Artikel 57 § 3, 4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1791) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. De Bisschoppenhoflaan is een bovenlokale straat (gewestweg); het college is dus bevoegd.
De werken aan de weg en het fietspad zijn in uitvoering door AWV. De technische problemen werden pas tijdens de werken door hen opgemerkt en aan de stad gesignaleerd (technische motivatie: zie aanleiding en context).
Vernieuwen voetpad
AWV heeft de werken ondertussen mede op vraag van de stad niet geschorst om de hinder voor de omgeving te beperken. De werken aan het fietspad en voetpad zijn verdergezet en de eerste vernieuwingen aan het voetpad zijn reeds uitgevoerd. De stad had het nodige budget (max 200.000 EUR) om voetpaden op gewestwegen te vernieuwen voorzien op de begroting. Om administratieve redenen enerzijds en praktische werfafspraken anderzijds stelde AWV voor dat de stad haar aandeel zou vastleggen op de aannemer via een bijakte aan het contract van AWV. Zo kan de stad haar aandeel rechtstreeks aan de aannemer betalen.
De Bisschoppenhoflaan is een gewestweg, behorende tot de wegcategorisering grote wegen. De kosten voor aanleg, verbetering, herstel en onderhoud moeten door de eigenaar van de weg gedragen worden. De kosten voor de voetpaden en de riolering zijn ten laste van de gemeente.
Voor het vernieuwen van het voetpad werd een bijakte opgemaakt waarbij de stad zich aansluit bij de werken, meer bepaald voor de vernieuwing van de voetpaden langsheen het traject.
In deze bijakte worden bijkomende bepalingen opgenomen in verband met de facturatie aan de stad Antwerpen in het kader van het aanvullend werk.
Er wordt met dit meerwerk voldaan aan de voorwaarden voor de aanvullende opdrachten van werken of diensten in de klassieke sector, voorzien in artikel 26, §1, 2°, a van de wet van 15 juni 2006:
De samenwerking in dit dossier levert daarenboven een grote opportuniteit. Zowel financiële, technische als veiligheidsoverwegingen reiken zich aan.
Bij de opmaak van de meetstaat om het aandeel van de stad te bepalen, werd onderhandeld dat AWV de volledige kosten voor de werfinrichting, de signalisatie, de verzekering, de werfbegeleiding en de volledig opbraak opneemt. AWV neemt ook een belangrijk deel van de langse aanwerking van het voetpad (langse strook van ±50 cm) in haar aandeel van het dossier op (aandeel AWV 103.265,99 EUR exclusief btw - aandeel stad 147.156,16 EUR exclusief btw). Daardoor bespaart de stad sterk ten opzichte van een gespreide uitvoering. Op die manier werd bijkomend de verlengde hinder voor de omgeving vermeden doordat de werftermijn aanzienlijk kan worden verkort en kan sterk worden bespaard op bijkomende signalisatie en coördinatiekosten voor de stad.
Omwille van deze technische redenen en veiligheidsredenen is het noodzakelijk dat de heraanleg van het voetpad wordt uitgevoerd binnen de huidige opdracht van AWV en niet scheidbaar is van de huidige opdracht.
Het bedrag van de aanvullende opdracht bedraagt 250.422,15 EUR (exclusief btw); dit is 19,96% meer ten opzichte van de basisopdracht. Dit bedrag is als volgt verdeeld tussen stad en AWV:
Ten laste van | Gunning | 10% herziening en VH | 21% btw | Totaal |
Stad | 147.156,16 | 14.715,62 | 33.993,07 | 195.864,85 |
AWV | 103.265,99 | |||
Totaal | 250.422,15 | |
Rekening houdend met de btw, de contractuele prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling voor om 195.864,85 EUR vast te leggen.
Prijsvergelijking eenheidsprijzen:
In voorbereiding van de opmaak van de definitieve meetstaat voor dit werk heeft de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling samen met AWV een sterke afbakening gemaakt van het aandeel van de stad in dit bijkomend werk. De loutere vergelijking van de eenheidsprijzen voor deze gunning zou geen rekening houden met de grote voordelen van de opportuniteit om samen te sporen met de werken van AWV. AWV neemt een belangrijk aandeel van de kosten op die in een eigen aanbesteding zou moeten worden uitgevoerd (signalisatie, opbraak, aanwerken, goot, ed). Samen sporen levert de stad hier een groot financieel voordeel op.
De prijzen van de meetstaten zijn het gevolg van een open aanbesteding die door AWV werd aanbesteed in het kader van de heraanleg van een volledig segment van de Bisschoppenhoflaan ifv de rijweg en de fietspaden. Er werd in het bestek zwaar ingezet op veiligheid en snelheid van werken waardoor oa de algemene kosten voor de signalisatie veel hoger liggen dan gemiddeld. AWV neemt al deze kosten in elk geval voor haar rekening. Deze verhoogde prijzen moet de stad niet dragen. Door het principe van de open aanbesteding heeft de concurrentie steeds kunnen spelen, de eenheidsprijzen voor dit specifieke werk zijn door AWV vergeleken en als conform aanvaard waarna de werken werden gegund.
