Terug

2017_CBS_10355 - Eilandje. Cadixwijk. Aanleg openbaar domein Cadix Binnenstraten - Voorontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_10355 - Eilandje. Cadixwijk. Aanleg openbaar domein Cadix Binnenstraten - Voorontwerp - Goedkeuring 2017_CBS_10355 - Eilandje. Cadixwijk. Aanleg openbaar domein Cadix Binnenstraten - Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De heraanleg van de straten binnen het project Cadix Binnenstraten wordt voorzien volgens het principe van de ‘Woonstraten’ in het Beeldkwaliteitsplan Eilandje met een gelijkvloerse aanleg van gevel tot gevel met herbruik van materialen voor de rijweg en parkeerplaatsen.

De bestaande verkeersituatie wordt aangepast aan het goedgekeurde verkeerscirculatieschema waarbij de enkelvoudige rijrichting in de Kempisch Dok Westkaai wordt vervangen door een dubbele rijrichting.

De bestaande parkeersysteem blijft in alle straten behouden en aangevuld met een groenstructuur cfr. het Groenplan Eilandje. Alle rijwegen worden voorzien van een fietscomfortstrook in gezaagde kassei.

De bestaande openbare verlichting wordt vervangen conform de richtlijnen van het beeldkwaliteitsplan Eilandje en het lichtplan van de Stad Antwerpen, waarbij maximaal gebruik wordt gemaakt van gevelarmaturen in functie obstakelvrije voetpaden.

Volgende inrichtingsprincipes per straat(deel):

Genuastraat (B= 11,75m)

enkele rijrichting vanaf Napelsstraat richting Kempischdok Westkaai (behoud bestaande toestand)

  • woonstraat met aan beide zijden langsparkeren;
  • ontsluiting/toegang gemeenschappelijke ondergrondse parkings als voetpad uitgevoerd in plaats van parkeerstrook;
  • gezien de beperkte breedte van de rijweg wordt deze volledig in gezaagde kassei uitgevoerd, in plaats van afzonderlijke fietscomfortstroken.

Cadixstraat (B= 20,00m)

dubbele rijrichting (behoud bestaande toestand)

  • woonstraat met langsparkeren aan de noordzijde en dwarsparkeren aan de zuidzijde;
  • aan de noordzijde worden inritten van gemeenschappelijke ondergrondse parkings als voetpad uitgevoerd in plaats van parkeerstrook;
  • aan de zuidzijde wordt de brandweg van de school geïntegreerd in de nieuwe structuur voor het dwarsparkeren;
  • de rijweg wordt voorzien van een fietscomfortstrook in beide rijrichtingen.

Rigastraat (B= 15,00m)

dubbele rijrichting (behoud bestaande toestand)

  • woonstraat met aan beide zijden langsparkeren;
  • aan de noordzijde wordt de brandweg van de school geïntegreerd in de nieuwe structuur voor het langsparkeren;
  • ter hoogte van de nieuwbouwprojecten langsheen de Binnenvaartstraat worden de voorziene inritten naar gemeenschappelijke ondergrondse parkings uitgevoerd als voetpad in plaats van parkeerstrook;
  • de rijweg wordt voorzien van een fietscomfortstrook in beide rijrichtingen.

Kempischdok Westkaai (B= 16,80m)

enkele rijrichting wordt ingericht als dubbele rijrichting binnen het bestaande profiel

  • woonstraat met aan de westzijde langsparkeren en aan oostzijde dwarsparkeren;
  • centraal in de straat is aan beide zijde een school waarbij een oversteekzone wordt voorzien die beide ingangen van de school verbind;
  • in overleg met het stedelijk onderwijs en dienst mobiliteit wordt verder besproken of er een laad en loszone voor de school gewenst is, gekoppeld aan de ingangen van de school;
  • ter hoogte van het kruispunt Genuastraat wordt, conform de inrichtingsprincipes van Stadsbeheer een sorteerstraat ingericht;
  • de rijweg wordt voorzien van een fietscomfortstrook in beide rijrichtingen, alle kruispunten worden uitgevoerd in gezaagde kasseien ten behoeve van het comfort van de voetgangers en fietsers.

Fasering

Na de goedkeuring van het voorontwerp zal een inspraakronde gehouden worden (hoorzitting, jeugdraad, seniorenraad, districtsraad). Het definitief ontwerp is ter goedkeuring voorzien begin 2018.

De uitvoering van de werken wordt voorzien in twee fasen, rekening houdend met de werken aan de Campus SISA en de private nieuwbouwprojecten in de omgeving Rigastraat.Volgende fasering van de uitvoering is voorzien:

  • Fase 1 – Vanaf einde zomer 2018: Genuastraat – Cadixstraat – deel Kempisch Dok Westkaai ten noorden van de Cadixstraat.
  • Fase 2 – Vanaf medio 2019: Rigstraat – deel Kempisch Dok Westkaai van August Michielsstraat tot Cadixstraat.

