Het district Ekeren vraagt om dringend het zwaar verkeer uit het Groot Hagelkruis te weren. Er zijn hierover al meerdere meldingen binnengekomen.
Daarom wordt voorgesteld om gedurende een proefperiode van een jaar de toegang te verbieden voor bestuurders van voertuigen, gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,50 ton, uitgezonderd het laden en lossen, in het gedeelte van het Groot Hagelkruis, tussen de Ferdinand Verbieststraat en de Dorpsstraat, in beide richtingen. Zodoende loopt deze proefopstelling tijdens en na de werken aan de Kloosterstraat.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Het Groot Hagelkruis in de districten Antwerpen en Ekeren:
Na diverse meldingen vraagt het district Ekeren om het vrachtverkeer uit het Groot Hagelkruis te weren.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Ons eerder gegeven advies (10 mei 2017) is gebaseerd op een goedgekeurd document 'Mobiliteitsplan', waarin het Groot Hagelkruis gecategoriseerd is als hoofdstraat. Afwijken van deze categorisering kan lijden tot wildgroei van de vraag tot aanpassingen en zo de netwerkvisie verstoren door oneigenlijk gebruik.
Als men beslist af te wijken, dient men deze beslissing voldoende te funderen en de ciculatie dient gegarandeerd te blijven.
Daarnaast dient men er rekening mee te houden dat vrachtwagens zullen uitwijken naar omliggende straten zoals de Ferdinand Verbieststraat en Schoonbroek. Deze straten behoren niet tot het district Ekeren. Er dient dan ook advies te worden gevraagd bij district Antwerpen.
De afdeling mobiliteit meldt het volgende:
Hoewel met deze signalisatie het bestemmingsverkeer niet geweerd wordt, kan het voor het doorgaand verkeer wel een sensibilisatie zijn om de hoofdroutes te nemen ipv dwars door het centrum te gaan.
De verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt volgende opmerkingen:
Momenteel worden wegenwerken uitgevoerd in de Kloosterstraat en staan er in de nabije toekomst wegenwerken gepland in de Driehoekstraat. Zolang deze werken niet werden beëindigd kan de voorgestelde signalisatie niet worden voorzien.
Na het beëindigen van de werken zal gekeken moeten worden om de tonnagebeperking sluitend aan te brengen. Bovendien kan het aanbrengen van tonnagebeperking ervoor zorgen dat de vrachtwagens via de woonwijken hun weg zullen zoeken. Deze straten zijn niet voorzien op het opvangen van deze verkeersstromen. Door een verbod in te stellen in het Groot Hagelkruis dat gecategoriseerd is als hoofdstraat, ontstaat de kans dat het probleem zich zal verplaatsen naar naastliggende (lager gecategoriseerde) wegen zoals bijvoorbeeld Schoonbroek en Ferdinand Verbieststraat, wat vanuit verkeersveiligheidsoogpunt niet gewenst is.
Het college keurt de proefopstelling in het Groot Hagelkruis goed.
Dienst |
Taak |
---|---|
SL/WO/SWO |
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/MOB |
SW/MOB en LP/VK |
in samenspraak de proefopstelling evalueren |
SW/MOB |
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen] |
SW/B&O |
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen |