Terug

2017_CBS_09955 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. AG VESPA - Verlaten locaties den Bell - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_09955 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. AG VESPA - Verlaten locaties den Bell - Goedkeuring 2017_CBS_09955 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. AG VESPA - Verlaten locaties den Bell - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

Voor de regularisatie van deze projecten zijn in budget volgende investeringsbudgetten voorzien: 

Factuur               Budget                  exclusief btw                      inclusief btw

Factuur V03 17000209
van 22/09/2017

2017 660.247,93 EUR 798.900,00 EUR

Factuur V03 17000210
van 22/09/2017

2018 136.170,89 EUR 164.766,78 EUR
    796.418,82 EUR 963.666,78 EUR

 De huurontvangsten werden ingevorderd:

  • 734.504,18 EUR in 2015 met invorderingsnummer 18000001221/2015 en 64.395,82 EUR in 2017 met invorderingsnummer 1800000459/2017;
  • 164.766,78 EUR in 2017 met invorderingsnummer 1800000474/2017;
  • 561.854,77 EUR in 2017 met invorderingsnummer 1800000381/2017 en 1800000458/2017.

Factuur V03 17000209 van 22 september 2017 ten bedrage van 798.900,00 EUR kan afgepunt worden met invorderingsnummers 18000001221/2015 (734.504,18 EUR) en 1800000459/2017 (64.395,82 EUR).

Factuur V03 17000210 van 22/09/2017 ten bedrage van 164.766,78 EUR kan afgepunt worden met invorderingsnummer 1800000474/2017.

Regelgeving: bevoegdheid

Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, inzonderheid artikel 57 §3,1° bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels dient uit te voeren.

Aanleiding en context

Het college nam kennis op 30 januari 2009 (jaarnummer 1197) van de toenmalige stand van zaken van de te verlaten locaties den Bell en nam beslissingen rond de te verlaten gebouwen. 

Op 20 november 2009 (jaarnummer 16359) nam het college kennis van de toelichting over de toenmalige stand van zaken en financiële gevolgen betreffende de diverse te verlaten locaties in het kader van den Bell.

Op 10 september 2010 (jaarnummer 10953) bekrachtigde het college de overdracht van de beheersverantwoordelijkheid aan AG VESPA van de tijdelijke verhuur van het pand Hofstraat 17 aan het gemeentelijk havenbedrijf.

Op 28 oktober 2011 (jaarnummer 15127) nam het college kennis van de bijkomende problematiek brandveiligheid van de Hofstraat 17.

Op 5 december 2014 (jaarnummer 12408) keurde het college de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties, goed. Hierin besliste het college dat de huurinkomsten tot 31 december 2014 door AG VESPA geïnd werden. Vanaf 1 januari 2015 zou dit door de bedrijfseenheid stadsbeheer overgenomen worden.  Aangezien noch het personeel, noch de software overgedragen konden worden door AG VESPA aan de stad Antwerpen per 1 januari 2015, heeft AG VESPA de overgangsperiode (1 januari 2015 tem 31 december 2015) nog gefactureerd.

De gemeenteraad nam op 2 maart 2015 (jaarnummer 127) kennis van de basisafspraken tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, met betrekking tot het beheer van het stedelijk patrimonium en de daaraan gekoppelde financiële consequenties.

Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.  

AG VESPA heeft voor de "verlaten locaties den Bell" tot 31 december 2015 huurinkomsten ontvangen voor een bedrag van 2.746.581,38 EUR. Hiervan is reeds een deel in 2011 (46.623,17 EUR), 2013 (570.358,56 EUR) en 2014 (604.078,11 EUR) terugbetaald aan de stad voor een totaalbedrag van 1.221.059,84 EUR. Er blijft door AG VESPA nog een bedrag van 1.525.521,54 EUR over te maken aan de stad Antwerpen.

AG VESPA heeft aan verschillende panden in kader van de "verlaten locaties den Bell" eigenaarsonderhoud uitgevoerd voor een bedrag van 893.993,76 EUR inclusief btw en heeft hiervoor recht op een begeleidingskost van 69.673,01 EUR inclusief btw.

