Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden worden door de klant werken bijgevraagd en worden er leemtes uit het bestek rechtgezet. Aannemer Coördinat-ed heeft voor deze werken volgende verrekeningsvoorstellen ingdiend.
Wijziging opdracht 1: plaatsen staande wc
Aanleiding:
De herinrichting van het gebouw voorziet onder andere in de renovatie van de sanitaire lokalen. In het dossier was voorzien om één toilet uit te breken en af te voeren. Bij uitvoering wenst de klant om dit toilet te hergebruiken en te installeren in een andere ruimte.
- Betonboring: FH = 1 st x 100,00 EUR/stuk = 100,00 EUR, exclusief BTW.
- Aan- en afvoerleidingen, materiaal: GP = 100,00 EUR, exclusief BTW.
- Plaatsen en aansluiten toilet: FH = 8 st x 55,00 EUR/stuk = 440,00 EUR, exclusief BTW.
Totaal in meer: 640,00 EUR, exclusief btw.
Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de opdrachtnemer zijn marktconform. Bedrijseenheid Stadsbeheer adviseert positief.
Wijziging opdracht 2: leveren en plaatsen van serreplissé
Aanleiding:
De opdrachtgever ontvangt een offerte goed voor het plaatsen van 2 serreplissés, welke niet voorzien waren in de meetstaat.
Leveren en plaatsen van serreplissé met draaistangbediening
- VH = 2st x 660,00 EUR/st = 1.320,00 EUR.
Totaal in meer: 1.320,00 EUR, exclusief btw.
Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de opdrachtnemer zijn marktconform. Bedrijseenheid Stadsbeheer adviseert positief.
Wijziging opdracht 3: bevloering uit linoleum en andere wijzigingen
Aanleiding:
In het aanbestedingsdossier was voorzien om in de inkomzone, bureau, omkleedruimte en berging nieuwe vloertegels te voorzien. Bij uitvoering wenst de klant om de vloer van deze ruimtes uit te voeren in linoleum.
- Artikel 09.04.11a: geglazuurde vloertegels uit geperst gres: FH = -103,53 m² x 75,00 EUR/m² = -7.764,75 EUR;
- Artikel 09.05.33h: bevloering uit linoleum met effen kleur 2.5 mm dikte: FH = 103,53 m² x 45,00 EUR/m² = 4.658,85 EUR.
In het aanbestedingsdossier was voorzien om een branddeur af te breken en een nieuwe branddeur te plaatsen aan de berging. Om kosten te besparen wordt tijdens de uitvoering beslist om de bestaande branddeur te verplaatsen.
- Verplaatsen enkele brandwerende deur Rf 1h: FH = 1 st x 200 EUR/st = 200,00 EUR.
Tijdens de uitvoering wordt beslist om ter hoogte van de hangtoiletten de achterliggende wand in gipskarton tot boven door te trekken.
- Artikel 10.01.21: vaste scheidingswand met gipskarton op houten structuur: FH = 2,70 m² x 65,00 EUR/m² = 175,50 EUR.
Tijdens de uitvoering beslist de klant om de bestaande lavabo in de omkleedruimte personeel niet te vervangen.
- Artikel 14.03.12b: voor koud en warm water: FH = -1 st x 475,00 EUR/st = -475,00 EUR;
- Artikel 14.03.52a: afmeting 600 x 400 m: FH = -1 st x 100,00 EUR/st = -100,00 EUR.
- Artikel 14.12.31: Thermostatische bediende wastafelmengkranen: FH = -1 st x 230,00 EUR/st = -230,00 EUR
In de opdracht was voorzien om de sanitaire lokalen te voorzien van een nieuw gipskartonplafond. Het is echter aangewezen om de technieken gemakkelijk bereikbaar te houden. Daarom wordt in deze lokalen een systeemplafond geplaatst.
- Artikel 11.01.43a: gipskartonplaten op metalen Z-profielen: FH = -14,79 m² x 65,00 EUR/m² = -961,35 EUR.
- Artikel 11.01.44: plafond met platen uit kunststof aan metalen ophangsysteem: FH = 14,79 m² x 45,00 EUR/m² = 665,55 EUR
Bij uitvoering blijkt dat de dekvloer van de sanitaire ruimtes dikker is dan aanvankelijk ingeschat. Daarom dient bij het vernieuwen voorafgaand een uitvullaag in argex-korrels geplaatst te worden.
- Uitvullen vloer sanitair met argex: GP= 350,00 EUR
Bij de uitvoering wordt beslist om de wandtegels in de sanitaire ruimte te voorzien tot plafondhoogte. De meetstaat was daarvoor ontoereikend.
