Terug

2017_CBS_10451 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs. Kattendijkdok-Oostkaai projectspecifieke DBFM. Aankoop gronden stad Antwerpen van AG VESPA - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_10451 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs. Kattendijkdok-Oostkaai projectspecifieke DBFM. Aankoop gronden stad Antwerpen van AG VESPA - Goedkeuring 2017_CBS_10451 - Stedelijk bedrijfsvastgoed - Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs. Kattendijkdok-Oostkaai projectspecifieke DBFM. Aankoop gronden stad Antwerpen van AG VESPA - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De erfpachtovereenkomst met het AG SO zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 september 2017 heeft als opschortende voorwaarden:

  • de toekenning van DBFM-middelen in 2017 voor het schoolproject op deze locatie;
  • een akkoord tussen stad Antwerpen en AG VESPA over de verkoopsvoorwaarden aangezien AG VESPA op dit moment nog eigenaar is;
  • de start van de werken dient aanvang te nemen uiterlijk 3 jaar te rekenen vanaf het verlijden van de notariële verkoopakte. Indien de opschortende voorwaarde niet vervuld is binnen de termijn van 3 jaar, heeft AG VESPA een recht van wederinkoop aan dezelfde voorwaarden.
Inmiddels zijn de DBFM middelen toegekend en is de uiteindelijke oppervlakte van de locatie tussen AG SO en AG VESPA afgestemd. De site voor onderwijsdoeleinden betreft Kattendijkdok-Oostkaai te 2000 Antwerpen, kadastraal gekend als afdeling 7, sectie G, deel van nummer 150/02h6 en deel van perceel zonder nummer, met een totale oppervlakte van 2.553m². Dit zijn loten A1 en A2 op splitsingsplan in bijlage.
 
Lot A2 en B2 betreffen delen van het openbaar domein dat in het kader van de herontwikkeling van Cadix in het verleden ook aan AG VESPA is overgedragen. Alvorens het nieuwe perceel bestaande uit lot A1 en A2 aan de stad zal worden overgedragen zal het openbaar domein worden gedesaffecteerd en verzorgt AG VESPA de pre-kadastratie.

Op de loten A1 en B1 rust nog een lopende concessie tot en met 31 december 2020. Deze concessie is in het verleden afgesloten door de stad en is bij de overdracht van de Cadix gronden overgenomen door AG VESPA.
Als uit de planning van het bouwdossier blijkt dat de concessie eerder opgezegd moet worden onderneemt AG VESPA hiervoor de nodige stappen.

Op dit perceel wordt een schoolcomplex gerealiseerd met een vloeroppervlakte van 6.648 m² exclusief buitenruimte. Aan de overeengekomen prijs van 250,00 EUR/ontwikkelbare m² vloeroppervlakte bedraagt de totale verkoopprijs 1.662.000,00 EUR exclusief notaris- en registratiekosten. AG VESPA verkoopt deze gronden aan de stad Antwerpen die ze vervolgens in erfpacht geeft aan het AG SO voor een termijn van 50 jaar en tegen een éénmalig canon van 1,00 euro conform de beheersovereenkomst met het AG SO.

Aanleiding en context

Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.

Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.  

Op 18 oktober 2013 (jaarnummer 10570) keurde het college de uitgangspunten goed voor het beheer van het stedelijk patrimonium en gaf het college opdracht aan AG VESPA en de bedrijfseenheid Patrimoniumonderhoud om deze krijtlijnen verder uit te werken.

Op 5 december 2014 (jaarnummer 12408) keurde het college de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties, goed. Hierin werd de verticale opdeling van de eigendommen in financieel en niet-financieel patrimonium vastgelegd. Het college nam kennis van de lijsten financieel patrimonium en stedelijk bedrijfsvastgoed.

De gemeenteraad nam op 2 maart 2015 (jaarnummer 127) kennis van de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties.

