Terug

2017_CBS_07482 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 2017814. districten Deurne en Merksem. Carrettestraat ZN, Van Veerlehofstraat ZN, Duvelshoek ZN, Eugeen Meeusstraat ZN, Schijnpoortweg ZN, Tweemontstraat ZN, Vaartkaai ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/09/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_07482 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 2017814. districten Deurne en Merksem. Carrettestraat ZN, Van Veerlehofstraat ZN, Duvelshoek ZN, Eugeen Meeusstraat ZN, Schijnpoortweg ZN, Tweemontstraat ZN, Vaartkaai ZN - Goedkeuring 2017_CBS_07482 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Zaak van de wegen - 2017814. districten Deurne en Merksem. Carrettestraat ZN, Van Veerlehofstraat ZN, Duvelshoek ZN, Eugeen Meeusstraat ZN, Schijnpoortweg ZN, Tweemontstraat ZN, Vaartkaai ZN - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Omschrijving aanvraag

Inhoud van de aanvraag:

  • de bouw van kunstwerken: brug met landhoofden en pijlers, keermuren, trapconstructies, kaaimuren enz.;
  • aanpassingen aan de waterweg;
  • aanleg en aanpassing van dienstwegen (jaagpaden);
  • aanleg en aanpassingen van het wegennet;
  • aanleg en aanpassing van fietsinfrastructuur;
  • aanleg en aanpassing van tramspoorinfrastructuur;
  • aanleg en aanpassing van erftoegangen;
  • plaatsen van beveiligingsconstructies;
  • aanleg en aanpassing van het afwateringssysteem van de subsystemen, hemelwater met volgende structuren: waterlopen, inbuizingen/inkokering, oeverversteviging, constructies, kopmuren;
  • plaatsen van openbare verlichting, signalisatie;
  • aanplanten van bomen, grassen en andere vegetatie;
  • slopen van de bestaande brugconstructie, oevers en (weg- en tram)infrastructuren;
  • rooien van bomen en verwijderen van andere vegetatie;
  • voorbereidende werken, werfinrichting, beveiligingsconstructies, grondverbetering;
  • deels verplaatsen en deels afvoeren van gronden gestapeld op het montageterrein.

Werken met betrekking tot gemeentewegen 

  • de rijbaan van de Schijnpoortweg (zijde Sportpaleis) wordt ter hoogte van de parking van het Sportpaleis iets verbreed. Het deel dat onder de Theunisbrug door gaat, wordt heraangelegd en zal aan de andere zijde van de brug aansluiten op de toekomstige Zuidelijke kadeweg (niet in deze aanvraag). Tussen de rijbaan en het bruggenhoofd komt een verdiept sportveld in beton van 10 m x 25 m;
  • waar de Tweemonstraat wegdraait van de brug wordt een fietspad in beton aangelegd dat de heraangelegde rijbaan van de Schijnpoortweg kruist en aansluit op het inspectiepad op Vaartdijk;
  • ten oosten van het hoger vermelde fietspad, achter de gebouwen aan de Tweemontstraat, wordt een pocketparking met 30 autostaanplaatsen aangelegd, bereikbaar via de heraangelegde rijbaan van de Schijnpoortweg;
  • het voetpad van de Tweemonstraat waar deze wegdraait van de brug wordt heraangelegd, de ruimte tussen het voetpad en het hoger vermelde fietspad wordt ingericht als grasperk met bomen;
  • aan de Vaartkaai wordt de rijbaan heraangelegd, die in het westen eindigt aan de laad- en loskade aan Candico, en in het oosten aansluit op de bestaande Carrettestraat. Links en rechts van die toegangsweg komen groenstroken;
  • aan weerszijden van de brug op rechteroever komen fietspaden in beton tussen het jaagpad en de Carrettestraat, met ten westen van het westelijke pad een groenstrook;
  • de Carrettestraat wordt met een asverschuiving heraangelegd van aan Candico, onder de nieuwe brug door tot halverwege de grote S-bocht waarmee de straat richting kanaal gaat. Aan de noordelijke zijde van de straat, ten westen van de brug, komt een parkeerstrook voor langsparkeren in herbruikkasseien. Aan de zuidelijk zijde wordt een brede betonstrook aangelegd ter uitbreiding van de laad- en loskade;
  • de aansluitingen van de Carettestraat met de Van Veerlehofstraat, Duvelshoek en Eugeen Meeusstraat worden ook heraangelegd; 
  • tussen het oostelijke fietspad, de Vaartkaai en de S-bocht in de Carrettestraat komt een pocketparking met 32 autostaanplaatsen, doorsneden door een voetpad;
  • vanaf de westelijke zijde van de brug komt een fietspad in roodbruine asfalt, dat er eerst evenwijdig mee loopt, om dan naar links te draaien en onder brug te duiken, om aan de andere zijde weer naar rechts te draaien, de Vaartkaai te kruisen en aan te sluiten op het jaagpad op de rechteroever; 
  • de nieuwe rijbanen worden 6,20 m breed en aangelegd in asfalt en tellen elk twe rijstroken. De verharde restruimtes en voetpaden worden aangelegd in gezaagde kasseien, behalve naast het fietspad op rechteroever dat het jaagpad met de brug verbindt, waar grijze betonstraatstenen voorzien worden, en een stukje op het kruispunt Eugeen Meeusstraat - Duvelshoek, waar herbruikkasseien worden toegepast. De fietspaden zijn dubbelrichting en 3 m breed. De pocketparkings worden aangelegd in grasbetontegels met enkele hoogstammige bomen. 

