Terug

2017_CBS_07605 - Sociaaleconomische vergunning met voorwaarden - Regularisatie bestaande supermarkt Turnhoutsebaan 326-328, 2140 Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/09/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_07605 - Sociaaleconomische vergunning met voorwaarden - Regularisatie bestaande supermarkt Turnhoutsebaan 326-328, 2140 Borgerhout - Goedkeuring 2017_CBS_07605 - Sociaaleconomische vergunning met voorwaarden - Regularisatie bestaande supermarkt Turnhoutsebaan 326-328, 2140 Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Met het voorliggende dossier wenst Nadorimmo bvba een sociaaleconomische vergunning aan te vragen voor de regularisatie van een in juni 2017 geopende supermarkt aan de Turnhoutsebaan 326-328, 2140 Borgerhout. De bestaande supermarkt werd ingericht in een handelsgebouw dat in 1992 werd opgericht. Eerst was er een diepvriesspeciaalzaak en later een dierenwinkel gespecialiseerd in reptielen. De toenmalige uitbaters lieten na een sociaaleconomische vergunning aan te vragen. Bij de overname door Nadorimmo ging deze er dan ook vanuit dat een sociaaleconomische vergunning niet nodig was. Na verdere consultatie van de wetgeving kwam men echter tot de vaststelling dat een sociaaleconomische vergunning noodzakelijk was. 

De supermarkt wordt uitgebaat door Tornado Trading bvba. Deze benoemt de supermarkt als een alternatieve supermarkt. Er worden voedingswaren verkocht met een korte houdbaarheidsdatum aan lage prijzen.

CRITERIUM 1: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging
subcriterium: de inpassing van de handelsvestiging in de plaatselijke ontwikkelingsprojecten of binnen het kader van het stedenpatroon

  1. De handelszaak wil zich regulariseren in een pand binnen het kernwinkelgebied Turnhoutsebaan Borgerhout (zoals afgebakend in de Beleidsnota Detailhandel 2013, goedgekeurd door college 30 augustus 2013, jaarnummer 585). De beleidsnota stelt duidelijk dat grootschalige detailhandel zich in eerste instantie tracht te vestigen in de bestaande afgebakende kernwinkelgebieden. Als er geen locatie in afgebakende kernwinkelgebieden mogelijk is, ligt de voorkeur bij een locatie aan invalswegen, in stationsomgevingen of aan openbaar vervoersknooppunten. Deze locatie aan de Turnhoutsebaan 326-328 is gelegen in het winkelgebied van de Turnhoutsebaan en in woongebied waardoor zij volledig voldoet aan de voorwaarden van de beleidsnota;
  2. volgens het gewestplan Antwerpen is de Turnhoutsebaan 326-328, 2140 Borgerhout gelegen in woongebied. Woongebieden zijn bestemd voor wonen alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd. Een supermarkt lijkt goed verenigbaar met de omgeving waardoor voorliggende aanvraag voldoet aan de eisen van het gewestplan;
  3. de dienst stedenbouwkundige vergunningen adviseert gunstig onder de standaardvoorwaarden.

subcriterium: de bereikbaarheid van de nieuwe vestiging via het openbaar vervoer en via individuele transportmiddelen

De locatie is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, te voet, met de fiets en met de auto.

CRITERIUM 2: de bescherming van het stedelijk milieu
subcriterium: het effect van de inplanting inzake duurzame mobiliteit, meer bepaald het gebruik van de ruimte en de verkeersveiligheid

  1. De handelszaak beschikt over een eigen parking voor 10 wagens. Volgens de normen van de bouwcode zouden er 18 parkeerplaatsen beschikbaar moeten zijn. Aangezien het hier niet om een volumeuitbreiding gaat is de bouwcode niet van toepassing en geeft de stedelijke mobiliteitsdienst geen verdere opmerkingen over de beschikbare 10 plaatsen. Ook geven zij gunstig advies over de gecombineerde in- en uitrit op de Turnhoutsebaan waarbij het principe van rechts in, rechts uit wordt gehanteerd;
  2. de aanvrager voorziet in 20 fietsparkeerplaatsen voor de klanten op de eigen parking nabij de ingang van de supermarkt. Dit is voldoende voor de stedelijke mobiliteitsdienst. De dienst merkt wel op dat er geen afzonderlijke fietsenstallingen voor het personeel zijn ingericht. Om het personeel zoveel mogelijk te motiveren om met de fiets naar het werk te komen, is dit absoluut noodzakelijk. Dit wordt dan ook opgenomen onder de voorwaarden. Ook wordt er geadviseerd om indien mogelijk in douche- en omkleedfaciliteiten te voorzien voor de werknemers;
  3. de supermarkt wordt met kleine bestelwagens beleverd via een laad- en loszone op eigen terrein. Dit zorgt ervoor dat de hinder voor de buurt zoveel mogelijk beperkt wordt. Wel vermeldt de klant dat er ook via de klantenparking met grotere vrachtwagen wordt geleverd. Om hier eventuele conflicten met de aanwezige klanten te vermijden, moeten deze leveringen buiten de openingsuren van de winkel worden georganiseerd. Dit wordt opgenomen onder de voorwaarden.

