Terug

2018_CBS_03709 - Omgevingsvergunning - OMV_2018016807. Hendriklei 67 district Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/04/2018 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Glenn Verspeet, waarnemend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, stadssecretaris
2018_CBS_03709 - Omgevingsvergunning - OMV_2018016807. Hendriklei 67 district Hoboken - Goedkeuring 2018_CBS_03709 - Omgevingsvergunning - OMV_2018016807. Hendriklei 67 district Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Digit - FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

15 maart 2018

29 maart 2018

Voorwaardelijk gunstig

Digit - brandweer/ risicobeheer/ preventie

15 maart 2018

4 april 2018

Voorwaardelijk gunstig


Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ mobiliteit

 15 maart 2018

29 maart 2018

Toetsing van de voorschriften

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’

Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan .

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).

De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • er wordt een afwijking aangevraagd voor het plaatsen van een tijdelijke schoolunit , dewelke slechts gedurende 2 jaar gebruikt zal worden; hierna wordt de unit verwijderd en wordt het volledige terrein heraangelegd; de unit zal aangesloten worden op het bestaande rioleringsstelsel van de school.

 

  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 3 Publiek toegankelijke gebouwen:

het besluit is van toepassing op alle publiek toegankelijke delen, inclusief de niet-gelijkvloerse delen van de constructie;

  • artikel 19 Hellingen:

bovenaan de helling (van meer dan 4%) is geen vrije en vlakke draairuimte beschikbaar;

  • artikel 22 Algemene bepalingen toegangen en deuropeningen:

de dubbele toegangsdeur tot de interne trap heeft geen vrije doorgang van 90 cm als slechts één vleugel 90° geopend is;

  • artikel 24 Draairuimte:

de 4 kantoren en 6 kleine klaslokalen hebben geen vrije en vlakke draairuimte van 1,5m voor de deuropening.

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.

De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.

De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

er wordt een afwijking gevraagd waarbij er geen extra fietsvoorzieningen gecreëerd worden omwille van het niet toenemen van de capaciteit en het tijdelijke karakter van deze aanvraag;

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

er wordt een afwijking gevraagd waarbij er geen extra parkeervoorzieningen gecreëerd worden omwille van het niet toenemen van de capaciteit en het tijdelijke karakter van deze aanvraag.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er wordt een afwijking aangevraagd voor de verordening hemelwater voor het plaatsen van een tijdelijke schoolunit , dewelke slechts gedurende 2 jaar gebruikt zal worden; hierna wordt de unit verwijderd en wordt het volledige terrein heraangelegd; de unit zal aangesloten worden op het bestaande rioleringsstelsel van de school. Gezien de tijdelijkheid wordt deze afwijking aanvaardbaar geacht.

Daarnaast vraagt de aanvrager in de beschrijvende nota een afwijking aan op het voorzien van een fietsenstalling. De motivatie van de aanvrager omvat het tijdelijk karakter en het feit dat het aantal leerlingen niet toeneemt ten opzichte van de bestaande situatie. Na controle van de luchtfoto’s wordt echter vastgesteld dat er nu losstaande fietsen voor het gebouw worden geplaatst die niet gestald kunnen worden in een fietsenstalling. Bovendien wordt er op de plannen van de bestaande of nieuwe toestand geen bestaande fietsenstalling opgemerkt. Gelet op het voorgaande wordt de afwijking ongunstig beoordeeld en zal er dus als voorwaarde een fietsenstalling worden opgelegd van 20 plaatsen per 100m² BVO.

Functionele inpasbaarheid

Het betreft hier een aanvraag voor het slopen van oude schoolunits en het plaatsen van nieuwe, tijdelijke schoolunits op het terrein van KA Hoboken in afwachting van de realisatie van een nieuwbouw. De bestemming van schoolklassen  binnen een bouwblok met enkel schoolvoorzieningen blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag het plaatsen van tijdelijke klascontainers omvat.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag van het nieuwe modulaire schoolgebouw omvat 6 grote klassen, 6 kleine klassen en 4 kantoorruimtes voorzien. Het nieuwe gebouw is 27m lang en 15m50 breed. De hoogte bedraagt +/- 6m. De tijdelijke units worden zo ingepland zodat er een eenvoudige toegang mogelijk is vanop de speelplaats, alsook geen bomen verwijderd dienen te worden zodat de impact op de groenzone tot een minimum beperkt wordt. Gelet op het voorgaande kan geconcludeerd worden dat het gebouw zich inpast in de omgeving.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het tijdelijke schoolgebouw voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Voorwaarden

