Terug

2018_CBS_09646 - Omgevingsvergunning - OMV_2018082975. Boerhaavestraat 18. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 31/10/2018 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2018_CBS_09646 - Omgevingsvergunning - OMV_2018082975. Boerhaavestraat 18. District Antwerpen - Goedkeuring 2018_CBS_09646 - Omgevingsvergunning - OMV_2018082975. Boerhaavestraat 18. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen 

Externe adviezen 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

8 augustus 2018

6 september 2018

Voorwaardelijk gunstig


Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

8 augustus 2018

24 augustus 2018

stadsontwikkeling/ mobiliteit

8 augustus 2018

16 augustus 2018

Onafhankelijke Diensten/dienst Strategische Coördinatie/Loketwerking/Stadsloketten/Huisnummeringsteam

8 augustus 2018

8 augustus 2018


Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in volgende zones: artikel 5 zone voor maatschappelijke functies - gemengd project (ma2). 

Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’. 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’.

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

         De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

  • 2 Bijzondere voorschriften

Artikel 5 Zone voor maatschappelijke functies – gemengd project (Ma2)

5.1 Bestemmingen

‘(…) Minimum 60% van de terreinoppervlakte moet ingenomen worden door publieke, niet-overbouwde open ruimte. (…)’:

De niet-overbouwde open ruimte in de aanvraag is niet publiek. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

Algemene bouwverordeningen

-       Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-       Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 26: Afvalverzameling: er is geen aparte afvalberging van 4 vierkante meter voorzien. 

Sectorale wetgeving

-       MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-       Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-       Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Het klopt dat de volledige niet-overbouwde open ruimte aan de voormalige apothekerswoning niet publiek is. Dit is ook logisch bij een woning, alsook bij de voorgestelde woonvorm.

Daarenboven betreft het voorliggende perceel een zeer klein perceel in verhouding met de totale oppervlakte van het naastliggende ziekenhuis, in dezelfde zone, welke wel als publiek kan beschouwd worden. Minimum 60% van de terrein oppervlakte is zo wel publiek. 

Voorliggende aanvraag voorziet niet in een afgescheiden afvalberging van minstens 4m², voorzien van verluchting. Dit is strijdig met artikel 26 van de Bouwcode. Van dit voorschrift kan met betrekking tot een minimum aan comfort en hygiëne voor de bewoners, niet afgeweken worden. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat in de berging die wordt voorzien in het voormalige buitentoilet een afvalberging moet worden ingericht. 

Functionele inpasbaarheid

De stad telt heel wat eengezinswoningen, herenhuizen en tal van grondgebonden woningen. Echter worden deze woningen steeds vaker opgedeeld in kleinere woonentiteiten. Ook zijn er steeds minder vergunningen voor de bouw van eengezinswoningen. Om gezinnen in de stad te kunnen blijven aantrekken en behouden is het nodig om de eengezinswoningen te beschermen.

De woning kan dus uitsluitend voor het type “beschut wonen” worden ingericht. Zodra niet langer sprake is van “beschut wonen” dient de woning terug als eengezinswoning ingericht te worden. 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume. 

Cultuurhistorische aspecten

Gezien het pand werd opgenomen in de Inventaris Onroerend Erfgoed werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. De beoordeling in dit advies laat zich als volgt lezen: Men wenst de woning om te vormen naar een kamerwoning.

Het buitenschrijnwerk van de voorgevel wordt vernieuwd met een benaderende vormgeving. Er dient nog kleuronderzoek te gebeuren, voorlopig wijst het kleuronderzoek voor de rest van de site uit dat het buitenschrijnwerk in een warm gele tint was voorzien. Het buitenschrijnwerk van zij- en achtergevel worden vernieuwd door zwart aluminium schrijnwerk omdat deze ondergeschikt zijn aan de voorgevel.

De inkomdeur blijft behouden. De overige deuren worden gewijzigd conform het zwart aluminium schrijnwerk in zij- en achtergevel.

Het volledige dak wordt vernieuwd, net zoals de dakkapelen, kroonlijst en lichtstraat. Er wordt niet vermeld in de nota of deze naar bestaand model worden gemaakt in de nieuwe toestand.

De binnendeuren ter hoogte van de traphal worden vervangen door brandwerende deuren met een bekleding met historisch geïnspireerde vormgeving. 

De gevraagde functiewijziging heeft geen impact op de erfgoedwaarde van het pand.

In de visie voor de hele site is het buitenschrijnwerk beeldbepalend en bijkomend zichtbaar vanaf andere locaties op de site. Als voorwaarde zal opgelegd worden zowel het buitenschrijnwerk (ramen en deuren) van de voor- zij- als achtergevel te voorzien in hout met de correcte historische profilering en kleurstelling. Typedetails moeten voorgelegd worden aan de stedelijke dienst monumentenzorg voor plaatsing, net zoals de resultaten van het kleuronderzoek. De nieuwe vensteropeningen kunnen een hedendaagse invulling krijgen zoals voorzien op de plannen.

De dakkapellen, lichtstraat en kroonlijst moeten wanneer deze volledig vervangen worden, gemaakt worden naar bestaand model, zowel wat materiaalgebruik als profilering en afmetingen betreft. Detaillering dient voorgelegd te worden aan de dienst monumentenzorg.

De binnendeuren die vervangen worden door brandwerende deuren met een bekleding met historisch geïnspireerde vormgeving dienen eveneens voorgelegd te worden voor plaatsing, detailtekeningen ontbreken om hierover een beoordeling te doen.”

