Het architecturaal ontwerp van het ponton door studiebureau NEY & Partners werd geprefinancierd door AG VESPA. In de volgende fase dienen zij een opdracht tot uitvoeringsontwerp en werfopvolging te gunnen. Deze gunning kan pas gebeuren indien de stad voldoende middelen beschikbaar stelt.
AG VESPA plaatste een opdracht volgens de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. Volgende kandidaten werden aangeschreven en uitgenodigd voor de onderhandeling:
• Arcadis;
• SBE;
• NEY & Partners;
• Tractebel;
• Sweco.
Aan alle kandidaten werd een plan van aanpak en een referentie van een complexe staalstructuur gevraagd. Arcadis, SBE, Sweco en Tractabel dienden geen offerte in voor de opdracht. De offerte van NEY & Patners volddoet aan de gestelde eisen. Het plan van aanpak geeft aan dat de firma de complexiteit van de opdracht goed ingeschat en dat ze over de nodige kennis en capaciteit beschikken om de opdracht tot een goed einde te brengen.
Aangezien enkel NEY & Partners een volledige offerte indiende, stelt AG VESPA voor om de opdracht te gunnen aan NEY & Partners. AG VESPA vraagt de stad hiervoor de nodige middelen te voorzien.
De stad Antwerpen gaf AG VESPA de opdracht en de bevoegdheid om voor rekening van de stad Antwerpen het gedelegeerd bouwheerschap op te nemen voor de bouw van een ponton en aanhorigheden voor zee- en riviercruises en dit tot en met de beoordeling van de inschrijvingen.
Een overheidsopdracht die door een aanbestedende overheid aan een andere rechtspersoon wordt gegund, valt niet onder het toepassingsgebied van de wetgeving overheidsopdrachten indien volgende voorwaarden zijn vervuld:
Het college keurde op 20 maart 2015 (jaarnummer 2298) de toekomstige invulling van Het Steen principieel goed. Dit hield in dat Het Steen vanaf 2020, naast het nieuwe bezoekerscentrum van de stad Antwerpen, ook de cruiseterminal zal huisvesten.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 284) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst met AG VESPA goed.
Op 28 oktober 2016 (jaarnummer 9540) keurde het college de aanstelling van een ontwerper voor de ontwikkeling van Het Steen tot een toeristisch onthaal- en bezoekerscentrum in Antwerpen goed.
Op 24 mei 2017 (jaarnummer 4813) keurde het college de samenwerkingsovereenkomst met Waterwegen en Zeekanaal nv (sinds 1 januari 2018 genaamd De Vlaamse Waterweg nv - DVW) met betrekking tot de technische studie van het ponton goed. De stad Antwerpen en Waterwegen en Zeekanaal nv namen gezamenlijk het initiatief tot de opstart en realisatie van het ponton voor de cruiseterminal.
Op 3 maart 2018 (jaarnummer 2228) keurde het college het gedelegeerd bouwheerschap aan AG VESPA voor de bouw van het ponton cruiseterminal goed.
Met de verhuis van de cruiseterminal naar Het Steen moet de aanmeerplaats voor de zeecruises ook verplaatst worden. DVW liet de haalbaarheid van een ponton in 2016 onderzoeken. Een ponton heeft als groot voordeel dat schepen hun eigen gangways kunnen plaatsen, in plaats van een onderhoudsgevoelige gangway die deels door de stad wordt onderhouden. Een bijkomend voordeel is dat een ponton voor riviercruises, een sterk groeiend segment in Antwerpen, een grote troef is. Het ponton dient, net als de cruiseterminal, operationeel te zijn vanaf het voorjaar 2020.
AG VESPA prefinancierde de ontwerpopdracht voor het ponton cruiseterminal voor 163.350,00 EUR inclusief btw. Een vervolgopdracht werd uitgeschreven voor de opmaak van een uitvoeringsontwerp en werfopvolging gedurende het bouwproces. AG VESPA wenst niet langer te prefinancieren en kan de nieuwe opdracht pas gunnen aan NEY & Partners als de stad hiervoor de nodige middelen, 157.300,00 EUR inclusief btw, ter beschikking stelt en de eerdere ontwerpopdracht vereffent.
De nieuwe opdracht wordt gespreid over drie jaar: 48.400,00 EUR in 2018, 60.500,00 EUR in 2019 en 48.400,00 EUR in 2020.
Aangezien de exploitatie van het cruiseponton een btw-plichtige activiteit is, is de btw op de projectkost in principe aftrekbaar. Om hierover rechtszekerheid te verkrijgen, is een rulingaanvraag bij de Dienst Voorafgaande Beslissingen in voorbereiding. Die aanvraag zal apart aan het college worden voorgelegd. De kosten voor het inwinnen van fiscaal advies en de rulingaanvraag worden afgerekend op de raamovereenkomst “voor het verlenen van juridische diensten - fiscale vragen met inbegrip van contacten en onderhandelingen met de fiscus” (GAC/2016/4148) – bestelbonnummer 4005250086.
In geval van volledig recht op btw aftrek kunnen deze bedragen verminderd worden met de btw (21%). Dit komt neer op een bedrag van 36.750,00 EUR in 2018, 10.500,00 EUR in 2019 en 8.400,00 EUR in 2020. In totaal komt dit neer op een bedrag van 55.650,00 EUR.
"Artikel 57 § 3,4 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten"
Het college keurt de vastlegging van de bedragen aan AG VESPA, als gedelegeerd bouwheer voor de bouw van het ponton cruiseterminal, voor het ontwerp en werfopvolging goed.
De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
AG VESPA Paradeplein 25 2018 Antwerpen Ondernemingsnummer 0267 402 076 IBAN: BE37 0910 1270 6928 |
211.750,00 EUR |
budgetplaats: 5318000000 In geval van volledige btw aftrek is de btw op dit bedrag recupereerbaar |
4005274179 |
AG VESPA Paradeplein 25 2018 Antwerpen Ondernemingsnummer 0267 402 076 IBAN: BE37 0910 1270 6928 |
60.500,00 EUR |
budgetplaats: 5318000000 Mits goedkeuring budgetopmaak door college, gemeenteraad en hogere overheid. In geval van volledige btw aftrek is de btw op dit bedrag recupereerbaar |
4005274181 |
AG VESPA Paradeplein 25 2018 Antwerpen Ondernemingsnummer 0267 402 076 IBAN: BE37 0910 1270 6928 |
48.400,00 EUR |
budgetplaats: 5318000000 Mits goedkeuring budgetopmaak door college, gemeenteraad en hogere overheid. In geval van volledige btw aftrek is de btw op dit bedrag recupereerbaar |
4005274182 |