Terug

2017_CBS_10460 - Patrimonium Kinderopvang. Oudestraat 55 - 2660 Hoboken - Herinrichtingswerken kinderdagverblijf. Wijziging opdracht. Eindafrekening. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_10460 - Patrimonium Kinderopvang. Oudestraat 55 - 2660 Hoboken - Herinrichtingswerken kinderdagverblijf. Wijziging opdracht. Eindafrekening. Vastlegging krediet - Goedkeuring 2017_CBS_10460 - Patrimonium Kinderopvang. Oudestraat 55 - 2660 Hoboken - Herinrichtingswerken kinderdagverblijf. Wijziging opdracht. Eindafrekening. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden worden door de klant werken bijgevraagd en worden er leemtes uit het bestek rechtgezet. Aannemer Coördinat-ed heeft voor deze werken volgende verrekeningsvoorstellen ingdiend.

Wijziging opdracht 1: plaatsen staande wc
Aanleiding:
De herinrichting van het gebouw voorziet onder andere in de renovatie van de sanitaire lokalen. In het dossier was voorzien om één toilet uit te breken en af te voeren. Bij uitvoering wenst de klant om dit toilet te hergebruiken en te installeren in een andere ruimte. 
- Betonboring: FH = 1 st x 100,00 EUR/stuk = 100,00 EUR, exclusief BTW.
- Aan- en afvoerleidingen, materiaal: GP = 100,00 EUR, exclusief BTW.
- Plaatsen en aansluiten toilet: FH = 8 st x 55,00 EUR/stuk = 440,00 EUR, exclusief BTW.

Totaal in meer: 640,00 EUR, exclusief btw. 

Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de opdrachtnemer zijn marktconform. Bedrijseenheid Stadsbeheer adviseert positief.

Wijziging opdracht 2: leveren en plaatsen van serreplissé
Aanleiding:
De opdrachtgever ontvangt een offerte goed voor het plaatsen van 2 serreplissés, welke niet voorzien waren in de meetstaat.
Leveren en plaatsen van serreplissé met draaistangbediening
- VH = 2st x 660,00 EUR/st = 1.320,00 EUR.

Totaal in meer: 1.320,00 EUR, exclusief btw.

Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de opdrachtnemer zijn marktconform. Bedrijseenheid Stadsbeheer adviseert positief.

Wijziging opdracht 3: bevloering uit linoleum en andere wijzigingen
Aanleiding:
In het aanbestedingsdossier was voorzien om in de inkomzone, bureau, omkleedruimte en berging nieuwe vloertegels te voorzien. Bij uitvoering wenst de klant om de vloer van deze ruimtes uit te voeren in linoleum.
- Artikel 09.04.11a: geglazuurde vloertegels uit geperst gres: FH = -103,53 m² x 75,00 EUR/m² = -7.764,75 EUR;
- Artikel 09.05.33h: bevloering uit linoleum met effen kleur 2.5 mm dikte: FH = 103,53 m² x 45,00 EUR/m² = 4.658,85 EUR.

In het aanbestedingsdossier was voorzien om een branddeur af te breken en een nieuwe branddeur te plaatsen aan de berging. Om kosten te besparen wordt tijdens de uitvoering beslist om de bestaande branddeur te verplaatsen.
- Verplaatsen enkele brandwerende deur Rf 1h: FH = 1 st x 200 EUR/st = 200,00 EUR. 

Tijdens de uitvoering wordt beslist om ter hoogte van de hangtoiletten de achterliggende wand in gipskarton tot boven door te trekken.
- Artikel 10.01.21: vaste scheidingswand met gipskarton op houten structuur: FH = 2,70 m² x 65,00 EUR/m² = 175,50 EUR.

