Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijk omgevingsambtenaar.
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie |
27 februari 2018 |
9 april 2018 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
27 februari 2018 |
8 maart 2018 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
27 februari 2018 |
28 maart 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
27 februari 2018 |
22 maart 2018 |
DL adresbeheer (huisnummers) |
27 februari 2018 |
Geen tijdig advies ontvangen |
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Binnenstad", goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een culturele, historische en/of esthetische waarde en in een artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
De aanvraag is wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften:
De aanvraag wijkt af van artikel 18 van de verordening toegankelijkheid met betrekking tot het niveauverschil tussen binnen en buiten bedraagt 0.05 meter. Het verschil bedraagt echter slechts 3cm. De inkompartij wordt structureel niet verbouwd, er wordt enkel een interne sas voorzien, in functie van beveiliging. Het verlagen van het vloerpeil met 3cm om het niveauverschil op te lossen is structureel zeer ingrijpend. Deze werken wegen niet op tot de in de aanvraag beoogde verbouwingswerken.
De uitvalhoogte van de zonnetent is lager dan voorgeschreven in de bouwcode. Een zonnetent is geen permanente constructie, het gebruik is occasioneel. In voorliggend geval is het niet mogelijk de zonnetent hoger te plaatsen, gelet op het bovenliggend terras. Het aanbrengen van een opbouw zonnetent op het uitkragend terras zou afbreuk doen aan de architectuur van het gebouw en zijn omgeving. Conform de politiecodex wordt een uitval toegestaan tot 2m20 boven de openbare weg kan er met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan voor het gebrek aan vrije hoogte onder de zonnetent.
Functionele inpasbaarheid:
De Verlatstraat wordt, aan de oneven straatzijde, gekenmerkt door eengezinswoningen en meergezinswoningen met handelsgelijkvloers in gesloten bebouwing. De overzijde omvat woningen en historische pakhuizen met diverse invulling.
Het pand, dat voorwerp uitmaakt van voorliggende aanvraag, loopt op de gelijkvloerse verdieping door naar de Vorstermanstraat, de commerciële ruimte in voorliggend dossier loopt door tot in het binnengebied dat bereikbaar is via een onderdoorgang aan de Vorstermanstraat.
Het samenvoegen van de afzonderlijke entiteiten op de gelijkvloerse verdieping tot één grotere commerciële ruimte is functioneel inpasbaar in de omgeving.
De stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie adviseert voorliggende wijziging gunstig met volgende afweging: “Gunstig advies met betrekking tot het herinrichten van een eerder vergund gelijkvloers met kantoren en kleinere commerciële ruimte naar één grotere commerciële ruimte die gelinkt wordt aan kantoorruimte, meeting room e.d. Deze aanpassingen zijn nodig met het oog op een aantrekken van een huurder naar dit bouwproject. Het pand is gelegen in/aangrenzend aan bestaand kernwinkelgebied en horecagebied. Het voorzien en optimaliseren van een commerciële ruimte/kantoor op deze locatie is dus gunstig te beoordelen.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:
De interne herschikking van de ruimten en de functies optimaliseert het ruimtegebruik op de gelijkvloerse verdieping en heeft geen storende impact op de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen:
De ingrepen aan de voorgevel beperken zich tot de ramkraakpalen, de zonnetent en de bestickering. Deze ingrepen zijn niet storend voor de omgeving en respecteren de visueel vormelijke kenmerken van het bestaande gebouw. Door de opbouw van het pand met veel beglaasde delen en uitkragende terrassen net boven de etalage is er quasi geen mogelijkheid om reclame aan te brengen op het gevelvlak . De beoogde bestickering laat voldoende transparantie en doorzicht naar de achterliggende commerciële activiteit toe en is bijgevolg aanvaardbaar.
De showroom achter de etalage vormt en actief onderdeel van de winkelruimte en is herkenbaar door middel van de openingen in de achterwand van de etalage.
Cultuurhistorische aspecten:
Gezien de ligging van het gebouw in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“De te regulariseren werken zijn aanvaardbaar vanuit oogpunt monumentenzorg. De voorwaarde uit de bouwaanvraag met dossiernummer 2016389 en 20171632 blijven van toepassing.”
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:
De winkelruimte voldoet aan de hedendaagse eisen inzake gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Stedenbouwkundige handelingen
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
29 januari 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
27 februari 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
geen |
Afsluiten openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
28 april 2018 |
Verslag GOA |
19 april 2018 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2018008268 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA GRYCON met als adres Verlatstraat 11 te 2000 Antwerpen en Timeless 04 met als adres Tolstraat 39 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Verlatstraat 15 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11 sectie L nr. 3656G2 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag |
regulariseren van een aantal aanpassingen aan een bouwvergunning met nummer AN0/B/digitaal/20171632 |
Stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag:
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.