Terug

2017_CBS_10320 - Hooge Maey - Verzoek vervroegde ontbinding. (Buitengewone) algemene vergadering. Opdracht stadsafgevaardigde - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_10320 - Hooge Maey - Verzoek vervroegde ontbinding. (Buitengewone) algemene vergadering. Opdracht stadsafgevaardigde - Goedkeuring 2017_CBS_10320 - Hooge Maey - Verzoek vervroegde ontbinding. (Buitengewone) algemene vergadering. Opdracht stadsafgevaardigde - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Vervroegde ontbinding -- motivatie

Het afvallandschap in Vlaanderen is in de loop der jaren drastisch gewijzigd. De aanvoer van afvalstoffen naar stortplaatsen in Vlaanderen neemt stelselmatig af. Deze afname kon voornamelijk toegeschreven worden aan een meer optimale benutting van enerzijds de aanwezige verbrandingscapaciteit in Vlaanderen en anderzijds mechanische scheidingstechnieken om brandbaar afval te verwerken.

Maar ook de (fiscale) wetgeving is sterk veranderd sinds de opstart van Hooge Maey:

  • de wet betreffende de intercommunales werd vervangen door het decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking;
  • sinds begin 2015 is Hooge Maey onderworpen aan de vennootschapsbelasting, voorheen aan de rechtspersonenbelasting;
  • het tweede programmadecreet voorzag in een quasi verdubbeling van de milieuheffing voor het storten van niet-brandbaar afval.

Dit alles beïnvloedt de toekomst en de ontwikkeling van Hooge Maey sterk. De leefbaarheid van de stortplaats komt in het gedrang daar de resultaten voor de volgende jaren sterk negatief zullen evolueren.

De raad van bestuur van Hooge Maey geeft aan dat op heden de doelstellingen zoals voorzien in de statuten zijn bereikt. De sanering van de terreinen is achter de rug. De nazorgtermijn is nu lopende. 

Op basis van bovenstaande stellen de deelnemers de vervroegde ontbinding van Hooge Maey voor. 

Vervroegde ontbinding -- praktische uitwerking

In het licht van de vooropgestelde vervroegde ontbinding maakte de raad van bestuur van Hooge Maey een verslag op waarin het voorstel tot ontbinding van Hooge Maey wordt toegelicht. Het voornoemde verslag gaat vergezeld van een recente staat van activa en passiva van Hooge Maey (op datum van 30 september 2017) alsook van een verslag van de commissaris over deze staat van activa en passiva.

De revisor merkt bij deze staat van activa en passiva (op datum van 30 september 2017) op dat:

  • het een voorlopige staat betreft gezien er nog activiteit is na 30 september 2017. Deze staat zal naar aanleiding van de (buitengewone) algemene vergadering van 21 december 2017 vervangen worden door een aangepaste staat van activa en passiva. Op basis van deze nieuwe staat zal een nieuw controleverslag door de revisor worden opgesteld;
  • de mogelijke uitkomst van de ruling inzake de verschuldigbaarheid van het registratierecht op het vestigen van het erfpachtrecht ten gunste van Hooge Maey nog niet gekend is;
  • er nog een openstaand geschil is met de fiscale administratie dewelke zijn beslag nog dient te krijgen;
  • de groene stroomcertificaten nog niet werden gevalideerd door de VREG. 

Na onderhandelingen tussen de verschillende deelnemers over de verdeling van de activa en passiva, wordt voorgesteld om de ontbinding en vereffening in één akte te laten gebeuren waarbij volgende principes worden gehanteerd:

  • de laatste schijf van het op de algemene vergadering van Hooge Maey in zitting van 18 juni 2015 toegekende superdividend met gespreide betalingsplan wordt onmiddelijk aan de verschillende deelnemers uitbetaald;
  • de verschillende deelnemers in Hooge Maey ontvangen in het kader van de vereffening hun respectievelijke aandeel in het eigen vermogen van de opdrachthoudende vereniging, hetzij geldelijk (publieke deelnemers), hetzij in natura (private deelnemer). Het gaat concreet om hun aandeel in het kapitaal, de reserves en het overgedragen resultaat, rekening houdend met eventuele openstaande vorderingen of schulden van de deelnemers ten aanzien van Hooge Maey.
Voormelde principes beogen een ordentelijke afwikkeling van de ontbinding en vereffening.
 