Relevante voorgeschiedenis

  • geen.

Laatst uitgevoerde vergunning

  • geen.

Bestaande toestand

  • de Theunisbrug, een brug die de Schijnpoortweg en een tramlijn over het Albertkanaal leidt als verbinding tussen Deurne en Merksem, gelegen vlakbij het Sportpaleis;
  • de weg bestaat uit twee gescheiden rijbanen met elk twee rijstroken, met daartussenin de tramlijn bestaande uit twee sporen.

Adviezen

Intern

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Conclusie

brandweer/ risicobeheer/ preventie

10 mei 2017

2 juni 2017

voorwaardelijk gunstig

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

10 mei 2017

22 mei 2017

voorwaardelijk gunstig

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

10 mei 2017

31 mei 2017

gunstig

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

10 mei 2017

16 mei 2017

gunstig

stadsontwikkeling/ mobiliteit

10 mei 2017

23 mei 2017

gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

10 mei 2017

16 juni 2017

voorwaardelijk gunstig

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

10 mei 2017

17 mei 2017

gunstig

 


Toetsing voorschriften

Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

  • Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
  • Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP-Gebied voor stedelijke activiteiten omgeving Sportpaleis, goedgekeurd op 21 mei 2010.Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een gebied voor stedelijke activiteiten.
  • Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
  • Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in het gebied waterwegBinnen het havengebied werden sommige infrastructuurwerken aangeduid op het gewestplan en andere niet. Het is vrijwel onmogelijk al deze voorzieningen binnen een dergelijk dynamisch gebied op voorhand te plannen. De aanduidingen als industriegebied voor het havengebied moet dan ook toelaten dat steeds alle waterbouwkundige, infrastructuur- en uitrustingswerken mogelijk zijn. Het was echter juridisch onmogelijk dat voor het havengebied een bijzonder planologisch voorschrift werd ingevoerd, qua bodembestemming.
  • Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
  • Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
  • Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
  • Het goed is gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 51 Het Dokske, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 8 juni 1995. Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed en in een zone f voor woningen en in een openbare weg.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan, het GRUP en het BPA.

 

Algemene bouwverordening

Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Omzendbrief

Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.

Het ontwerp voldoet hieraan.


Omgevingstoets

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):

Parkeerparagraaf niet van toepassing

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag de bouw van een brug betreft.

