017

voorwaardelijk gunstig

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

10 mei 2017

17 mei 2017

gunstig


Toetsing voorschriften

Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Algemene bouwverordening

Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Omzendbrief

Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.

De aanvraag is niet in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan. De werken aan de servitudeweg in Hof De Bist zijn gelegen in ‘gebieden voor dagrecreatie’.

De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.

De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is niet in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van de gewestplanbestemming ‘gebieden voor dagrecreatie’.

Op basis van ‘art. 4.4.7.§2 van de VCRO en art. 3.§1 ,van het besluit van de Vlaamse Regering van 20/07/2012 omtrent de handelingen van algemeen belang’ worden de werken aan de servitudeweg en in Hof De Bist gezien als handelingen van algemeen belang met een ruimtelijk beperkte impact.

De handelingen hebben betrekking op ‘9° de aanleg, wijziging of uitbreiding van ondergrondse leidingen die voor het openbaar net bedoeld zijn, en voorzieningen voor het verzamelen en afvoeren van hemel-, oppervlakte- en afvalwater en de bijbehorende kleinschalige infrastructuur, zoals controlepunten, pomp- en overslagstations’ en ‘14° werfzones en tijdelijke (grond)stockages met het oog op de uitvoering van de handelingen, vermeld in punt 1° tot en met 13°’.

Het betreft namelijk volgende werken:

  • het aanleggen van regenwater- en afvalwaterriool in de servitudeweg;
  • herprofileren van bestaande grachten en plaatsen van stuwconstructies in de bestaande grachten;
  • het aanleggen van een grachtinbuizing;
  • realiseren van buffering voor regenwater.

Een afwijking van de bestemming ‘gebieden voor dagrecreatie’ kan worden toegestaan. De aangevoerde motivatie in de verklarende nota onderschrijft de beperkte impact en het algemeen belang van de werken.

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):

Parkeerparagraaf niet van toepassing

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag de realisatie van nieuwe riolering en heraanleg van bestaande wegenis omvat.

Visueel-vormelijke elementen:

Met de geplande heraanleg van de Bist verbetert de beeldkwaliteit van de straat in belangrijke mate. De straat wordt voorzien van de aanplant van nieuwe bomen, voornamelijk als accentuering van de kruispunten.

Cultuurhistorische aspecten:

Gezien een bekrachtigde archeologienota is bijgevoegd bij de aanvraag - het project valt onder de drempelwaarden voor de opmaak van een archeologienota - werd advies gevraag aan de stedelijke dienst archeologie. Het advies is gunstig.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:

De voorwaarden opgenomen in het advies van de groendienst aangaande de bescherming van de bestaande hoogstammige bomen en aanplant van nieuwe bomen, worden integraal overgenomen in voorliggend advies.

In het kader van voorliggende aanvraag werd advies gevraagd aan de verkeerspolitie. Het advies is voorwaardelijk gunstig:
“De rugdekking voor fietsers lijkt onvoldoende. De overgang van fietspad naar rijbaan dient geleidelijker te verlopen.”
De opmerking heeft betrekking op de overgang van het fietspad naar de rijweg, ter hoogte van het kruispunt van de Bist met de Korte Bist. De voorwaarde wordt integraal overgenomen in voorliggend advies.

Tot slot werd ook advies gevraagd aan de milieudienst. Het advies is gunstig:
“… In het aanvraagdossier is een bemalingsnota aanwezig. De diepte van de grondwaterwinning wordt geraamd op 3,9 meter, het debiet op 153.607 m³ per jaar. Hiervoor dient de exploitant een melding klasse 3 (vanaf 1 juni 2017 een omgevingsvergunningsaanvraag) in te dienen. Mogelijks worden er nog andere meldings- of vergunningsplichtige activiteiten uitgevoerd. De exploitant dient zich in regel te stellen met de milieuwetgeving. Op basis van de informatie in het aanvraagdossier wordt positief advies gegeven om de vergunning te verlenen.”