- Artikel 10.03.52: Wandbekleding met tegels van geperst gres: FH = 2,80 m² x 70,00 EUR/m² = 196,00 EUR.
Totaal in meer: 6.245,90 EUR, exclusief btw
Totaal in min: -9.531,10 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: -3.285,20 EUR, exclusief btw
Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de opdrachtnemer voor het verplaatsen van de deur en het uitvullen van de vloer zijn marktconform. De andere zaken betreffen wijzigingen op basis van bestaande eenheidsprijzen. Bedrijfseenheid Stadsbeheer adviseert positief.
Wijziging opdracht 4: bekabelingswerken
Aanleiding:
Om de elektronische toegangscontrole correct te kunnen plaatsen, dienen er bekabelingswerken uitgevoerd te worden die niet waren voorzien binnen de aanneming. Ook het her-installeren van de wifi-points dient bijkomend opgenomen te worden.
- Voedingskabel naar waslokaal en bureau vooraan apart afgezekerd xgb 3g2,5: GP = 195 EUR
- UTP kabel CAT6van patchkast naar bureau vooraan, afgemonteerd en getest: GP= 465,00 EUR
- F3 brandkabel van onthaal naar waslokaal: GP= 245,00 EUR
- Aansluiten WIFI-points: FH = 2 st x 110,00 EUR/st = 220,00 EUR
Totaal verrekening in meer: 1.125,00 EUR, exclusief btw.
Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de aannemer zijn marktconform. Bedrijfseenheid Stadsbeheer adviseert positief.
Wijziging opdracht 5: buggybeugels
Aanleiding:
De opdrachtgever ontvangt een offerte voor het plaatsen van buggybeugels, welke niet voorzien waren in het bestek.
- Buggybeugels: FH = 13,00 lm x 140,00 EUR/stuk = 1.820,00 EUR.
Totaal verrekening in meer: 1.820,00 EUR, exclusief btw.
Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de opdrachtnemer zijn marktconform. Bedrijfseenheid Stadsbeheer adviseert positief.
Wijziging opdracht 6: bekabelingswerken verlichting
Aanleiding:
Binnen de opdracht worden een aantal verlichtingsarmaturen vervangen. Bij uitvoering blijkt dat de bestaande bekabeling niet voorzien is van een aarding. Bovendien wenst de opdrachtgever in een leefruimte de datapunten te verplaatsen.
- Werkuren voor nieuwe bekabeling licht, verplaatsen data in middelste leefruimte, bekabeling, impuls schakelaar, kabelgoot, keuring:GP = 2.050,00 EUR.
Totaal in meer: 2.050,00 EUR, exclusief btw.
Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de aannemer zijn marktconform. Bedrijfseenheid Stadsbeheer adviseert positief.
Wijziging opdracht 7: branddeur en schilderwerk en systeemwand:
Aanleiding:
Bij uitvoering werd beslist om een branddeur te verplaatsen in plaats van te vernieuwen (zie verrekening 3). Er wordt daarom 1 deur in mindering gebracht aan bestaande éénheidsprijs.
- Artikel 10.07.21c: vleugelbreedte 0,83 m: FH = -1 st x 440,00 EUR/st = -440 EUR
In de aanneming was voorzien om een aantal metalen systeemwanden van de leefgroepen te schilderen. In de meetstaat werden de tussenwanden slechts 1 keer gemeten, terwijl deze langs beide zijden geschilderd dienen te worden.
- Artikel 15.06: schilderwerk op metaal: FH = 137,71 m² x 25,00 EUR/m² = 3.442,75 EUR.
Systeemwanden: de akoestische prestaties welke door de opdrachtnemer voorgesteld systeem, voldoen niet aan de eisen volgens de technische bepalingen. De opdrachtgever meldt dat de akoestiek van minder belang is in deze toepassing en stemt daarom in met het voorgestelde goedkopere systeem.
- Artikel 10.01.50.01: systeemwanden – deels beglaasde wanden: GP = -1.000,00 EUR
Totaal in min: 1.440,00 EUR, exclusief btw
Totaal in meer: 3.442,75 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening in meer: 2.002,75 EUR, exclusief btw.
Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de aannemer zijn marktconform. Bedrijfseenheid Stadsbeheer adviseert positief.
Wijziging opdracht 8: offerte bijkomende werken
Aanleiding:
Tijdens de uitvoering wordt aan de aannemer gevraagd om nog een offerte op te maken voor een aantal werken, welke niet waren voorzien in de aanbesteding.