Tijdens de uitvoering beslist de klant om de bestaande lavabo in de omkleedruimte personeel niet te vervangen.
- Artikel 14.03.12b: voor koud en warm water: FH = -1 st x 475,00 EUR/st = -475,00 EUR;
- Artikel 14.03.52a: afmeting 600 x 400 m: FH = -1 st x 100,00 EUR/st = -100,00 EUR.
- Artikel 14.12.31: Thermostatische bediende wastafelmengkranen: FH = -1 st x 230,00 EUR/st = -230,00 EUR

In de opdracht was voorzien om de sanitaire lokalen te voorzien van een nieuw gipskartonplafond. Het is echter aangewezen om de technieken gemakkelijk bereikbaar te houden. Daarom wordt in deze lokalen een systeemplafond geplaatst.
- Artikel 11.01.43a: gipskartonplaten op metalen Z-profielen: FH = -14,79 m² x 65,00 EUR/m² = -961,35 EUR.
- Artikel 11.01.44: plafond met platen uit kunststof aan metalen ophangsysteem: FH = 14,79 m² x 45,00 EUR/m² = 665,55 EUR

Bij uitvoering blijkt dat de dekvloer van de sanitaire ruimtes dikker is dan aanvankelijk ingeschat. Daarom dient bij het vernieuwen voorafgaand een uitvullaag in argex-korrels geplaatst te worden.
- Uitvullen vloer sanitair met argex: GP= 350,00 EUR

Bij de uitvoering wordt beslist om de wandtegels in de sanitaire ruimte te voorzien tot plafondhoogte. De meetstaat was daarvoor ontoereikend.

- Artikel 10.03.52: Wandbekleding met tegels van geperst gres: FH = 2,80 m² x 70,00 EUR/m² = 196,00 EUR.

Totaal in meer: 6.245,90 EUR, exclusief btw
Totaal in min: -9.531,10 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: -3.285,20 EUR, exclusief btw

Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de opdrachtnemer voor het verplaatsen van de deur en het uitvullen van de vloer zijn marktconform. De andere zaken betreffen wijzigingen op basis van bestaande eenheidsprijzen. Bedrijfseenheid Stadsbeheer adviseert positief.

Wijziging opdracht 4: bekabelingswerken
Aanleiding:
Om de elektronische toegangscontrole correct te kunnen plaatsen, dienen er bekabelingswerken uitgevoerd te worden die niet waren voorzien binnen de aanneming. Ook het her-installeren van de wifi-points dient bijkomend opgenomen te worden.
 
- Voedingskabel naar waslokaal en bureau vooraan apart afgezekerd xgb 3g2,5: GP = 195 EUR
- UTP kabel CAT6van patchkast naar bureau vooraan, afgemonteerd en getest: GP= 465,00 EUR
- F3 brandkabel van onthaal naar waslokaal: GP= 245,00 EUR
- Aansluiten WIFI-points: FH = 2 st x 110,00 EUR/st = 220,00 EUR

Totaal verrekening in meer: 1.125,00 EUR, exclusief btw.

Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de aannemer zijn marktconform. Bedrijfseenheid Stadsbeheer adviseert positief. 

Wijziging opdracht 5: buggybeugels
Aanleiding:
De opdrachtgever ontvangt een offerte voor het plaatsen van buggybeugels, welke niet voorzien waren in het bestek.
- Buggybeugels: FH = 13,00 lm x 140,00 EUR/stuk = 1.820,00 EUR.

Totaal verrekening in meer: 1.820,00 EUR, exclusief btw.

Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de opdrachtnemer zijn marktconform. Bedrijfseenheid Stadsbeheer adviseert positief.
 

Wijziging opdracht 6: bekabelingswerken verlichting
Aanleiding:
Binnen de opdracht worden een aantal verlichtingsarmaturen vervangen. Bij uitvoering blijkt dat de bestaande bekabeling niet voorzien is van een aarding. Bovendien wenst de opdrachtgever in een leefruimte de datapunten te verplaatsen.
- Werkuren voor nieuwe bekabeling licht, verplaatsen data in middelste leefruimte, bekabeling, impuls schakelaar, kabelgoot, keuring:GP = 2.050,00 EUR.

Totaal in meer: 2.050,00 EUR, exclusief btw.

Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de aannemer zijn marktconform. Bedrijfseenheid Stadsbeheer adviseert positief.