 

Het advies van de dienst mobiliteit is voorwaardelijk gunstig:

  • Het project uitvoeren volgens aangepast plan (zie bijlage). Dit plan is opgemaakt door en in samenspraak met NV De Scheepvaart (aanvrager) en bevat volgende aanpassingen t.o.v. de vergunningsaanvraag:
    • 1. Voetpad Tweemontstraat en Schijnpoortweg voorzien in standaard voetpadmateriaal = betonstraatstenen 22x22cm i.p.v. gezaagde kassei (linkeroever)(zie fig. 2)
    • 2. Voetpad Carettestraat in standaard voetpadmateriaal voorzien = betonstraatstenen 22x22cm i.p.v. gezaagde kassei. Voetpaden Van Veerlehofstraat en Duvelshoek eveneens in standaard voetpadmateriaal voorzien, vanaf resp. trap en aansluiting E. Meeusstraat. (rechteroever)(zie fig. 3)
    • 3. Geen pijlen aanduiden op gemengde zone op oostzijde brug, anders lijkt het een fietspad (linkeroever en rechteroever). Deze voorwaarde heft geen betrekking op gemeentewegen en wordt dan ook niet meegenomen.
    • 4. Geen strook in beton (legende: paars) bij ruimte onder brug, maar alles in gezaagde kassei voorzien (linkeroever en rechteroever)(zie fig. 4)
    • 5. Bochtverbreding Schijnpoortweg in asfalt voorzien i.p.v. in beton (linkeroever)(zie fig. 5)
    • 6. Standaard boordstenen (20 cm breed) i.p.v. brede boordstenen (50 cm breed) voorzien op de lokale wegenis parallel aan het Albertkanaal: Schijnpoortweg, Vaartkaai,… (linkeroever en rechteroever)(zie fig. 6)
    • 7. Zone ten oosten van laden & lossen Candico verder vergroenen (rechteroever)(zie fig. 7)
    • 8. Ribbelstrook hoek Duvelshoek en Carettestraat niet anders materialiseren, maar gezaagde kassei doortrekken.(zie fig. 8)
    • 9.Voetpaden E. Meeusstraat in standaard voetpadmateriaal = betonstraatstenen 22x22cm i.p.v. gezaagde kassei. (zie fig. 8)
    • 10. Hoek E. Meeusstraat vergroenen. (rechteroever)(zie fig. 8)
    • 11. Helling richting trap oostzijde brug rechteroever is te steil en daarom niet toegankelijk, traptreden voorzien om helling te overbruggen. Deze voorwaarde heeft geen betrekking op gemeentewegen en wordt dan ook niet meegenomen.
    • Op het aangepaste plan van NV De Scheepvaart worden nog een aantal voorwaarden geformuleerd. Deze zijn besproken met NV De Scheepvaart en zullen meegenomen worden in de uitvoering. Het was echter niet mogelijk deze nog te verwerken op het aangepaste plan. 
    • EXTRA VOORWAARDEN:
      • In de bochtverbreding van de Schijnpoortweg de goot naast de boordsteen leggen
      • De doorsteek voor de brandweer tussen Schijnpoortweg/Zuidelijke kadeweg en het jaagpad in grindgazon voorzien
      • De nieuwe trap ter hoogte van de pocketparking aan de oostzijde brug rechteroever uitwerken met bredere traptreden en zonder tussenbordes. Deze voorwaarde heeft geen betrekking op gemeentewegen en wordt dan ook niet meegenomen.

Deze voorwaarden, in functie van standaardisering materialen, veiligheid en vergroening, worden integraal meegenomen in het advies, voor zover ze betrekking hebben op gemeentewegen.


Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:

De bestaande brug wordt vervangen door een nieuwe, hogere brug. Het kanaal wordt verbreed. Beide werken kaderen binnen het project voor het wegwerken van de capaciteitsbeperkende knelpunten in functie van de binnenvaart.

 

Visueel-vormelijke elementen:

Om de visueel-vormelijke aspecten van het voorgestelde te beoordelen werd advies gevraagd aan de welstandscommissie. Op 8 juli 2016 brachten zij een gunstig advies uit.

