Wijzigingen forfaitaire hoeveelheden (FH) in min: werken die niet werden uitgevoerd.
Aanleiding:
Voor volgende forfaitaire en vermoedelijke artikels wordt tijdens de uitvoering beslist om minder hoeveelheden uit te voeren, welke in mindering worden gebracht bij de eindafrekening:
Tijdens de uitvoering werd er vastgesteld dat het plaatsen van een werfbord niet noodzakelijk was.
Aangezien de werken niet gefaseerd uitgevoerd werden, was het niet noodzakelijk om de voorlopige afsluiting te plaatsen.
Bij rondgang door de lokalen, bleek dat het niet nodig was om het pleisterwerk van bepaalde muurdelen te herstellen en om bepaalde verlaagde plafonds te plaatsen, omdat de bestaande toestand nog conform de eisen was.
Er werd een alternatieve uitvoeringsmethode voor het ventilatiesysteem voorgesteld, waardoor een aantal artikels niet uitgevoerd werden.
Bij de uitvoering werd er voorgesteld om een scheidingswand in gipskarton uit te voeren in plaats van in metselwerk, waardoor een aantal artikels niet uitgevoerd werden.
Er is een kras in de linoleum van de kitchenette. Dit stuk is niet vervangen, hiervoor is er een minprijs verkregen.
Op een aantal plaatsen is het schilderwerk van de plinten niet conform de eisen uitgevoerd. Hiervoor is er een minprijs verkregen.
Advies:
De wijzigingen vinden plaats op basis van bestaande eenheidsprijzen. De uitvoeringstermijn blijft ongewijzigd. De bedrijfseenheid Stadsbeheer legt deze wijzigingen in min ter goedkeuring voor.
Totaal wijziging opdracht in min: -4.032,95 EUR, exclusief btw.
Wijziging opdracht in meer
Wijziging opdracht: aanpassing ventilatiesysteem.
Aanleiding:
Er werd een alternatieve uitvoeringsmethode voor het ventilatiesysteem voorgesteld.
Totaal in meer: 490,00 EUR, exclusief btw.
Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.
Wijziging opdracht: herstel pleister en gipskarton aan bestaande poutrelles.
Aanleiding:
Bij de uitvoering werd vastgesteld dat er bijkomende pleister- en gipskartonwerken uitgevoerd moesten worden aan een aantal bestaande poutrelles, omdat de bestaande afkasting in heel slechte staat bleek te zijn.
Totaal in meer: 1.500,00 EUR, exclusief btw.
Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.
Wijziging opdracht: vaste scheidingswand in gipskarton.
Aanleiding:
Bij de uitvoering werd er voorgesteld om een scheidingswand in gipskarton uit te voeren in plaats van in metselwerk.
Totaal in meer: 618,60 EUR, exclusief btw.
Advies:
De aanvullende opdracht vindt plaats op basis van een bestaande eenheidsprijs en wordt ter goedkeuring voorgelegd. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.
Wijziging opdracht: elektriciteitswerken.
Aanleiding:
Tijdens de uitvoering heeft de klant gevraagd om een aantal bijkomende stopcontacten, bijkomende armaturen, wachtbuizen en boringen voor de datakabekabeling en een deurbel te plaatsen.
Totaal in meer: 5.590,00 EUR, exclusief btw.
Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.
Wijziging opdracht: bijkomende egaline.
Aanleiding:
In de inkomzone en de voormalige omkleedzone was er een niveauverschil van ongeveer 1cm ter hoogte van de weggebroken muren. Dit verschil werd uitgewerkt met reparatiemortel om een volledig vlak eindresultaat te bekomen.
Totaal in meer: 550,00 EUR, exclusief btw.
Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd
Totaal wijziging opdracht in meer: 8.748,60 EUR, exclusief btw.
Wijziging van vermoedelijke hoeveelheden
Wijzigingen van vermoedelijke hoeveelheden (VH): werken die niet werden uitgevoerd.
Er werd een alternatieve uitvoeringsmethode voor het ventilatiesysteem voorgesteld, waardoor een aantal artikels niet uitgevoerd werden.
Er werden een aantal uren in regie in het dossier voorzien. Deze uren werden niet uitgevoerd.
Advies:
De wijzigingen vinden plaats op basis van bestaande eenheidsprijzen. De uitvoeringstermijn blijft ongewijzigd. De bedrijfseenheid Stadsbeheer legt deze wijzigingen van vermoedelijke hoeveelheden ter goedkeuring voor.
Totaal wijziging vermoedelijke hoeveelheden: -1.460,00 EUR, exclusief btw.
Aanvullende opdrachten
Aanvullende opdracht: inox stootboorden aan buitendeur.