Concreet voor de stad Antwerpen betekent dit, op basis van de staat van activa en passiva van Hooge Maey op datum van 30 september 2017, het volgende:
  • aandeel kapitaal: 4.923.809,93 euro;
  • aandeel scheidingsaandeel: 1.006.563,61 euro;
  • aflossing laatste schijf superdividend: 1.514.681,85 euro.
De definitieve cijfers zullen moeten blijken uit de aangepaste staat van activa en passiva die midden december 2017 zal worden vastgesteld en onderwerp zal uitmaken van een revisorale controle.

De stad Antwerpen stemt op basis van bovenstaande in met de vervroegde ontbinding van Hooge Maey bij wijze van een vereenvoudigde vereffeningsprocedure op voorwaarde dat:

  • aan de (buitengewone) algemene vergadering van 21 december 2017 een aangepaste staat van activa en passiva van Hooge Maey wordt voorgelegd. Uit deze aangepaste staat van activa en passiva blijkt dat er voldoende liquide middelen beschikbaar zijn om enerzijds de verschillende deelnemers te vergoeden à rato van hun aandeel in het eigen vermogen en anderzijds de laatste schijf van het in 2015 toegekende superdividend aan de deelnemers uit te betalen. Specifiek met betrekking tot haar aandeel in het eigen vermogen wenst de stad minimaal haar kapitaalsdeelname te ontvangen;
  • de aangepaste staat van activa en passiva voorwerp uitmaakt van een revisorale controle waarvan het controleverslag aan de (buitengewone) algemene vergadering van 21 december 2017 wordt voorgelegd. Hieruit zal moeten blijken dat:
    • alle schulden aan derden werden betaald en/of geconsigneerd;
    • de hangende fiscale onduidelijkheden en geschillen met de fiscale administratie ofwel zijn uitgeklaard en de (eventueel) verschuldigde bedragen betaald ofwel, op basis van een onderbouwde inschatting van het fiscale risico, hiertoe de nodige middelen werden geconsigneerd of op een geblokkeerde rekening geplaatst. Indien deze middelen finaal niet worden aangesproken in dit kader, komen deze opnieuw toe aan de verschillende vennoten conform de winstverdeling zoals opgenomen in artikel 42 van de statuten van Hooge Maey;
  • in het overgedragen resultaat wordt rekening gehouden met het resultaat van Hooge Maey over 2017 en tot op datum van de aangepaste staat van activa en passiva. In het resultaat over 2017 wordt rekening gehouden met de opbrengsten uit de groenestroomcertificaten uit de periode 2014-2019.

(Buitengewone) algemene vergadering

De gemeenteraad dient kennis te nemen van de agenda van de (buitengewone) algemene vergadering van Hooge Maey op 21 december 2017, een afgevaardigde aan te duiden en het stemgedrag van de afgevaardigde te bepalen.

De gemeenteraad besliste in zitting van 22 november 2016 (jaarnummer 709) om de heer Koen Kennis, schepen voor financiën, mobiliteit, toerisme, binnengemeentelijke decentralisatie en middenstand aan te duiden als stadsafgevaardigde op de jaarlijkse (bijzondere) algemene vergaderingen van Hooge Maey, met als plaatsvervanger een ander lid van het college of van de gemeenteraad.

Inspectie Financiën adviseert de agendapunten van de (buitengewone) algemene vergadering goed te keuren. 

