Terug

2018_CBS_03870 - Sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden - Inplanting supermarkt Antwerpsesteenweg 169, 2660 Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/04/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Glenn Verspeet, waarnemend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris
2018_CBS_03870 - Sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden - Inplanting supermarkt Antwerpsesteenweg 169, 2660 Hoboken - Goedkeuring 2018_CBS_03870 - Sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden - Inplanting supermarkt Antwerpsesteenweg 169, 2660 Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Met het voorliggend dossier wordt een sociaaleconomische vergunning gevraagd voor de grondige wijziging van de aard van de handelsactiviteit en de inkrimping van de nettohandelsoppervlakte van 1.500 m² naar 994 m² ten behoeve van de inplanting van een buurtsupermarkt onder het logo 'Versmarkt De Vos' in de plaats van een voormalige speelgoedwinkel met baby-artikelen aan de Antwerpsesteenweg 169, 2260 Hoboken. De speelgoedwinkel werd reeds in 1990 geopend op deze locatie maar had geen sociaaleconomische vergunning nodig volgens de toenmalige wetgeving. De eigenaar van het pand, dat tot voor kort leegstond, vond de bvba Timucin geïnteresseerd om op deze locatie een buurtsupermarkt uit te baten. Het pand zal aangepast worden in functie van de uitbating als supermarkt. Hiervoor werd een omgevingsvergunning aangevraagd op 22 januari 2018.

CRITERIUM 1: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging
subcriterium: de inpassing van de handelsvestiging in de plaatselijke ontwikkelingsprojecten of binnen het kader van het stedenpatroon

  1. Deze aanvraag kan gunstig geadviseerd worden op basis van de Beleidsnota Detailhandel 2013 (goedgekeurd door college 18 september 2013, jaarnummer 585), immers indien niet in kernwinkelgebieden, vestigt grootschalige detailhandel (zeker voeding/supermarkten) zich in tweede instantie op strategische en goed bereikbare locaties in de woongebieden (p. 43). Deze locatie aan de Antwerpsesteenweg is gelegen in woongebied en goed bereikbaar met alle modi (te voet, auto, openbaar vervoer);
  2. volgens het gewestplan Antwerpen is de Antwerpsesteenweg 169 in Hoboken gelegen in woongebied. Woongebieden zijn bestemd voor wonen alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd. Een supermarkt lijkt goed verenigbaar met de omgeving waardoor voorliggende aanvraag voldoet aan de eisen van het gewestplan;
  3. de dienst Stedenbouwkundige Vergunningen van de stad Antwerpen adviseert gunstig voor de activiteit van een supermarkt op deze locatie. Voor de wijzigingen aan het pand werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend.

subcriterium: de bereikbaarheid van de nieuwe vestiging via het openbaar vervoer en via individuele transportmiddelen

De locatie is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, te voet, met de fiets en met de auto.

CRITERIUM 2: de bescherming van het stedelijk milieu
subcriterium: het effect van de inplanting inzake duurzame mobiliteit, meer bepaald het gebruik van de ruimte en de verkeersveiligheid

  1. De aanvrager voorziet in 25 autoparkeerplaatsen op eigen terrein. Gezien de grootte van de winkel vraagt de stedelijke mobiliteitsdienst om dit nog met 1 autostaanplaats uit te breiden. Dit wordt opgenomen onder de voorwaarden;
  2. er worden 25 fietsparkeerplaatsen voor de klanten op eigen terrein aangelegd. Dit is positief en zal de klanten aanmoedigen om zich met de fiets naar de winkel te verplaatsen. Wel wordt opgemerkt dat de fietsenstalling zoals deze nu werd uitgetekend, te krap is om een vlot gebruik door de klanten te waarborgen. De fietsenstalling dient dan ook hertekend te worden zodat de klanten op een kwaliteitsvolle manier hun fiets kunnen stallen. De fietsenstalling dient afgescheiden te worden van naastliggende autoparkeerplaatsen om eventuele conflicten te vermijden;
  3. voor de klanten die hun wagen of fiets op de parking parkeren, wordt een bijkomende toegang aangelegd waardoor de winkel via de parking te bereiken is. Er is reeds een bestaande in- en uitgang aan de gevel met de Antwerpsesteenweg. Deze geeft een vlotte toegang aan de klanten die te voet of met het openbaar vervoer naar de handelszaak komen. Vanuit de stedelijke dienst mobiliteit wordt dan ook geadviseerd om deze toegang aan de Antwerpsesteenweg te behouden naast de extra in- en uitgang via de parking;
  4. de aanvrager voorziet in acht fietsenstallingen voor het personeel. Deze fietsenstalling wordt ingericht in een aparte zone achteraan het gebouw waardoor het personeel de fietsen op een veilige manier kan stallen tijdens de werkdag. Naast de aanleg van een fietsenstalling voor het personeel stelt de Timucin bedrijfsfietsen ter beschikking voor het personeel en vergoeden zij het abonnement op het openbaar vervoer;
  5. de supermarkt plant ongeveer zes leveringen per week. De leveringen gebeuren op eigen terrein. Doordat de supermarkt niet over een eigen laad- en loszone beschikt, moeten de leveringen via de parking van het cliënteel gebeuren. Om zoveel mogelijk conflicten met de klanten op de parking te vermijden, dienen de drukke uren, wanneer er veel klanten naar de winkel komen, vermeden te worden. Daarom wordt als voorwaarde opgenomen om op weekdagen niet te leveren tussen 16.00 uur en 18.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 uur en 14.00 uur.

