Rekening houdend met het advies van de brandweer wordt daarom volgende wijziging van circulatie voorgesteld:
Dit heeft een aantal voordelen:
Het college wil de Meir als belangrijke winkelstraat extra beveiligen met anti-terreurmaatregelen. Naar aanleiding van het verhoogde terreurniveau werden op advies van de Lokale Politie reeds maatregelen genomen om de Meir extra te beveiligen. Zo werden de bestaande verdwijnpalen terug geactiveerd en werden breugelbakken geplaatst onder meer ter hoogte van de Meirbrug. Deze breugelbakken dienen dagelijks geplaatst en verwijderd te worden.
Onder meer de aanslagen in Nice en Barcelona hebben aangetoond dat het aangewezen is om deze maatregelen infrastructureel verder te bestendigen op de drukste winkelas van België. Naast de bestaande verdwijnpalen is er nood aan bijkomende infrastructuur aan de kop van Meirbrug.
Tijdens het (ontwerpend)onderzoek werd snel duidelijk dat er een paar technische beperkingen zijn waar rekening mee moet worden gehouden:
Als gevolg van deze technische beperkingen zal er enkelrichtingsverkeer ingevoerd moeten worden op de Meir met een uitgaande richting naar Meirbrug.
De brandweer gaf in hun advies echter aan dat de Meir tussen de Lange Klarenstraat en de Jezusstraat dubbelrichting moet blijven omdat de hulpdiensten anders te grote lussen moeten maken om ter plaatse te geraken.
Het college keurt de voorgestelde circulatiewijziging goed:
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Stadsontwikkeling/Mobiliteit | Wijziging van circulatie voor advies voorleggen aan het district Antwerpen |
Stadsontwikleling/Mobiliteit | Aanrijroutes opmaken voor vrachtverkeer op de Meir |
Ondernemen en Stadsmarketing | Overleg organiseren met de handelaars |
Stadsontwikkeling/Beheer en Onderhoud | Opmaken bestek voor anti-terreurpalen |