Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
9 maart 2018 |
4 april 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
DL adresbeheer (huisnummers) |
9 maart 2018 |
12 maart 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
9 maart 2018 |
27 maart 2018 |
stadsontwikkeling/ geacht vergund |
9 maart 2018 |
11 april 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid:
De aanvraag omvat een functiewijziging van een eengezinswoning naar een tweewoonst.
Gelet op het ontbreken van een laatst vergunde toestand werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Geacht Vergund. Na controle van de bewonerskaarten en de gegevens van het kadaster hebben zij vastgesteld dat de woning gekend staat als een eengezinswoning. Gezien de ruime oppervlakte van 380 m2 van de bestaande gezinswoning is de opdeling van de eengezinswoning vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. De woning voorziet immers in voldoende ruime appartementen met elk een kwalitatieve buitenruimte. Bovendien kenmerkt de Leopoldlei zich door panden met een gevelbreedte van 5 à 6 m. Een dubbelbrede gevel van 11m voor 2 woning is in deze omgeving aanvaardbaar. Het programma staat bijgevolg in verhouding met de grootte van het perceel.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte):
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De bestaande woning heeft een garage. Deze blijft behouden. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 Er komt 1 wooneenheid bij, dus de parkeerbehoefte is 1 x 1 = 1 parkeerplaats |
De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaats. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 Aangezien de gevelbreedte van de woning 11m bedraagt met reeds 1 bestaande garage voor de bestaande eengezinswoning kan er gelet op de beperkte overige gevelbreedte geen 2de garage worden voorzien. a) Dit aantal is toereikend. |
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 15 december 2014. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1plaatsen. |
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:
De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume waardoor de schaal van de woning gerespecteerd blijven. Om het ruimtegebruik te verbeteren van de gelijkvloerse woning wordt een patio toegevoegd op de gelijkvloerse verdieping, hierdoor worden de slaapkamers voorzien van voldoende licht.
Visueel-vormelijke elementen:
De voorgevel blijft ongewijzigd. Het materiaalgebruik van de bestaande voorgevel past zich goed in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:
De aanvraag werd voorgelegd aan de stedelijke dienst mobiliteit. Zij stellen vast dat er geen fietsenstalplaatsen werden voorzien voor de bijkomende woning. Gezien de bijkomende woning bestaat uit 3 slaapkamers dienen er conform artikel 29 van de bouwcode 4 fietsstalplaatsen voorzien te worden. Als voorwaarde in de vergunning wordt dan ook opgelegd om 4 fietststalplaatsen te voorzien door het toevoegen van een doorgang via de garage en
de bureauzone in te richten als afzonderlijke ruimte voor het stallen van de fietsen.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
11 februari 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
9 maart 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
geen |
Afsluiten openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
8 mei 2018 |
Verslag GOA |
12 april 2018 |
naam GOA |
Martijn Coppoolse |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018010464 |
Gegevens van de aanvrager: |
Johan D'Haen met als adres Overwinningstraat 12 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Leopoldlei 116 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 38 sectie B nr. 275V38 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag |
verbouwen van eengezinswoning tot een woning met twee wooneenheden |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag:
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.