 

Cultuurhistorische aspecten:

Omdat het geplande bouwproject valt onder de drempelwaarden voor de opmaak van een archeologienota, en een bekrachtigde archeologienota is toegevoegd aan het dossier, werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst archeologie. Het advies is gunstig.

 

Er werd tevens advies gevraagd aan de dienst monumentenzorg, de werken zijn namelijk gesitueerd in de onmiddellijke omgeving van een pand (Carettestraat 33) dat is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de administrateur-generaal van 28 november 2014.

Het advies is voorwaardelijk gunstig:
“… Op de rechteroever wordt de zool van het nieuwe talud wel heel dicht tegen de zijgevel van het daar aanwezige gebouw, Carretstraat 33, dat is de opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, voorzien.

Advies
Gelet op bovenstaande argumenten wordt over deze aanvraag een voorwaardelijk gunstig gegeven. 

Voorwaarden:
Het in de inventaris van het bouwkundig erfgoed opgenomen gebouw Carretestraat 33 gevrijwaard blijft en tijdens de werken voldoende wordt beschermd tegen schade.”

Deze voorwaarde heeft geen betrekking op gemeentewegen en wordt dan ook niet meegenomen.

  

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:

In het kader van de aanvraag heeft de dienst SB/Masterplanning volgend voorwaardelijk gunstig advies geformuleerd: “De voorgestelde verbreding van de brug legt geen last op het aangrenzend perceel aangezien de verbreding op het openbaar domein gerealiseerd wordt. Indien in latere fase de Van Veerlehofstraat zal heraangelegd worden dient opnieuw advies gevraagd te worden bij de bedrijfseenheid Stadsbeheer aangezien hiervoor een affectatie van het openbaar domein wellicht nodig is.”

Deze voorwaarde wordt gezien als een opmerking in functie van een volgende aanvraag voor de Van Veerlehofstraat en wordt hier dan ook niet meegenomen.

 Eveneens het advies van de verkeerspolitie is voorwaardelijk gunstig: “Het is niet wenselijk een oversteekplaats voor voetgangers in het midden van het wegvak te voorzien (ter hoogte van pocketparking). Voertuigen verwachten op deze plaats geen overstekende voetgangers. De oversteekplaats voor voetgangers moet op logischere punten (bijvoorbeeld kruispunt) voorzien worden.”

Deze voorwaarde wordt gezien als een opmerking, die dient te worden meegenomen bij de verdere uitwerking van het ontwerp voor de Van Veerlehofstraat. Het aanbrengen of wijzigingen van wegmarkeringen is niet vergunningsplichtig. Deze voorwaarde wordt hier dan ook niet meegenomen.

 

Tot slot is ook het advies van de milieudienst voorwaardelijk gunstig: “Op basis van de informatie opgenomen in het aanvraagdossier wordt voorwaardelijk gunstig advies gegeven. Voor de als hinderlijk ingedeelde inrichtingen of handelingen in het kader op de werf, zal een nieuw project in het kader van den  omgevingswetgeving aangevraagd moeten worden.”

Deze voorwaarde wordt gezien als een opmerking gekoppeld aan de werf die ter info wordt meegegeven aan de aanvrager. Deze voorwaarde wordt hier dan ook niet meegenomen.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 30 mei 2017 tot 29 juni 2017.

Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 7 juli 2017.

De procedure is uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking.

Er werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat deels handelt over de zaak van de wegen. De andere bezwaren worden hier niet behandeld.

Bezwaarschriften: omschrijving en beoordeling

  1. Onduidelijkheden inzake ontsluiting van de terreinen en de Schijnpoortweg: De voet van de Burgemeester Gabriel Theunisbrug staat niet aangeduid. Aangezien de voet niet staat opgetekend, kan de bezwaarindiener niet nagaan hoe de brug zal worden aangesloten op de huidige Schijnpoortweg. Dit is cruciaal aangezien het achterliggend industriegebied langs deze weg wordt ontsloten. De aansluiting is ca. 8,91 m breed en te smal voor de huidige situatie. Dit levert vele conflicten op met het vrachtverkeer, bestelbusjes, personenvervoer, zeker in combinatie met evenementen in Sportpaleis. De bezwaarindiener eist dat de doorgang breder wordt en in geen geval smaller wordt gemaakt. 