Wijziging opdracht 7: branddeur en schilderwerk en systeemwand

Aanleiding:
Bij uitvoering werd beslist om een branddeur te verplaatsen in plaats van te vernieuwen (zie verrekening 3). Er wordt daarom 1 deur in mindering gebracht aan bestaande éénheidsprijs.
- Artikel 10.07.21c: vleugelbreedte 0,83 m: FH = -1 st x 440,00 EUR/st = -440 EUR 

In de aanneming was voorzien om een aantal metalen systeemwanden van de leefgroepen te schilderen. In de meetstaat werden de tussenwanden slechts 1 keer gemeten, terwijl deze langs beide zijden geschilderd dienen te worden.
- Artikel 15.06: schilderwerk op metaal: FH = 137,71 m² x 25,00 EUR/m² = 3.442,75 EUR.

Systeemwanden: de akoestische prestaties welke door de opdrachtnemer voorgesteld systeem, voldoen niet aan de eisen volgens de technische bepalingen. De opdrachtgever meldt dat de akoestiek van minder belang is in deze toepassing en stemt daarom in met het voorgestelde goedkopere systeem.
- Artikel 10.01.50.01: systeemwanden – deels beglaasde wanden: GP = -1.000,00 EUR

Totaal in min: 1.440,00 EUR, exclusief btw
Totaal in meer: 3.442,75 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening in meer: 2.002,75 EUR, exclusief btw.

Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de aannemer zijn marktconform. Bedrijfseenheid Stadsbeheer adviseert positief.

Wijziging opdracht 8: offerte bijkomende werken
Aanleiding:
Tijdens de uitvoering wordt aan de aannemer gevraagd om nog een offerte op te maken voor een aantal werken, welke niet waren voorzien in de aanbesteding.
Het betreft:
- het aanpassen van bestaande deuren om deze afdoende te laten sluiten;
- aanpassen sloten bestaande deuren: FH = 2st x 250,00 EUR/st = 500,00 EUR;
- herstellen deur kelder + keuken: FH = 2st x 100,00 EUR/st =  200,00 EUR.

Bijkomende elektriciteitswerken: stopcontacten, opbouw kanalen aanpassingen datastopcontacten verplaatsen schakelaar plaatsen klok en contractor op buitenverlichting, voeding voor ventilantoren in functie van de wensen van de gebruiker
- Afkasten leidingen douche 00.57: FH = 2,7m² x 65,00 EUR/m² = 175,50 EUR
- Voeding - ventilatie: FH 2st x 150 EUR/st = 300,00 EUR
- Armatuur B (opbouw) FH = 2st x 180,00 EUR/st = 360,00 EUR
- Plaatsen klok en contactor op buitenverlichting: FH = 1 x 225,00 EUR/st = 225,00 EUR
- Verplaatsen schakelaar berging: FH = 1 x 100,00 EUR/st = 100,00 EUR
- Vervangen dubbele stopcontacten door hermetisch dichte stopcontacten, inclusief aanpassen inbouwpot (inkomzone): FH = 4st x 100 EUR/st = 400,00 EUR
- Aanpassen datastopcontacten (leefruimte peuters en kruipers): FH = 2st x 95 EUR/st = 190,00 EUR
- Nieuwe voeding voor stopcontacten (leefruimte peuters en baby's): FH = 2st x 190 EUR/st = 380,00 EUR
- DLP-goot met dubbel stopcontact (leefruimte kruipers aan deur): FH = 1st x 105 EUR/st = 105,00 EUR
- DLP-goot met drievoudig stopcontact (leefruimte baby's aan deur): FH = 1st x 105 EUR/st = 105,00 EUR
- DLP-goot over oude voeding, afgekopeld en geïsoleerd (leefruimte baby's): FH = 1st x 31,50 EUR/st = 31,50 EUR
- DLP-goot met dubbel stopcontact (rustruimte peuters): FH = 1 st x 105,00 EUR/st = 105,00 EUR
- DLP-goot horizontaal met dubbel stopcontact (rustruimte peuters en kruipers): FH = 2 st x 105,00 EUR/st = 210,00 EUR
- DLP-goot met dubbel stopcontact (rustruimte baby's): FH = 2 st x 105,00 EUR/st = 210,00 EUR

Gezien de nieuwe kindertoiletjes niet goed doorspoelen, dient er een bijkomende kopverluchting geplaatst te worden op de riolering.
- Plaatsen eindverluchting: GP = 1.150,00 EUR

De opdrachtnemer had tijdens de afbraakwerken de branddetectoren onterecht afgevoerd. Daarom wordt een vergoeding in mindering gebracht om de plaatsing van nieuwe branddetectoren mogelijk te maken.
- Branddetectoren: GP = -557,20 EUR.

