Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
28 februari 2018 |
30 maart 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
28 februari 2018 |
9 maart 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
28 februari 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
DL adresbeheer (huisnummers) |
28 februari 2018 |
1 maart 2018 |
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid:
Het vergroten van het gelijkvloerse handelspand voor de inrichting van een bankkantoor is in harmonie met de kenmerkende handelspanden langs de Mechelsesteenweg.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
Uit het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit: “Op het gelijkvloers worden de 2 duplexappartementen gewijzigd naar extra handelsoppervlakte. In het totaal komt er dan ten opzichte van de vorige vergunning +/-100m² handelsoppervlakte bij. Op de eerste verdieping worden de overblijvende ruimtes van de duplexappartementen omgevormd naar 1 appartement. In het totaal zijn er dan geen 20 maar nog 19 appartementen over. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.”
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. “Voor deze aanvraag worden er geen bijkomende plaatsen voorzien.”
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0.
|
De dienst mobiliteit vermeld ook het volgende over de fietsvoorzieningen:
“Voor de uitbreiding van de handelsoppervlakte zou er 1 fietsstalplaats moeten voorzien worden:
- uitbreiding met 100m2 = 0.60/100m2 = 0.6 = 1
Maar omdat er ook een appartement wegvalt waarvoor 2 fietsstalplaatsen voorzien werden is het niet nodig om bijkomende fietsstalplaatsen te realiseren.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:
De werken beperken zich hoofdzakelijk binnen het bestaande en vergunde volume en hebben een beperkte invloed op het ruimtegebruik en de draagkracht van deze site.
Zowel de kantoorruimtes als de nieuwe indeling van de appartementen gebeurt met voldoende aandacht voor de ruimtelijke kwaliteit.
Visueel-vormelijke elementen:
De bestaande en vergunde voorgevel wordt integraal behouden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:
De aanvraag wijkt af van artikels 22 en 24 van de verordening toegankelijkheid. De stedenbouwkundige vergunning kan worden verleend mits de in voorwaarde opgelegde aanpassingen integraal uit te voeren.
De inrichting voldoet aan de actuele eisen inzake gebruiksgenot en wooncomfort. De geplande werken zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar en verenigbaar met de goede ruimtelijke aanleg van de plaats.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
2 februari 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
28 februari 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
geen |
Afsluiten openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
29 april 2018 |
Verslag GOA |
19 april 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018011735 |
Gegevens van de aanvrager: |
Werkpaard namens Bernard Alexander Femont met als adres Lange Lozanastraat 86 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Mechelsesteenweg 150A te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10 sectie K nr. 1543E42 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag |
wijzigen van de functie en indeling van het gelijkvloers en 1ste verdieping van een appartementsgebouw |
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag:
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.