Inspraak

Het schetsontwerp werd aan de bewoners van de Cadixwijk toegelicht bij de opening van het wijkplein Cadix op 10 juni 2017, de opmerkingen werden verwerkt in het voorontwerp.

Aanleiding en context

Masterplan Eilandje
Op 20 maart 2002 (jaarnummer 3278) keurde het college het Masterplan Eilandje goed. Dit plan vormt de basis voor de ontwikkeling van het Eilandje. Het Masterplan Eilandje werd verder vertaald in een reeks plannen, waaronder het Beeldkwaliteitplan Buitenruimte Eilandje (goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2002, jaarnummer 2615) en het Groenplan Eilandje (goedgekeurd door het college op 15 juli 2005, jaarnummer 7902).

Samenwerkingsprotocol Eilandje tussen Stad en Havenbedrijf
Op 16 februari 2009 (jaarnummer 197) keurde de gemeenteraad het samenwerkingsprotocol goed tussen stad Antwerpen en Havenbedrijf. Hierin is vastgelegd dat het Havenbedrijf structurele herstellingen zal uitvoeren aan de kaaimuren op het Eilandje. 

Samenwerkingsovereenkomst Cadix
Het college en de gemeenteraad keurden respectievelijk op 5 februari 2010 (jaarnummer 1624) en op 1 maart 2010 (jaarnummer 271) de samenwerkingsovereenkomst Cadix tussen AG VESPA, AG Stadsplanning en de stad Antwerpen goed. Hierin wordt de wijkontwikkeling van de Cadixwijk, inclusief de heraanleg van het openbaar domein, volgens een stolpprincipe goedgekeurd.

Concept- en procesnota openbaar domein Cadixwijk
Het college en het district keurden respectievelijk op 13 februari 2009 (jaarnummer 1697) en op 9 maart 2009 (jaarnummer 776) de concept- en procesnota openbaar domein Cadixwijk goed. Hierin worden de krijtlijnen van de heraanleg van het openbaar domein in de Cadixwijk vastgelegd op basis van het goedgekeurde Beeldkwaliteitplan voor de Buitenruimte Eilandje en het goedgekeurde Groenplan Eilandje.

Waterplan+ Eilandje
Op 25 maart 2011 (jaarnummer 3191) keurde het college het Waterplan+ Eilandje goed. Het Waterplan+ beschrijft de visie op het water aan de hand van tien krachtlijnen. Dit wordt doorvertaald in negen te realiseren projecten, waaronder een woonbotenclusters aan het Houtdok Zuidkaai.

Voorontwerp steigers en walvoorzieningen
Op 27 januari 2012 (jaarnummer 825) keurde het college het voorontwerp van het project steigers en walvoorzieningen goed. Het voorontwerp omvat een voorstel tot indeling van steigers in het Bonapartedok, een publieke steiger aan kaai 38, vaste steigers voor woonboten in het Houtdok en vaste walkasten aan verschillende kades op het Eilandje.

Beleidsnota Woonboten
Op 7 november 2014 (jaarnummer 11285) keurde het college de beleidsnota woonboten goed in het kader van het beleidsplan Waterplan+ voor het Eilandje.

Beleidsgroep Stad - Haven
Op 5 december 2014 (jaarnummer 12448) keurde het college het tussentijdsrapport van de beleidsgroep Stad - Haven, over de overdracht van het Eilandje en voortgang stadsprojecten goed.

Algemene financiƫle opmerkingen

Dit besluit heeft in principe geen gevolgen voor de stad Antwerpen. Alle investeringsbudgetten zijn voorzien binnen de samenwerkingsovereenkomsten tussen de stad Antwerpen en AG VESPA. Het investerings- en studiebudget voor de realisatie van het project Cadix Binnenstraten is geraamd op 2.934.298,42 EUR iBTW, voorzien in de cashflow CADIX en zal worden bekostigd door AG VESPA via het financieel patrimonium op de kostenplaats Cadix.

Regelgeving: bevoegdheid

Met het gemeenteraadsbesluit van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. Het openbaar domein binnen het stadsproject Cadix heeft een bovenlokaal statuut en valt onder de bevoegdheid van het college. Het district heeft adviesbevoegdheid.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SWN06 - De stad bouwt aan een aantrekkelijke stad en een duurzame, kwaliteitsvolle omgeving waar mensen graag wonen, werken en zich ontspannen
1SWN0601 - De stad realiseert stadsprojecten in eigen regie en in samenwerking met publieke en private partners
1SWN060102 - De realisatie van stadsprojecten binnen het programma Stad aan het water vormt nieuwe ontwikkelingen en publieke ruimte aan het water
1SWN060102P07220 - Cadix

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om het voorontwerp voor de heraanleg van het openbaar domein Cadix Binnenstraten goed te keuren.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Cadix Binnenstraten_GRONDPLAN.pdf
  • Cadix Binnenstraten_DWARSPROFIELEN en DETAILS.pdf