Een verkeersplateau ter hoogte van het haaks aansluitende, nieuw te bouwen goederenspoorlijn fietspad op de Bist is aangewezen om de verkeersveiligheid te verhogen. Het plateau verbetert de zichtbaarheid van de fietsoversteek en remt tevens het gemotoriseerd verkeer op de Bist af. Bovendien verkleint de afstand tussen de plateaus waardoor de snelheid in de Bist verlaagt. Bij de dimensionering van dit plateau moet rekening gehouden worden met de bestaande erftoegangen.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van Bist onder volgende voorwaarden:

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen strikt na te leven;
  • de overgang van fietspad naar rijbaan, ter hoogte van het kruispunt van de Bist met Korte Bist, geleidelijker te laten verlopen;
  • inheemse, hoogstammige bomen van 1ste grootte te voorzien  met minimale plantmaat 18/20;
  • de bestaande bomen tijdens de bouwwerken minimaal te beschermen als volgt (niet-limitatief):
    • In het ontwerp van de volledige infrastructuur mag er niets voorzien worden waardoor de wortels of kroon van de boom onaanvaardbaar moeten beschadigd worden, noch nu, noch in de toekomst. Praktisch gezien wil dit zeggen dat het ontwerp niet mag leiden tot noodzaak om:
      • het bestaande maaiveld af te graven of op te hogen in de wortelzone van de te behouden boom;
      • graafwerken uit te voeren waarbij wortels dikker dan 5 cm moeten doorgestoken worden en/of waarbij 20 % van het totale wortelpakket moet verwijderd worden;
      • de boom drastisch te snoeien (d.w.z. hoger opkronen dan het huidig eindbeeld of toppen of kandelaren of verwijderen van takken dikker dan 8cm).
    • Als er werken (zowel bouwwerken, als werken aan de infrastructuur errond) worden uitgevoerd, moeten de te behouden bomen beschermd worden. Zowel wortels als kroon moeten beschermd worden.
    • De wortelzone van de bomen moeten beschermd worden om verdichting van de bodem en/of oppervlakkige beschadiging van de wortels te voorkomen. Op vlak van bescherming voor de wortelzone zijn er twee mogelijkheden:
      • Er is voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er werfhekkens geplaatst die aan elkaar vast gemaakt zijn, zodat ze niet, of in ieder geval moeilijk, te verplaatsen zijn. De grootte van de wortelzone wordt idealiter bepaald door onderzoek; als onderzoek om een of ander reden niet kan, moet men er vanuit gaan dat de wortelzone even groot is als de diameter van de kroonprojectie + 2m. In die volledig afgebakende zone mag niets gebeuren. (niet graven, niet stockeren, geen afvalwater of spoelwater lozen, ….)
      • Er is niet voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden, zodat de ruimte onder de boom toch geheel of gedeeltelijk kan gebruikt worden zonder dat er schade berokkend worden.
    • Om uitdroging van de wortelzone te voorkomen tijdens een droogzuiging van de werf, moet water worden gegeven aan de boom, tenzij bodemonderzoek zou uitwijzen dat dit niet nodig is.
    • Naast de wortelzone moeten ook de stam en de kroon beschermd worden. Als de wortelzone volledig kan afgeschermd worden, zijn de stam en het onderste deel van de kroon uiteraard ook ineens afgeschermd. Kan de wortelzone niet volledig afgeschermd worden, dan moeten voor het beschermen van de stam en onderste deel van de kroon ook beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden.
    • Om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen moet de aannemer, als hij een kraan gaat gebruiken, een voldoende hoge kraan voorzien. Als de kraan rond draait met een last eraan, mag niets de top van de boom raken. De aannemer mag ook geen snoeiwerken uitvoeren om ruimte te krijgen voor een kraan of voor om het even welke machine of stelling of … .
    • Het is aangewezen om voor de nodige onderzoeken en voor het opstellen van beschermingsmaatregelen op maat, een gecertificeerd boomverzorger te raadplegen. Op www.baas-isa.be is een lijst beschikbaar van deze mensen.
  • Het verkeersplateau moet worden uitgevoerd volgens het plan in bijlage.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Plan_2_1_liggingsplan_20170222.pdf
  • Plan_2_2_inpl_aanduiding_fotos_20170222.pdf
  • Plan_4_1_Bist_ontwerp_riolering_20170222.pdf
  • Plan_4_2_Bist_ontwerp_riolering_20170222.pdf
  • Plan_4_3_Bist_ontwerp_riolering_20170222.pdf
  • Plan_4_4_Bist_ontwerp_riolering_20170222.pdf
  • Plan_4_6_Hof_De_Bist_ontwerp_riolering_20170222.pdf
  • Plan_4_7_Hof_De_Bist_ontwerp_riolering_20170222.pdf
  • Plan_5_1_Bist_ontwerp_wegenis_20170222.pdf
  • Plan_5_2_Bist_ontwerp_wegenis_20170222.pdf
  • Plan_5_3_Bist_ontwerp_wegenis_20170222.pdf
  • Plan_5_4_Bist_ontwerp_wegenis_20170222.pdf
  • Plan_7_Bist_typedwarsprofielen_20170222.pdf
  • plateau Bist-oversteek fietsostrade-A4.pdf