Het betreft:
- het aanpassen van bestaande deuren om deze afdoende te laten sluiten;
- aanpassen sloten bestaande deuren: FH = 2st x 250,00 EUR/st = 500,00 EUR;
- herstellen deur kelder + keuken: FH = 2st x 100,00 EUR/st = 200,00 EUR.
Bijkomende elektriciteitswerken: stopcontacten, opbouw kanalen aanpassingen datastopcontacten verplaatsen schakelaar plaatsen klok en contractor op buitenverlichting, voeding voor ventilantoren in functie van de wensen van de gebruiker
- Afkasten leidingen douche 00.57: FH = 2,7m² x 65,00 EUR/m² = 175,50 EUR
- Voeding - ventilatie: FH 2st x 150 EUR/st = 300,00 EUR
- Armatuur B (opbouw) FH = 2st x 180,00 EUR/st = 360,00 EUR
- Plaatsen klok en contactor op buitenverlichting: FH = 1 x 225,00 EUR/st = 225,00 EUR
- Verplaatsen schakelaar berging: FH = 1 x 100,00 EUR/st = 100,00 EUR
- Vervangen dubbele stopcontacten door hermetisch dichte stopcontacten, inclusief aanpassen inbouwpot (inkomzone): FH = 4st x 100 EUR/st = 400,00 EUR
- Aanpassen datastopcontacten (leefruimte peuters en kruipers): FH = 2st x 95 EUR/st = 190,00 EUR
- Nieuwe voeding voor stopcontacten (leefruimte peuters en baby's): FH = 2st x 190 EUR/st = 380,00 EUR
- DLP-goot met dubbel stopcontact (leefruimte kruipers aan deur): FH = 1st x 105 EUR/st = 105,00 EUR
- DLP-goot met drievoudig stopcontact (leefruimte baby's aan deur): FH = 1st x 105 EUR/st = 105,00 EUR
- DLP-goot over oude voeding, afgekopeld en geïsoleerd (leefruimte baby's): FH = 1st x 31,50 EUR/st = 31,50 EUR
- DLP-goot met dubbel stopcontact (rustruimte peuters): FH = 1 st x 105,00 EUR/st = 105,00 EUR
- DLP-goot horizontaal met dubbel stopcontact (rustruimte peuters en kruipers): FH = 2 st x 105,00 EUR/st = 210,00 EUR
- DLP-goot met dubbel stopcontact (rustruimte baby's): FH = 2 st x 105,00 EUR/st = 210,00 EUR
Gezien de nieuwe kindertoiletjes niet goed doorspoelen, dient er een bijkomende kopverluchting geplaatst te worden op de riolering.
- Plaatsen eindverluchting: GP = 1.150,00 EUR
De opdrachtnemer had tijdens de afbraakwerken de branddetectoren onterecht afgevoerd. Daarom wordt een vergoeding in mindering gebracht om de plaatsing van nieuwe branddetectoren mogelijk te maken.
- Branddetectoren: GP = -557,20 EUR.
Totaal in min: -557,20 EUR, exclusief btw
Totaal in meer: 4.747,00 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening in meer: 4.189,80 EUR, exclusief btw.
Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De voorgestelde prijzen van de opdrachtnemer zijn marktconform. Bedrijfseenheid Stadsbeheer adviseert positief.
Niet uitgevoerde posten: forfaitare hoeveelheden in min
Aanleiding:
Voor volgende forfaitaire artikels wordt tijdens de uitvoering beslist om minder hoeveelheden uit te voeren, welke in mindering worden gebracht bij de eindafrekening.
Bij de uitvoering blijkt dat de bestaande wandbepleisteringen in uitstekende staat zijn en niet dienen te worden uitgebroken.
- Artikel 01.10.71: wegbreken van wandbepleisteringen: FH in min: -41,12 m² x 15,00 EUR/m² = -616,80 EUR
Verwijderen van binnen schilderwerk op glas
Dit werd reeds door de gebruiker zelf uitgevoerd vóór de start van de werken.
- Artikel 01.15.25: FH in min: -5,62 m² x 25,00 EUR/m² = -140,50 EUR
Er was in het bestek voorzien om in de sanitaire lokalen een nieuwe cementering te plaatsen tot plafondhoogte. Er was echter reeds een strook cementering in goede staat aanwezig, die kon hergebruikt worden en dus niet vernieuwd diende te worden.