Op 8 mei 2015 (jaarnummer 3748) keurde het college de beheersovereenkomst 2015-2019 tussen de stad en AG VESPA goed.
Conform de beheersovereenkomst 2015-2019 dient AG VESPA een notaris aan te stellen voor het verlijden van aktes en de administratieve afhandeling op haar te nemen.

De gronden van de Cadixwijk werden in uitvoering van het samenwerkingsprotocol stad-Havenbedrijf om niet overgedragen aan de Stad. De stad wenste de kosten voor de sanering, de ontwikkeling en de aanleg van het openbaar domein in de Cadixwijk buiten de stadsbegroting om te realiseren. Daartoe werden de betrokken gronden in de Cadixwijk door de Stad als patrimonium ingebracht in AG VESPA.

In de samenwerkingsovereenkomst Cadix goedgekeurd op de gemeenteraad van 1 maart 2010 werd vooropgesteld dat bij de ontwikkeling van de Cadixwijk het stolpprincipe wordt gehanteerd. Dit principe bestaat erin dat alle uitgaven die betrekking hebben op de totale ontwikkelingen van de Cadixwijk moeten gefinancierd worden met de inkomsten, te genereren uit de verkoop van percelen.

Als bijlage aan de samenwerkingsovereenkomst werd het financieel plan als richtinggevend document opgenomen. Het financieel plan is gebaseerd op een aantal ramingen en prognoses van zowel de uitgaven als de inkomsten op basis van zo realistisch mogelijke ramingen (inclusief mogelijke risico’s en opportuniteiten). De uitgaven voor Cadix omvatten de heraanleg van het openbaar domein, de sanering en bouwrijp maken van gronden, het voorzien van de nodige nutsleidingen, de bruggen, enzovoort, alles wat noodzakelijk is om het programma voor de Cadix als levendige wijk mogelijk te maken. De inkomsten omvatten alle bouwpercelen die volgens een programmatorische verdeling zullen ontwikkeld worden. Voor elk type programma (wonen, kantoren, handel en voorzieningen) werd een gedifferentieerde verkoopwaarde opgenomen in het financieel plan. Voor wat betreft de voorzieningen (kinderdagverblijf, school, enzovoort), goed voor 4% van de te ontwikkelen oppervlakte, werd een verkoopwaarde van 200,00 EUR/m² vloeroppervlakte geraamd. Voor woningen werd de verkoopwaarde geraamd op 250,00 EUR/m² vloeroppervlakte. De geactualiseerde verkoopwaarde voor voorzieningen bedraagt 250,00 EUR/m² vloeroppervlakte. De geactualiseerde verkoopwaarde voor woningen bedraagt 850,00 EUR/m² vloeroppervlakte.

Het leerplichtonderwijs in de stad Antwerpen kampt met een groot tekort aan aantal plaatsen en er is dringend nood aan capaciteitsuitbreiding.

In 2011 werd door AG VESPA/AG Stadsplanning Antwerpen op de Taskforce Capaciteit Onderwijs de mogelijkheid toegelicht dat in de Cadix wijk plaats zou worden gereserveerd voor het bouwen van een school. De interesse vanuit de onderwijsaanbieders was groot. De voorwaarde die na verdere uitwerking aan alle netten werd gesteld was dat de grond verworven diende te worden aan prijzen die in de Cadixwijk gehanteerd worden voor ontwikkeling van voorzieningen. Onder deze voorwaarden werd na afweging door de verschillende netten het AG SO de prioritaire partner om een school te realiseren.

Regelmatig komen er nieuwe Vlaamse initiatieven om de achterstand in scholenbouw weg te werken. Op 5 maart 2017 lanceerde de Vlaamse minister bevoegd voor onderwijs een oproep naar de schoolbesturen om deel te nemen aan een nieuw projectspecifiek Design Build Finance Maintain (DBFM)-programma. Een inrichtende macht (IM) die nieuwbouw- of verbouwplannen heeft, kan een aanvraagdossier indienen tot en met 31 mei 2017.

