Terug

2018_DCBE_00269 - Bestek GAC_2018_00492. Raamovereenkomst voor het aankopen, plaatsen en in gebruik stellen van LCD schermen inclusief een onderhoudscontract - Bestek en procedure - Goedkeuring

districtscollege Berchem
wo 03/10/2018 - 16:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Evi Van der Planken, voorzitter districtscollege; Bruno De Saegher, districtsschepen; Edwin De Cleyn, districtsschepen; Anne Bakelants, districtsschepen; Ilse Jacques, districtsschepen; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Kitti Van Den Bergh

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Bruno De Saegher, districtsschepen
2018_DCBE_00269 - Bestek GAC_2018_00492. Raamovereenkomst voor het aankopen, plaatsen en in gebruik stellen van LCD schermen inclusief een onderhoudscontract - Bestek en procedure - Goedkeuring 2018_DCBE_00269 - Bestek GAC_2018_00492. Raamovereenkomst voor het aankopen, plaatsen en in gebruik stellen van LCD schermen inclusief een onderhoudscontract - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 § 3,5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3,4°5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.

Met het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2007 (jaarnummer 1932) besliste de gemeenteraad de bevoegdheidsverdeling tussen college en gemeenteraad inzake overheidsopdrachten analoog van toepassing te maken op de districten.

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Het districtscollege is bevoegd voor lokale straten en pleinen (artikel 10).

Argumentatie

De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor de financiële situatie van de inschrijver te beoordelen aan de hand van de jaarrekeningen (die de overheid zelf zal opvragen). In voorkomend geval zal de aanbestedende overheid de currentratio, acid ratio, brutomarge, nettorendabiliteit van het totaal activa voor belastingen en solvabiliteit berekenen. De inschrijver dient over een voldoende financiële en economische draagkracht te beschikken om deze opdracht te kunnen uitvoeren. De financiële ratio’s moeten overwegend positief zijn, tenzij kan aangetoond worden dat deze negatief zijn o.a. ten gevolge van bepaalde investeringen, een overname, fusie, interne structureringen, … .

De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 40.000 euro (exclusief btw.).

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. prijs op een totaal van 50 punten;
  2. dienstverlening op een totaal van 20 punten;
  3. kwaliteit en esthetiek op een totaal van 20 punten; 
  4. leveringstermijn op een totaal van 10 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 221.000 EUR.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

In toepassing van artikelen 66 en 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, gaat de aanbestedende overheid over tot selectie van de kandidaten of inschrijvers in de mate dat de noodzakelijke inlichtingen en documenten aantonen dat ze cumulatief voldoen aan:

  • de bepalingen betreffende het toegangsrecht tot de opdracht zoals omschreven in de artikelen 67 tot en met 70 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en in de artikelen 61 tot en met 64 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017;
  • de kwalitatieve selectiecriteria van geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen en/of financiële en economische draagkracht en/of technische en beroepsbekwaamheid die de aanbestedende overheid heeft vastgesteld op grond van de artikelen 66 tot en met 68 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

Aanleiding en context

Het district Berchem wenst via digitale informatieschermen campagne op het openbaar domein te voeren. De impact van papieren communicatiedragers zoals affiches, flyers,… gaat immers achteruit. Momenteel plaatst het district daarom al op verschillende strategische locaties in Berchem sandwichborden om promotie te voeren. Om de professionele overstap naar digitalisering te maken, wenst het district hiervoor voortaan gebruik te maken van digitale informatieschermen.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze aankopen een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2018_00492 uit te schrijven.

Algemene financiƫle opmerkingen

Deze raamovereenkomst voorziet in de aankoop, plaatsen en in gebruik stellen van LCD schermen gedurende een periode van 4 jaar. Deze kosten worden afgerekend op de investeringskredieten.

Naast de aankoop, het plaatsen en in gebruik stellen van LCD schermen wordt ook in een onderhoudscontract voorzien van 10 jaar vanaf de betreffende aankoop van LCD schermen. Aangezien de periode van 10 jaar begint te lopen na aankoop dienen budgetten voorzien te worden tot minimaal budgetjaar 2028. Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.

Besluit

Het districtscollege berchem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt bestek GAC_2018_00492 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het aankopen, plaatsen en in gebruikstellen van LCD schermen inclusief onderhoudscontract goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.

Artikel 2

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
districtssecretaris dit besluit opnemen in de rapportering aan de districtsraad onder "dagelijks bestuur" omwille van investeringen > 67.000,00 EUR (exclusief btw) 

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Raamovereenkomst aankoop, plaatsen en in gebruik stellen van LCD schermen

2018

  budgetplaats:5013500000
budgetpositie:225
functiegebied:1TBE070204P05241
subsidie:SUB_NR
fonds:Intern
begrotingsprogramma:1BE070110
budgetperiode: 1800
met orderbons

Raamovereenkomst aankoop, plaatsen en in gebruik stellen van LCD schermen

2019 - 2022

  budgetplaats:5013500000
budgetpositie:225
functiegebied:1TBE070204P05241
subsidie:SUB_NR
fonds:Intern
begrotingsprogramma:1BE070110
budgetperiode: 1900,2000,2100,2200 mits goedkeuring van de budgetten door districtscollege, districtsraad en hogere overheid
met orderbons

Onderhoudscontract voor LCD schermen

2018

  budgetplaats: 5013500000
budgetpositie: 6141
functiegebied:1TBE070204P05241
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:1BE070110
budgetperiode: 1800
met orderbons

Onderhoudscontract voor LCD schermen

2019 - 2028

  budgetplaats: 5013500000 
budgetpositie: 6141
functiegebied: 1TBE070204P05241 
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:1BE070110 
budgetperiode: 1900, 2000, 2100, 2200, 2300, 2400, 2500, 2600, 2700 en 2800 mits goedkeuring van de budgetten door districtscollege, districtsraad en hogere overheid.
met orderbons

Bijlagen

  • 00492_Inventaris.xls
  • 00492_20180918_bestek.pdf