Totaal in min: -557,20 EUR, exclusief btw
Totaal in meer: 4.747,00 EUR, exclusief btw

Totaal verrekening in meer: 4.189,80 EUR, exclusief btw.

Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de opdrachtnemer zijn marktconform. Bedrijfseenheid Stadsbeheer adviseert positief.

Niet uitgevoerde posten: forfaitare hoeveelheden in min
Aanleiding:
Voor volgende forfaitaire artikels wordt tijdens de uitvoering beslist om minder hoeveelheden uit te voeren, welke in mindering worden gebracht bij de eindafrekening.
Bij de uitvoering blijkt dat de bestaande wandbepleisteringen in uitstekende staat zijn en niet dienen te worden uitgebroken.
- Artikel 01.10.71: wegbreken van wandbepleisteringen: FH in min: -41,12 m² x 15,00 EUR/m² = -616,80 EUR

Verwijderen van binnen schilderwerk op glas
Dit werd reeds door de gebruiker zelf uitgevoerd vóór de start van de werken.
- Artikel 01.15.25: FH in min: -5,62 m² x 25,00 EUR/m² = -140,50 EUR

Er was in het bestek voorzien om in de sanitaire lokalen een nieuwe cementering te plaatsen tot plafondhoogte. Er was echter reeds een strook cementering in goede staat aanwezig, die kon hergebruikt worden en dus niet vernieuwd diende te worden.
- Artikel 10.04.11: Cementbepleistering zonder toplaag – te betegelen:FH in min: -18,24 m² x 25,00 EUR/m² = -456,00 EUR

Artikel 19: armatuur C (buiten): er was voorzien om een nieuw buitenarmatuur te plaatsen. Dit was echter reeds aanwezig en diende niet voorzien te worden.
- FH in min: -1st x 400,00 EUR/st = -400,00 EUR

Artikel 21: noodverlichting: bij uitvoering blijkt dat een aantal bestaande noodverlichtingen toch kan herbruikt worden.
- FH in min: -7st x 280,00 EUR/st = -1.960,00 EUR

Artikel 30: buitenpost: de klant beslist om 1 buitenpost minder te laten plaatsen dan voorzien in het dossier
- FH in min: -1st x 900,00 EUR/st = -900,00 EUR

Artikel 34: branddetectie: bij uitvoering beslist het bestuur om deze werken te laten uitvoeren door de firma die de installatie destijds heeft geplaatst en de nodige kennis heeft van de werking ervan.
- FH in min (SOG): -2.000,00 EUR
Totaal verrekening in min: -6.473,30 EUR, exclusief btw. 

Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De wijzigingen vinden plaats op basis van bestaande éénheidsprijzen.

Totaal verrekeningen in meer: 21.390,65 EUR exclusief btw.
Totaal verrekeningen in min: 18.001,60 EUR exclusief btw.
Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 3.389,05 EUR +  711,70 EUR (21% btw) = 4.100,75 EUR.
Er wordt geen termijnverlening gevraagd.

De eindafrekening wordt opgemaakt als volgt:

Omschrijving bedrag exclusief btw bedrag inclusief btw
Gunning  194.055,76 EUR 234.807,47 EUR 
Wijziging in meer  21.390,65 EUR  25.882,69 EUR
Wijziging in min -18.001,60 EUR -21.781,94 EUR
Afrekening posten vermoedelijke hoeveelheden in min -1.939,05 EUR -2.346,25 EUR
Totaal eindafrekening 195.505,76 EUR 236.561,97 EUR

Met de bestelbon 4005207973 werd een bedrag van 194.055,76 EUR (exclusief btw) vastgelegd, met nog een beschikbaar budget van 11.778,30 EUR (exclusief btw). Thans bedraagt de eindfactuur 13.228,30 EUR (exclusief btw), zodat er nog een bedrag van 1.450 EUR (exclusief btw) dient vastgelegd te worden.

