Terug

2018_CBS_09738 - Strategische cel - Stadsbrede monitoring. Indicatoren 2018. Golf 8 - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
wo 31/10/2018 - 09:00 Digitaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09738 - Strategische cel - Stadsbrede monitoring. Indicatoren 2018. Golf 8 - Kennisneming 2018_CBS_09738 - Strategische cel - Stadsbrede monitoring. Indicatoren 2018. Golf 8 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De variabele indicatoren die via de Antwerpse monitor van 5 november 2018 tot en met 24 december 2018 (golf 8) worden bevraagd, zijn:

  • deelname aan activiteiten en evenementen (in functie van het meten van kennis van en deelname aan evenementen):
    • Studay;
    • Supernova;
    • Boekenbeurs;
    • Smaakmeesters;
    • European Open;
    • Part of Antwerp;
    • Winkelzondag;
  • impact van evenementen op het imago van de stad Antwerpen:
    • Studay;
    • Zomer van Antwerpen;
    • Boekenbeurs;
    • Antwerpen Autovrij;
    • Bollekesfeest;
    • Cultuurmarkt Vlaanderen;
    • Smaakmeesters;
    • Antwerp Pride;
    • Supernova;
  • kennis en bezoek van Antwerpse musea (wordt jaarlijks bevraagd in golf 8);
  • kennis en bezoek van aantal stedelijke locaties: Atlas, Huizen van het Kind, Gate15, Webpunten en Dienst Vrijwilligerswerk Antwerpen (wordt jaarlijks bevraagd in golf 8);
  • frequentie shoppen in de stad Antwerpen (in functie van shoppen en winkelzondagen);
  • imago van de stad Antwerpen als ondernemende stad, creatieve stad, cultuurstad, diamantstad,... (in functie van externe marketing);
  • postmeting van de stad Antwerpen als diamantstad; 
  • combinatie van vervoersmiddelen voor woon-werk of woon-school verplaatsingen (in functie van Slim naar Antwerpen);
  • kennis en gebruik wijk- en districtsbladen.

Aanleiding en context

Op 31 januari 2014 (jaarnummer 964) keurde het college de optimalisaties van de Antwerpse monitor goed en besliste dat de variabele indicatoren per golf aan het college ter kennisgeving worden voorgelegd.

Aan de hand van de input van de bedrijfseenheden, de kabinetten en de verschillende feedbackrondes is de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Strategie en Onderzoek, samen met de Studiedienst Stadsobservatie, tot een indicatorenset gekomen die via de Antwerpse monitor gemonitord kan worden. Deze indicatorenset bestaat voor het grootste deel uit vaste indicatoren (die vast gedurende minstens één jaar bevraagd worden) en voor een deel uit variabele indicatoren (die tijdens één of twee golven bevraagd worden).

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
Een rechtszeker, efficiënt en toegankelijk bestuur handhaaft de democratische waarden
De beleids- en beheerscyclus ondersteunt de realisatie van de bestuursakkoorden
Objectieve, neutrale en correcte statistische en geografische gegevens, analyses en rapporten ondersteunen de voorbereiding en opvolging van het beleid. Ze zijn waar nodig of gewenst vlot toegankelijk en ter beschikking van de interne klanten
7 - Sterk bestuurde stad
Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
De effectiviteit van de communicatie-inspanningen wordt permanent gemeten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de volgende variabele indicatoren die via de Antwerpse monitor van 5 november 2018 tot en met 24 december 2018 (golf 8) worden bevraagd:

1. deelname aan activiteiten en evenementen (in functie van het meten van kennis van en deelname aan evenementen):

  • Studay;
  • Supernova;
  • Boekenbeurs;
  • Smaakmeesters;
  • European Open;
  • Part of Antwerp;
  • Winkelzondag.
 2. de andere ad hoc indicatoren zijn:
  • impact van evenementen op imago stad Antwerpen:
    • Studay;
    • Zomer van Antwerpen;
    • Boekenbeurs;
    • Antwerpen Autovrij;
    • Bollekesfeest;
    • Cultuurmarkt Vlaanderen;
    • Smaakmeesters;
    • Antwerp Pride;
    • Supernova;
  • kennis en bezoek van Antwerpse musea (wordt jaarlijks bevraagd in golf 8);
  • kennis en bezoek van aantal stedelijke locaties: Atlas, Huizen van het Kind, Gate 15, Webpunten en Dienst Vrijwilligerswerk Antwerpen (wordt jaarlijks bevraagd in golf 8);
  • frequentie shoppen in Antwerpen (in functie van shoppen en winkelzondagen);
  • imago stad Antwerpen als ondernemende stad, creatieve stad, cultuurstad, diamantstad,... (in functie van externe marketing);
  • postmeting Antwerpen als diamantstad;
  • combinatie van vervoersmiddelen voor woon-werk of woon-school verplaatsingen (in functie van Slim naar Antwerpen); 
  • kennis en gebruik wijk- en districtsbladen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.