Terug

2018_CBS_03901 - Patrimonium Sociale Dienstverlening. Jaak De Boeckstraat 71, Merksem. Herinrichtingswerken, Huis van het Kind - Aanvullende werken, wijziging opdracht, eindafrekening, vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/04/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Glenn Verspeet, waarnemend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris
2018_CBS_03901 - Patrimonium Sociale Dienstverlening. Jaak De Boeckstraat 71, Merksem. Herinrichtingswerken, Huis van het Kind - Aanvullende werken, wijziging opdracht, eindafrekening, vastlegging krediet - Goedkeuring 2018_CBS_03901 - Patrimonium Sociale Dienstverlening. Jaak De Boeckstraat 71, Merksem. Herinrichtingswerken, Huis van het Kind - Aanvullende werken, wijziging opdracht, eindafrekening, vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Wijziging opdracht in min

Wijzigingen forfaitaire hoeveelheden (FH) in min: werken die niet werden uitgevoerd.

Aanleiding:
Voor volgende forfaitaire en vermoedelijke artikels wordt tijdens de uitvoering beslist om minder hoeveelheden uit te voeren, welke in mindering worden gebracht bij de eindafrekening:

Tijdens de uitvoering werd er vastgesteld dat het plaatsen van een werfbord niet noodzakelijk was.

  • art. 01.01.53a Klein werfbord 1x3m: FH = -1 st x 650,00 EUR/st = -650,00 EUR

Aangezien de werken niet gefaseerd uitgevoerd werden, was het niet noodzakelijk om de voorlopige afsluiting te plaatsen.

  • art. 01.01.56 Voorlopige afsluitingen: FH = -14,25 m² x 75,00 EUR/m² = -1.068,75 EUR

Bij rondgang door de lokalen, bleek dat het niet nodig was om het pleisterwerk van bepaalde muurdelen te herstellen en om bepaalde verlaagde plafonds te plaatsen, omdat de bestaande toestand nog conform de eisen was.  

  • art. 10.04.32 Gipsbepleistering met voorbereide mortel: FH = -27,452 m² x 22,00 EUR/m² = -603,94 EUR
  • art. 11.01.43 Plafond met gipskartonplaten aan metalen ophangsysteem: FH = -6,41 m² x 75,00 EUR/m² = -480,75 EUR

Er werd een alternatieve uitvoeringsmethode voor het ventilatiesysteem voorgesteld, waardoor een aantal artikels niet uitgevoerd werden.

  • art. 21.02.01 Ronde extractiemond – diameter aansluiting 100 – 100m³/h: FH = -2,00 st x 65,00 EUR/st = -130,00 EUR
  • art. 21.04.01 Brandklep, type A, (SC 60 – Rf 1h) voor luchtkanaal met diameter 100mm: FH = -1,00 st x 400,00 EUR/st = -400,00 EUR

Bij de uitvoering werd er voorgesteld om een scheidingswand in gipskarton uit te voeren in plaats van in metselwerk, waardoor een aantal artikels niet uitgevoerd werden.

  • art. 03.09.12A Binnenmuur, niet dragend: FH = -0,23793 m³ x 750,00 EUR/m³ = -178,45 EUR
  • art. 03.09.24 Voorgespannen linteel uit beton: FH = -2,70 m x 65,00 EUR/m = -175,50 EUR

Er is een kras in de linoleum van de kitchenette. Dit stuk is niet vervangen, hiervoor is er een minprijs verkregen.

  • art. 09.05.33 Bevloering uit linoleum met licht gemarmerde/effen kleur 2.5mm dikte: FH = -3,00 m² x 35,00 EUR/m² = -105,00 EUR

Op een aantal plaatsen is het schilderwerk van de plinten niet conform de eisen uitgevoerd. Hiervoor is er een minprijs verkregen.

