Samenstelling
Aanwezig
Bart De Wever, burgemeester;
Koen Kennis, schepen;
Caroline Bastiaens, schepen;
Ludo Van Campenhout, schepen;
Claude Marinower, schepen;
Marc Van Peel, schepen;
Rob Van de Velde, schepen;
Nabilla Ait Daoud, schepen;
Fons Duchateau, schepen;
Roel Verhaert, stadssecretaris
Secretaris
Roel Verhaert, stadssecretaris
Voorzitter
Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_05371 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Bijzondere procedure. Voorwaardelijk gunstig advies - 2017852. district Antwerpen. Waalsekaai ZN, Van der Sweepstraat ZN - Goedkeuring
Motivering
Argumentatie
Het college beslist op basis van het bijgevoegd stedenbouwkundig verslag.
Juridische grond
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten.
Aanleiding en context
Aanvragers: |
Stad Antwerpen, Q-PARK BELGIUM |
De aanvraag omvat: |
bouwen van de parking Steendok en Kooldok aan de Waalsekaai en heraanleggen van de Van der Sweepstraat, Namenstraat en Verviersstraat |
Dossiernummer: |
AN0/B/P/GR//2017852 |
Regelgeving: bevoegdheid
In toepassing van artikel 4.7.26 § 4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient het college advies uit te brengen aan het Vlaamse gewest over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning.
Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Het college beslist het gunstig advies, zoals geformuleerd in het bijgevoegd stedenbouwkundig verslag met inbegrip van de beoordeling van de ingediende bezwaren, goed te keuren voor een aanvraag tot een stedenbouwkundige vergunning, onder volgende voorwaarden:
- de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen strikt na te leven;
- de afvoerkanalen in de trappenhuizen zo uit te voeren dat ze niet zichtbaar zijn vanaf het openbaar domein en dus niet uitsteken boven de kroonlijst van de trappenhuizen. De afgevoerde gassen mogen tevens niet hinderlijk zijn voor de gebruikers van, en de voetgangers rondom, de trappenhuizen;
- septische putten te plaatsen met een inhoud van minimum 2.000 liter;
- het programma van maatregelen uit te voeren zoals opgenomen in de bekrachtigde archeologienota voor de bouw van het Steendok en het Kooldok, met name een archeologische begeleiding van de werken (ID https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/1405);
- voorzien van twee opstelstroken voor autoverkeer op het kruispunt Verviersstraat-De Gerlachekaai (zie bijlage Figuren - Figuur 1);
- afstemmen van de verkeersplateaus in de Van der Sweepstraat op het schetsontwerp Dok Zuid. De kruispunten met de Waalsekaai en de Vlaamsekaai worden best verhoogd aangelegd om de snelheid van het verkeer te verlagen en de belangrijke voetgangersverbindingen te accentueren (zie bijlage Figuren - Figuur 2 en Figuur 3);
- de aansluitingen van de Vervierstraat, de Namenstraat en de Van der Sweepstraat dienen afgestemd te worden met de plannen van de heraanleg van de Kaaien, waar voor niet geregelde kruispunten het rechts-in/rechts-uit principe geldt. Hierdoor kan een verkeersveilige oplossing in beeld gebracht worden. De aansluitingen van de kruispunten zijn belangrijk bij de beoordeling van de verkeersveiligheid, zeker naar aantakking van fietspaden en looplijnen voor voetgangers toe;
- het fietspad ter hoogte van het woonerf aan de Gentplaats dient naar de rijweg uitgebogen te worden vlak na de bushalte (zie bijlage Figuren - Figuur 3);
- indien de verkeerscirculatie zo georiënteerd wordt dat het verkeer via de Vlaamsekaai de wijk moet verlaten, verdient het aanbeveling om het kruispunt met de Jan van Gentstraat uit te rusten met verkeerslichten;
- het bushokje richting Kaaien mag geen obstakel vormen voor de zichtbaarheid van het verkeer uit de Waalsekaai. Het dient bij voorkeur opgeschoven te worden weg van het kruispunt met de Waalsekaai en mag geen gesloten hokje zijn. Het fietspad kan dan sneller uitgebogen worden naar de rijweg (zie bijlage Figuren - Figuur 2);
- bij het ledigen van de sorteerstraat mag de vuilniswagen nooit een achterwaartse beweging maken;
- een afschermende haag plaatsen ter hoogte van het speelpleintje aan het Edith Kielpad (zie bijlage Figuren - Figuur 4).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.
Artikel 3
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
SW/V/SV |
Het advies na beslissing van de gemeenteraad over de 'zaak van de wegen' te bezorgen aan de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar |