Terug

2018_CBS_03690 - Omgevingsvergunning - OMV_2018011735. Mechelsesteenweg 150 A . District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/04/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Glenn Verspeet, waarnemend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris
2018_CBS_03690 - Omgevingsvergunning - OMV_2018011735. Mechelsesteenweg 150 A . District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_03690 - Omgevingsvergunning - OMV_2018011735. Mechelsesteenweg 150 A . District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

28 februari 2018

30 maart 2018

Voorwaardelijk gunstig

 Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

28 februari 2018

9 maart 2018

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

28 februari 2018

Geen tijdig advies ontvangen

DL adresbeheer (huisnummers)

28 februari 2018

1 maart 2018

Toetsing voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’ 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 22 en 24: de klink mag niet dieper liggen dan 20cm tov het muurvlak.  Indien de klink te diep ligt wordt de draaicirkel en opstelplaats voor het openen van de deur niet bereikt. De klink ligt dieper dan 20cm aan de zijde van de hal bij de deuren van appartementen 1.1 en 1.3. 

 Algemene bouwverordeningen

Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009. 

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag. 

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt

geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode. 

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Functionele inpasbaarheid:

Het vergroten van het gelijkvloerse handelspand voor de inrichting van een bankkantoor is in harmonie met de kenmerkende handelspanden langs de Mechelsesteenweg. 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

Uit het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit:

“Op het gelijkvloers worden de 2 duplexappartementen gewijzigd naar extra handelsoppervlakte. In het totaal komt er dan ten opzichte van de vorige

 vergunning +/-100m² handelsoppervlakte bij.

Op de eerste verdieping worden de overblijvende ruimtes van de duplexappartementen omgevormd naar 1 appartement. In het totaal zijn er dan geen 20 maar nog 19 appartementen over.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.”

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

“Voor deze aanvraag worden er geen bijkomende plaatsen voorzien.”

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0.
Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 De dienst mobiliteit vermeld ook het volgende over de fietsvoorzieningen:

“Voor de uitbreiding van de handelsoppervlakte zou er 1 fietsstalplaats moeten voorzien worden:

-        uitbreiding met 100m2 = 0.60/100m2 = 0.6 = 1

Maar omdat er ook een appartement wegvalt waarvoor 2  fietsstalplaatsen voorzien werden is het niet nodig om bijkomende fietsstalplaatsen te realiseren.”

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:

De werken beperken zich hoofdzakelijk binnen het bestaande en vergunde volume en hebben een beperkte invloed op het ruimtegebruik en de draagkracht van deze site.

Zowel de kantoorruimtes als de nieuwe indeling van de appartementen gebeurt met voldoende aandacht voor de ruimtelijke kwaliteit. 

Visueel-vormelijke elementen:

De bestaande en vergunde voorgevel wordt integraal behouden. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:

De aanvraag wijkt af van artikels 22 en 24 van de verordening toegankelijkheid. De stedenbouwkundige vergunning kan worden verleend mits de in voorwaarde opgelegde aanpassingen integraal uit te voeren. 

De inrichting voldoet aan de actuele eisen inzake gebruiksgenot en wooncomfort. De geplande werken zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar en verenigbaar met de goede ruimtelijke aanleg van de plaats. 

Advies aan het college

Stedenbouwkundige handelingen 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • in functie van de toegankelijkheid mogen de inkomdeuren van appartement 1.1 en 1.3 niet dieper dan 20cm liggen ten opzichte van het muurvlak;
  • de voorwaarden uit de laatste vergunning, met dossiernummer 20171474, blijven onverminderd gelden;
  • na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 februari 2018

Volledig- en ontvankelijk

28 februari 2018

Opening openbaar onderzoek

geen

Afsluiten openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 april 2018

Verslag GOA

19 april 2018

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer :

OMV_2018011735

Gegevens van de aanvrager:

Werkpaard namens  Bernard Alexander Femont met als adres Lange Lozanastraat 86 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Mechelsesteenweg 150A te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10 sectie K nr. 1543E42

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag

wijzigen van de functie en indeling van het gelijkvloers en 1ste verdieping van een appartementsgebouw

 Omschrijving aanvraag

 

Stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 22/09/2017: vergunning (20171474) verbouwen van een kantoorgebouw tot 20 appartementen, 1 handelspand en bovengrondse parking.  

Laatst vergunde toestand

  • 20 appartementen en 1 handelspand;
  • de voorgevel in natuursteen;
  • achterliggende parking overkapt met een groen dak;
  • op het gelijkvloers bevindt zich een handelspand en twee duplex appartementen;
  • op de verdiepingen appartementen;
  • de kroonlijsthoogte bedraagt 28.35 meter;
  • de hoogte van het gebouw bedraagt 31.57 meter;
  • het dak wordt uitgevoerd als groendak.  

Bestaande toestand

  • conform laatst vergunde toestand.  

Inhoud van de aanvraag:

  • wijzigingen aan de gelijkvloerse- en 1ste verdieping van het appartementsgebouw; 
  • omvormen van twee appartementen en handelsruimte op het gelijkvloers naar bankkantoor (dienstverlening):
    • de ruimte wordt casco aangevraagd;
    • interne constructieve wijzigingen voor het vergroten van de ruimte; 
    • verwijderen van de interne trappen naar de 1ste verdieping (duplex-appartementen); 
    • verwijderen van de muur tussen de 2 patio’s achteraan, verwijderen van één kleine patio;
    • dichtmaken van de toegangsdeuren naar de verticale circulatiehal; 
    • doorgang creëren achteraan de patio naar parking;    
  • op de 1steverdieping worden 2 appartementen ingericht in plaats van 3 (2 ervan maakten deel uit van de duplexappartementen op het gelijkvloers):  
    • inrichten van een twee-slaapkamerappartement voor- en achteraan;
    • de interne trappen worden verwijderd;
    • wijzigingen aan de toegangsdeuren naar de verticale circulatiehal;   
  • de bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • in functie van de toegankelijkheid mogen de inkomdeuren van appartement 1.1 en 1.3 niet dieper dan 20cm liggen ten opzichte van het muurvlak;
  • de voorwaarden uit de laatste vergunning, met dossiernummer 20171474, blijven onverminderd gelden;
  • na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.