Terug

2018_CBS_03685 - Omgevingsvergunning. OMV_2018009405 - Isabella Brantstraat 37. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 27/04/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Glenn Verspeet, waarnemend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris
2018_CBS_03685 - Omgevingsvergunning. OMV_2018009405 - Isabella Brantstraat 37. District Antwerpen - Weigering 2018_CBS_03685 - Omgevingsvergunning. OMV_2018009405 - Isabella Brantstraat 37. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse Regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Adviezen

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

28 februari 2018

20 maart 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

28 februari 2018

5 maart 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). 

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.

 De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

 De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed:
    het verdwijnen van een aantal waardevolle geveldelen van dit inventarispand is strijdig met de wenselijkheid van behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde;
  • Artikel 12 Levendige plint:
    • 1. De geplande garage is geen verblijfsfunctie waardoor er geen regelmatig contact tussen de gebruikers van het gebouw en de straat mogelijk is;
    • 3. De gevel is slechts 6m40 breed waardoor geen toegangspoort wordt toegestaan;
    • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
      de inrit van de voorziene garage heeft een helling van ongeveer 23% wat aanzienlijk meer is dan de maximaal toegelaten 4%.
       

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode. 

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften:

De aanvraag wijkt af van artikel 5 van de bouwcode door waardevolle gevelelementen weg te nemen. Dit wordt bevestigd door het advies van de dienst monumentenzorg, zoals verder beschreven onder ‘cultuurhistorische aspecten’. Het behoud van de bestaande gevel wordt vooropgesteld.

Het inrichten van een garagepoort op het gelijkvloers gaat ten koste van de levendige invulling van de straat, zoals beschreven in artikel 12. Met het oog op het creëren van levendige straten is het belangrijk dat de gebouwen in de straat een levendige plint hebben. Op het gelijkvloers van elk gebouw dient er daarom minstens één levendige functie aan de straat te grenzen die met de straat en haar gebruikers en passanten een relatie aangaat. Het plaatsen van een garagepoort gaat in tegen deze visie. Door een helling van 23% te voorzien tot aan de rand van het voetpad, komt bovendien de veiligheid van voorbijgangers in het gedrang. Dit is in strijd met artikel 30 §3.3.

De aangehaalde afwijkingen zijn voldoende grond om de aanvraag te weigeren. 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten:

Omdat het betreffende pand een inventarispand is, werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

“Het pand in de Isabella Brantstraat 37 is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Het is een karakteristiek burgerhuis uit het vierde kwart van de 19e eeuw. Het werd vormgegeven in de toen populaire neoclassicistische stijl. Het werd ontworpen als een geheel van gekoppelde burgerhuizen (nr. 35-37). Artikel 5§1 van de stedelijke bouwcode onderwerpt de wijziging van de bestaande toestand van deze gebouwen aan de wenselijkheid van behoud. Met name het behoud van de elementen met cultuurhistorische waarde. De blauwe hardstenen plint met souterrainvensters is een te behouden erfgoedkenmerk. Het wegbreken van de plint en de souterrainvensters is dan ook niet aanvaardbaar.”

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het advies van de dienst monumentenzorg bijgetreden. De aangevraagde werken gaan ten koste van het waardevolle karakter van de voorgevel. Wanneer als voorwaarde wordt opgelegd om de waardevolle elementen te behouden in de gevel, wordt de voorgestelde garage onbruikbaar, gezien ingevolge de voorwaarde de hoogte van de garage wordt beperkt tot ongeveer 1,2m.

 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

Uit het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit:

“Het gaat niet om een uitbreiding of functiewijziging. Er wordt in de kelder van een ééngezinswoning een garage ingericht in de kelder.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.”

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Omwille van de hoger beschreven redenen wordt niet toegestaan om de autostalplaats uit te voeren op deze locatie.

 

 

De aanvrager beargumenteerd dat de aanvraag wordt ingegeven met het oog op parkeerzekerheid in een buurt waar dit door de hoge parkeerdruk problematisch is. Dit probleem wordt erkend, maar het voorliggende ontwerp biedt enkel een oplossing voor de aanvrager en verhoogt de lasten voor de andere omwonenden door een vrije parkeerplaats op de straat in te nemen als toegang van de eigen inrit. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van de te behouden cultuurhistorische waarde van de bestaande gevel.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 januari 2018

Volledig- en ontvankelijk

28 februari 2018

Opening openbaar onderzoek

geen

Afsluiten openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 april 2018

Verslag GOA

10 april 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018009405

Gegevens van de aanvrager:

de heer  Jean Diercxsens met als adres Isabella Brantstraat 37 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Isabella Brantstraat 37 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10 sectie K nr. 1536G2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag

inrichten van een bestaande kelder van een inventarispand als autostaanplaats

 Omschrijving aanvraag

 

Stedenbouwkundige handelingen

 Relevante voorgeschiedenis

  • 01/04/1986: vergunning (18#67324) voor een verbouwing;
  • 14/12/2017: aanvraag (20171102) voor het uitbreiden van huis aan achtergevel met terras op plat dak. 

Laatst vergunde toestand

  • eengezinswoning van 3 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing. 

Bestaande toestand

  • conform de laatst vergunde toestand. 

Inhoud van de aanvraag:

  • creëren van een inpandige autostaanplaats in de kelder van een inventarispand;
  • beide bestaande kelderramen met tussenpost in blauwe hardsteen worden vervangen door een donkerblauwe, dubbele, houten draaideur/garagepoort;
  • vooraan in de kelder wordt een helling voorzien van circa 23% met daarachter 1 autoparkeerplaats;
  • de rest van de voorgevel blijft ongewijzigd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist om de omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.