  • art. 15.05.23 Dispersieverf voor binnen op hout en houtachtige plaatsen: FH = -8,0188 m² x 30,00 EUR/m² = -240,56 EUR

Advies:
De wijzigingen vinden plaats op basis van bestaande eenheidsprijzen. De uitvoeringstermijn blijft ongewijzigd. De bedrijfseenheid Stadsbeheer legt deze wijzigingen in min ter goedkeuring voor.

Totaal wijziging opdracht in min: -4.032,95 EUR, exclusief btw.

Wijziging opdracht in meer 

Wijziging opdracht: aanpassing ventilatiesysteem.

Aanleiding:
Er werd een alternatieve uitvoeringsmethode voor het ventilatiesysteem voorgesteld.

  • Gevelrooster, type bolrooster, diameter 125 mm, aansluitdiameter 100 mm: FH = 1,00 st x 320,00 EUR/st = 320,00 EUR
  • Extra betonboring in functie van de ventilatie: FH = 1,00 st x 170,00 EUR/st = 170,00 EUR

Totaal in meer: 490,00 EUR, exclusief btw.

Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.

Wijziging opdracht: herstel pleister en gipskarton aan bestaande poutrelles.

Aanleiding:
Bij de uitvoering werd vastgesteld dat er bijkomende pleister- en gipskartonwerken uitgevoerd moesten worden aan een aantal bestaande poutrelles, omdat de bestaande afkasting in heel slechte staat bleek te zijn.

  • Werken in regie: VH = 22,909 u x 55,00 EUR/u = 1260,00 EUR
  • Materiaal: GP = 240,00 EUR

Totaal in meer: 1.500,00 EUR, exclusief btw.

Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.

Wijziging opdracht: vaste scheidingswand in gipskarton.

Aanleiding:
Bij de uitvoering werd er voorgesteld om een scheidingswand in gipskarton uit te voeren in plaats van in metselwerk.

  • art. 10.01.11 Vaste scheidingswand met gipskartonplaten op metalen structuur: FH = 10,31 m² x 60,00 EUR/m² = 618,60 EUR

Totaal in meer: 618,60 EUR, exclusief btw.

Advies:
De aanvullende opdracht vindt plaats op basis van een bestaande eenheidsprijs en wordt ter goedkeuring voorgelegd. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.

Wijziging opdracht: elektriciteitswerken.

Aanleiding:
Tijdens de uitvoering heeft de klant gevraagd om een aantal bijkomende stopcontacten, bijkomende armaturen, wachtbuizen en boringen voor de datakabekabeling en een deurbel te plaatsen.

  • Leveren en plaatsen van stopcontact, incl. leidingsnet 10/16A – 230V: FH = 42,00 st x 85,00 EUR/st = 3.570,00 EUR
  • Regieuren boren gaten voor UTP: FH = 14,00 u x 50,00 EUR/u = 700,00 EUR
  • Wachtbuizen: GP = 50,00 EUR
  • Opbouwarmatuur OB-01 LED, incl. voedingsleiding: FH = 1,00 st x 480,00 EUR/st = 480,00 EUR
  • Regieuren opsplitsen verlichting eerste verdieping: FH = 12,00 u x 50,00 EUR/u = 600,00 EUR
  • Draadloze deurbel: FH = 2,00 st x 95,00 EUR/st = 190,00 EUR

Totaal in meer: 5.590,00 EUR, exclusief btw.

Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.

Wijziging opdracht: bijkomende egaline.

Aanleiding:
In de inkomzone en de voormalige omkleedzone was er een niveauverschil van ongeveer 1cm ter hoogte van de weggebroken muren. Dit verschil werd uitgewerkt met reparatiemortel om een volledig vlak eindresultaat te bekomen.

  • Extra egaline uitwerken niveauverschillen ter hoogte van oude muren: FH = 250,00 kg x 2,20 EUR/kg = 550,00 EUR

Totaal in meer: 550,00 EUR, exclusief btw.

Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd

Totaal wijziging opdracht in meer: 8.748,60 EUR, exclusief btw.