Beoordeling:

De breedte van de “betonbaan” wijzigt niet. De aansluiting en het kruispunt met de Burgemeester Gabriel Theunisbrug wijzigen ook niet.

Door de verbreding van de voet van de brug schuift de Schijnpoortweg op richting perceelsgrens en versmalt deze van 7,5m (+goten) (rode pijl) naar 6,1m (+goten) (groene pijl). Dit is een maat die volgens het draaiboek Openbaar Domein als ruim voldoende wordt ervaren. De aansluiting met de brug wordt daardoor makkelijker omdat een grotere bocht kan en moet genomen worden. Voorafgaande uitleg is zichtbaar op onderstaande afbeelding. De rode pijlen tonen de huidige toestand, de groene pijlen de nieuwe toestand. Dit alles kon men ook afleiden uit de plannen van de vergunningsaanvraag.

(zie fig. 1)

Dus m.b.t. de betonbaan en de aansluiting op de voet van de Burgemeester Gabriel Theunisbrug is de vergunningsaanvraag voldoende duidelijk: dit valt buiten het project en dat is duidelijk af te leiden uit de plannen. Het bezwaar is ongegrond.
Wat betreft de schijnpoortweg verandert er wel degelijk iets, maar ook dat is af te leiden uit de plannen. Het bezwaar is ongegrond.

Aanleiding en context

De aanvraag

Er werd een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend bij het Departement Omgeving, afdeling Antwerpen, in toepassing van de bijzondere procedure van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
De gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar verzoekt het college om:

  • een openbaar onderzoek te organiseren;
  • een advies uit te brengen over de aanvraag;
  • de zaak van de wegen aan de gemeenteraad voor te leggen.

Aanvrager: DE VLAAMSE WATERWEG nv, Havenstraat 44, 3500 Hasselt

Ligging van het perceel: Burgemeester Gabriel Theunisbrug ZN, 2170 Merksem (Antwerpen), Carrettestraat zn, 2170 Merksem (Antwerpen), Duvelshoek ZN, 2170 Merksem (Antwerpen), Schijnpoortweg ZN, 2170 Merksem (Antwerpen), Tweemontstraat 260, 2100 Deurne (Antwerpen), Tweemontstraat 306, 2100 Deurne (Antwerpen), Tweemontstraat 308, 2100 Deurne (Antwerpen), Tweemontstraat 310, 2100 Deurne (Antwerpen), Tweemontstraat ZN, 2100 Deurne (Antwerpen), Vaartdijk ZN, 2100 Deurne (Antwerpen), Vaartkaai ZN, 2170 Merksem (Antwerpen) en Van Veerlehofstraat ZN, 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens: (afd. 27) sectie A 0, (afd. 27) sectie A 7 C3, (afd. 27) sectie A 7 W2, (afd. 27) sectie A 7 Y2, (afd. 27) sectie A 7/2 A, (afd. 27) sectie A 7 Z2, (afd. 27) sectie A 7 G3, (afd. 27) sectie A 7 B3, (afd. 27) sectie A 7 E2, (afd. 27) sectie A 8 A8, (afd. 27) sectie A 118 B7, (afd. 27) sectie A 118/2 D, (afd. 27) sectie A 118 H6, (afd. 27) sectie A 118 K6, (afd. 27) sectie A 118/5 C, (afd. 27) sectie A 118 G6, (afd. 27) sectie A 121 Z2, (afd. 27) sectie A 121 Y2, (afd. 27) sectie A 121 V2, (afd. 27) sectie A 121 T2, (afd. 27) sectie A 123/2 A, (afd. 40) sectie C 0, (afd. 40) sectie C 575 C, (afd. 40) sectie C 580 G, (afd. 40) sectie C 581 P, (afd. 40) sectie C 581 D2, (afd. 40) sectie C 581/2 _, (afd. 40) sectie C 581 E2, (afd. 40) sectie C 581 V, (afd. 40) sectie C 581 V2, (afd. 40) sectie C 582 L2, (afd. 40) sectie C 582 W, (afd. 40) sectie C 582/2, (afd. 40) sectie C 583 V, (afd. 40) sectie C 584/2, (afd. 40) sectie C 584 H, (afd. 40) sectie C 587 M, (afd. 40) sectie C 597 D4, (afd. 40) sectie C 597 B4, (afd. 40) sectie C 597 R3, (afd. 40) sectie D 0 _, (afd. 40) sectie D 6 V2, (afd. 40) sectie D 13 A2, (afd. 40) sectie D 13 W, (afd. 40) sectie D 13 G2 en (afd. 40) sectie D 13 F2