subcriterium: het effect van de inplanting van de handelsvestiging op de stadskern in het kader van de planologische vereisten

Deze alternatieve supermarkt vestigt zich in een zone waar weinig concurrentie van andere alternatieve supermarkten is. Het is bovendien een aanvulling op het bestaande aanbod in de Turnhoutsebaan. De vestiging zal dus geen of weinig effect hebben op het winkelgebied en op de handelszaken in de omliggende kernen.

CRITERIUM 3: consumentenbescherming
subcriterium: naleving van de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming

  1. In het dossier staat vermeld dat de supermarkt de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming zal naleven. Een door de uitbater ondertekende verklaring werd toegevoegd aan het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming niet wordt nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de wetgeving inzake consumentenbescherming is aan dit criterium voldaan.

CRITERIUM 4: respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving
subcriteria: naleving van de sociale wetgeving en naleving van de arbeidswetgeving

  1. Volgens de aanvrager zal de supermarkt 5 voltijdse arbeidsplaatsen en 1 deeltijdse arbeidsplaats tellen. In het dossier staat vermeld dat de uitbater alles in het werk zal stellen om te voldoen aan alle huidige sociale- en arbeidswetgevingen. Een door de uitbater ondertekende verklaring werd toegevoegd aan het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de sociale- of de arbeidswetgeving niet zal worden nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de sociale- of arbeidswetgeving is aan dit criterium voldaan.

Conclusie: op basis van de bovenvermelde criteria wordt de aanvraag goedgekeurd onder voorwaarde.

Juridische grond

De wet van 13 augustus 2004 betreffende de vergunning van handelsvestigingen is hier van toepassing. Deze wet is gewijzigd door de wet van 22 december 2009 tot aanpassing van sommige wetgevingen aan de Richtlijn 2006/123/EG van het Europees parlement en de raad betreffende diensten op de interne markt. In het geval van een ontwerphandelsvestiging met een nettohandelsoppervlakte tot en met 1.000 m² moet het college van burgemeester en schepenen binnen de 50 kalenderdagen na indiening van het dossier een beslissing nemen en die kenbaar maken aan de aanvrager en aan het NSECD (er is dus geen advies van het NSECD nodig).

Aanleiding en context

Nadorimmo bvba diende op 20 juli 2017 een dossier in tot aanvraag van een sociaaleconomische vergunning voor de regularisatie van een bestaande supermarkt aan de Turnhoutsebaan 326-328, 2140 Borgerhout. De gevraagde nettohandelsoppervlakte bedraagt 558 m².
Eén digitaal en één papieren exemplaar werd volgens de wettelijke richtlijnen doorgestuurd naar het Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie (NSECD).

Adviezen

Stadsontwikkeling/stedenbouwkundige vergunningen Gunstig advies
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit en erfgoed/mobiliteit Gunstig onder voorwaarden

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0504 - De stedelijke dienstverlening aan ondernemers is uitmuntend
1SLW050402 - Via een fysiek en digitaal portaal zorgt de stad voor een snelle afhandeling van vragen van bestaande en nieuwe ondernemers. Administratieve formaliteiten worden fors vereenvoudigd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de volgende tijdstabel:

Actie

Datum

Datum indiening aanvraag bij het bedrijvenloket

 20 juli 2017

Start wettelijke behandelingstermijn

 21 juli 2017

Uiterste uitspraakdatum van het college

 1 september 2017

Artikel 2

Het college beslist een sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden af te leveren aan Nadorimmo bvba voor de regularisatie van een supermarkt aan de Turnhoutsebaan 326-328, 2140 Borgerhout. De zaak mag een totale nettohandelsoppervlakte hebben van 558 m² op voorwaarde dat :

  • er drie afgesloten fietsparkeerplaatsen voor het personeel worden ingericht;
  • de leveringen met grote vrachtwagens, via de parking voor de klanten, gebeuren buiten de openingsuren van de winkel.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.