Het college keurde op 20 mei 2016 (jaarnummer 4338) de dienstverlening goed waarbij burgers de mogelijkheid krijgen om (loket)producten op locatie te laten bezorgen, en gaf opdracht om de aanbestedingsprocedure op te starten, rekening houdend met onderstaande principes:
Het college keurde op 12 augustus 2016 (jaarnummer 07105) het bestek van de raamovereenkomst voor het bezorgen van loketproducten op locatie goed.
Het college besliste op 28 oktober 2016 (jaarnummer 09534) om voor deze dienstverlening een retributiereglement aan de gemeenteraad ter goedkeuring voor te leggen.
De gunningsbeslissing werd echter voor onbepaalde tijd uitgesteld omwille van een procedure die tegen de besteksbepalingen en de gunning werd ingesteld bij de Raad van State, waardoor het retributiereglement nog niet ter goedkeuring aan de gemeenteraad kon worden voorgelegd.
Begin juli 2017 werd het bericht betekend dat het verzoek tot schorsing door de Raad van State verworpen werd. Daarop keurde het college op 20 juli 2017 (jaarnummer 06555) de gunning voor het bezorgen van loketproducten op locatie goed.
De bepalingen in het retributiereglement en bijhorend besluit werden geactualiseerd, en het besluit van 28 oktober 2016 (jaarnummer 09534) dient te worden ingetrokken.
Artikel 41 van de Grondwet; artikel 6, § 1, VIII, tweede lid, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen en artikel 46 van de gewone wet van 9 augustus 1980 tot hervorming der instellingen en met toepassing van het subsidiariteitsbeginsel, en artikel 2 van het Gemeentedecreet bepalen dat de gemeenten bevoegd zijn voor het gemeentelijk belang en ze de bevoegdheden uitoefenen die hen door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd. Ter verwezenlijking hiervan kunnen ze alle initiatieven hiertoe nemen.
De stad Antwerpen stelde zich tot doel dat elke Antwerpenaar moet kunnen rekenen op een kwalitatieve en klantgerichte dienstverlening in de stadsloketten en het loket vreemdelingenzaken. Daarenboven wil de stad toonaangevend zijn in haar klantrelatiemanagement, zowel op het vlak van efficiëntie, toegankelijkheid, als vernieuwend karakter.
Geheel in de lijn met deze ambities werd onderzocht of het mogelijk is om loketproducten op locatie te bezorgen.
Op dit moment is het immers zo dat de burger voor een aantal loketproducten twee keer de verplaatsing naar één van de tien stadsloketten moet maken: een keer voor de aanvraag en een keer voor het afhalen van het document.
Als de burger stedelijke producten thuis of op het werk kan laten bezorgen, breiden we als stad onze dienstverlening uit met een belangrijke nieuwe service die het gemak voor de burger aanzienlijk verhoogt.
De gecoördineerde Grondwet verleent bij artikels 41, 162/2e, 170/paragraaf 4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie.
Artikel 42 §3 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de gemeentelijke belastingen en retributies.
Artikel 43 § 2, 15° van het Gemeentedecreet bepaalt dat deze bevoegdheid niet aan het college van burgemeester en schepenen kan toevertrouwd worden.
Artikel 186 van het Gemeentedecreet bepaalt de wijze van bekendmaking van de reglementen.
Het college beslist haar besluit over het retributiereglement voor het bezorgen van loketproducten op locatie van 28 oktober 2016 (jaarnummer 09534) in te trekken.