Aanleiding:
Tijdens de uitvoering heeft de klant gevraagd om inox stootboorden aan een buitendeur te plaatsen om beschadigingen door passage met fietsen te voorkomen.
Totaal in meer: 300,00 EUR, exclusief btw.
Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.
Aanvullende opdracht: afkasten verwarmingsleidingen.
Aanleiding:
Tijdens de uitvoering wenst de klant een aantal bestaande verwarmingsleidingen af te kasten om een verzorgder eindresultaat te bekomen.
Totaal in meer: 500,00 EUR, exclusief btw.
Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.
Aanvullende opdracht: dienstkranen.
Aanleiding:
Tijdens de uitvoering wenst de klant dienstkranen te plaatsen voor de aansluiting van een koffiemachine en een drinkwaterfontein.
Totaal in meer: 150,00 EUR, exclusief btw.
Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.
Aanvullende opdracht: herstelwerken buitenaanleg doorrit naar parking.
Aanleiding:
Tijdens de uitvoering blijkt dat de bestaande riolering aan de binnenzijde te hoog zit om aan te sluiten op de bestaande riolering in de doorrit naar de parking. Om deze aansluiting correct uit te voeren, werd er een sleuf in de doorrit gemaakt en nadien werden de bestaande tegels opnieuw aangelegd.
Totaal in meer: 700,00 EUR, exclusief btw.
Advies:
Er wordt een marktconforme eenheidsprijs gegeven. De aannemer vraagt geen termijnverlenging. Er wordt geen termijnverlenging goedgekeurd.
Totaal aanvullende opdrachten: 1.650,00 EUR, exclusief btw.
Eindafrekening
Totaal wijziging opdracht in min bij de eindafrekening: -4.032,95 EUR, exclusief btw.
Totaal wijziging opdracht in meer bij de eindafrekening: 8.748,60 EUR, exclusief btw.
Totaal wijziging vermoedelijke hoeveelheden bij de eindafrekening: -1.460,00 EUR, exclusief btw.
Totaal aanvullende opdrachten bij de eindafrekening: 1.650,00 EUR, exclusief btw.
Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een meerkost van 4.905,65 EUR (exclusief btw) + 1.030,19 EUR (21% btw) = 5.935,84 EUR (inclusief btw).
Er wordt geen termijnverlening gevraagd.
In de zitting van 6 oktober 2017 (jaarnummer 08784) keurde het college de aanvullende opdracht 1 goed voor herinrichtingswerken in het Huis van het Kind Merksem, voor een bedrag van 7.081,70 EUR, exclusief btw.
In de zitting van 15 december 2017 (jaarnummer 10987) keurde het college de wijziging opdracht 1 goed voor herinrichtingswerken in het Huis van het Kind Merksem, voor een bedrag van 5.540,50 EUR, exclusief btw.
De eindafrekening werd opgemaakt en bedraagt:
Omschrijving |
Exclusief btw |
Inclusief btw |
Gunningsbedrag |
127.448,86 |
154.213,12 |
Aanvullende opdracht 1 |
7.081,70 |
8.568,86 |
Wijziging opdracht 1 |
5.540,50 |
6.704,01 |
Wijziging opdracht in min bij eindafrekening |
-4.032,95 |
-4.879,87 |
Wijziging opdracht in meer bij eindafrekening |
8.748,60 |
10.585,81 |
Wijziging van vermoedelijke hoeveelheden |
-1.460,00 |
-1.766,60 |
Aanvullende opdrachten bij eindafrekening |
1.650,00 |
1.996,50 |
Totaal |
144.976,71 |
175.421,82 |
Voormelde verrekeningsvoorstellen geven volgend financieel resultaat, exclusief btw, exclusief contractuele prijsherzieningen. Alle prijzen van de aannemer zijn gebaseerd op de aanbestedingsdatum.
In toepassing van artikel 37 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht onveranderd blijft en de wijziging in waarde beperkt blijft tot 15% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Naar analogie van artikel 26, §1, 2°, a van de wet van 15 juni 2006 zal deze opdracht voor aanvullende werken waarvan het bedrag niet hoger ligt dan 50% van het bedrag van de hoofdopdracht gegund worden volgens de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking aan de oorspronkelijke opdrachtnemer omdat deze werken ingevolge onvoorziene omstandigheden noodzakelijk zijn geworden en de werken alhoewel scheidbaar van de uitvoering van de oorspronkelijke opdracht strikt noodzakelijk zijn voor de vervolmaking ervan.