Op 24 mei 2017 (jaarnummer 4669) keurde het college goed dat onderstaande locaties principieel in aanmerking komen voor onderzoek om vervolgens mogelijk zakelijke rechten hierop te verlenen aan inrichtende machten voor de organisatie van onderwijs in het kader van de oproep projectspecifieke DBFM van 5 maart 2017:

  • Kattendijkdok-Oostkaai, 2000 Antwerpen. Kadastraal gekend als afdeling 7, sectie G, nummer 150/02h6 (deel);
  • Berkenrijslaan 1, 2610 Wilrijk. Kadastraal gekend als afdeling 43, sectie A, nummers 106y5/106t4/108x2 met een oppervlakte van 2.641m².
Tevens gaf het college opdracht tot het zoeken van een locatie voor een DBFM project voor de Vzw Inrichtende Macht Lucerna.
 
Om een subsidieaanvraag in te dienen bij het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION) dient AG SO een zakelijk recht te hebben op het onroerend goed.
 
Op 26 juni 2017 (jaarnummer 364) keurde de gemeenteraad principieel goed om een deel van de site Kattendijkdok-Oostkaai te 2000 Antwerpen, kadastraal gekend als afdeling 7, sectie G, nummer 150/02h6 (deel) in erfpacht te geven aan het AG Stedenlijk Onderwijs, voor een duur van 50 jaar en tegen een éénmalig canon van 1,00 EUR conform de beheersovereenkomst, met inachtneming van de volgende opschortende voorwaarden:
  • de toekenning van DBFM-middelen in 2017 voor het schoolproject op deze locatie;
  • een akkoord tussen stad Antwerpen en AG VESPA over de verkoopsvoorwaarden aangezien AG VESPA op dit moment nog eigenaar is;
  • de start van de werken dient aanvang te nemen uiterlijk drie jaar te rekenen vanaf het verlijden van de notariële verkoopakte. Indien de opschortende voorwaarde niet vervuld is binnen de termijn van drie jaar, heeft AG VESPA een recht van wederinkoop aan dezelfde voorwaarden.

Tevens keurde de gemeenteraad goed dat de stad zich zal engageren de opgerichte gebouwen te bestemmen voor onderwijs conform de vereisten van AGIOn (50 jaar na voorlopige oplevering).

Op 25 september 2017 (jaarnummer 529) keurde de gemeenteraad de erfpachtovereenkomst tussen de stad Antwerpen en het AG Stedelijk Onderwijs goed met betrekking tot de gronden gelegen aan de site Kattendijkdok-Oostkaai te 2000 Antwerpen, zone op perceel B2 (4.470m²) volgens plan in bijlage, met een nog nader te bepalen totale oppervlakte en met inachtneming van de opschortende voorwaarden:

  • de toekenning van DBFM-middelen in 2017 voor het schoolproject op deze locatie;
  • een akkoord tussen stad Antwerpen en AG VESPA over de verkoopsvoorwaarden aangezien AG VESPA op dit moment nog eigenaar is;
  • de start van de werken dient aanvang te nemen uiterlijk drie jaar te rekenen vanaf het verlijden van de notariële verkoopakte. Indien de opschortende voorwaarde niet vervuld is binnen de termijn van drie jaar, heeft AG VESPA een recht van wederinkoop aan dezelfde voorwaarden

De erfpachtovereenkomst loopt voor een termijn van 50 jaar en de éénmalig canon bedraagt 1,00 EUR conform de beheersovereenkomst met het AG Stedelijk Onderwijs.

Op 29 september 2017 selecteerde de Vlaamse Regering het AG SO project Kattendijkdok-Oostkaai als onderdeel van een nieuw Vlaams DBFM programma dat via publiek-private samenwerking nieuwe scholen wenst te realiseren. Dit maakt dat een scholenbouwproject, ingediend door het AG Stedelijk Onderwijs voor een éénstroom basisschool en secundair onderwijs met een capaciteitsuitbreiding van 384 plaatsen en een vloeroppervlakte van ongeveer 6.684m², wordt gebouwd dat voor een groot deel met Vlaamse middelen gefinancierd wordt.

