Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
5 maart 2018 |
30 maart 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
5 maart 2018 |
9 maart 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
5 maart 2018 |
13 maart 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
5 maart 2018 |
26 maart 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van bouwcode artikel 11 ‘afwerken van gevels’. De oorspronkelijke gevels werden in baksteen opgetrokken. Echter komt lichtkleurig pleisterwerk steeds meer voor in de omgeving, waardoor dit in de onmiddellijke omgeving als kenmerkend kan beschouwd worden. Zodoende is een afwijking aanvaardbaar.
De aanvraag wijkt af van bouwcode artikel 24 ‘minimale lichtinval’. De keuken op de verdieping ontvangt geen natuurlijke lichtinval. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd op de verdieping de muur tussen de keuken en refter open te maken.
De aanvraag wijkt af van bouwcode artikel 33 ‘zaak-gebonden reclame’. Wegens onvoldoende detaillering is het niet mogelijk het voorstel voor de gevelreclame te beoordelen. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd de reclame uit te voeren zoals in rood aangeduid op de plannen.
Functionele inpasbaarheid
De functie van de slagerij blijft ongewijzigd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het betreft een inpandige verbouwing van een vergunde slagerij in een hoekpand waarbij de gelijkvloerse ruimtes herschikt worden. Op de verdieping werd het vergunde magazijn dat bij de slagerij hoort onvergund omgevormd naar appartement. Voorliggende aanvraag wijzigt dit appartement naar kleed- en refterruimtes die bij de slagerij horen. Beide ingrepen zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Er werd onvergund een volumeuitbreiding aan de achterzijde toegevoegd, deze maakt echter geen deel uit van de aanvraag.
Visueel-vormelijke elementen
De inkompartij aan de zijde Putsebaan wordt opengemaakt om de etalage en de toegang voor klanten te vergroten. Om de inkompartij van de slagerij te accentueren, wordt een lichtgrijze pleister met aluminium omkadering op de gelijkvloerse gevel voorzien. De overige geveldelen worden in wit pleisterwerk uitgevoerd. Beide ingrepen hebben voldoende beeldkwaliteit, en komen de vernieuwing van de slagerij ten goede.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits voldaan aan de voorwaarden beschikt voorliggende aanvraag over voldoende gebruiksgenot en leefkwaliteit.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De uitbreiding van de slagerij betreft voornamelijk het verhogen van het comfort van het personeel. Er zal geen extra personeel of cliënteel door aangetrokken worden. De uitbreiding in oppervlakte is beperkt zodat er geen extra parkeerbehoefte gecreëerd wordt. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er zijn geen nuttige plaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend.
|
Advies aan het college
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
1 februari 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
1 maart 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
geen |
Afsluiten openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
30 april 2018 |
Verslag GOA |
16 april 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Bevraging aanpalenden
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018006980 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer lode David met als adres Putsebaan 2 te 2040 Zandvliet (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Putsebaan 2 te 2040 Zandvliet (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 20 sectie C nr. 467/2 P2 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag |
wijzigen van de gevels en functie naar slagerij |
Omschrijving aanvraag
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag:
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.