De eenheidsprijzen zijn dus omwille van de specifieke moeilijkheidsgraad van het werk enerzijds en ten opzichte van de huidige hoogconjunctuur moeilijk vergelijkbaar met de voorliggende eenheidsprijzen uit onze eigen aanbestedingen. De gemiddelde eenheidsprijzen uit dit werk zijn vergelijkbaar met de huidige prijzen uit soortgelijke werken en kunnen dus als aanvaardbaar worden geëvalueerd. Voor dit voetpadwerk ligt bv de eenheidsprijs voor de grootste post, nl. betonklinkers 20*20cm, nog steeds lager dan in recente eigen aanbestedingen.
De gunning gebeurde via open aanbesteding, in toepassing van artikel 24 van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten.
In toepassing van artikel 38 van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten, kunnen werken voor rekening van verschillende aanbestedende overheden worden samengevoegd in één enkele opdracht. De betrokken rechtspersonen duiden de overheid aan die in hun gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht zal optreden. AWV treedt voor deze opdracht op als aanbestedende overheid. De rioleringswerken zijn ten laste van water-link, intergemeentelijk samenwerkingsverband onder de vorm van een opdrachthoudende vereniging.
Agenschap wegen en verkeer (AWV), Antwerpen, gunde het structureel onderhoud van de Bischoppenhoflaan (tussen Merksemsebaan en Oude Bosuilbaan) aan de firma VBG nv voor een bedrag van 1.254.395,55 EUR (exclusief btw):
Bestek 1M3D8E/16/32
Voor de uitvoering van de werken maakte AWV het bestek 1M3D8E/16/32, het structureel onderhoud Bischoppenhoflaan (tussen Merksemsebaan en Oude Bosuilbaan), op.
De werken omvatten in hoofdzaak:
Gunning
De aanbesteding ging door op 17 november 2016.
De werken werden gegund aan de meestvoordelige inschrijver, de firma VBG nv, Dellestraat 25, 3550 Heusden-Zolder (ondernemingsnummer 0404.206.225) voor een bedrag van 1.254.395,55 EUR (exclusief btw).
De uitvoeringstermijn bedraagt 109 kalenderdagen, conform de inschrijving van de firma VBG nv.
De toewijzingsbrief werd verzonden op 18 januari 2017 en de werken werden aangevat op 6 maart 2017.
Aangezien de voetpaden nog in voldoende goede staat waren werd beslist de voetpaden niet tijdens dit werk te vernieuwen. Bij de realisatie van de werken werd echter vastgesteld dat de greppels en klinkers op vele plaatsen beschadigd en verzakt zijn door de werken van de nutsmaatschappijen.
In het bestek van AWV was het niet voorzien om de greppels tussen fiets- en voetpad te vernieuwen. Gezien de slechte staat waarin deze greppels nu verkeren, is het onmogelijk om hierop degelijk aan te sluiten met de toplaag van het fietspad.
Enkel de greppels vernieuwen en het voetpad niet is technisch geen goede oplossing. De magere betonfundering van de greppel zit tot ver onder het voetpad (tot 2 tot 3 klinkers ver).
Dit zou tot het gevolg hebben dat minimaal de helft van het voetpad moet opgebroken worden om deze te vernieuwen. Bijkomend probleem is dat het voetpad totaal niet zal afwateren naar de greppel en er grote niveauverschillen ontstaan tussen de verzakte klinkers en de nieuwe opgehoogde greppel.
Dit is problematisch voor de gebruikers van het voetpad (onder andere de omwonenden, de mensen van het rusthuis). Enkele centimeters verschil tussen klinkers en greppel is al voldoende om te struikelen. Bovendien zal de plasvorming op het voetpad ervoor zorgen dat het zandbed onder de klinkers op termijn zal uitspoelen. In combinatie met vriesweer is plasvorming ook onveilig.
AWV vraagt de dringende medewerking van de stad Antwerpen zodat een technisch mooi eindresultaat opgeleverd kan worden (nieuwe rijbaan, nieuw fietspad, nieuw voetpad).
Voor deze werken werd bestelbon 4005276510 opgemaakt.
Het college keurt het bestek 1M3D8E/16/32 structureel onderhoud in de Bischoppenhoflaan (tussen de Merksemsebaan en de Oude Bosuilbaan) goed.
Het college neemt kennis van de meest voordelige offerte, voor een bedrag van 1.254.395,55 EUR (exclusief btw), ingediend door de firma VBG nv, Dellestraat 25, 3550 Heusden-Zolder.
Het college keurt de bijakte bij het bestek 1M3D8E/16/32, dossiernummer AWV X10/N120/4 (SWOU11897), voor de realisatie van het structureel onderhoud in de Bisschoppenhoflaan (tussen de Merksemsebaan en de Oude Bosuilbaan), goed.
Het college keurt de opdracht voor het heraanleggen van de voetpaden van de Bisschoppenhoflaan (tussen de Merksemsesteenweg en de Oude Bosuilbaan) goed voor een bedrag van 250.422,15 EUR (exclusief btw). De werken worden uitgevoerd door de laagste regelmatige inschrijver, VBG nv, Dellestraat 25, 3550 Heusden-Zolder (0404.206.225), op basis van het bestek 1M3D8E/16/32.
Het aandeel ten laste van de stad Antwerpen bedraagt 147.156,16 EUR (exclusief btw). Rekening houdend met de btw, de te verwachten prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (10%) bedraagt het vast te leggen bedrag 195.864,85 EUR.
Het college machtigt AWV om in haar naam op te treden bij de gunning en bij de uitvoering van de opdracht.
De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Bisschoppenhoflaan vast te leggen op:
|
195.864,85 EUR
|
budgetplaats: 5151000000 budgetpositie: 224
|
4005276510 |