Algemene financiƫle opmerkingen

De aankoopprijs bedraagt 1.662.000,00 EUR. Voor de aankoop van de grond werden bij budgetopmaak 2017 de nodige budgetten voorzien in 2017.

Door de aankoop van de grond voor onderwijs komt ook lot A1, onderdeel van een lopende concessie tot en met 31 december 2020, naar de stad. AG VESPA zal de voor de stad bestemde ontvangen inkomsten aan de hand van de oppervlakte pro rata doorstorten tot aan de stopzetting van de concessie. Gelet dat de stad lot A1 koopt bedragen deze inkomsten 7.892,56 EUR per jaar.

De concessie betreft een concessie van gronden waarop zich privé-inrichtingen bevinden die bij het eindigen/verbreken van de concessie eigendom kunnen worden van de concessiegever. AG VESPA zal voorafgaand aan de beëindiging van de concessie aan de concessionaris laten weten dat de gebouwen dienen te worden afgebroken. De teruggaveplicht is daarmee beperkt tot louter het terrein.

Er is geen boring geweest op de gronden die worden overgedragen aan de stad, lot A1 en A2 op splitsingsplan in bijlage. Voor de overdracht van de gronden is geen bodemonderzoek verplicht. Gezien de resultaten van de onderzoeken op de aangrenzende percelen is een reiniging, ofwel een beperking in de toepassing, van de grond bij grondverzet wel aannemelijk. Na opmaak van een indicatief technisch verslag (bodemonderzoek), noodzakelijk bij grondverzet voor de bouw van de school, dienen de resultaten te worden voorgelegd aan het college, inclusief een kostenraming die nu niet beschikbaar is. De afhandeling van de sanering en de kostenverdeling wordt in deze zelfde besluitvorming voorgelegd. Er is momenteel geen budget voor een eventuele sanering voorzien bij de stad.

Sinds 1 januari 2016 worden de facturen voor de huur- en concessievergoedingen vanuit de bedrijfseenheid Stadsbeheer rechtstreeks vanuit Planon gegenereerd naar SAP.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 43, §2, 12° van het Gemeentedecreet stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking tot roerende en onroerende goederen voor zover de verrichting niet behoort tot de aangelegenheden van dagelijks bestuur en niet nominatief in het vastgestelde budget is opgenomen.

Artikel 4 §2.2 van de samenwerkingsovereenkomst met AG VESPA zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 mei 2015 (jaarnummer 284) dat bepaalt dat AG VESPA bevoegd is voor de verkoop en aankoop van stedelijk bedrijfsvastgoed.

Volgens artikel 4 §2.1 van de beheersovereenkomst 2015-2019 tussen de stad Antwerpen en AG VESPA staat AG VESPA als vastgoedbedrijf van de stad in voor de financieel-administratieve afhandeling van alle in- en uitgaande eigendomsoverdrachten en dit op voorwaarde dat en voor zover deze vastgoedtransacties kaderen binnen goedgekeurd beleid door de stad. De beslissing tot de vastgoedtransactie ligt bij de stad (college van burgemeester en schepenen of gemeenteraad, conform de bevoegdheidsverdeling in het gemeentedecreet, artikel 3 en artikel 57).