- Artikel 10.04.11: Cementbepleistering zonder toplaag – te betegelen:FH in min: -18,24 m² x 25,00 EUR/m² = -456,00 EUR
Artikel 19: armatuur C (buiten): er was voorzien om een nieuw buitenarmatuur te plaatsen. Dit was echter reeds aanwezig en diende niet voorzien te worden.
- FH in min: -1st x 400,00 EUR/st = -400,00 EUR
Artikel 21: noodverlichting: bij uitvoering blijkt dat een aantal bestaande noodverlichtingen toch kan herbruikt worden.
- FH in min: -7st x 280,00 EUR/st = -1.960,00 EUR
Artikel 30: buitenpost: de klant beslist om 1 buitenpost minder te laten plaatsen dan voorzien in het dossier
- FH in min: -1st x 900,00 EUR/st = -900,00 EUR
Artikel 34: branddetectie: bij uitvoering beslist het bestuur om deze werken te laten uitvoeren door de firma die de installatie destijds heeft geplaatst en de nodige kennis heeft van de werking ervan.
- FH in min (SOG): -2.000,00 EUR
Totaal verrekening in min: -6.473,30 EUR, exclusief btw.
Advies bedrijfseenheid Stadsbeheer:
De wijzigingen vinden plaats op basis van bestaande éénheidsprijzen.
Totaal verrekeningen in meer: 21.390,65 EUR exclusief btw.
Totaal verrekeningen in min: 18.001,60 EUR exclusief btw.
Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 3.389,05 EUR + 711,70 EUR (21% btw) = 4.100,75 EUR.
Er wordt geen termijnverlening gevraagd.
De eindafrekening wordt opgemaakt als volgt:
Omschrijving | bedrag exclusief btw | bedrag inclusief btw |
Gunning | 194.055,76 EUR | 234.807,47 EUR |
Wijziging in meer | 21.390,65 EUR | 25.882,69 EUR |
Wijziging in min | -18.001,60 EUR | -21.781,94 EUR |
Afrekening posten vermoedelijke hoeveelheden in min | -1.939,05 EUR | -2.346,25 EUR |
Totaal eindafrekening | 195.505,76 EUR | 236.561,97 EUR |
Met de bestelbon 4005207973 werd een bedrag van 194.055,76 EUR (exclusief btw) vastgelegd, met nog een beschikbaar budget van 11.778,30 EUR (exclusief btw). Thans bedraagt de eindfactuur 13.228,30 EUR (exclusief btw), zodat er nog een bedrag van 1.450 EUR (exclusief btw) dient vastgelegd te worden.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
goedkeuring bestek en procedure GAC/2016/4268 (P08648 en P08457) | college | 18 november 2016 | 09994 |
goedkeuring gunning aan Coördinat-ed bvba, voor een bedrag van 234.807,47 EUR inclusief btw | college | 27 januari 2017 | 00766 |
De uitgave voor deze reeks verrekeningen bedraagt 3.389,05 EUR + 711,70 EUR (21% btw) = 4.100,75 EUR.
Met de bestelbon 4005207973 werd een bedrag van 194.055,76 EUR (exclusief btw) vastgelegd, met nog een beschikbaar budget van 11.778,30 EUR (exclusief btw). Thans bedraagt de eindfactuur 13.228,30 EUR (exclusief btw), zodat er nog een bedrag van 1.450 EUR (exclusief btw) dient vastgelegd te worden.
Dit zal verrekend worden op het investeringsbudget 2017. Er is voldoende krediet beschikbaar.
Artikel 57 § 3,4 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het college keurt de wijzigingen opdracht goed voor een bedrag van 21.390,65 EUR + 4.492,04 EUR (21% btw) = 25.882,69 EUR, en beslist hiermee Coördinat-ed bvba, Frans Halsvest 51 te 2800 Mechelen, ondernemingsnummer 0451.296.656, te belasten.
Het college neemt kennis van de minwerken voor een bedrag van -18.001,60 EUR, exclusief btw.
Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 195.505,76 EUR + 41.056,21 EUR (21% btw) = 236.561,97 EUR.
Het college keurt de vastlegging goed van 1.450,00 EUR + 304,50 EUR (21% btw) = 1.754,50 EUR.
De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
vastlegging krediet wijziging opdracht (GAC/2016/4268) Coördinat-ed bvba
Frans Halsvest 51
2800 Mechelen
OND 0451.296.656
|
1.754,50 EUR, btw inclusief |
budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 1SLW010101P08648
subsidie: sub_nr fonds: intern
begrotingsprogramma: 1SA040945
budgetperiode: 1700
|
4005252036 |