Het is logisch dat het schrijnwerk in de bestaande, historische openingen een historische profilering te laten volgen. Dit is niet mogelijk in aluminium.

In de nieuwe openingen met actuele vormgeving is dit echter niet logisch. Hier kan dus wel aluminium als materiaal worden gebruikt.

De overige voorwaarden zullen worden opgelegd in de vergunning. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar kamerwoningen voor beschut wonen.

6 kamers met parkeernorm 0.15/kamer à 6 x 0.15 = 0.9 à 1.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1. 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. 

De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en is gelegen op een hoekperceel. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom kunnen geen parkeerplaatsen voorzien worden. 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0. 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaats.

De laatst vergunde toestand is een eengezinswoning. De parkeerbehoefte hiervan is 1 

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. 


Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. een afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;
  3. het buitenschrijnwerk in de oorspronkelijke openingen te voorzien in een historische profilering. Detaillering en kleurstelling (na kleurenonderzoek) te voorzien in overleg met de stedelijke dienst monumentenzorg;
  4. de dakkapellen, lichtstraat en kroonlijst te voorzien naar bestaand model, zowel wat materiaalgebruik, afmetingen en profilering betreft;
  5. de binnendeuren, die vervangen worden door brandwerende deuren, met historisch geïnspireerde vormgeving te voorzien in overleg met de stedelijke dienst monumentenzorg;
  6. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 juli 2018

Volledig- en ontvankelijk

8 augustus 2018

Start openbaar onderzoek

16 augustus 2018

Einde openbaar onderzoek

14 september 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 november 2018

Verslag GOA

23 oktober 2018

naam GOA

Wim Van Roosendael

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

16 augustus 2018

14 september 2018

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2018082975

Gegevens van de aanvrager:

Sven Gerits met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Boerhaavestraat 18 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5 sectie E nr. 412T

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en het wijzigen van de functie van een eengezinswoning naar een kamerwoning


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

-       19/01/1912: vergunning (1912#458) voor een apothekerswoning voor de hoofdapotheker van het naastliggende ziekenhuis.

Laatst vergunde toestand

-       de laatst vergunde toestand is gelijk aan de bestaande toestand.

Bestaande toestand

-       het pand is een halfopen bebouwing met 3 bouwlagen onder schuin, leien dak;

-       in het dak zitten vooraan 3 dakkapellen;

-       de voorgevel is afgewerkt in een rode baksteen met decoratieve velden in natuursteen onder de ramen van de eerste en tweede verdieping;

-       het hoofdvolume onder het schuine dak bedraagt 10,3 meter;

-       achteraan links is een entresol;

-       naast de entresol geeft en dubbele deur toegang tot de buitenruimte;

-       deze betegelde doorgang naar de tuin heeft een overkapping in glas;

-       de bouwdiepte op de gelijkvloerse verdieping bedraagt met het buitentoilet bij 19,39 meter;

-       de bouwdiepte op de eerste verdieping bedraagt 18,21 meter;

-       de bouwhoogte bedraagt 16,28 meter;

-       naast het pand en op de straathoek van de Boerhavestraat met de Pesthofstraat bevindt zich een tuin;

-       de tuin heeft een gemetselde muur met tussen de openingen in hekwerk.

Inhoud van de aanvraag

-       het betreft de verbouwing en functiewijziging van een eengezinswoning naar kamerwoning met 6 kamers voor beschut wonen;

-       de schouwen op het dak worden afgebroken;

-       het dak wordt ontmanteld en na het aanbrengen van isolatie wordt het dak gereconstrueerd naar oorspronkelijk model;

-       het schijnwerk wordt overal vervangen met dubbele beglazing;

-       in de tuinmuur wordt naast het huis een opening voor een poort gemaakt die directe toegang geeft tot de tuin;

-       de glazen overkapping naast de entresol wordt afgebroken;

-       op de gelijkvloerse verdieping wordt in de zijgevel halverwege een nieuwe raamopening gemaakt en een nieuwe deuropening ter hoogte van de voormalige glazen overkapping om de tuin te betreden;

-       op de eerste verdieping komt er in het hoofdvolume achteraan in de zijgevel een nieuwe raamopening;

-       onder het schuine dak worden in de zijgevel twee nieuwe raamopeningen gemaakt;

-       in het schuine dak worden achteraan 2 nieuwe dakramen geplaatst;

-       het schrijnwerk, de koepels en dakgoten worden afgebroken en gereconstrueerd;

-       boven de badkamer/wasplaats op de 1ste verdieping van de entresol worden twee koepels gestoken;

-       het dak van de entresol wordt geïsoleerd en afgewerkt als groendak;

-       de berging onder het schuine dak wordt omgevormd naar een badkamer;

-       achter het poortje in de tuinmuur leidt een betegeld pad naar een terras achter en naast het huis.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, zijn strikt na te leven;
  3. een afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;
  4. het buitenschrijnwerk in de oorspronkelijke openingen te voorzien in een historische profilering. Detaillering en kleurstelling (na kleurenonderzoek) te voorzien in overleg met de stedelijke dienst monumentenzorg;
  5. de dakkapellen, lichtstraat en kroonlijst te voorzien naar bestaand model, zowel wat materiaalgebruik, afmetingen en profilering betreft;
  6. de binnendeuren, die vervangen worden door brandwerende deuren, met historisch geïnspireerde vormgeving te voorzien in overleg met de stedelijke dienst monumentenzorg;
  7. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.