Het brutobedrag is belastbaar aan de marginale aanslagvoet, die verschillend is van medewerker tot medewerker, afhankelijk van diens persoonlijke situatie.
Voor een tablet geldt een standaardtarief van 180 euro.
Als de werkgever echter kan aantonen dat het werkelijke voordeel voor de werkgever kleiner is dan het standaardtarief, mag een lager bedrag in rekening worden gebracht.
Om hierover rechtszekerheid te krijgen, kan de werkgever een voorafgaande beslissing (“ruling”) aanvragen bij de Dienst Voorafgaande Beslissingen.
Om de beslissing over de uiteindelijke aanvraag zo goed mogelijk voor te bereiden en de kans op een gunstige beslissing zo groot mogelijk te maken, is het aangewezen vooraf een zgn. “prefilingaanvraag” in te dienen.
Inhoud rulingaanvraag
Smartphone
Elke medewerker van de stad zal een smartphone toegekend krijgen. Aan de smartphone wordt een split-bill communicatieabonnement gekoppeld met een budget van 12,5 euro per maand. (50 euro voor de medewerkers van het hoogste management). De communicatiekosten boven deze limieten zijn ten laste van de werknemer, net als mobiele betalingen en communicatie naar speciale nummers vanaf de 1e euro.
In de rulingaanvraag wordt voorgesteld om de communicatiekosten tot maximum het maandelijks plafond als professioneel gebruik te beschouwen, waarvoor dus geen voordeel van alle aard moet worden aangerekend.
De aankoopwaarde van de toestellen bedraagt ofwel minder dan 300 euro, ofwel ca. 400 euro, ofwel ca. 700 euro. De toekenning van de budgetcategorie is afgestemd op de functie van de medewerker.
In de rulingaanvraag wordt voorgesteld om het privégebruik van de smartphone forfaitair te ramen op 20% van de aankoopwaarde, gespreid over de gebruiks- en afschrijvingsperiode van 3 jaar. Dit zou leiden tot een jaarlijks voordeel van alle aard van resp. 20 euro, 26,67 euro of 46,67 euro.
Het budget wordt voor drie jaar toegekend. Dit komt overeen met de afschrijfwaarde van de toestellen. Het privé gebruik van de smartphone wordt geraamd op 20%.
Functie-niveau |
Bedrag toestel/3j (max.) |
Abonnement/maand (Tel+data) |
Bruto-voordeel (jaarbasis) |
Bruto-voordeel (maandbasis) |
Aantal mwks (STAD) |
Aantal mwks (OCMW) |
Aantal mwks (AG KOP) |
Aantal mwks (MPA) |
Smartphone |
||||||||
Management |
700 euro |
50 euro |
46,6 euro |
3,8 euro |
13 |
4 |
0 |
0 |
A4-A9 |
700 euro |
12,5 euro |
46,6 euro |
3,8 euro |
193 |
31 |
3 |
5 |
A1-A3 |
400 euro |
12,5 euro |
26,6 euro |
2,2 euro |
840 |
73 |
9 |
18 |
B |
400 euro |
12,5 euro |
26,6 euro |
2,2 euro |
843 |
588 |
60 |
10 |
C |
300 euro |
12,5 euro |
20 euro |
1,6 euro |
1914 |
216 |
411 |
61 |
D |
300 euro |
12,5 euro |
20 euro |
1,6 euro |
1240 |
67 |
6 |
19 |
E |
300 euro |
12,5 euro |
20 euro |
1,6 euro |
1172 |
28 |
19 |
0 |
Andere |
300 euro |
12,5 euro |
20 euro |
1,6 euro |
237 |
1 |
0 |
0 |
Totaal |
|
|
6.452 |
1.008 |
508 |
113 |
||
Tablet |
||||||||
Management |
450 euro | 30 euro | 2,5 euro |
De medewerkers zullen ook de mogelijkheid krijgen om op eer te verklaren dat ze hun smartphone niet voor privé-doeleinden zullen gebruiken. Deze mogelijkheid zal uitgewerkt worden in een gedragscode rond het gebruik van de smartphones.In dat geval zal voor die medewerker geen voordeel van alle aard worden aangerekend.
