Terug

2018_CBS_03693 - Omgevingsvergunning - OMV_2018010464. Leopoldlei 116. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/04/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Glenn Verspeet, waarnemend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris
2018_CBS_03693 - Omgevingsvergunning - OMV_2018010464. Leopoldlei 116. District Hoboken - Goedkeuring 2018_CBS_03693 - Omgevingsvergunning - OMV_2018010464. Leopoldlei 116. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

9 maart 2018

4 april 2018

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

DL adresbeheer (huisnummers)

9 maart 2018

12 maart 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

9 maart 2018

27 maart 2018

stadsontwikkeling/ geacht vergund

9 maart 2018

11 april 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 

De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater 

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). 

De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen 

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. 

De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009. 

De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’ 

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. 

De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’ 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 27 Open ruimte:
    het toegangspad naar de voordeur in de voortuin is niet beperkt tot 1,5 m;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    er is geen fietsenberging voorzien voor de bijkomende wooneenheid.
     

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode. 

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid:

De aanvraag omvat een functiewijziging van een eengezinswoning naar een tweewoonst.

Gelet op het ontbreken van een laatst vergunde toestand werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Geacht Vergund. Na controle van de bewonerskaarten en de gegevens van het kadaster hebben zij vastgesteld dat de woning gekend staat als een eengezinswoning. Gezien de ruime oppervlakte  van 380 m2 van de bestaande gezinswoning is de opdeling van de eengezinswoning vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. De woning voorziet immers in voldoende ruime appartementen met elk een kwalitatieve buitenruimte. Bovendien kenmerkt de Leopoldlei zich door panden met een  gevelbreedte van 5 à 6 m. Een  dubbelbrede gevel van 11m voor 2 woning is  in deze omgeving aanvaardbaar. Het programma staat bijgevolg in verhouding met de grootte van het perceel. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte):

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen. 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

De bestaande woning heeft een garage. Deze blijft behouden.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

Er komt 1 wooneenheid bij, dus de parkeerbehoefte is 1 x 1 = 1 parkeerplaats  

De plannen voorzien in 0 bijkomende  nuttige autostal- en autoparkeerplaats. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 

Aangezien de gevelbreedte van de woning 11m bedraagt met  reeds 1 bestaande garage voor de bestaande eengezinswoning  kan er gelet op de beperkte overige gevelbreedte geen 2de garage worden voorzien. 

a)     Dit aantal is toereikend.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1plaatsen. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume  waardoor de schaal  van de woning gerespecteerd blijven. Om het ruimtegebruik te verbeteren van de gelijkvloerse woning wordt een patio toegevoegd op de gelijkvloerse verdieping, hierdoor worden de slaapkamers voorzien van voldoende licht. 

Visueel-vormelijke elementen:

De voorgevel blijft ongewijzigd. Het materiaalgebruik van de bestaande voorgevel past zich goed in de omgeving. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen: 

De aanvraag werd voorgelegd aan de stedelijke dienst mobiliteit. Zij stellen vast dat er geen fietsenstalplaatsen werden voorzien voor de bijkomende woning. Gezien de bijkomende woning bestaat uit 3 slaapkamers  dienen er conform artikel 29 van de bouwcode  4 fietsstalplaatsen voorzien te worden. Als voorwaarde in de vergunning wordt dan ook opgelegd om 4 fietststalplaatsen te voorzien door het toevoegen van een doorgang via de garage en

de bureauzone in te richten als afzonderlijke ruimte voor het stallen van de fietsen. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

Voorwaarden

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • er dient een fietsenstalplaats voorzien te worden voor 4 fietsen door het toevoegen van een doorgang via de garage en het inrichten van de bureauzone als afzonderlijke ruimte voor deze stalling;
  • de verharding van het toegangspad in de voortuin dient beperkt te worden tot een breedte van 1.50m conform artikel 27;
  • na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 februari 2018

Volledig- en ontvankelijk

9 maart 2018

Opening openbaar onderzoek

geen

Afsluiten openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 mei 2018

Verslag GOA

12 april 2018

naam GOA

 Martijn Coppoolse

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018010464

Gegevens van de aanvrager:

Johan D'Haen met als adres Overwinningstraat 12 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Leopoldlei 116 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 38 sectie B nr. 275V38

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag

verbouwen van eengezinswoning tot een woning met twee wooneenheden

Omschrijving aanvraag 

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • geen relevante voorgeschiedenis. 

Laatst vergunde toestand

  • geen relevante vergunde toestand. 

Bestaande toestand

  • de bestaande eengezinswoning betreft een pand bestaande uit twee bouwlagen onder plat dak;
  • het perceel heeft een breedte aan de straat van 11,12 meter en een bouwdiepte van ongeveer 29 meter. 

Inhoud van de aanvraag:

  • verbouwen van eengezinswoning tot woning met twee wooneenheden binnen het bestaande volume met een oppervlakte van 380m2;
  • op het gelijkvloers wordt een appartement met 3 slaapkamers voorzien;
  • de garage op het gelijkvloers wordt behouden;
  • op de gelijkvloerse bouwlaag wordt een patio met een oppervlakte van 9,3 m² voorzien;
  • op de eerste verdieping wordt een appartement met twee slaapkamers voorzien;
  • de voorgevel blijft ongewijzigd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • er dient een fietsenstalplaats voorzien te worden voor 4 fietsen door het toevoegen van een doorgang via de garage en het inrichten van de bureauzone als afzonderlijke ruimte voor deze stalling;
  • de verharding van het toegangspad in de voortuin dient beperkt te worden tot een breedte van 1.50m conform artikel 27;
  • na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.