Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Er werden geen adviezen gevraagd.
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
op het grondplan van de gelijkvloerse verdieping is een berging.
op de snede van de nieuwe toestand wordt geen melding gemaakt van de aanwezigheid van een groendak, zonnepanelen of hemelwaterput.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater
De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen
De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen
De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’
De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften:
De aanvraag wijkt af van artikel 12 en38 van de bouwcode. Zo beschikt het gelijkvloers niet over een levendige functie. Met het oog op het creëren van levendige straten is het belangrijk dat de gebouwen in de straat een levendige plint hebben. Op het gelijkvloers van elk gebouw dient er daarom minstens één levendige functie aan de straat te grenzen die met de straat en haar gebruikers en passanten een relatie aangaat. De bergplaats is de enige functie die deze relatie kan aangaan, bijgevolg is de aanvraag niet conform dit artikel van de bouwcode. De ruimte zoals ingetekend zou wel in aanmerking komen voor vergunning mist deze werd ingericht als bureauruimte of een andere levendige functie.
Daarnaast wordt er op de snede van de nieuwe toestand geen melding gemaakt van de aanwezigheid van een groendak, zonnepanelen of hemelwaterput . De aanvraag is bijgevolg strijdig met artikel 38 van de bouwcode. Gelet op de beperkte ruimtelijke impact die aanpassingen in deze met zich meebrengen kan dergelijke worden opgenomen in de voorwaarden van een eventuele vergunning.
Functionele inpasbaarheid:
De bestemming van eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:
De aanvraag komt niet overeen met de homogene kenmerken uit de omgeving. Het straatbeeld van de Commandant Weynsstraat kenmerkt zich door bouwvolumes met 2 bouwlagen en een plat dak. De panden die een 3de bouwlaag bevatten worden voorzien van een schuin dak met al dan niet dakkapellen. Gelet op het voorgaande wordt bijgevolg een kenmerkend bouwprofiel van 2 bouwlagen en een schuin dak vastgesteld voor de Commandant Weynsstraat. De aanvraag zoals voorgesteld valt niet binnen het kenmerkend gabarit. In toepassing van artikel 6 van de bouwcode dient de bebouwing overeen te komen met de kenmerken van de omgeving. Gelet op het feit dat het bouwvolume ingrijpend gewijzigd dient te worden om zich in te passen in de omgeving, kan dit als voorwaarde worden opgenomen en wordt geoordeeld dat de aanvraag niet in aanmerking komt voor vergunning en dus dient geweigerd te worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:
Tot slot wordt er ook vastgesteld dat de slaapkamer 4 zoals ingetekend door de beperkte breedte van 1.7m onvoldoende groot is. De ruimte is onvoldoende groot om uitgerust te worden met een bruikbare inrichting voor een bed en mogelijks een kleine kast.
Deze slaapkamer beschikt bijgevolg niet over voldoende leefkwaliteit en komt daardoor eveneens niet in aanmerking voor vergunning en zal dus uitgesloten worden van de vergunning.
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van :
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
16 februari 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
7 maart 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
geen |
Afsluiten openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
6 mei 2018 |
Verslag GOA |
12 april 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018018050 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Alex Van den Hende met als adres Commandant Weynsstraat 40 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Commandant Weynsstraat 40 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 37 sectie A nrs. 315Z6, 315A7 en 315Y6 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag |
toevoegen van een nieuwe verdieping |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag:
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.