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • bovenaan de helling aan de inkomzone dient er een vrije vlakke draairuimte voorzien te worden conform artikel 19 van de verordening toegankelijkheid;
  • de deuren aan de zijde van de de trap, die de toegankelijkheid voorzien voor 6 kleine klaslokalen en 4 kantoren, dienen voorzien te worden van een vlakke draairuimte conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;
  • er dient een fietsenstalling te worden opgelegd van  20 plaatsen per 100m² BVO van het klasgebouw;
  • de dubbele deur tot de interne trap dient voorzien te worden van een vrije doorgang van 90cm conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid.

Geldigheidsduur                                                                                               

de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 2 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven. 

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 februari 2018

Volledig- en ontvankelijk

15 maart 2018

Opening openbaar onderzoek

geen

Afsluiten openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 mei 2018

Verslag GOA

20 april 2018

naam GOA

Martijn Coppoolse

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer :

OMV_2018016807

Gegevens van de aanvrager:

 GO! SCHOLENGROEP ANTWERPEN met als adres Thonetlaan 106 bus A te 2050 Antwerpen

Ligging van het project:

Hendriklei 67 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 36 sectie B nr. 21R

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag

slopen en plaatsen van modulaire schoolunits

Relevante voorgeschiedenis

  • 25 augustus 1986: vergunning (643#270) voor het oprichten van 2 paviljoenen – art. 48 – 3.6.86;
  • 01 januari 1989: vergunning (1006#12699) voor het bouwen van 2 voorlopige combi-paviljoenen;
  • 26 maart 1989: vergunning (1055#1363) voor het bouwen van 4 kleuterklassen;
  • 13 maart 1989: vergunning (1055#1362) voor het bouwen van 2 voorlopige combi-paviljoenen;
  • 06 augustus 1992: vergunning (1055#1364) voor het bouwen van 4 peuterklassen;
  • 16 februari 2006: vergunning (3225#135) voor het plaatsen van een afdak op de speelplaats.

Laatst vergunde toestand

  • de site bestaat uit meerdere schoolgebouwen van 1, 2 of 3 bouwlagen onder een plat dak;
  • in de gebouwen zijn klassen voorzien en de nodige andere voorzieningen;
  • de speelplaats is zowel verhard als onverhard aangelegd.

Bestaande toestand

  • conform de laatst vergunde toestand;
  • op het terrein zijn 3 tijdelijke schoolunits geplaatst.

Inhoud van de aanvraag:

  • in afwachting van de realisatie van een nieuwbouw worden 3 oude schoolunits gesloopt en wordt één nieuwe tijdelijke schoolunit geplaatst;
  • het nieuwe modulaire schoolgebouw is 27 meter lang en 15,50 meter breed, de hoogte bedraagt 6 meter en zijn toegankelijk via de speelplaats;
  • aan de korte zijde grenzend aan de speelplaats wordt een helling voorzien naar de gelijkvloerse verdieping, en een interne trap naar de 1ste verdieping;
  • over de ganse lengte van het gebouw is er een centrale gang aanwezig op beide verdiepingen;
  • er worden in totaal 6 grote klassen, 6 kleine klassen en 4 kantoorruimtes voorzien;
  • aan de achterzijde is er ook een toegangsdeur tot gelijkvloerse verdieping en een externe trap naar de 1ste verdieping.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  • de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • bovenaan de helling aan de inkomzone dient er een vrije vlakke draairuimte voorzien te worden conform artikel 19 van de verordening toegankelijkheid;
  • de deuren aan de zijde van de de trap, die de toegankelijkheid voorzien voor 6 kleine klaslokalen en 4 kantoren, dienen voorzien te worden van een vlakke draairuimte conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;
  • er dient een fietsenstalling te worden opgelegd van  20 plaatsen per 100m² BVO van het klasgebouw;
  • de dubbele deur tot de interne trap dient voorzien te worden van een vrije doorgang van 90cm conform artikel 22 van de verordening toegankelijkheid.

Geldigheidsduur                                                                                               

  • de handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan 2 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven.
 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.