Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Inhoud van de aanvraag
Bestaande toestand
Adviezen
Extern
Adviesinstantie
|
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Conclusie |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
16 februari 2018 |
8 maart 2018 |
voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
16 februari 2018 |
2 maart 2018 |
gunstig |
Intern
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
16 februari 2018 |
19 maart 2018 |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
16 februari 2018 |
16 maart 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
16 februari 2018 |
19 maart 2018 |
Toetsing voorschriften
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Binnenstad", goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel 8, zone voor publiek domein - (pu).
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op deze aanvraag.
Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer is niet van toepassing. De weg wordt immers aangelegd als woonerf. Daardoor mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken. De snelheid van voertuigen is beperkt tot 20 km per uur.
Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.
De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De voorliggende aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode (Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).
De archeologienota werd bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 22 augustus 2017. Uit het Programma van maatregelen blijkt dat archeologische werfbegeleiding vereist is.
Omgevingstoets
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien deze aanvraag betrekking heeft op rioleringswerken en heraanleg van de wegenis.
Cultuurhistorische aspecten
Het projectgebied waarbinnen de heraanleg van de Begijnenstraat, Bredestraat en Rosier gesitueerd is, is gelegen in een gebied met culturele, historische en esthetische waarde. Deze straten maken deel uit van de 16de-eeuwse historische kernstad en worden gekenmerkt door de aanwezigheid van talrijke historisch waardevolle panden. Verschillende daarvan zijn opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, anderen zijn beschermd als monument. Op de hoek van de Bredestraat met de Happaertstraat vormen enkele panden samen ook een beschermd stadsgezicht.
Alhoewel het voorgestelde materiaal eerder hedendaags is en de omvorming tot woonerf de vormgeving van het straatprofiel grondig wijzigt, heeft de nieuwe aanleg ook ruimtelijke voordelen voor het historisch patrimonium, waarvan de gevels een betere zichtbaarheid krijgen. Het verdwijnen van een aantal parkeerplaatsen draagt daar in belangrijke mate toe bij.
Stadsontwikkeling/onroerend erfgoed/monumentenzorg adviseert de voorliggende aanvraag daarom positief.
Archeologische aspecten
Het geplande bouwproject valt binnen de drempelwaarden voor de verplichte opmaak van een archeologienota volgens art. 5.4.1. van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013: de perceelsoppervlakte bedraagt meer dan 300m² en de ingreep in de bodem meer dan 100m².
De archeologienota (nr.4510) werd op 22 augustus 2017 ingediend door het archeologisch bedrijf ABO en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd.
De bouwheer voegde bij de aanvraag stedenbouwkundige vergunning de bekrachtigde archeologienota toe. Uit het Programma van maatregelen blijkt dat archeologische werfbegeleiding vereist is.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en gebruikskwaliteit.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst aanvraag |
26 december 2017 |
Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs |
23 januari 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
geen |
Afsluiten openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
28 mei 2018 |
Uiterste datum beslissing |
22 juni 2018 |
Datum verslag GSA |
18 april 2018 |
Gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar |
Dezhpoor Helia |
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Het openbaar onderzoek is niet vereist.
Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure.
Aanvragers: Rio-Link nv, Mechelsesteenweg 66, 2018 Antwerpen.
Ligging van het perceel: Begijnenstraat, Rosier en Bredestraat ZN, 2000 Antwerpen.
Kadastrale gegevens: (afd. 4) sectie D 0.
Onderwerp: heraanleggen van wegen en rioleringswerken in de Begijnenstraat, Rosier en Bredestraat.
Dossiernummer: 20173405.
Intern dossiernummer: AN1/B/digitaal/GR/.
Type dossier: reguliere procedure.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Begijnenstraat, Rosier en Bredestraat onder volgende voorwaarden: