Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Inhoud van de aanvraag
* heraanleg wegenis Blauwe Weg;
* aanleg keerlus;
* vernieuwen riolering.
Adviezen
Extern
Adviesinstantie
|
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Conclusie |
brandweer/risicobeheer/ |
12 maart 2018 |
19 maart 2018 |
voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ |
12 maart 2018 |
20 maart 2018 |
voorwaardelijk gunstig |
Intern
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
12 maart 2018 |
5 april 2018 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
12 maart 2018 |
30 maart 2018 |
Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn. De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen. Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten. In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten. In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag daar de verharding tot het openbaar wegdomein zal behoren. De hemelwaterafvoer van de nieuwe rijweg zal afwateren naar de dokken.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op deze aanvraag.
Voetgangersverkeer: Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1977 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer.
De gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake wegen voor voetgangersverkeer is niet van toepassing op deze aanvraag. De aanvraag betreft immers de heraanleg van wegenis buiten de bebouwde kom.
Functionele inpasbaarheid
De voorliggende stedenbouwkundige aanvraag betreft de vernieuwing van het oostelijk gedeelte van de Blauwe Weg. Dit deel van de Blauwe Weg wordt weer openbaar gemaakt sinds in 2006 het openbaar karakter van deze weg was ontnomen. De weg blijft wel doodlopend. Daarom wordt er een keerlus aangelegd om het keren van regulier verkeer mogelijk te maken.
De bestaande kasseiverharding zal worden opgebroken en vervangen door een asfaltverharding, begrensd door betonnen kantstroken. Vrije zones worden heraangelegd als onverharde berm. Om parkeren in de bermen tegen te gaan, worden deze plaatselijk afgeschermd door betonnen jersey's. De bestaande riolering wordt tevens vernieuwd. Naast het tracé en de omvang van de riolering die dezelfde blijven, blijven ook alle aansluitingen en de locaties van de afvoer ongewijzigd.
Vastgesteld wordt dat het deel van Blauwe Weg meer naar het westen, aansluitend op de geplande keerlus nog steeds een privatief karakter behoudt als interne weg bij een bestaand tankopslagbedrijf.
Naast de Blauwe Weg wordt het deel Vierde Havendok-Noordkaai – dat dienst doet als doorsteek tussen de Blauwe Weg en de kaaimuur van het 4de Havendok – ook mee vernieuwd. De bestaande kasseiverharding wordt vervangen door een asfaltverharding. Dit deel is openbaar en zal dit statuut ook behouden. Ook hier wordt de weg echter plaatselijk uitgebreid om keren mogelijk te maken.
De spoorwegen die de baan kruisen, zullen mee vernieuwd worden in overleg met de spoorwegbeheerder. De openbare verlichting zal tevens vervangen en uitgebreid worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het tracé van de weg wijzigt quasi niet, behalve ter plaatse van de keermogelijkheden. Deze worden wel aangelegd op reeds verhard terrein. Er wordt geen open ruimte ingenomen.
Visueel-vormelijke elementen
De wegenis wordt heraangelegd in asfalt.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Advies werd gevraagd aan de verkeerspolitie en dienst mobiliteit van de stad Antwerpen. Zij brachten beiden een voorwaardelijk gunstig advies uit waarbij zij opmerken dat het niet duidelijk is hoe de terugkeerbeweging aan het Vierde Havendok wordt vormgegeven voor regulier verkeer. Tijdens de keerbeweging mag er namelijk niet over het verdrijvingsvlak gereden worden (cfr. artikel 77.4 van de wegcode) en dat lijkt in de aangevraagde situatie wel de bedoeling. De aanleg van een fysieke keerlus is hier niet mogelijk door de aanwezigheid van een dubbele spooroverweg. Als voorwaarde wordt dan ook opgelegd dat de wegmarkering de keerbeweging moet toelaten.
Advies werd tevens ingewonnen bij brandweer/risicobeheer/preventie. Dit advies is voorwaardelijk gunstig. Als voorwaarde wordt onder andere opgelegd dat de keerlus dient te worden aangepast zodat de gevraagde draaistralen worden bekomen. De overige voorwaarden uit dit advies, gericht met het oog op de veiligheid, zijn integraal over te nemen.
Wegenwerken
Nutsvoorzieningen
Samen met de nieuwe verharding zal ook de bestaande riolering worden vernieuwd. Deze zal zowel de afwatering van hemelwater van de wegverharding als de afwatering van een gedeelte van het hemelwater van de concessieterreinen moeten garanderen. De wegenis zal worden uitgerust met openbare verlichting.
Wegwerkzaamheden
De heraanleg van wegenis op reeds verhard terrein alsook de aanleg van keermogelijkheden.
Groenvoorziening
Er worden onverharde stroken ingezaaid met gras voor infiltratie van hemelwater.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst |
1 maart 2018 |
Opening openbaar onderzoek |
15 maart 2018 |
Afsluiten openbaar onderzoek |
14 april 2018 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
28 mei 2018 |
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Overeenkomstig het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering, zoals gewijzigd, betreffende de openbare onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsaanvragen, moet de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning openbaar gemaakt worden als de werken en/of handelingen betrekking hebben op: artikel 3, § 3, 2°: het oprichten en wijzigen van infrastructuurwerken met een lengte van meer dan 200 meter.
De aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning werd openbaar gemaakt van 15 maart 2018 tot en met 14 april 2018. Het proces-verbaal van openbaar onderzoek werd opgesteld op datum van 20 april 2018. De procedure is uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake de openbaarmaking. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Er werd een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend bij het Departement Omgeving, afdeling Antwerpen, in toepassing van de bijzondere procedure van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar verzoekt het college om:
Aanvrager: Havenbedrijf Antwerpen - Havenhuis, Zaha Hadidplein 1, 2030 Antwerpen
Ligging van het perceel: Blauwe Weg ZN, 2030 Antwerpen
Kadastrale gegevens: (afd. 14) sectie B 34 Z3, (afd. 14) sectie B 34 R2, (afd. 14) sectie B 34 E4, (afd. 14) sectie B 41 F9, (afd. 14) sectie B 41 A9, (afd. 14) sectie B 41 S8, (afd. 14) sectie B 41 B7, (afd. 14) sectie B 41 C7 en (afd. 14) sectie B 41 R5
De aanvraag omvat: vernieuwing riolering en wegenis van de Blauwe Weg
Datum ontvangst adviesvraag: 1 maart 2018
Dossiernummer: 20173534
Dossiernummer Ruimte Vlaanderen: DBA_2017030031
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting, de inrichting en het tracé van de Blauwe Weg en Vierde Havendok-Noordkaai onder volgende voorwaarden: