Terug

2018_DRHO_00072 - Financiën - Jaarrapportering financieel directeur - Kennisneming

districtsraad Hoboken
ma 19/11/2018 - 19:30 Raadszaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Maria Snijders, voorzitter districtsraad; Paul De Ranter, districtsschepen; Kathelijne Toen, voorzitter districtscollege; Omar Fathi, districtsschepen; Yeliz Citak, districtsraadslid; Erica De Meyer, districtsraadslid; Rita Milants, districtsraadslid; Christel Schepers, districtsraadslid; Hilde Smeulders, districtsraadslid; Swa Engelen, districtsraadslid; Dirk Wiesé, districtsraadslid; Anny Rottiers, districtsraadslid; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Elke Heylen, districtsraadslid; Sadiq Mazghani, districtsraadslid; Staf Wouters, districtsraadslid; Pierre De Wispeleir, districtsraadslid; Linda Haemels, districtsraadslid; Fatiha Lemhouer, districtsraadslid; Dirk Wieme

Verontschuldigd

Tom De Boeck, districtsschepen; Kristof Waterschoot, districtsschepen; Chris Pieters, districtsraadslid; Edith Lampo, districtsraadslid; Veronique Van Langenhove, districtssecretaris

Secretaris

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Maria Snijders, voorzitter districtsraad
2018_DRHO_00072 - Financiën - Jaarrapportering financieel directeur - Kennisneming 2018_DRHO_00072 - Financiën - Jaarrapportering financieel directeur - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 290 van het Gemeentedecreet: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:

  1. ‘de gemeenteraad’ moet gelezen worden als ‘de districtsraad’;
  2. ‘het college van burgemeester en schepenen’ moet gelezen worden als ‘het districtscollege’;
  3. ‘de gemeentesecretaris’ moet gelezen worden als ‘de districtssecretaris’, behalve voor wat betreft de taken bedoeld in artikel 86, derde lid en 163.

Aanleiding en context

Artikel 165 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de financieel directeur jaarlijks een aantal rapporten moet voorleggen aan de algemeen directeur, het college en de gemeenteraad.

Argumentatie

Op basis van het Gemeentedecreet, dient de districtsraad éénmaal per jaar kennis te nemen van de stand van zaken van het budget van het district.

Juridische grond

Art. 94 van het Gemeentedecreet.

De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor:
1° de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden vastgesteld in Titel IV;
2° het debiteurenbeheer, inzonderheid de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten.

Met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen kan de financieel directeur een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring. Een bevel kan door het college van burgemeester en schepenen alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief. De gemeente kan administratieve kosten aanrekenen voor deze aangetekende brief. Deze kosten vallen ten laste van de schuldenaar en kunnen eveneens ingevorderd worden via het dwangbevel. Schulden van een publieke rechtspersoon kunnen nooit via een dwangbevel worden ingevorderd. Verzet kan tegen dat exploot worden ingediend binnen één maand na de betekening ervan bij verzoekschrift of door een dagvaarding ten gronde.

Met betrekking tot de vervulling van de opdrachten, bedoeld in dit artikel, rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid aan het college van burgemeester en schepenen en aan de gemeenteraad.

Art. 165 van het Gemeentedecreet.

De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid minstens éénmaal per jaar aan de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen. Dat rapport omvat minstens een overzicht van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, alsook de evolutie van de budgetten. De financieel directeur stelt tegelijkertijd een afschrift aan de gemeentesecretaris ter beschikking.

Art. 166 van het Gemeentedecreet.

De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid minstens éénmaal per jaar aan de gemeenteraad over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Hij stelt tegelijkertijd een afschrift van dat rapport ter beschikking van het college van burgemeester en schepenen en de gemeentesecretaris.

Besluit

De districtsraad Hoboken keurt eenparig het volgende besluit goed.

De districtsraad hoboken beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van de jaarrapportering van de financieel directeur. Deze rapportering geeft een stand van zaken van het districtsbudget op 30 september 2018 per Vlaams beleidsdomein.

Artikel 2

De districtsraad neemt kennis van de toelichting over beheerscontrole.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Budgetopvolging_Vlaanderen_Hoboken_Q3_2018.pdf
  • Powerpoint_beheerscontrole.pdf