De restauratie van het beschermde kerkgebouw Sint-Andries verloopt in een aantal stappen. De eerste stap is de opmaak van een beheersplan, zoals verplicht in het nieuwe decreet onroerend erfgoed. De doorlooptijd van aanvraag, opmaak en goedkeuring kan oplopen tot 12 maanden. Pas daarna kan een restauratiepremie worden aangevraagd. Hier kan de doorlooptijd tussen aanvraag en finale goedkeuring meerdere jaren bedragen. Pas daarna kunnen de werken opgestart worden.
Ondertussen is het dakdeel boven de kerkmeesterszaal en de schoorsteen op dit dak in bijzonder slechte staat, met lekken en gevolgschade. De door het eredienstbestuur in deze aangestelde architect schrijft in zijn nota hierover:
“De bestaande houten dakstructuur heeft te lijden onder de lekken in het dak. Deze lekken kunnen nefast worden voor de constructie met houtrot of houtborende insecten tot gevolg. Het lijkt me daarom zeer verstandig om een volledige vernieuwing van het dak te overwegen. Dit heeft onder andere volgende voordelen:
Bij uitstel van een algemene herstelling moet men jaarlijkse onderhoudswerken incalculeren + immer attent zijn op mogelijke lekken met aantasting van de houtstructuur als gevolg wat uiteraard zal leiden tot een nog grotere uitgestelde/vooruitgeschoven kost.”
Het kerkbestuur onderschrijft dat de situatie erg duidelijk en dringend is. Het wenst voortgang te maken met de aanpak van dit dakdeel, dat niet kan wachten tot de finale goedkeuring van de restauratieaanvraag.
Aangezien dakisolatie hier slechts een beperkte isolerende invloed heeft, en het overgrote deel warmteverlies via muren en ramen gebeurt, kiest het bestuur voor een eerder minimale, goedkope aanpak. Het bestuur weerhoudt de goedkoopste offerte en vraagt de stad om een tussenkomst aan 100% van de kosten als voorafname op de uitvoering van de werken in bouwheerschap door de stad.
De dakwerken bedragen 60.362,06 EUR btw inclusief. Aangezien de werken normaal onder bouwheerschap van de stad zouden verlopen, is een investeringssubsidie voor het volledige bedrag aangewezen.
De werken voldoen aan de prioriteitenstelling. In de in 2016 goedgekeurde langetermijnvisie op de parochiekerken van de stad Antwerpen is bepaald dat de eucharistiefunctie voor deze kerk behouden blijft. Naast deze functie heeft de kerk ook een belangrijke culturele en toeristische functie.
Artikel 4 van het decreet van 7 mei 2004 (gewijzigd 6 juli 2012) betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende eredienstbesturen bepaalt dat de kerkfabriek is belast met de zorg voor de materiële voorwaarden die de uitoefening van de eredienst en het behoud van de waardigheid ervan mogelijk maken. De kerkfabriek is eveneens belast met het onderhoud en de bewaring van de kerk of kerken van de parochie en met het beheer van de goederen en de gelden die eigendom zijn van de kerkfabriek of die bestemd zijn voor de uitoefening van de eredienst in de parochie.
Artikel 52/1 §1: De gemeentebesturen passen de tekorten bij van de exploitatie van de kerkfabrieken en dragen bij in de investeringen in de gebouwen van de eredienst.
Artikel 52/1 §2: De roerende en onroerende eigendommen en financiële beleggingen van de kerkfabriek, met uitzondering van de erkende gebouwen van de eredienst, vormen de reserves van de kerkfabriek en worden beheerd met het oog op het realiseren van een zo hoog mogelijk jaarlijks rendement (…). De gemeente kan de kerkfabriek niet verplichten om die reserves te gebruiken voor investeringen in het kerkgebouw.
De gemeenteraad besliste op 26 juni 2006 (jaarnummer 1293) de subsidieschema's voor investeringen vast te leggen voor investeringen aan de gebouwen bestemd voor de eredienst.
De gemeenteraad besliste op 28 april 2008 (jaarnummer 608) een gunstig advies uit te brengen over het opnemen van het bouwheerschap door de stad Antwerpen van de restauratie van de Sint-Andrieskerk.
De gemeenteraad besliste op 24 november 2008 (jaarnummer 2066) het bouwheerschap van de restauratie Sint-Andrieskerk effectief op te nemen.
Het college besliste op 22 oktober 2010 (jaarnummer 12957) de prioriteitenstelling voor investeringswerken aan de gebouwen van de eredienst goed te keuren.
De gemeenteraad besliste op 21 oktober 2013 (jaarnummer 639) het meerjarenplan van eredienstbestuur Sint-Andries goed te keuren.
De gemeenteraad keurde op 24 oktober 2016 (jaarnummer 672) de langetermijnvisie op de parochiekerken in de stad Antwerpen goed in het parochiekerkenplan 2016.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse Gemeenschap heeft op 20 juni 2016 de jaarrekening 2015 van eredienstbestuur Sint-Andries.
De gemeenteraad nam op 19 december 2016 (jaarnummer 794) kennis van het budget 2017 van het eredienstbestuur.
Het college besliste op 11 augustus 2017 (jaarnummer 7082) om een vernieuwde overeenkomst met de architect goed te keuren voor de opmaak van een beheersplan en een restauratiedossier voor het kerkgebouw.
Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.
De gemeenteraad beslist aan het eredienstbestuur Sint-Andries een investeringstoelage toe te kennen van 60.362,06 EUR voor de dringende werken aan het dak en de schoorsteen van de kerkmeesterszaal. De uitbetaling zal gebeuren op basis van voorgelegde facturen en voor zover de beschikbare kredieten van het budgetjaar in kwestie dit toelaten.
De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Sint-Andries |
60.362,06 EUR |
budgetplaats: 5131500000 |
4505071269 |