Terug

2017_CBS_07635 - District Antwerpen en Ekeren. Groot Hagelkruis - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/09/2017 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_07635 - District Antwerpen en Ekeren. Groot Hagelkruis - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2017_CBS_07635 - District Antwerpen en Ekeren. Groot Hagelkruis - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Het district Ekeren vraagt om dringend het zwaar verkeer uit het Groot Hagelkruis te weren. Er zijn hierover al meerdere meldingen binnengekomen.

Niettegenstaande de aangebrachte rijbaankussens de automobilisten tot aangepaste snelheden dwingen, helpt dit niet voor vrachtverkeer. Zij rijden er zonder problemen over.

Daarom wordt voorgesteld om gedurende een proefperiode van een jaar de toegang te verbieden voor bestuurders van voertuigen, gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,50 ton, uitgezonderd het laden en lossen, in het gedeelte van het Groot Hagelkruis, tussen de Ferdinand Verbieststraat en de Dorpsstraat, in beide richtingen.  Zodoende loopt deze proefopstelling tijdens en na de werken aan de Kloosterstraat.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2014 (jaarnummer 750) waarbij de statuten van GAPA AGB werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

Het Groot Hagelkruis in de districten Antwerpen en Ekeren:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 30 oktober 2015  (jaarnummer 9098);
  • behoort gedeeltelijk tot het beheer van de stad Antwerpen. Het gedeelte voorbij de brug over de autosnelweg (Zoomseweg) valt onder het beheer van het Havenbedrijf Antwerpen NV;
  • een gedeelte van het Groot Hagelkruis werd, samen met een deel van het Klein Hagelkruis, als een woonerf ingericht;
  • maakt deel uit van de wijk "Schoonbroek - Rozemaai - Hagelkruis" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,50 ton;
  • maakt deel uit van een zone waar het parkeren met beperkte parkeertijd geldt met het oog op het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart (zone Kristus Koningplein);
  • is gedeeltelijk gelegen in een goedgekeurde en met het district Ekeren overschrijdende zone 30, gekend als nummer 17 "Kern Ekeren";
  • bevat een zone 30 schoolomgeving.

Na diverse meldingen vraagt het district Ekeren om het vrachtverkeer uit het Groot Hagelkruis te weren.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 15 juni 2017 Gunstig onder voorwaarden

Ons eerder gegeven advies (10 mei 2017) is gebaseerd op een goedgekeurd document 'Mobiliteitsplan', waarin het Groot Hagelkruis gecategoriseerd is als hoofdstraat. Afwijken van deze categorisering kan lijden tot wildgroei van de vraag tot aanpassingen en zo de netwerkvisie verstoren door oneigenlijk gebruik.

Als men beslist af te wijken, dient men deze beslissing voldoende te funderen en de ciculatie dient gegarandeerd te blijven.

Daarnaast dient men er rekening mee te houden dat vrachtwagens zullen uitwijken naar omliggende straten zoals de Ferdinand Verbieststraat en Schoonbroek. Deze straten behoren niet tot het district Ekeren. Er dient dan ook advies te worden gevraagd bij district Antwerpen.

De afdeling mobiliteit meldt het volgende: 

  • ivm de wegcategorisering: Groot Hagelkruis is een buurtstraat (zone 30, kleinschalig materiaal, as-verschuivingen, rijbaankussens), terwijl de Ferdinand Verbieststraat hoger gecategoriseerd is en is opgenomen als een hoofdstraat. Het is daarom juist niet de bedoeling om vrachtverkeer langs het Groot Hagelkruis of Schoonbroek te sturen, maar juist langs de Ferdinand Verbieststraat, richting De Beukelaerlaan, Dorpstraat/Driehoekstraat of Veltwijcklaan (hoofdstraat en wijkstraat);
  • ivm de omleidingsroute: daarnaast is de omleidingsroute voor alle verkeer tot november 2017 via de Driehoekstraat en Boerendijk. In de laatste fase van de werken wordt de Dorpstraat heraangelegd, dan loopt de omleidingsroute via Schoonbroek en Ferdinand Verbieststraat, In geen van de volgende fases, loopt de omleidingsroute via Groot Hagelkruis. 

Hoewel met deze signalisatie het bestemmingsverkeer niet geweerd wordt, kan het voor het doorgaand verkeer wel een sensibilisatie zijn om de hoofdroutes te nemen ipv dwars door het centrum te gaan. 

districtscollege Ekeren, advies van 22 augustus 2017 (jaarnummer 248) Gunstig advies
districtscollege Antwerpen, advies van 21 augustus 2017 (jaarnummer 555) Gunstig advies
verkeerspolitie, advies van 10 mei 2017 Gunstig onder voorwaarden

De verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt volgende opmerkingen: 

Momenteel worden wegenwerken uitgevoerd in de Kloosterstraat en staan er in de nabije toekomst wegenwerken gepland in de Driehoekstraat. Zolang deze werken niet werden beëindigd kan de voorgestelde signalisatie niet worden voorzien. 

Na het beëindigen van de werken zal gekeken moeten worden om de tonnagebeperking sluitend aan te brengen. Bovendien kan het aanbrengen van tonnagebeperking ervoor zorgen dat de vrachtwagens via de woonwijken hun weg zullen zoeken. Deze straten zijn niet voorzien op het opvangen van deze verkeersstromen. Door een verbod in te stellen in het Groot Hagelkruis dat gecategoriseerd is als hoofdstraat, ontstaat de kans dat het probleem zich zal verplaatsen naar naastliggende (lager gecategoriseerde) wegen zoals bijvoorbeeld Schoonbroek en Ferdinand Verbieststraat, wat vanuit verkeersveiligheidsoogpunt niet gewenst is.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in het Groot Hagelkruis goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SL/WO/SWO

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/MOB

SW/MOB en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/MOB

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20170803_plan 1.pdf
  • 20170803_plan 2.pdf