Terug

2018_CBS_03675 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure. Zaak van de wegen - 20173278. district Merksem. Carrettestraat, Duvelshoek en Vaartkaai ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/04/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Glenn Verspeet, waarnemend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris
2018_CBS_03675 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure. Zaak van de wegen - 20173278. district Merksem. Carrettestraat, Duvelshoek en Vaartkaai ZN - Goedkeuring 2018_CBS_03675 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure. Zaak van de wegen - 20173278. district Merksem. Carrettestraat, Duvelshoek en Vaartkaai ZN - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Argumentatie

Inhoud van de aanvraag

  • het wijzigen en uitbreiden van een vergunning voor de aanleg van wegen het project Burgemeester Gabriël Theunisbrug;
  • de indeling van bestaande pocket parking wordt gewijzigd en uitgebreid richting kanaal;
  • de fietsostrade en het lokale fietspad worden aan de hand van markeringen gescheiden gehouden;
  • om de inritten van Candico leesbaar te maken worden deze afgebakend door middel van graszones met een lage haag;
  • het jaagpad wordt aangesloten op het fietspad van de Carrettestraat;
  • er wordt een rondweg van 4 meter voorzien rond het bedrijf Candico (enkelrichting);
  • de Carrettestraat wordt volledig heraangelegd samen met de riolering;
  • er wordt een parking voorzien in grasdals om de verdwenen parkeerplaatsen te compenseren;
  • er worden twee laad-en loszones voorzien voor de vrachtwagen om hun beurt af te wachten aan de laadkaai;
  • er worden oversteekplaatsen met eilandjes voorzien kruispunt Duvelshoek Vaartkaai, locale Carrettestraat met de bovenlokale Carrettestraat;
  • er wordt een omleidingsweg voorzien tijdens de werken die naderhand wordt verwijderd na de uitvoering van de Carrettestraat;
  • materialen
    • rijweg Carrettestraat en toegangsweg west Candico: asfaltverharding antraciet;
    • rijloper onder Burgemeester Gabriël Theunisbrug richting Candico en groene parking: betonverharding;
    • laad- en loszones: kasseien;
    • voetpaden en middeneilanden: betonstraatstenen;
    • groene parking: betongrasdallen;
    • voetgangerszone rondom Burgemeester Gabriël Theunisbrug: gezaagde kasseien;
    • trapconstructie in voetgangerszone: beton;
    • fietspaden: asfaltverharding rood (bruin genuanceerd);
    • parkeerstroken: kasseien met waterdoorlatende voeg.

Relevante voorgeschiedenis

  • 30/10/2016: aanvraag (2017814) aanleg wegenis project Burgemeester Gabriël Theunisbrug

Bestaande toestand

  • bestaande weg met een betonverharding;
  • voetpaden in betonstraatstenen;
  • fietspaden zijn uitgevoerd in asfalt.

Adviezen

Extern

Adviesinstantie

 

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Conclusie

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

19 januari 2018

1 maart 2018

voorwaardelijk gunstig

Digit - De Vlaamse Waterweg nv

19 januari 2018

26 maart 2018

voorwaardelijk gunstig

Digit - Vlaams gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen

19 januari 2018

1 maart 2018

voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

19 januari 2018

22 februari 2018

voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)

19 januari 2018

 

Het advies werd niet uitgebracht binnen een termijn van 30 kalenderdagen waardoor aan de adviesvereiste kan worden voorbijgegaan.

Intern

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

19 januari 2018

31 januari 2018

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

19 januari 2018

27 februari 2018

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

19 januari 2018

6 februari 2018

Toetsing voorschriften

Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

  • Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
  • Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
  • Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
  • Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
  • Het goed is gedeeltelijk gelegen binnen de grenzen van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 51 Het Dokske, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 8 juni 1995. Volgens dit bijzonder plan van aanleg ligt het goed in volgende zones: parking en openbare weg.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestplan en het bijzonder plan van aanleg.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op deze aanvraag.

Algemene bouwverordening

Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De aanvraag werd getoetst aan de verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. Het ontwerp voldoet hieraan.

Omzendbrief
Voetgangersverkeer: De omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014, goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014 en van kracht sinds 25 oktober 2014.
Het ontwerp voldoet hieraan.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
  • Vlaamse Wooncode: Het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode (decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).
  • Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 wordt bij bepaalde aanvragen van een stedenbouwkundige vergunning met ingreep in de bodem een archeologienota gevoegd.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
De voorliggende aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode (Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 19 augustus 1997).
De archeologienota werd bekrachtigd door het agentschap Onroerend Erfgoed op 22 december 2017. De nota gemotiveerd toont aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

Omgevingstoets

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Er wordt een nieuw dubbelrichting fietspad aangelegd in asfaltverharding en verhoogd tegenover de rijweg. Ter hoogte van het brughoofd van de Burgemeester Gabriël Theunisbrug wordt publiek domein aangelegd met verscheidenen parkeerplaatsen in het groen. De Carrettestraat wordt opgedeeld in een lokaal (aansluiting met Bredabaan) en een bovenlokaal (aansluiting met Vaartkaai) gedeelte. Het kruispunt wordt met een verhoogde berm aangelegd. Tevens voorziet het ontwerp in overzichtelijke kruispunten met de Duvelshoek en de Eugeen Meeusstraat die de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers optimaliseert. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.

Visueel-vormelijke elementen
De geplande werken hebben een gunstig effect op de beeldkwaliteit van de Carrettestraat.