Wijziging van vermoedelijke hoeveelheden

Wijzigingen van vermoedelijke hoeveelheden (VH): werken die niet werden uitgevoerd.

Er werd een alternatieve uitvoeringsmethode voor het ventilatiesysteem voorgesteld, waardoor een aantal artikels niet uitgevoerd werden.

  • art. 21.01.01 Rond kanaal van gegalvaniseerd staal – diameter 100mm: VH = -4,00 m x 90,00 EUR/m = -360,00 EUR

Er werden een aantal uren in regie in het dossier voorzien. Deze uren werden niet uitgevoerd.

  • art. 22.06.01 Uurloon, onafhankelijk van de kwalificatie van de werkman, tijdens de normale werkuren (tussen 06.00u en 22.00u): VH = -10,00 u x 50,00 EUR/u = -500,00 EUR
Er werd in het dossier voorzien om een aantal bestaande radiatoren te verwijderen. Dit werd niet uitgevoerd.
  • Afbraak van bestaande radiatoren: VH = -3,00 st  x 200,00 EUR/st = -600,00 EUR

Advies:
De wijzigingen vinden plaats op basis van bestaande eenheidsprijzen. De uitvoeringstermijn blijft ongewijzigd. De bedrijfseenheid Stadsbeheer legt deze wijzigingen van vermoedelijke hoeveelheden ter goedkeuring voor.

Totaal wijziging vermoedelijke hoeveelheden: -1.460,00 EUR, exclusief btw.

Aanvullende opdrachten

Aanvullende opdracht: inox stootboorden aan buitendeur.

Aanleiding:
Tijdens de uitvoering heeft de klant gevraagd om inox stootboorden aan een buitendeur te plaatsen om beschadigingen door passage met fietsen te voorkomen.

  • Inox stootboorden buitendeur: FH = 2,00 st u x 150,00 EUR/st = 300,00 EUR

Totaal in meer: 300,00 EUR, exclusief btw.

Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.

Aanvullende opdracht: afkasten verwarmingsleidingen.

Aanleiding:
Tijdens de uitvoering wenst de klant een aantal bestaande verwarmingsleidingen af te kasten om een verzorgder eindresultaat te bekomen.

  • Afkasten cv-leidingen: FH = 5,00 m x 100,00 EUR/m = 500,00 EUR

Totaal in meer: 500,00 EUR, exclusief btw.

Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.

Aanvullende opdracht: dienstkranen.

Aanleiding:
Tijdens de uitvoering wenst de klant dienstkranen te plaatsen voor de aansluiting van een koffiemachine en een drinkwaterfontein.

  • Dienstkraan: FH = 2,00 st x 75,00 EUR/st = 150,00 EUR

Totaal in meer: 150,00 EUR, exclusief btw.

Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.

Aanvullende opdracht: herstelwerken buitenaanleg doorrit naar parking.

Aanleiding:
Tijdens de uitvoering blijkt dat de bestaande riolering aan de binnenzijde te hoog zit om aan te sluiten op de bestaande riolering in de doorrit naar de parking. Om deze aansluiting correct uit te voeren, werd er een sleuf in de doorrit gemaakt en nadien werden de bestaande tegels opnieuw aangelegd.

  • Werkuren: FH = 14,00 u x 50,00 EUR/u = 700,00 EUR

Totaal in meer: 700,00 EUR, exclusief btw.

Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.

Totaal aanvullende opdrachten: 1.650,00 EUR, exclusief btw.

Eindafrekening

Totaal wijziging opdracht in min bij de eindafrekening: -4.032,95 EUR, exclusief btw.

Totaal wijziging opdracht in meer bij de eindafrekening: 8.748,60 EUR, exclusief btw.

Totaal wijziging vermoedelijke hoeveelheden bij de eindafrekening: -1.460,00 EUR, exclusief btw.

Totaal aanvullende opdrachten bij de eindafrekening: 1.650,00 EUR, exclusief btw.

Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 4.905,65 EUR (exclusief btw) + 1.030,19 EUR (21% btw) = 5.935,84 EUR (inclusief btw).

