Terug

2018_CBS_03931 - Slim naar Antwerpen - Media - Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/04/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Glenn Verspeet, waarnemend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris
2018_CBS_03931 - Slim naar Antwerpen - Media - Vastlegging krediet - Goedkeuring 2018_CBS_03931 - Slim naar Antwerpen - Media - Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 §3, 4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Het is de uitdrukkelijke wens van het college om een uitgebreide en langdurige communicatiecampagne te voeren zodat inwoners, bezoekers en bedrijven op de hoogte zijn van de impact van de infrastructuurwerken op het verkeer in en naar Antwerpen. Die communicatie wordt gevoerd onder de vlag 'Slim naar Antwerpen'.

Via de communicatiecampagne worden twee doelstellingen beoogd:

  • duidelijk en zakelijk informeren over de bereikbaarheid van de stad Antwerpen tijdens de vele werven;
  • de weggebruikers enthousiasmeren voor en verleiden tot de diverse bereikbaarheidsalternatieven.

Naast de eigen kanalen van de stad, koopt de stad ook mediaruimte aan via een raamcontract met Mediabrands Belgium NV (besteknummer GAC/2017/5021).

Er wordt voor de periode april tot december 2018 voorzien in permanente communicatie via print (driewekelijkse paginagrote advertenties met informatieve inhoud of advertorials) en digitaal (search engine advertising of SEA, social media en online radio):

  • driewekelijkse advertorials in de gebieden die het meeste impact voelen van de werven: het Waasland (huis-aan-huis bladen Rondom Beveren, Rondom Sint-Niklaas, De Nieuwe Omroeper Temse) en Antwerpen centrum, districten en omliggende gemeenten (weekbladen De Zondag Antwerpen Centrum Zuid, De Zondag Antwerpen Noord). In deze advertorials wordt een thema uitgediept dat op dat ogenblik relevant is (meestal één thema per advertorial zoals overzicht opstartende werven, watermobiliteit, solden, enzovoort en soms in een reeks, bijvoorbeeld deelmobiliteit) of wordt een campagnebeeld opgenomen;
  • SEA of search engine advertising op zoekmachines Google en Bing gericht op Vlamingen die op zoek zijn naar informatie over onderwerpen die ze op SlimnaarAntwerpen.be kunnen vinden: mobiliteit Antwerpen, P+R’s Antwerpen, werken Antwerpen, enzovoort;
  • Op sociale media (Facebook, Messenger, Instagram) worden verschillende posts voorzien voor specifieke doelgroepen met als bedoeling belangrijke boodschappen vanuit Slim naar Antwerpen te versterken;
  • Online radio (Spotify) wordt ingezet ter ondersteuning van de klassieke Slim naar Antwerpen radiocampagnes met Den Berre.

In april en mei 2018 wordt voorzien in een LinkedIncampagne om de werkgeversaanpak van Slim naar Antwerpen onder de aandacht te brengen bij bedrijven met meer dan 50 werknemers uit de Antwerpse regio. Enerzijds zal content vanuit de Slim naar Antwerpen LinkedInpagina als advertentie bij de doelgroep verschijnen (sponsored content). Anderzijds verstuurt Slim naar Antwerpen via LinkedIn een e-mail naar de doelgroep met een wervende tekst om bedrijven te laten aansluiten bij Slim naar Antwerpen (sponsored InMail).

In mei, juni en september 2018 wordt voorzien in een videocampagne met als thema fietsen via social media (Facebook, Messenger, Instagram, Snapchat), Youtube en een netwerk van websites met videocontent (bijvoorbeeld de Gazet van Antwerpen website). Met een reeks korte video’s over de voordelen van fietsen wil Slim naar Antwerpen erkenning geven aan iedereen die al fietst en verder inzetten op de modal shift naar fiets. Het potentieel van fietsen in en rond Antwerpen is immers groot. Dat blijkt uit mobiscans van Slim naar Antwerpen, het stijgend aantal fietsers in de stad en de reeks infrastructurele maatregelen voor fietsers die in 2018 worden afgewerkt.  

Juridische grond

Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Aanleiding en context

Op 23 oktober 2015 (jaarnummer 8845) keurde het college de communicatie-aanpak 'Slim naar Antwerpen' goed.

Op 4 maart 2016 (jaarnummer 1862) keurde het college het voorgestelde plan van aanpak met zachte maatregelen goed.

Op 26 januari 2018 (jaarnummer 696) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen in de periode 2018 - 2022, op basis van bestek  GAC/2017/5021, aan  Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.

Algemene financiële opmerkingen

Binnen de vastlegging is inbegrepen:

  • Digitale mediaruimte in België (Google, Bing, Facebook, Messenger, Instagram, Snapchat, Spotify, LinkedIn, Youtube, videosites);
  • Mediaruimte in print in België: weekbladen en huis-aan-huisbladen.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB04 - Het Masterplan 2020 verhoogt de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rondom Antwerpen
7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
1SSB050101 - Door een geïntegreerde inzet van communicatiekanalen worden alle doelgroepen bereikt
3 - Mobiele stad
1SMB05 - Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
1SMB0504 - Een kwaliteitsvolle infrastructuurcommunicatie is intern ontwikkeld en deze is in samenspraak met externe partners uitgevoerd
1SMB050403 - Een set van communicatiemiddelen is ontwikkeld, afgestemd op de diverse informatie- en participatiebehoeften die infrastructuurprojecten met zich meebrengen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de vastlegging van 264.438,56 EUR goed voor de aankoop van mediaruimte in het kader van communicatiecampagne Slim naar Antwerpen. De vastlegging gebeurt voor  Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5-7D, 1560 Hoeilaart, met ondernemingsnummer 0430.415.229.

Artikel 2

De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Aankoop mediaruimte (diverse bestekken)
M
ediabrands Belgium
Ildefonse Vandammestraat 5/7D
1560 Hoeilaart
Ondernemingsnummer: NBE0430415229
 

 264.438,56 EUR incl. btw

 

 

budgetplaats: 5311500000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 1SMB050403A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA030200
budgetperiode: 1800
 4005274961