Terug

2018_CBS_09699 - GAC/2015/3173 All-in onderhoudscontract met totale waarborg en energiebeheersing voor het stadsarchief - Felixpakhuis - Bijakte energiebeheersing - Bekrachtiging

college van burgemeester en schepenen
wo 31/10/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09699 - GAC/2015/3173 All-in onderhoudscontract met totale waarborg en energiebeheersing voor het stadsarchief - Felixpakhuis - Bijakte energiebeheersing - Bekrachtiging 2018_CBS_09699 - GAC/2015/3173 All-in onderhoudscontract met totale waarborg en energiebeheersing voor het stadsarchief - Felixpakhuis - Bijakte energiebeheersing - Bekrachtiging

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 § 3, 4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Stad Antwerpen heeft als doelstelling om het patrimonium kostenefficiënt te beheren. Hiervoor is een doelmatig gebruik van elektriciteit en aardgas nodig. Dit werd in het bestek GAC/2015/3173 vertaald naar de post energiebeheersing, waarbij door de inschrijver energiebesparende investeringen werden voorgesteld die tijdens de looptijd van het contract zouden worden uitgevoerd. 

Tijdens de verbintenistermijn bleken dringende wijzigingen nodig aan de HVAC - installatie. Deze wijzigingen hebben invloed op het energieverbruik van het gebouw. Hierdoor werden via een erratum nog wijzigingen doorgevoerd aan het bestek, waarbij de energiebesparende investeringen pas in het derde jaar zouden starten. In 2017 zou een nieuw referentieverbruik worden vastgelegd om de bonus of malus, gekoppeld aan het onderdeel energiebesparing correct te kunnen bepalen. Dit gebeurde nog niet. Door de contractant Cofely Services NV werd bovendien aangegeven dat een deel van de opgegeven energiebesparende investeringen omwille van structurele redenen niet zouden kunnen worden uitgevoerd.  

Om op een kostenefficiënte manier de nodige aandacht te kunnen besteden aan de energiezorg van het gebouw, zoals in het bestek werd vooropgesteld, zullen door de opdrachtnemer  alternatieve energiebesparende maatregelen worden aangeboden, die worden afgerekend in functie van de uitvoering. De opdrachtnemer geeft ter beoordeling van elke maatregel een uitgebreide beschrijving van de voorgestelde energiebesparende maatregelen met kosten-baten analyse. Voor het plaatsen van een bestelling zal elk voorstel beoordeeld worden door de opdrachtgever. Het bonus/malussysteem wordt geschrapt.  

Juridische grond

In toepassing van artikel 37 van het Koninklijk besluit 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen, voor zover cumulatief aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • het voorwerp van de opdracht blijft onveranderd;
  • buiten de toepassing van de artikelen 26, § 1, 2°, a) en b), en 3°, b), en c), en 53, § 2, 2° en 4°, a) en b), van de wet en artikel 25, 3°, a), en 4°, b), van de wet defensie en veiligheid, blijft de wijziging in waarde beperkt tot vijftien percent van het oorspronkelijke opdrachtbedrag;
  • zo nodig wordt voorzien in een passende compensatie voor de opdrachtnemer.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer
GAC/2015/3173.All-in onderhoudscontract met totale waarborg en energiebeheersing voor het stadsarchief - Felixpakhuis
gedurende 8 jaar - Gunning - Goedkeuring
college 8 januari 2016 123

 

Algemene financiƫle opmerkingen

De gedetailleerde kostenraming, die bij elke investeringsvoorstel zal worden voorgelegd, zal de basis zijn voor de afrekening. Er wordt op gelet dat over de looptijd van het contract het voorziene investeringsbudget van 72.875,00 EUR, excl. BTW, zoals vermeld in de voormalige post 3 van de inventaris niet wordt overschreden. Een uitgebreidere beschrijving van de werkwijze om tot een gelijkwaardig alternatief te komen, is te vinden in de bijlage.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college bekrachtigt de wijziging van opdracht aan bestek GAC/2015/3173.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.