Bodemreliëf
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de dienst milieuvergunningen. In het kader van hun expertise wordt hun advies integraal gevolgd. De milieudienst adviseert het volgende:
“Vanuit milieutechnisch oogpunt zijn er geen bezwaren tegen de voorgenomen heraanleg van de Carrettestraat. Momenteel worden geen bemalingswerken voorzien, indien later zou blijken dat bemaling toch bouwtechnisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van het project dient de initiatiefnemer na te gaan of deze bemaling valt onder de meldingsplicht of de vergunningsplicht  krachtens de indelingslijst van het Vlarem (cfr. rubriek 53.2).”
Als voorwaarde wordt opgelegd: voor de bemaling die eventueel noodzakelijk is om de nieuwe riolen aan te leggen, zal een melding of vergunningsaanvraag moeten gebeuren.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de Lokale Politie Antwerpen – Directie Regio- en Fenomeenpolitie – Verkeer. In het kader van hun expertise wordt hun advies integraal gevolgd. De dienst formuleert volgende beoordeling:

  • “Uit onze ongevallenanalyse blijkt dat op dubbelrichtingsfietspaden tweemaal zo veel ongevallen worden waargenomen in vergelijking met enkelrichtingsfietspaden. Zeker ter hoogte van de inritten zorgt de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad voor een verhoogd veiligheidsrisico. Verkeerspolitie blijft daarom het belang benadrukken van het voldoende afschermen van de toeritten zodat manoeuvres op eigen terrein worden uitgevoerd en er geen vrachtwagens op de openbare weg achterwaarts moeten manoeuvreren.
  • Bij de uitbouw van de watergebonden activiteit dient erover gewaakt te worden dat het conflictpunt met het fietspad wordt beperkt en goed in beeld wordt gebracht, gelet op de verhoogde onveiligheid ter hoogte van inritten.”

Rekening houdend met voorafgaande opmerking wordt volgende voorwaarde geformuleerd: De dubbelrichting fietspaden zo aanleggen dat de conflictpunten tot een minimum worden beperkt.

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag de heraanleg van straten betreft.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst aanvraag

20 december 2017

Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs

19 januari 2018

Opening openbaar onderzoek

25 januari 2018

Afsluiten openbaar onderzoek

24 februari 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

28 mei 2018

Uiterste datum beslissing

17 juni 2018

Datum verslag GSA

5 april 2018

Gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar

Coppoolse Martijn

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de werken en/of handelingen betrekking hebben op artikel 3, § 3, 2°: het oprichten en wijzigen van infrastructuurwerken met een lengte van meer dan 200 meter. De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 25 januari 2018 tot 24 februari 2018. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 27 februari 2018. De procedure is uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Aanleiding en context

Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure.

Aanvragers: Stad Antwerpen (stadsontwikkeling), Grote Markt 1, 2000 Antwerpen.

Ligging van het perceel: Carrettestraat ZN, Duvelshoek ZN en Vaartkaai ZN, 2170 Merksem (Antwerpen).

Kadastrale gegevens: (afd. 40) sectie C 0, (afd. 40) sectie C 579 K, (afd. 40) sectie C 581 P, (afd. 40) sectie C 581 D2, (afd. 40) sectie C 581/2, (afd. 40) sectie C 581 V2, (afd. 40) sectie C 582 L2, (afd. 40) sectie C 582 W, (afd. 40) sectie C 582/2, (afd. 40) sectie C 583 V, (afd. 40) sectie C 584/2, (afd. 40) sectie C 584 H, (afd. 40) sectie C 586 M, (afd. 40) sectie C 587 M, (afd. 40) sectie C 597 D4, (afd. 40) sectie C 597 R3, (afd. 40) sectie C 597 M3, (afd. 40) sectie C 597 B4, (afd. 40) sectie C 600 Y9, (afd. 40) sectie C 600 X3, (afd. 40) sectie C 600 W3, (afd. 40) sectie C 600 L9, (afd. 40) sectie C 600 L10, (afd. 40) sectie C 600 Z7, (afd. 40) sectie C 600 Y8, (afd. 40) sectie C 600 H10, (afd. 40) sectie C 600 Z9, (afd. 40) sectie C 600 C11, (afd. 40) sectie C 600 N9, (afd. 40) sectie C 600 D8 en (afd. 40) sectie C 608 L2.

Onderwerp: heraanleggen van de Carrettestraat.

Dossiernummer: 20173278.

Intern dossiernummer: NME/B/digitaal/GR/.

Type dossier: reguliere procedure.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Carrettestraat, Duvelshoek (deel) en Vaartkaai (deel) onder volgende voorwaarden:

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • de voorwaarden opgelegd door het Agentschap Wegen en Verkeer zijn strikt na te leven;
  • de voorwaarden opgelegd door de Vlaamse Waterweg zijn strikt na te leven;
  • voor de bemaling die eventueel noodzakelijk is om de nieuwe riolen aan te leggen, zal een melding of vergunningsaanvraag moeten gebeuren;
  • de dubbelrichting fietspaden zo aanleggen dat de conflictpunten tot een minimum worden beperkt.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • BA_11614_LI.pdf
  • BA_11614_I_B.pdf
  • BA_11614_P_B.pdf
  • BA_11614_P_N.pdf
  • BA_11614_P_N_omleidingsweg.pdf
  • BA_11614_S_B.pdf
  • BA_11614_S_N.pdf
  • BA_11614_P_N_omleidingsweg_S_N.pdf