De aanvraag omvat: het verhogen van de brug over het Albertkanaal: brug 56 Gabriël Theunisbrug en infrastructuurwerken
Datum ontvangst adviesvraag: 5 april 2017
Dossiernummer: 2017814
Dossiernummer Ruimte Vlaanderen: 8.00/11002/510423.2

Procedureverloop

Procedurestap Datum
Ontvangst adviesvraag 5 april 2017
Opening openbaar onderzoek 30 mei 2017
Afsluiten openbaar onderzoek 29 juni 2017
Gemeenteraad voor wegenwerken 25 september 2017

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist:

  • de bezwaren over de 'zaak van de wegen' te verwerpen op basis van de argumentatie;
  • zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting, de inrichting en het tracé van Carrettestraat ZN, Van Veerlehofstraat ZN, Duvelshoek ZN, Eugeen Meeusstraat ZN, Schijnpoortweg ZN, Tweemontstraat ZN, Vaartkaai ZN onder volgende voorwaarden:
    • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen strikt na te leven;
    • het project uitvoeren volgens aangepast plan (zie plan in bijlage):
      • 1. voetpad Tweemontstraat en Schijnpoortweg voorzien in standaard voetpadmateriaal = betonstraatstenen 22x22 cm i.p.v. gezaagde kassei (linkeroever)(zie fig. 2)
      • 2. voetpad Carettestraat in standaard voetpadmateriaal voorzien = betonstraatstenen 22x22 cm i.p.v. gezaagde kassei. Voetpaden Van Veerlehofstraat en Duvelshoek eveneens in standaard voetpadmateriaal voorzien, vanaf resp. trap en aansluiting Eugeen Meeusstraat. (rechteroever)(zie fig. 3)
      • 3. geen strook in beton (legende: paars) bij ruimte onder brug, maar alles in gezaagde kassei voorzien (linkeroever en rechteroever)(zie fig. 4)
      • 4. bochtverbreding Schijnpoortweg in asfalt voorzien i.p.v. in beton (linkeroever)(zie fig. 5)
      • 5. standaard boordstenen (20 cm breed) i.p.v. brede boordstenen (50 cm breed) voorzien op de lokale wegenis parallel aan het Albertkanaal: Schijnpoortweg, Vaartkaai,… (linkeroever en rechteroever)(zie fig. 6)
      • 6. zone ten oosten van laden & lossen Candico verder vergroenen (rechteroever)(zie fig. 7)
      • 7. ribbelstrook hoek Duvelshoek en Carettestraat niet anders materialiseren, maar gezaagde kassei doortrekken
      • 8. voetpaden Eugeen Meeusstraat in standaard voetpadmateriaal = betonstraatstenen 22x22 cm i.p.v. gezaagde kassei. 
      • 9. hoek Eugeen Meeusstraat vergroenen. (rechteroever)(zie fig. 8)
      • 10. helling richting trap oostzijde brug rechteroever is te steil en daarom niet toegankelijk, traptreden voorzien om helling te overbruggen (fig. 9)
    • in de bochtverbreding van de Schijnpoortweg de goot naast de boordsteen leggen;
    • de doorsteek voor de brandweer tussen Schijnpoortweg/Zuidelijke kadeweg en het jaagpad in grindgazon voorzien.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.