Terug

2017_CBS_10481 - Anti-terreurmaatregelen Meir - Vastleggen principes - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/12/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_10481 - Anti-terreurmaatregelen Meir - Vastleggen principes - Goedkeuring 2017_CBS_10481 - Anti-terreurmaatregelen Meir - Vastleggen principes - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Rekening houdend met het advies van de brandweer wordt daarom volgende wijziging van circulatie voorgesteld:

  • de Meir wordt dubbelrichting tussen de Lange Klarenstraat en de Jezusstraat;
  • de Meir wordt enkelrichting tussen de Leien en de Jezusstraat, naar de Jezusstraat;
  • de Meir wordt enkelrichting tussen de Lange Klarenstraat en de Meirbrug, naar de Meirbrug. 

Dit heeft een aantal voordelen:

  • de hulpdiensten verliezen geen kostbare tijd;
  • de Meir blijft nog langs verschillende straten bereikbaar;
  • een deel van het wegrijdend verkeer kan ook kiezen voor de Jezusstraat waardoor het verkeer gespreid wordt;
  • door alleen een uitgaande rijrichting te hebben aan de Meirbrug kan de verdwijnpaal ook tijdens de venstertijden naar boven blijven.

Aanleiding en context

Het college wil de Meir als belangrijke winkelstraat extra beveiligen met anti-terreurmaatregelen. Naar aanleiding van het verhoogde terreurniveau werden op advies van de Lokale Politie reeds maatregelen genomen om de Meir extra te beveiligen. Zo werden de bestaande verdwijnpalen terug geactiveerd en werden breugelbakken geplaatst onder meer ter hoogte van de Meirbrug. Deze breugelbakken dienen dagelijks geplaatst en verwijderd te worden.

Onder meer de aanslagen in Nice en Barcelona hebben aangetoond dat het aangewezen is om deze maatregelen infrastructureel verder te bestendigen op de drukste winkelas van België. Naast de bestaande verdwijnpalen is er nood aan bijkomende infrastructuur aan de kop van Meirbrug.

Tijdens het (ontwerpend)onderzoek werd snel duidelijk dat er een paar technische beperkingen zijn waar rekening mee moet worden gehouden:

  • door de ligging van de metro en de ruien blijft er ter hoogte van de Meirbrug weinig plaats over om nieuwe verdwijnpalen in te plannen;
  • uit de plannen met de draaicirkels leren we dat het inrijden van vrachtverkeer vanuit de Huidevetterstraat naar de Meir zeer veel ruimte vraagt. Het vrachtverkeer komt hierbij kop op kop met de tram in tegenrichting wat ontoelaatbaar is omdat de tram niet kan uitwijken;
  • als de vrachtwagens zich aanmelden aan de zuil zullen zij achterliggend verkeer inclusief tram hinderen;
  • een aanmeldzuil moet steeds links van de chauffeur staan wat wil zeggen dat je bij dubbelrichtingsverkeer een aanmeldingszuil in het midden van de rijweg moet zetten. Met de bochtstralen voor de vrachtwagens is dat echter niet haalbaar.

Als gevolg van deze technische beperkingen zal er enkelrichtingsverkeer ingevoerd moeten worden op de Meir met een uitgaande richting naar Meirbrug. 

De brandweer gaf in hun advies echter aan dat de Meir tussen de Lange Klarenstraat en de Jezusstraat dubbelrichting moet blijven omdat de hulpdiensten anders te grote lussen moeten maken om ter plaatse te geraken.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de voorgestelde circulatiewijziging goed:

  • de Meir wordt dubbelrichting tussen de Lange Klarenstraat en de Jezusstraat;
  • de Meir wordt enkelrichting tussen de Leien en de Jezusstraat, naar de Jezusstraat;
  • de Meir wordt enkelrichting tussen de Lange Klarenstraat en de Meirbrug, naar de Meirbrug.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
Stadsontwikkeling/Mobiliteit Wijziging van circulatie voor advies voorleggen aan het district Antwerpen
Stadsontwikleling/Mobiliteit Aanrijroutes opmaken voor vrachtverkeer op de Meir
Ondernemen en Stadsmarketing Overleg organiseren met de handelaars
Stadsontwikkeling/Beheer en Onderhoud Opmaken bestek voor anti-terreurpalen

Bijlagen

  • 20171124_Gewijzigde_circulatie_Meir.docx