subcriterium: het effect van de inplanting van de handelsvestiging op de stadskern in het kader van de planologische vereisten

Versmarkt De Vos is een nieuwe zelfstandige supermarkt, ontstaan uit de samenvoeging van een aantal lokale Hobokense handelaars in voeding. Zij spelen in op nieuwe noden van de steeds veranderende consument: de vraag naar meer exotische voeding en dit ook aan kunnen bieden op grotere schaal. De winkel is dus aanvullend op het bestaande supermarktaanbod op onder andere de Kioskplaats en Sint-Bernardsesteenweg. Door zijn specifieke voedingsaanbod is hij niet concurrerend.

CRITERIUM 3: consumentenbescherming
subcriterium: naleving van de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming

  1. In het dossier staat vermeld dat de supermarkt de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming zal naleven. Een door de uitbater ondertekende verklaring werd toegevoegd aan het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming niet wordt nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de wetgeving inzake consumentenbescherming is aan dit criterium voldaan.

CRITERIUM 4: respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving
subcriteria: naleving van de sociale wetgeving en naleving van de arbeidswetgeving

  1. Volgens de aanvrager zal de supermarkt 10 voltijdse arbeidsplaatsen arbeidsplaatsen tellen. Dit is een uitbreiding met zes voltijdse arbeidsplaatsen tegenover de vorige uitbating als speelgoedwinkel. In het dossier staat vermeld dat Timucin bvba alles in het werk zal stellen om te voldoen aan alle huidige sociale en arbeidswetgevingen. Een door de uitbater ondertekende verklaring werd toegevoegd aan het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de sociale- of de arbeidswetgeving niet zal worden nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de sociale- of arbeidswetgeving is aan dit criterium voldaan.

Conclusie: op basis van de bovenvermelde criteria wordt de aanvraag goedgekeurd onder voorwaarden.

Deze aanvraag kan gunstig geadviseerd worden op basis van de Beleidsnota Detailhandel 2013 (goedgekeurd door college 18 september 2013, jaarnummer 585), immers indien niet in kernwinkelgebieden, vestigt grootschalige detailhandel (zeker voeding/supermarkten) zich in tweede instantie op strategische en goed bereikbare locaties in de woongebieden (p. 43). Deze locatie aan de Antwerpsesteenweg is gelegen in woongebied en goed bereikbaar met alle modi (te voet, auto, bus enzovoort).

Juridische grond

De wet van 13 augustus 2004 betreffende de vergunning van handelsvestigingen is hier van toepassing. Deze wet is gewijzigd door de wet van 22 december 2009 tot aanpassing van sommige wetgevingen aan de Richtlijn 2006/123/EG van het Europees parlement en de raad betreffende diensten op de interne markt. In het geval van een ontwerphandelsvestiging met een nettohandelsoppervlakte tot en met 1.000 m² moet het college van burgemeester en schepenen binnen de 50 kalenderdagen na indiening van het dossier een beslissing nemen en die kenbaar maken aan de aanvrager en aan het NSECD (er is dus geen advies van het NSECD nodig).

Aanleiding en context

Timucin bvba diende op 27 maart 2018 een dossier in tot het bekomen van een sociaaleconomische vergunning voor de inplanting van een supermarkt aan de Antwerpsesteenweg 169, 2660 Hoboken. De gevraagde nettohandelsoppervlakte bedraagt 994 m².
Eén digitaal en één papieren exemplaar werd volgens de wettelijke richtlijnen doorgestuurd naar het Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie (NSECD).

Adviezen

Stadsontwikkeling/stedenbouwkundige vergunningen Gunstig advies
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit en erfgoed/mobiliteit Gunstig onder voorwaarden

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0504 - De stedelijke dienstverlening aan ondernemers is uitmuntend
1SLW050402 - Via een fysiek en digitaal portaal zorgt de stad voor een snelle afhandeling van vragen van bestaande en nieuwe ondernemers. Administratieve formaliteiten worden fors vereenvoudigd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de volgende tijdstabel:

Actie

Datum

Datum indiening aanvraag bij het bedrijvenloket

27 maart 2018

Start wettelijke behandelingstermijn

28 maart 2018

Uiterste uitspraakdatum van het college

4 mei 2018

Artikel 2

Het college beslist een sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden af te leveren aan Timucin bvba voor de inplanting van een supermarkt aan de Antwerpsesteenweg 169, 2660 Hoboken. De zaak mag een totale nettohandelsoppervlakte hebben van 994 m² op voorwaarde dat :

  • er 26 autoparkeerplaatsen op eigen terrein worden aangelegd;
  • de fietsenparking voor de klanten wordt ingericht zodat de klanten hun fiets op een kwaliteitsvolle manier kunnen stallen;
  • de fietsenparking voor de klanten wordt afgescheiden van naastliggende autoparkeerplaatsen;
  • er niet wordt geladen en gelost, via de eigen parking voor klanten, op weekdagen tussen 16.00 uur en 18.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 uur en 14.00 uur.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.