Tablet
Een beperkt aantal medewerkers kunnen naast een laptop en een smartphone ook een beroep doen op een tablet. De tablet wordt vooral gebruikt op vergaderingen binnen en buitenshuis.
Aan elk van deze medewerkers wordt de vraag gesteld of hij/zij deze tablet ook privé zal gebruiken. Indien deze medewerker aangeeft dat hij/zij zijn tablet ook privé wilt gebruiken, wordt een voordeel van alle aard van 30 euro per jaar aangerekend. Het gebruik van een laptop, tablet en smartphone vullen elkaar immers aan.
De tablet heeft een gemiddelde aankoopwaarde van 450 euro. De gebruiksduur wordt ingeschat op minstens 3 jaar. Het privé gebruik van de tablet wordt geraamd op 20%.
Gevolg ruling
Indien de fiscus akkoord gaat met de rulingaanvraag, dan worden niet de standaardtarieven voor het voordeel van alle aard (150 euro voor smartphones, 180 euro voor tablets), maar wel de lagere bedragen die in de tabel vermeld worden toegepast. Dit betekent een aanzienlijke kostenbesparing voor de medewerkers, wat bijdraagt tot het slagen van het E-inclusieproject.
Het project ‘Samen.Sneller.Slimmer’ (voorheen E-inclusie) geeft uitvoering aan het lokaal akkoord 2014-2019, goedgekeurd door het college op 23 april 2014 (jaarnummer 4610). Hierin is het volgende opgenomen:
"De stad Antwerpen zet hoog in op de digitalisering van medewerkers. Elke medewerker zal niet alleen zelf zijn loopbaan in eigen handen kunnen nemen maar zal ook verantwoordelijk zijn om maximaal digitaal te werken. De vakbonden onderschrijven het belang van een maximale digitalisering van elke medewerker. De stad Antwerpen zal onderzoeken wat dit voor elke medewerker betekent en zal dit budgetneutraal realiseren door compenserende maatregelen, de invoering van een cafetariamodel en/of samenaankoop.”
Op 7 oktober 2016 (jaarnummer 8778) keurde het college het voorstel tot uitvoering van E-inclusie principieel goed. Iedere medewerker van stad, OCMW en AG KOP zal uitgerust worden met een smartphone enerzijds in functie van zijn taakuitvoering, anderzijds mag dit toestel ook privé gebruikt worden zolang het als een goede huisvader wordt beheerd.
Op 12 oktober 2016 (jaarnummer 247) keurde het directiecomité van AG Mobiliteit en Parkeren E-inclusie goed voor hun personeelsleden volgens dezelfde modaliteiten als de stad.
Op 10 maart 2017 (jaarnummer 2212) richtte het college een brief aan de Minister van Financiën met de vraag om in overleg een voorstel te formuleren waarbij organisaties die streven naar een transparante en LEANE werking bij werkinstrumenten geen voordeel alle aard in rekening zouden moeten brengen.
Aan de minister werd meegedeeld dat de stad Antwerpen voor elke medewerker van Stad, OCMW, AG GAPA en AG KOP (van laag tot hoog en met bijzondere aandacht voor de meer kwetsbaren in de organisatie) een smartphone en abonnement voorziet. Zo hebben ze alle tools in handen om digitaal aan de slag te gaan binnen de eigen werkprocessen. De smartphone is met andere woorden een werkinstrument dat onmisbaar zal zijn in de uitvoering van de publieke opdracht van iedere medewerker. Het vormt een cruciaal onderdeel bij het streven naar een moderne overheidsorganisatie. Gezien die specifieke kenmerken van het project is de stad Antwerpen van mening dat er voor haar personeelsleden geen sprake is van een voordeel van alle aard, zodat er geen bedrijfsvoorheffing en RSZ-bijdragen verschuldigd zijn.
We vragen eveneens van onze medewerkers die uitgerust worden met een smartphone dat ze deze ook buiten hun werkuren gebruiken, onder andere door hun loopbaan in eigen handen te nemen via selfservice en als Smart City-ambassadeur om de digitale kloof in hun omgeving verder te kunnen dichten.
Het college keurt de collegiale brief betreffende bijgevoegde prefilingaanvraag tot het bekomen van een voorafgaande beslissing voor smartphones en tablets, goed.