Er wordt geen termijnverlening gevraagd.

In de zitting van 6 oktober 2017 (jaarnummer 08784) keurde het college de aanvullende opdracht 1 goed voor herinrichtingswerken in het Huis van het Kind Merksem, voor een bedrag van 7.081,70 EUR, exclusief btw.

In de zitting van 15 december 2017 (jaarnummer 10987) keurde het college de wijziging opdracht 1 goed voor herinrichtingswerken in het Huis van het Kind Merksem, voor een bedrag van 5.540,50 EUR, exclusief btw.

De eindafrekening werd opgemaakt en bedraagt:

Omschrijving

Exclusief btw

Inclusief btw

Gunningsbedrag

127.448,86

154.213,12

Aanvullende opdracht 1

7.081,70

8.568,86

Wijziging opdracht 1

5.540,50

6.704,01

Wijziging opdracht in min bij eindafrekening

-4.032,95

-4.879,87

Wijziging opdracht in meer bij eindafrekening

8.748,60

10.585,81

Wijziging van vermoedelijke hoeveelheden

-1.460,00

-1.766,60

Aanvullende opdrachten bij eindafrekening

1.650,00

1.996,50

Totaal

144.976,71

175.421,82

Voormelde verrekeningsvoorstellen geven volgend financieel resultaat, exclusief btw, exclusief contractuele prijsherzieningen. Alle prijzen van de aannemer zijn gebaseerd op de aanbestedingsdatum. 

Juridische grond

In toepassing van artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht onveranderd blijft en de wijziging in waarde beperkt blijft tot 15% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Naar analogie van artikel 26, §1, 2°, a van de wet van 15 juni 2006 zal deze opdracht voor aanvullende werken waarvan het bedrag niet hoger ligt dan 50% van het bedrag van de hoofdopdracht gegund worden volgens de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking aan de oorspronkelijke opdrachtnemer omdat deze werken ingevolge onvoorziene omstandigheden noodzakelijk zijn geworden en de werken alhoewel scheidbaar van de uitvoering van de oorspronkelijke opdracht strikt noodzakelijk zijn voor de vervolmaking ervan. 

Aanleiding en context

Fase

Bestuursorgaan

Datum

Jaarnummer

goedkeuring bestek GAC/2017/4596 (P08757) en procedure

college

12 mei 2017

04345

gunning aan Coordinat-ed bvba voor herinrichtingswerken op basis van bestek GAC/2017/4596 (P08757) tegen 127.448,86 euro, exclusief btw

college

30 juni 2017

05980

goedkeuring aanvullende werken 1 voor herinrichtingswerken

college

6 oktober 2017

08784

goedkeuring wijziging opdracht 1 voor herinrichtingswerken

college

15 december 2017

10987

In zitting van 30 juni 2017 (jaarnummer 05980) keurde het college de gunning goed voor herinrichtingswerken in het Huis van Het Kind gelegen Jaak De Boeckstraat 71, Merksem aan Coordinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656.

In de zitting van 6 oktober 2017 (jaarnummer 08784) keurde het college de aanvullende werken goed voor herinrichtingswerken in het Huis van Het Kind gelegen Jaak De Boeckstraat 71, Merksem aan de firma Coordinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656.

in zitting van 15 december 2017 (jaarnummer 10987) keurde het college de wijziging opdracht goed voor herinrichtingswerken in het Huis van Het Kind gelegen Jaak De Boeckstraat 71, Merksem aan de firma Coordinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656.

Algemene financiƫle opmerkingen

De uitgave voor deze reeks verrekeningen bedraagt  4.905,65 EUR (exclusief btw) + 1.030,19 EUR (21% btw) = 5.935,84 EUR (inclusief btw).

