Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op de volgende punten:
- artikel 15 In- en uitsprongen:
de dakkapel achteraan is niet terugliggend tegenover de kroonlijst, waardoor de kroonlijst niet doorloopt;
- artikel 27 Open ruimte:
met uitzondering van 2,5m² is de volledige open ruimte op het perceel verhard uitgevoerd.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt
geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project is gelegen langs de Antwerpsebaan en stroomt af naar de Dorpsbeek, een onbevaarbare waterloop van 2de categorie die beheerd wordt door de Provincie Antwerpen – district Schijn. De locatie is volgens de watertoetskaarten gelegen in een effectief overstromingsgevoelig gebied.
Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.
Het dossier wordt voor advies overgemaakt aan de Provincie Antwerpen – district Schijn.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het verhogen van de kroonlijst en de nok van het zadeldak. Achteraan wordt de inkomzone vervangen en wordt een deel van de tuinberging omgevormd naar buitenruimte. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Antwerpsebaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bestaande zadeldak wordt gesloopt en een nieuw zadeldak wordt verhoogd uitgevoerd. De nieuwe bouwhoogte sluit aan op de bouwhoogte van het rechterpand nr. 149. In totaal wordt de bouwhoogte met 1,30m verhoogd. De bestaande inkomzone achteraan de linkerzijde wordt afgebroken en een nieuwe inkomzone, die een deel van de bestaande tuinberging inneemt, wordt voorzien. Aan de linkerzijde wordt aan de straatgevel een nieuwe toegangspoort geplaatst naar de tuinberging toe. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan worden ingestemd met het bouwvolume zoals voorgesteld.
Visueel-vormelijke elementen
De bestaande voorgevel blijft behouden. Op de bestaande voorgevel wordt een nieuwe muur opgebouwd die wordt opgemetst in een gelijkaardige gevelsteen, waardoor de nieuwe opbouw in harmonie is met de bestaande voorgevel. Op de nieuwe opbouw komt een nieuw zadeldak, afgewerkt met dakpannen in een grijstint, met achteraan een dakkapel. De dakkapel die wordt voorzien is niet terugliggend tegenover de kroonlijst, waardoor de kroonlijst onderbroken wordt. Artikel 15 van de bouwcode stelt dat in- en uitsprongen, zoals de dakkapel, de kroonlijst niet mogen onderbreken. Om te voldoen aan artikel 15 wordt in voorwaarde opgenomen om de dakkapel achteraan terugliggend tegenover de kroonlijst te plaatsen, zodat de kroonlijst achteraan doorloopt.
Verder is de aanvraag stedenbouwkundig aanvaardbaar en voldoet het aan de opgelegde eisen inzake visuele en vormelijke aspecten.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Aangezien de buitenruimte wijzigt, door het aanpassen van het bouwvolume en het ontharden van een fijne strook achteraan, dient de aanvraag te voldoen aan artikel 27. Volgens het artikel dient de tuin zoveel mogelijk als onverharde ruimte ingericht te worden en als groene ruimte aangeplant te worden. De open ruimte is, met uitzondering van 2,50m², volledig verhard. Een groene tuin heeft verschillende voordelen, zoals het bevorderen van de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden, natuurlijke infiltratie van regenwater, het verminderen van risico’s met betrekking tot waterhuishouding, een natuurlijke oase voor vogels, insecten, … en het beperken van de opwarming in een stedelijke omgeving. Omwille van de verschillende voordelen wordt in voorwaarde opgenomen om de verharde tuin te ontharden en in te richten als een groene, aangeplante ruimte.
De geplande verbouwingswerken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
10 oktober 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
17 oktober 2018 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
16 december 2018 |
Verslag GOA |
26 oktober 2018 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018114485 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Luca Memoli met als adres Antwerpsebaan 147 te 2040 Berendrecht (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Antwerpsebaan 147 te 2040 Berendrecht (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 19 sectie B nr. 412S |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er is geen relevante voorgeschiedenis over dit pand teruggevonden in onze archieven.
Laatst vergunde toestand
- er is geen relevante laatst vergunde toestand over dit pand teruggevonden in onze archieven.
Bestaande toestand
- een halfopen eengezinswoning;
- opgetrokken over één bouwlaag en afgewerkt met een zadeldak;
- de voorgevel van de woning is afgewerkt in een rode gevelsteen;
- de vrijstaande zijgevel en de achtergevel van de woning zijn uitgevoerd in een grijze cementbepleistering.
Inhoud van de aanvraag
- verhogen van de kroonlijst en nok van het dak van een bestaande eengezinswoning;
- bijbouwen van een kleine achterplaats die dienst zal doen als extra inkomhal van de woning.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.