Juridische grond

Verzoek tot vervroegde ontbinding

Krachtens artikel 37, lid 1, van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking en artikel 47 van de gecoördineerde statuten van Hooge Maey kan de algemene vergadering van Hooge Maey tot de vervroegde ontbinding beslissen op verzoek van drievierde van het aantal deelnemende gemeenten en aan de hand van de daartoe strekkende gemeenteraadsbeslissingen.

Ontbinding en vereffening in één akte

Krachtens artikel 184, §5 van het wetboek van vennootschappen zijn een ontbinding en vereffening in één akte slechts mogelijk mits naleving van de volgende voorwaarden:

  1. er is geen vereffenaar aangeduid;
  2. alle schulden ten aanzien van derden zijn terugbetaald of de nodige gelden om die te voldoen werden geconsigneerd;
  3. alle aandeelhouders of vennoten zijn op de algemene vergadering aanwezig of geldig vertegenwoordigd en besluiten met eenparigheid van stemmen. 

Indien een verslag moet worden opgemaakt door een commissaris, bedrijfsrevisor of externe accountant overeenkomstig artikel 181, §1, derde lid, maakt het verslag melding van deze terugbetaling of consignatie in zijn conclusies. De terugname van het resterend actief gebeurt door de vennoten zelf. 

Aanstellen afgevaardigde (buitengewone) algemene vergadering

Artikel 44 van het decreet van 6 juli 2001 betreffende de intergemeentelijke samenwerking stelt dat de (buitengewone) algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Deze worden voor de gemeenten rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke (buitengewone) algemene vergadering.

Aanleiding en context

De opdrachthoudende vereniging "Intercommunale Vereniging Hooge Maey" (verder Hooge Maey) werd opgericht op 14 december 1998 met als doel vanaf 1 januari 1999 op een ecologisch en economisch verantwoorde wijze afvalstoffen te verwerken op de stortplaats Hooge Maey die zij met het oog daarop diende te saneren, in te richten en te exploiteren overeenkomstig de regels en voorschriften die haar door de vergunningen werden opgelegd.

De statutaire duurtijd van Hooge Maey loopt tot en met 9 november 2019. Stad Antwerpen bezit 198.626 aandelen van de 557.303 aandelen van Hooge Maey, of circa 35,64 %.

Hooge Maey meldt dat op 21 december 2017 om 18.00 uur een (buitengewone) algemene vergadering zal plaatsvinden in de vergaderzaal van Hooge Maey, Moerstraat 99, Haven 550, 2030 Antwerpen met volgende agenda:

1. Ontbinding en vereffening intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging “Intercommunale Vereniging Hooge Maey”

  • 1a - Verslagen betreffende de ontbinding van de vennootschap 
    • Neerlegging van:
      • Het verslag van de raad van bestuur, opgemaakt in uitvoering van de voorschriften van artikel 181 §1 van het wetboek van vennootschappen, waarin het voorstel tot ontbinding wordt verantwoord en waaraan een staat van activa en passiva is gehecht die niet meer dan drie maanden voordien is vastgesteld, en waaruit blijkt dat de vennootschap op dat ogenblik geen passiva heeft als bedoeld in artikel 184 §5 van het wetboek van vennootschappen;
      • Het verslag van de commissaris van de vennootschap, opgemaakt in uitvoering van de voorschriften van artikel 181 §1 van het wetboek van vennootschappen, waarin deze verslag uitbrengt over de voormelde staat van activa en passiva en inzonderheid vermeldt of daarin de toestand van de vennootschap op volledige, getrouwe en juiste wijze is weergegeven.
  • 1b -Ontbinding, vaststelling en overname van het overblijvend actief

Algemene financiƫle opmerkingen

De terugstorting van het kapitaal en de ontvangst van het scheidingsaandeel in het kader van de ontbinding en vereffening van Hooge Maey werden niet budgettair voorzien, maar dienen zowel budgettair als boekhoudkundig verwerkt te worden in 2017. 