Fase |
Bestuursorgaan |
Datum |
Jaarnummer |
goedkeuring bestek GAC/2017/4596 (P08757) en procedure |
college |
12 mei 2017 |
04345 |
gunning aan Coordinat-ed bvba voor herinrichtingswerken op basis van bestek GAC/2017/4596 (P08757) tegen 127.448,86 euro, exclusief btw |
college |
30 juni 2017 |
05980 |
goedkeuring aanvullende werken 1 voor herinrichtingswerken |
college |
6 oktober 2017 |
08784 |
goedkeuring wijziging opdracht 1 voor herinrichtingswerken |
college |
15 december 2017 |
10987 |
In zitting van 30 juni 2017 (jaarnummer 05980) keurde het college de gunning goed voor herinrichtingswerken in het Huis van Het Kind gelegen Jaak De Boeckstraat 71, Merksem aan Coordinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656.
In de zitting van 6 oktober 2017 (jaarnummer 08784) keurde het college de aanvullende werken goed voor herinrichtingswerken in het Huis van Het Kind gelegen Jaak De Boeckstraat 71, Merksem aan de firma Coordinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656.
in zitting van 15 december 2017 (jaarnummer 10987) keurde het college de wijziging opdracht goed voor herinrichtingswerken in het Huis van Het Kind gelegen Jaak De Boeckstraat 71, Merksem aan de firma Coordinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656.
De uitgave voor deze reeks verrekeningen bedraagt 4.905,65 EUR (exclusief btw) + 1.030,19 EUR (21% btw) = 5.935,84 EUR (inclusief btw).
Met de bestelbon 4005230894 werd een bedrag van 117.625,62 EUR (exclusief btw) vastgelegd, met nog een beschikbaar budget van 0,00 EUR (exclusief btw). Met de bestelbon 4005255853 werd een bedrag van 9.823,24 EUR (exclusief btw) vastgelegd, met nog een beschikbaar budget van 0,00 EUR (exclusief btw). Met de bestelbon 4005244550 werd een bedrag van 7.081,70 EUR (exclusief btw) vastgelegd, met nog een beschikbaar budget van 0,00 EUR (exclusief btw). Met de bestelbon 4005246974 werd een bedrag van 5.540,50 EUR (exclusief btw) vastgelegd, met nog een beschikbaar budget van 0,00 EUR (exclusief btw).
Thans bedraagt de eindfactuur 4.905,65 EUR (exclusief btw), zodat er nog een bedrag van 4.905,65 EUR (exclusief btw) dient vastgelegd te worden.
Dit zal verrekend worden op het investeringsbudget van 2018. Er zijn voldoende kredieten beschikbaar.
Artikel 57 §3, 4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Artikel 57 §3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur
Met het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007, jaarnummer 1521, besliste de gemeenteraad in toepassing van artikel 43 § 2,10° van dit Gemeentedecreet welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling en bestek GAC/2017/4596 (P08757) prijs werd gevraagd voor de aanvullende opdrachten bij de opdracht aan Coördinat-ed bvba, Frans Halsvest 51, 2800 Mechelen met ondernemingsnummer 0451.296.656.
Het college neemt kennis van de wijziging opdracht in min voor een bedrag van -4.032,95 EUR (exclusief btw) + 846,92 EUR (21% btw) = -4.879,87 EUR (inclusief btw).
Het college keurt de wijzigingen opdracht goed voor een bedrag van 8.748,60 EUR (exclusief btw) + 1.837,21 EUR (21% btw) = 10.585,81 EUR (inclusief btw), en beslist hiermee Coördinat-ed bvba, Frans Halsvest 51 te 2800 Mechelen, ondernemingsnummer 0451.296.656, te belasten.
Het college neemt kennis van de wijziging van vermoedelijke hoeveelheden in min voor een bedrag van -1.460,00 EUR (exclusief btw) + 306,60 EUR (21% btw) = -1.766,60 EUR (inclusief btw).
Het college keurt de aanvullende opdrachten goed voor een bedrag van 1.650,00 EUR (exclusief btw) + 346,50 EUR (21% btw) = 1.996,50 EUR (inclusief btw), en beslist hiermee Coördinat-ed bvba, Frans Halsvest 51 te 2800 Mechelen, ondernemingsnummer 0451.296.656, te belasten.
Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 144.976,71 EUR (exclusief btw) + 30.445,11 EUR (21% btw) = 175.421,82 EUR (inclusief btw).
Het college keurt de vastlegging krediet goed van 4.905,65 EUR (exclusief btw) + 1.030,19 EUR (21% btw) = 5.935,84 EUR (inclusief btw).
De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
P08757 wijziging opdracht, aanvullende werken, vastlegging krediet en eindafrekening Coordinat-ed bvba, |
5.935,84 EUR inclusief 21% btw | budgetplaats: 5322000000 budgetpositie: 260 functiegebied: 1HHM010401P08757 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA060944 budgetperiode: 1800 vast actiefnummer: 260100000083 |
4005274939 |