Adviezen

Cultuur, Sport, Jeugd, Onderwijs - Onderwijsbeleid Gunstig advies
AG VESPA Gunstig advies
Stadsontwikkeling/ publieke ruimte SW/ Ontwerp en uitvoering Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1204 - De vastgoedportefeuille van groep stad Antwerpen speelt doelgericht en flexibel in op de huidige en toekomstige maatschappelijke behoeften
4 - Lerende en werkende stad
1SLW09 - Er is voldoende onderwijscapaciteit in Antwerpen zodat alle leerlingen een geschikte plaats hebben
1SLW0901 - De capaciteitsuitdagingen werden aangepakt door gegevensverzameling en analyse, afspraken en afstemming met alle partners en het uitwerken van (vernieuwende) oplossingen
1SLW090102 - De capaciteitsuitdagingen in het onderwijs zijn aangepakt

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om de site Kattendijkdok-Oostkaai te 2000 Antwerpen, kadastraal gekend als afdeling 7, sectie G, deel van nummer 150/02h6 en deel van perceel zonder nummer en met een totale oppervlakte van 2.553m², vastgoednummer grond 26306, aan te kopen van AG VESPA ten behoeve van de huisvesting van het AG Stedelijk Onderwijs voor een aankoopbedrag van 1.662.000,00 EUR. Vanaf het moment van verlijden van de authentieke aankoopakte wordt het beheer van de site opgenomen door het AG Stedelijk Onderwijs. Het betreft loten A1 en A2 op splitsingsplan in bijlage.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt goed om over te gaan tot de desaffectatie van openbaar domein voor:

  • lot A2, conform splitsingsplan in bijlage, gelegen te Kattendijkdok-Oostkaai, 2000 Antwerpen, kadastraal gekend als afdeling 7, zonder nummer, met een oppervlakte van 1060m², vastgoednummer grond 26306;
  • lot B2, conform splitsingsplan in bijlage, gelegen te Kattendijkdok-Oostkaai, 2000 Antwerpen, kadastraal gekend als afdeling 7, zonder nummer, met een oppervlakte van 269m².

Artikel 3

De gemeenteraad keurt goed om voor de site Kattendijkdok-Oostkaai te 2000 Antwerpen, kadastraal gekend als afdeling 7, sectie G, deel van nummer 150/02h6 en deel van perceel zonder nummer en met een totale oppervlakte van 2.553m², haar gedeelte van de concessie inkomsten behorende bij de lopende concessie, ter hoogte van 7.892,56 EUR per jaar, te factureren aan AG VESPA.

Artikel 4

De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële gevolgen als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Aankoop gronden van de site Kattendijkdok-Oostkaai voor een vastgestelde prijs. Aankoopprijs betalen aan:
Notaris Patrick Vandeputte
Lammekensstraat 79
2140 Borgerhout
BE 0471.866.101
IBAN BE72 7360 0432 1416

1.662.000,00 EUR

Budgetplaats: 5117000000
Budgetpositie: 220
Functiegebied: 1SLW090102A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: INTERN
Begrotingsprogramma: 1SA040879
Budgetperiode: 1700

4005255239

Notariskosten uit te betalen aan begunstigde:
Notaris Patrick Van De Putte
Lammekensstraat 79
2140 Borgerhout
BE 0471.866.101
IBAN BE72 7360 0432 1416
 6.100,00 EUR

budgetplaats: 5291500000
budgetpositie: 613
functiegebied: 1TSB110101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 1700

4005252571

De financieel beheerder regelt de financiële gevolgen als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Inkomsten lopende concessie door stad te factureren aan
AG VESPA
BE 0267.402.076

 7.892,56 EUR per jaar

budgetplaats: 5321000000
budgetpositie: 702
functiegebied: 1TSB120401A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 1800-2020

Zie opmerking onder rubriek Financiële opmerkingen

Artikel 5

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
AG VESPA Desaffectatie en pre-kadastratie A2 administratief afhandelen voor overdracht
AG VESPA Desaffectatie en pre-kadastratie B2 administratief afhandelen
AG VESPA Aankoop administratief afhandelen
AG VESPA / AG SO Erfpachtovereenkomst van stad aan AG SO administratief afhandelen
AG VESPA Opmaak indicatief technisch verslag (bodemonderzoek) en kostenraming in functie van grondverzet voor de bouw van de school