Juridische grond

In toepassing van artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht onveranderd blijft en de wijziging in waarde beperkt blijft tot 15% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer
goedkeuring bestek en procedure GAC/2016/4268 (P08648 en P08457) college 18 november 2016 09994
goedkeuring gunning aan Coördinat-ed bvba, voor een bedrag van 234.807,47 EUR inclusief btw college 27 januari 2017 00766
 
De opdracht voor de herinrichtingswerken aan kinderdagverblijf werd gegund aan Coördinat-ed bvba, Frans Halsvest 51 te 2800 Mechelen, OND 0451.296.656 voor een bedrag van 234.807,47 EUR, inclusief btw.

Algemene financiƫle opmerkingen

De uitgave voor deze reeks verrekeningen bedraagt 3.389,05 EUR + 711,70 EUR (21% btw) = 4.100,75 EUR.

Met de bestelbon 4005207973 werd een bedrag van 194.055,76 EUR (exclusief btw) vastgelegd, met nog een beschikbaar budget van 11.778,30 EUR (exclusief btw). Thans bedraagt de eindfactuur 13.228,30 EUR (exclusief btw), zodat er nog een bedrag van 1.450 EUR (exclusief btw) dient vastgelegd te worden.

Dit zal verrekend worden op het investeringsbudget 2017. Er is voldoende krediet beschikbaar.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 § 3,4 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Beleidsdoelstellingen

6 - Harmonieuze stad
1HHM01 - De sociale grondrechten van alle Antwerpenaren en in het bijzonder van mensen in armoede zijn gegarandeerd
1HHM0104 - Er is een ruim en divers aanbod aan preventieve gezinsondersteuning voor (aanstaande) gezinnen met als ankerpunt de huizen van het kind
1HHM010401 - Er is regie, coƶrdinatie en ondersteuning voor de Huizen van het Kind
1HHM010401P08457 - Oudestraat 55_HVHK_Functi
4 - Lerende en werkende stad
1SLW01 - Elke Antwerpenaar heeft toegang tot kwaliteitsvolle kinderopvang
1SLW0101 - De Europese norm voor het aantal plaatsen kinderopvang per 100 kinderen van 0 tot 3 jaar is zoveel mogelijk behaald
1SLW010101 - Kinderopvanginitiatieven worden van bij de start begeleid, zodat er zo weinig mogelijk stoppen
1SLW010101P08648 - Oudestraat 55 KDV

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling en bestek GAC/2016/4268 (P08648 en P08457) prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht aan Coördinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656.

Artikel 2

Het college keurt de wijzigingen opdracht goed voor een bedrag van 21.390,65 EUR +  4.492,04 EUR (21% btw) = 25.882,69 EUR, en beslist hiermee Coördinat-ed bvba, Frans Halsvest 51 te 2800 Mechelen, ondernemingsnummer 0451.296.656, te belasten.

Artikel 3

Het college neemt kennis van de minwerken voor een bedrag van -18.001,60 EUR, exclusief btw.

Artikel 4

Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 195.505,76 EUR + 41.056,21 EUR (21% btw) = 236.561,97 EUR.

Artikel 5

Het college keurt de vastlegging goed van 1.450,00 EUR + 304,50 EUR (21% btw) = 1.754,50 EUR.

Artikel 6

De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

vastlegging krediet wijziging opdracht

(GAC/2016/4268)
P008648 en P08457- herinrichtingswerken kinderdagverblijf Oudestraat

Coördinat-ed bvba
Frans Halsvest 51
2800 Mechelen
OND 0451.296.656
1.754,50 EUR, btw inclusief 
budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 1SLW010101P08648
subsidie: sub_nr
fonds: intern
begrotingsprogramma: 1SA040945
budgetperiode: 1700
4005252036