De totale geprefinancierde kost door AG VESPA bedraagt in totaal 963.666,77 EUR en is over de verschillende panden als volgt te verdelen: 

Project  Totaal exclusief btw  Totaal inclusief btw
Havanastraat 05 512,02 EUR 619,54 EUR
Hofstraat 17 638.624,91 EUR 772.736,14 EUR
Spanjepandsteeg 3 - 5 8.075,64 EUR 9.771,52 EUR
Van Immerseelstraat 11 - 23  149.206,26EUR 180.539,57 EUR
Eindtotaal 796.418,82 EUR 963.666,77 EUR

AG VESPA factureerde deze kosten als volgt door:

  1. Factuur V03 17000209 van 22 september 2017 ten bedrage van 798.900,00 EUR inclusief btw;
  2. Factuur V03 17000210 van 22 september 2017 ten bedrage van 164.766,78 EUR inclusief btw en bracht deze in mindering van de nog te ontvangen huurinkomsten van 1.525.521,54 EUR. In september 2017 stortte AG VESPA het saldo van 561.854,77 EUR door aan de stad Antwerpen.

Argumentatie

Aangezien deze panden stedelijk bedrijfsvastgoed betreffen moeten de kosten voor eigenaarsonderhoud en begeleidingskost opgenomen worden in het stedelijk patrimonium en geactiveerd worden in de boekhouding.

Op 21 september 2017 werd door AG VESPA en de stad Antwerpen overeen gekomen dat er geen 10% fee betaald wordt aan AG VESPA op de huurontvangsten. AG VESPA ontvangt wel een éénmalige begeleidingskost van 69.673,01 EUR voor de begeleiding van de werken voor eigenaarsonderhoud aan verschillende panden in het kader van 'verlaten locaties den Bell'.

Dit bedrag zit vervat in bovenstaande vermelde facturen.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1204 - De vastgoedportefeuille van groep stad Antwerpen speelt doelgericht en flexibel in op de huidige en toekomstige maatschappelijke behoeften

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de huurinkomsten ontvangen door AG VESPA en terug te betalen aan de stad Antwerpen voor de "verlaten locaties den Bell" enerzijds en de kosten in functie van eigenaarsonderhoud betaald door AG VESPA en terug te betalen door de stad Antwerpen anderzijds.

Artikel 2

Het college neemt kennis van de definitieve regeling mbt artikel 1 die wordt getroffen tussen de stad Antwerpen en AG Vespa, waarin een eenmalige begeleidingskost vervat is van 69.673,01 euro voor eigenaarsonderhoud aan verschillende panden in het kader van ‘verlaten locaties den Bell'.

Artikel 3

Het college keurt de budgettaire en boekhoudkundige regularisatie goed van de kosten die bij onderstaande projecten werden gemaakt in het kader van het eigenaarsonderhoud en die door AG VESPA worden verrekend met de totale huurinkomsten:

  • Hofstraat 17 te Antwerpen, Havanastraat 5 te Antwerpen;
  • Spanjepandsteeg 3 - 5 te Antwerpen;
  • Van Immerseelstraat 11 - 23 te Antwerpen.

Artikel 4

De financieel beheerder regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres
Huurontvangsten ingevorderd in 2015

 734.504,18 EUR 

(18000001221/2015)

budgetplaats: 5325000000
budgetpositie: 702
functiegebied: 1TSB120203A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 1500
Huurontvangsten ingevorderd in 2017

 64.395,82 EUR

(1800000459/2017),

164.766,78 EUR

(1800000474/2017),

561.854,77 EUR

(1800000381/2017) en

(1800000458/2017)

budgetplaats: 5321000000
budgetpositie: 702
functiegebied: 1TSB120401A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 1700

 

Artikel 5

De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Saldo renovatiekosten, inclusief eenmalige begeleidingskost van 69.673,01 euro, voor volgende panden: Hofstraat 17 _ Van Immerseelstraat 11-23 _ Havanastraat 5 _ Spanjepandsteeg 3-5.

AG VESPA, Generaal Lemanstraat 55 te 2018 Antwerpen met ondernemingsnummer 0267 402 076 en rekeningnummer  BE37 0910 1270 6928.

798.900,00 EUR inclusief btw budgetplaats: 5321000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 1TSB120401A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 1700
 4005245663

Saldo renovatiekosten, inclusief eenmalige begeleidingskost van 69.673,01 euro, voor volgende panden: Hofstraat 17 _ Van Immerseelstraat 11-23 _ Havanastraat 5 _ Spanjepandsteeg 3-5.

AG VESPA, Generaal Lemanstraat 55 te 2018 Antwerpen met ondernemingsnummer 0267 402 076 en rekeningnummer  BE37 0910 1270 6928.

164.766,78 EUR inclusief btw

budgetplaats: 5321000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 1TSB120401A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070119
budgetperiode: 1800

Mits goedkeuring van budgetopmaak 2018 door gemeenteraad en hogere overheid.

 4005245663

Artikel 6

 Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak

FI / SB 

budgettaire en boekhoudkundige regularisatie 

Bijlagen

  • AG_VESPA_factuur2017.pdf
  • AG_VESPA_factuur2018.pdf