Met de bestelbon 4005230894 werd een bedrag van 117.625,62 EUR (exclusief btw) vastgelegd, met nog een beschikbaar budget van 0,00 EUR (exclusief btw). Met de bestelbon 4005255853 werd een bedrag van 9.823,24 EUR (exclusief btw) vastgelegd, met nog een beschikbaar budget van 0,00 EUR (exclusief btw). Met de bestelbon 4005244550 werd een bedrag van 7.081,70 EUR (exclusief btw) vastgelegd, met nog een beschikbaar budget van 0,00 EUR (exclusief btw). Met de bestelbon 4005246974 werd een bedrag van 5.540,50 EUR (exclusief btw) vastgelegd, met nog een beschikbaar budget van 0,00 EUR (exclusief btw).

Thans bedraagt de eindfactuur 4.905,65 EUR (exclusief btw), zodat er nog een bedrag van 4.905,65 EUR (exclusief btw) dient vastgelegd te worden.

Dit zal verrekend worden op het investeringsbudget van 2018. Er zijn voldoende kredieten beschikbaar.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 §3, 4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Artikel 57 §3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur 

Met het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007, jaarnummer 1521, besliste de gemeenteraad in toepassing van artikel 43 § 2,10° van dit Gemeentedecreet welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.

Beleidsdoelstellingen

6 - Harmonieuze stad
1HHM01 - De sociale grondrechten van alle Antwerpenaren en in het bijzonder van mensen in armoede zijn gegarandeerd
1HHM0104 - Er is een ruim en divers aanbod aan preventieve gezinsondersteuning voor (aanstaande) gezinnen met als ankerpunt de huizen van het kind
1HHM010401 - Er is regie, coƶrdinatie en ondersteuning voor de Huizen van het Kind
1HHM010401P08757 - Huis van het Kind Merksem

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling en bestek GAC/2017/4596 (P08757) prijs werd gevraagd voor de aanvullende opdrachten bij de opdracht aan Coördinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656.

Artikel 2

Het college neemt kennis van de wijziging opdracht in min voor een bedrag van -4.032,95 EUR (exclusief btw) + 846,92 EUR (21% btw) = -4.879,87 EUR (inclusief btw).

Artikel 3

Het college keurt de wijzigingen opdracht goed voor een bedrag van 8.748,60 EUR (exclusief btw) + 1.837,21 EUR (21% btw) = 10.585,81 EUR (inclusief btw), en beslist hiermee Coördinat-ed bvba, Frans Halsvest 51 te 2800 Mechelen, ondernemingsnummer 0451.296.656, te belasten.

Artikel 4

Het college neemt kennis van de wijziging van vermoedelijke hoeveelheden in min voor een bedrag van -1.460,00 EUR (exclusief btw) + 306,60 EUR (21% btw) = -1.766,60 EUR (inclusief btw).

Artikel 5

Het college keurt de aanvullende opdrachten goed voor een bedrag van 1.650,00 EUR (exclusief btw) + 346,50 EUR (21% btw) = 1.996,50 EUR (inclusief btw), en beslist hiermee Coördinat-ed bvba, Frans Halsvest 51 te 2800 Mechelen, ondernemingsnummer 0451.296.656, te belasten.

Artikel 6

Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 144.976,71 EUR (exclusief btw) + 30.445,11 EUR (21% btw) = 175.421,82 EUR (inclusief btw).

Artikel 7

Het college keurt de vastlegging krediet goed van 4.905,65 EUR (exclusief btw) + 1.030,19 EUR (21% btw) = 5.935,84 EUR (inclusief btw).

Artikel 8

De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

P08757
Huis van het Kind Merksem,
Jaak De Boeckstraat 71

wijziging opdracht, aanvullende werken, vastlegging krediet  en eindafrekening

Coordinat-ed bvba,
Frans Halsvest 51
2800 Mechelen, 
ondernemingsnummer
0451.296.656
rekeningnummer
BE18001105486465

5.935,84 EUR inclusief 21% btw budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 260
functiegebied: 1HHM010401P08757 
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA060944
budgetperiode: 1800 
vast actiefnummer: 260100000083
 4005274939