Het superdividend (met gespreid betalingsplan in de periode 2015-2018)  ten bedrage van 6.058.727 euro werd volledig budgettair verwerkt in 2015. Op heden heeft de stad nog een boekhoudkundige vordering op Hooge Maey ten bedrage van 1.514.681,85 euro. Deze vordering zal in het kader van de ontbinding / vereffening van Hooge Maey vervroegd worden vereffend.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 43 §2 - 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen

Artikel 43 §2 - 24° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de aan haar toegewezen bevoegdheden zoals vermeld in het decreet van 6 juli 2001 betreffende de intergemeentelijke samenwerking. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad verzoekt Hooge Maey om tot vervroegde ontbinding te beslissen.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de (buitengewone) algemene vergadering van Hooge Maey op 21 december 2017.

Artikel 3

De gemeenteraad neemt kennis van de afvaardiging van de heer Koen Kennis, schepen voor financiën, mobiliteit, toerisme, binnengemeentelijke decentralisatie en middenstand, op de (buitengewone) algemene vergadering van Hooge Maey, met als plaatsvervanger een ander lid van het college of van de gemeenteraad, waarbij de stadsafgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.

Artikel 4

De gemeenteraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om op de (buitengewone) algemene vergadering van Hooge Maey op 21 december 2017 de agendapunten goed te keuren en alle handelingen te stellen die verband houden met de vervroegde ontbinding van Hooge Maey bij wijze van een vereenvoudigde vereffeningsprocedure op voorwaarde dat:

  • aan de (buitengewone) algemene vergadering van 21 december 2017 een aangepaste staat van activa en passiva van Hooge Maey wordt voorgelegd. Uit deze aangepaste staat van activa en passiva blijkt dat er voldoende liquide middelen beschikbaar zijn om enerzijds de verschillende deelnemers te vergoeden à rato van hun aandeel in het eigen vermogen en anderzijds de laatste schijf van het in 2015 toegekende superdividend aan de deelnemers uit te betalen. Specifiek met betrekking tot haar aandeel in het eigen vermogen wenst de stad minimaal haar kapitaalsdeelname te ontvangen;
  • de aangepaste staat van activa en passiva voorwerp uitmaakt van een revisorale controle waarvan het controleverslag aan de (buitengewone) algemene vergadering van 21 december 2017 wordt voorgelegd. Hieruit zal moeten blijken dat:
    • alle schulden aan derden werden betaald en/of geconsigneerd;
    • de hangende fiscale onduidelijkheden en geschillen met de fiscale administratie ofwel zijn uitgeklaard en de (eventueel) verschuldigde bedragen betaald ofwel, op basis van een onderbouwde inschatting van het fiscale risico, hiertoe de nodige middelen werden geconsigneerd of op een geblokkeerde rekening geplaatst. Indien deze middelen finaal niet worden aangesproken in dit kader, komen deze opnieuw toe aan de verschillende vennoten conform de winstverdeling zoals opgenomen in artikel 42 van de statuten van Hooge Maey;
  • in het overgedragen resultaat wordt rekening gehouden met het resultaat van Hooge Maey over 2017 en tot op datum van de aangepaste staat van activa en passiva. In het resultaat over 2017 wordt rekening gehouden met de opbrengsten uit de groenestroomcertificaten uit de periode 2014-2019.

Artikel 5

De financieel beheerder regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Kapitaal

4.923.809,93 EUR

budgetplaats: 5231007000
budgetpositie: 2810i
functiegebied: 1HSB010401A00000
subsidie: SUB_NR

fonds: intern
begrotingsprogramma: 1SA070111
budgetperiode: 1700

nvt

Scheidingsaandeel (voorlopig)

1.006.563,61 EUR

budgetplaats: 5231007000
budgetpositie: 750
functiegebied: 1HSB010401A00000
subsidie: SUB_NR

fonds: intern
begrotingsprogramma: 1SA070111
budgetperiode: 1700

nvt